بنیانگذار سامت در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری ایده و راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید؛

سامانه ارتباط مشتری و تامین کننده سامت واسطه‌ها را حذف می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹
ارتباط مشتری و تامین کننده سامت

سامت سامانه ارتباط مشتری و تامین کننده است. این پلتفرم به شرکت‌های پخش مواد غذایی و بهداشتی و مشتریان این شرکت‌ها نظیر سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به واسطه عرضه و تقاضای خود را مطرح کنند. رضا عابدی اکبر، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ سامت در گفتگو با وبنا در رابطه با ‌شکل‌گیری ایده و راه‌اندازی این استارتاپ بیشتر توضیح می‌دهد:

سامت را معرفی کنید؟ ایده راه‌اندازی این استارتاپ چگونه شکل گرفت؟

سامانه ارتباط مشتری و تامین کننده یا به اختصار «سامت» پلتفرمی برای ارائه خدمات به شرکت‌های پخش مواد غذایی و بهداشتی و مشتریان این شرکت‌ها نظیر سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها است. همانطور که می‌دانید عمده فروشی یکی از زمینه های فروشندگی است که جذابیت زیادی دارد. ما سال‌ها در زمینه عمده فروشی فعال بودیم، یعنی کالارا از کارخانه خریداری و در اختیار فروشگاه قرار می دادیم. برای اینکه بتوانیم کسب و کار خود را توسعه دهیم به روش های جدید و خلاقانه نیاز داشتیم، چون روش های همیشگی علاوه بر اینکه سخت و پرهزینه بودند، بازدهی زیادی هم نداشتند. از هیمن رو در شرکت پخشی که در آن فعالیت می‌کردیم برای ارائه کالا به مشتریای با سختی‌ و مشکلات زیادی مواجه بودیم. به این معنی که کالا، ماشین پخش، انباردار و حسابدار داشتیم ولی برای عرضه محصولات به مشتری ها با کمبود ویزیتور مواجه بودیم. این موضوع سبب شد تصمیم بگیریم که بخشی از سفارشات را بر عهده خود مدیر فروشگاه بگذاریم و سیستمی داشته باشیم که مدیر فروشگاه شخصا بتونه اجناس مورد نیاز خودش را سفارش دهد و تهیه کند. از همین رو شروع به طراحی سامانه کردیم. بعد از طراحی اولیه متوجه شدیم مشکلی که قصد برطرف کردن آن را داریم فقط به ما اختصاص ندارد و اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های پخش نه تنها در شهر قم بلکه در تمام کشور با این مشکل درگیر هستند. در نتیجه روش طراحی را عوض کردیم تا بتوانیم به همه شرکت‌های پخش و فروشگاه‌ها  موجود در کشور خدمات ارائه دهیم.


استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ثبت بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار در استارتاپ بقراط

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

استارتاپ ابر پزشکی کاغذ را از تصویربرداری پزشکی حذف می‌کند

سامت چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

سامت به تأمین‌کنندگان کالا و فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا بدون واسطه با یکدیگر در ارتباط باشند و با توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی به همه افرادی که در خرید و فروش کالا دخیل هستند کمک می‌کند. سامت برای این منظور از یک‌سو اپلیکیشن مخصوص فروشگاه‌ها را برای مشاهده شرکت‌ها، محصولات و ثبت سفارش و از سوی دیگر اپلیکیشن مخصوص تامین‌کنندگان را به‌علاوه وبسلایت مرتبط برای مدیریت کالاها و قیمت گذاری ارائه کرده است.

سامت همچنین اپلیکیشنی را مخصوص ویزیتو شرکت‌های پخش توسعه داده که به ارائه خدمات سفارش‌گیری توسط ویزیتورها می‌پردازد. افزون بر این یک اپلیکیشن نیز به نمایندگان سامت خدمات خواهد داد. سامت همچنین یک نرم افزار حسابداری را به طور اختصاصی برای شرکت‌ها توسعه داده است که با سامانه سامت هماهنگ باشد.

سامت در طول فعالیت خود چه تعداد کاربر و چه میزان فروش داشته است؟

در مدت اجرای آزمایشی بخشی از سامانه سامت بیشتر از ۷۰ شرکت پخش و نزدیک به ۱۰۰۰ فروشگاه جذب سامانه شدند و بعد از اخذ بازخورد و مشاهده نقاط قوت و ضعف برنامه اقدام به بازطراحی و تکمیل سامانه کردیم. همچنین بلافاصله بعد از آن تیم فنی و برنامه‌نویسی برنامه را عوض کردیم و تیم فنی قوی‌تری را جذب کردیم بنابراین میزان ثبت سفارش و فروش سامانه فقط در حد چند صد میلیون تومان بوده است.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

سامت با چه سرمایه‌ای آغاز به کار کرد و تاکنون موفق به جذب سرمایه شده است؟

تاکنون حدود ۲۰۰ میلیون تومان به صورت شخصی برای سامت هزینه شده  و هنوز سرمایه دیگری وارد این کسب و کار نشده است.

حجم بازاری که سامت در آن شروه به فعالیت کرده را چقدر تخمین می‌زنید؟

با توجه به این که بازار ما مرتبط با اقلام مصرفی خانوار و بسیار بزرگی است. بطور مثال در کشور حدود ۲۵ میلیون خانوار داریم که با فرض اینکه هر خانوار روزانه فقط ۳۰.۰۰۰ تومان برای تهیه مواد غذایی، نوشیدنی، بهداشتی و شوینده هزینه کند، روزانه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان صرف خرید و تامین مایحتاج خانواده ها می‌شود.

مزیت سامت نسبت به رقیب‌های در چیست؟

مزیت کسب‌وکار ما طراحی دقیق سامانه با توجه به نیاز کاربران است. به‌طوری که با استفاده از سامانه سامت کلیه نیازهای فعالین صنف بصورت متمرکز و با ساده ترین روش ممکن برآورده می‌شود. مزیت دیگر سامت نیز تیم‌بندی افراد برای اجرای دقیق سامانه در کل کشور است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *