بنیانگذار بقراط در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

ثبت بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار در استارتاپ بقراط

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹
پلتفرم آنلاین سلامت بقراط

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط استارتاپی است که سعی کرده سرویس های نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی، سرویس های مشاوره تلفنی، تصویری و متنی و کاملترین سرویس های مدیریت مطب را به بهترین شکل ارائه ‌دهد. این استارتاپ از طریق دریافت گواهینامه مطابقت با استانداردهای فنی تبادل اطلاعات با پرونده الکترونیکی سلامت نقشی قابل توجه در طرح ملی حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه و توسعه پروژه پرونده الکترونیک سلامت ایفا کرده است. مهرشاد تیموری و رضا دفاعی بنیانگذاران این استارتاپ هر دو متولد و ساکن تهران هستند. این دو بنیانگذار فارغ‌التحصیل ارشد رشته هوش مصنوعی از دانشگاه امیرکبیر هستند و از دوران دانشجویی فعالیت‌های مشترکی زیادی در حوزه برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزارهای تحت وب داشته‌اند. وبنا با  مهرشاد تیموری گفتگویی انجام داده است تا برایمان از تجربه راه‌اندازی بقراط بگوید.

از تجربه‌های قبل از بقراط برایمان بگویید؟

ما هر دو زمان دانشجویی در مسابقات برنامه نویسی و رباتیک بسیار فعال بودیم و به تولید نرم افزارهای تحت وب علاقه زیادی داشتیم. سرانجام  سال ۹۲ شرکت داده کاوان امیرکبیر را تاسیس کردیم. در ابتدای فعالیت شرکت، نرم‌افزارهایی برای سازمان‌ها و ادارات دولتی طراحی و تولید شد، که بیشتر حول محوریت ERP(برنامه‌ریزی منابع انسانی) بود. آخرین همکاری ما در سال ۹۴ با بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی میلاد برای طراحی و تولید اولین و جامع ترین سیستم هوشمند اطلاعات مدیریتی و بیمارستانی (Smart HMIS) بود. ورود به حوزه سلامت نقطه عطفی در فعالیت کاری شرکتمان محسوب شد. این فعالیت باعث شد تا به ضعف شدید نرم افزاری در حوزه سلامت پی ببریم و این ضعف توجه ما را به سمت بازار بکر سلامت جلب کرد.


ایده بقراط چطور و چه زمانی شکل گرفت؟

پس از طراحی وبسایت بیمارستان میلاد و راه‌اندازی سرویس‌های نوبت‌دهی آن مرکز و البته طراحی زیر سیستم اتاق عمل هوشمند، در سال ۹۵ از سوی یکی از معاونت های بیمارستان میلاد درخواست شد که به دنبال خرید نرم افزار مدیریت مطب برای ایشان باشیم. پس از جستجوهای فراوان و تحقیق بازار متوجه شدیم محصولی کامل و ارزشمند در بازار وجود ندارد. از آنجا که با توجه به تجاربمان در بیمارستان میلاد و ساعت‌ها حضور فیزیکی در مطب‌های مختلف متوجه مشکلات رایج منشی‌ها، پزشکان و به‌خصوص بیماران شده بودیم شروع به طراحی نسخه اولیه یک نرم افزار مدیریت مطب تحت وب کردیم.

پس از راه اندازی این نرم‌افزار در دو مطب و مانیتور کردن لحظه‌ای آن به مدت ۳ ماه و رفع تمام مشکلات و نواقص، از صحت عملکرد سیستم اطمینان پیدا کردیم و در فروردین سال ۹۶ برای محصول خود اسمی مناسب انتخاب کردیم. از آنجا بود که به طور رسمی بقراط متولد شد.

بقراط را چطور معرفی می‌کنید؟ قرار است چه مشکلی را در کشور برطرف کند؟

مطب‌ها بسته به نوع تخصص پزشک مشکلات و نیازهای متفاوتی دارند، مشکل رایج آنها بی‌نظمی در نوبت دهی بیماران، اشغال همیشگی خطوط تلفن، عدم دسترسی پزشک به پرونده بیمار در مکانی جز مطب، معطلی بابت گم کردن شماره پرونده و پیدا کردن پرونده کاغذی، نیاز به مراجعه مجدد بابت نشان دادن جواب عکس یا آزمایش و برخی موارد دیگر است. بعضی ها هم مشکل مدیریت و نظارت همزمان بر شعب مختلف، یادآوری موعد اقساط، محاسبه پورسانت پزشکان همکار، پیگیری سفارشات از لابراتوار، موجودی کالاهای انبار، گزارش‌گیری از عملکرد پرسنل، کارایی دستگاه‌ها، سودآوری خدمات و بسیاری موارد دیگر را دارند.

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط به صورت یکپارچه تمام مشکلات و نیازهای فوق را با استفاده از سرویس های نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی، سرویس های مشاوره تلفنی، تصویری و متنی و کاملترین سرویس های مدیریت مطب برطرف می‌کند. همچنین پلتفرم آنلاین سلامت بقراط محصولی دانش بنیان، تایید شده از سوی شواری عالی انفورماتیک کشور و دارای مجوز از مرکز مدیریت آمار و فناوری‌اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بقراط گواهینامه مطابقت با استانداردهای فنی تبادل اطلاعات با پرونده الکترونیکی سلامت را دریافت کرده تا بتواند نقشی در طرح ملی حذف دفترچه های کاغذی بیمه و توسعه پروژه پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

رقابت در این حوزه را چطور می‌بینید؟ مزیت رقابتی بقراط نسبت به پلتفرم‌های مشابه چیست؟

در حوزه سلامت چند دسته اصلی جهت ارائه خدمات از جمله مدیریت مطب، نوبت‌دهی اینترنتی و تلفنی، پزشکی از راه دور وجود دارد. تمرکز اصلی ما تاکنون  روی قدرتمندسازی نرم افزار مدیریت مطب بقراط بوده و توانسته‌ایم اعتماد مطرح‌ترین پزشکان را جلب کنیم. بقراط رقیب جدی ندارد و فاصله ما با رقبای فعلی به لحاظ سطح امکانات و خدمات بسیار زیاد است. ما به صورت جدی وارد حوزه نوبت‌دهی و پزشکی از راه دور شدیم. هرچند که در حوزه پزشکی از راه دور، بیماری کرونا باعث شد تا رقبای مرتبط و نامرتبط و بسیار بزرگی وارد بازار شوند که موجب ایجاد اختلال در فعالیت دیگر رقبا هم شدند. با این حال یکپارچه بودن بقراط همواره مزیت محسوب شده، و پزشکان بقراط نیازی به استفاده از سرویس های مختلف دیگر رقبا را ندارد، در واقع بقراط یک بیمارستان مجازی است که هر نوع خدمتی با بهترین کیفیت در آن ارائه می شود.

تا امروز چه تعداد کاربر از پلتفرم بقراط استفاده کرده‌اند؟

تاکنون بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار در بقراط ثبت شده و بیش از ۲۸۰۰ پزشک در حال استفاده از بقراط هستند.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ایران را از واردات دستگاه‌های تمرینی ورزش بی‌نیاز می‌کنیم

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

استارتاپ ابر پزشکی کاغذ را از تصویربرداری پزشکی حذف می‌کند

 

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟

با توجه به پیشرفت قابل توجهی که بقراط داشته و همچنین سوددهی آن، تاکنون نیازی به جذب سرمایه نداشتیم، با این حال برای سرعت بخشیدن به مسیر رسیدن به اهدافمان به دنبال جذب سرمایه خواهیم رفت.

و در انتها از چالش‌های مسیر پیموده شده برایمان بگویید؟

بزرگترین چالش‌هایی که در بقراط با آن مواجه هستیم، از سوی پزشکان و تغییر فرهنگ نحوه ثبت پرونده بیماران و جلب اعتماد پزشکان جهت نگه داری پرونده بیماران در جایی جز مطب آنها بوده است. از سوی دیگر با آنکه روی ظاهر و تجربه کاربری نرم افزار بسیار وقت گذاشته شده تا محدود به سن و سطح اطلاعات کامپیوتری خاصی نباشد، با این حال برخی منشی ها مقاومت بالایی در تغییر روش ثبت نوبت سنتی دارند. البته که شرکت مخابرات تهران در طول این سالها همواره با ارائه خدمات ارزنده و با کیفیت خود  نقش بزرگی در بروز برخی اختلالات در سرویس های مشاوره تلفنی و تلفن گویای مطب ها داشتند!!

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *