بنیانگذار کفپوش در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹
کفپوش

کفپوش استارتاپی فعال در حوزه ورزش و مستقر در مرکز نوآوری فناوری‌های ورزشی است که محصول کفپوش تعاملی هوشمند را با هدف افزایش سطح عملکردی باشگاه‌های ورزشی روانه بازار کرده است. به گفته بنیانگذارش این استارتاپ در آینده محصولات دیگری از جمله دیوارپوش‌های تعاملی هوشمند، کفپوش‌های خطی و باشگاه تعاملی هوشمند را به بازار ارائه خواهد کرد. داوود محسنی‌نیا بنیانگذار ۳۳ساله این استارتاپ متولد مشهد و ساکن تهران است. او مقطع کارشناسی را در رشته تربیت بدنی ‌عمومی و مقطع ارشد و دکتری را در رشته فیزیولوژی ورزش تحصیل کرده است. محسنی‌‌نیا تلاش کرده با راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز ورزش به همگام‌سازی با تکنولوژی را پاسخ دهد و محصولات به روز و فناورانه در حوزه ورزش طراحی و تولید کند. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از ایده تا اجرای کفپوش بگوید.

از تجربه‌های کاری قبل از کفپوش بگویید. ایده استارتاپتان چطور شکل گرفت؟

من از ابتدای مقطع کارشناسی همراه با تحصیل در حوزه‌ تربیت‌بدنی با بخش‌های مختلف مثل شهرداری، پایگاه‌های تندرستی و … همکاری کرده‌ام. سال ۹۶ به همراه دوستان در مشهد کسب‌وکاری در زمینه سازه‌ها و تجهیزات رشته کراس‌فیت راه‌اندازی کردیم اما بعد از دو سال به دلایل مختلف از تیم جدا شدم. با ورودم به تهران کسب‌وکاری را در همان حوزه قبلی راه‌اندازی کردیم که رشد خوبی داشت. بعد از یک سال هم با توجه به نیاز بازار محصولات جدیدتری را در حوزه سازه‌ها و تجهیزات تمرینات عملکردی و سازه‌های رشته ورزشی کلستنیکس نیز به بازار ارائه کردیم.


ایده استارتاپتان چطور شکل گرفت؟کفپوش به رفع چه چالشی در کشور پرداخته است؟

از آنجا که تمامی مشاغل در حال همگام شدن با تکنولوژی هستند در حوزه ورزش هم این نیاز وجود دارد. در حال حاضردر کشور اقداماتی در زمینه مدیریت سالن‌های ورزشی، ارائه برنامه‌های تمرینی و تغذیه‌ای و … برای همگام شدن با فناوری انجام گرفته است. ما هم با توجه به نیاز بازار و شرایط تصمیم گرفتیم شرکت را به سمت همگام شدن با تکنولوژی هدایت کنیم. از طرف دیگر نسل جدید بواسطه ارتباط بیشتر با تکنولوژی در معرض آسیب کم‌تحرکی قرار دارد و هدایت افراد به سمت تلفیق بازی و ورزش تاحدودی از این آسیب جلوگیری خواهد کرد. در راستای حل این مشکل و  ارائه یک محصول فناورانه کفپوش تعاملی هوشمند را طراحی کردیم، این کفپوش تا امروز در دنیا تنها توسط یک شرکت اسپانیایی تولید شده و قیمت نمونه اسپانیایی آن بسیار بالا است. در نهایت سال ۹۷ با همکاری مرکز نوآوری فناوری ورزش ایران نمونه اولیه این کفپوش را با قیمتی پایین‌تر از نمونه خارجی تولید کردیم. دیوارپوش‌های تعاملی هوشمند، که از محصولات آینده ما خواهند بود و کفپوش‌های ما به افراد کمک می‌کنند در کنار تحرک و ورزش از بازی لذت ببرند. همچنین به دنبال ارائه نسل جدید باشگاه‌های ورزشی هستیم.

استارتاپتان در حال حاضر چه محصولی را ارائه می‌دهد؟چه بخش‌هایی در آینده به آن اضافه خواهد شد؟

ما کفپوش‌های تعاملی هوشمند را به مرحله تجاری‌سازی رساندیم و اپلیکیشن این محصول می‌تواند برنامه‌های اجرایی این کفپوش را مدیریت کند. در آینده دیوارپوش‌های تعاملی هوشمند، کفپوش‌های خطی و باشگاه تعاملی هوشمند را نیز ارائه خواهیم کرد. قصد داریم قابلیت‌هایی به این محصول اضافه کنیم که پتانسیل استفاده برای جامعه علمی کشور از جمله آزمایشگاه‌های علوم ورزشی دانشگاه کشور را داشته باشد. این محصول در آینده برای گروه‌های خاص از جمله سالمندان، کودکان و کودکان دارای معلولیت ذهنی هم مناسب‌سازی خواهد شد.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

حجم بازار این حوزه را چطور برآورد کردید؟چه سهی از این بازار را تصاحب خواهید کرد؟

باتوجه به پتانسیل این محصول برای ارائه به گروه‌های مختلف، بازار آن متفاوت است. بطورکلی ۳۰ درصد از باشگاه‌های کل کشور ‌می‌توانند مشتری این محصول باشند و در صورت برنامه‌ریزی مناسب و به دلیل نبود رقیب داخلی تمام بازار تقاضای این محصول را تصاحب خواهیم کرد. به غیر از باشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های علوم ورزشی کشور، مهدکودک‌ها، پایگاه‌های قهرمانی استانی و مراکز نگهداری سالمندان نیز بخش دیگری از بازارهدف این محصول هستند که در مجموع احتمال می‌دهیم۳۰۰تا۴۰۰مجموعه متقاضی خرید آن باشند.

کفپوش تا امروز چه تعداد مشتری داشته است؟

باتوجه به اینکه همچنان در مرحله توسعه بخش نرم‌افزاری محصول هستیم برای ارائه به بازار سریع اقدام نکردیم. اما پیش‌فروشی به آکادمی ملی المپیک به عنوان اولین مشتری داشته‌ایم که به معرفی بیشتر محصولمان کمک خواهد کرد.

مزیت این محصول نسبت به نمونه خارجی چیست؟

محصول ما نسبت به نمونه خارجی قیمت بسیار پایین‌تری دارد. همچنین قابلیت استفاده از این محصول برای ارزیابی مهارت‌های جسمانی افراد، مزیت دیگری است که در نمونه خارجی وجود ندارد.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ایران را از واردات دستگاه‌های تمرینی ورزش بی‌نیاز می‌کنیم

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

بزرگترین پرداخت‌یار ایران می‌شویم

 

تاامروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

بله. مرکز نوآوری فناوری ورزش ایران مبلغ ۳۴میلیون برای تولید نمونه اولیه محصول به ازای دریافت ۲۰درصد از سهم فروش سرمایه‌گذاری کرد. اما طی دو مرحله برای توسعه محصول و ارائه آن به بازار خارجی نیاز به سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

اصلی‌ترین چالش کفپوش تا امروز چه بوده است؟

چالش اصلی ما مربوط به ارائه برنامه‌های منحصربفرد برای گروه‌های خاص و نیاز به همکاری با کارشناسان حوزه‌های مختلف است که در راستای رفع آن به دنبال جذب افراد متخصص در حوزه‌های مختلف برای توسعه بهتر محصول هستیم.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

برگزاری رویدادها، کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی حوزه ورزش و ارائه مشاوره‌های استارتاپی نقطه قوت بزرگی است. برخی از مراکز هم در قالب کمک‌های مادی و معنوی از کسب‌وکارها حمایت می‌کنند. اما عملکرد جزیره‌ای و عدم یکپارچگی و وجود سینرژی در اکوسیستم از نقاط ضعف آن است. طبق مفهوم  اکوسیستم، باید هر بخش نیازهایش را توسط بخش دیگر تامین کند و در عین حال نیازهای بخش دیگری را هم مرتفع کند اما در اکوسیستم ایران این روند دیده دنبال نمی‌شود. از آنجا که هر کسب‌وکاری تنها در راستای هدف خود حرکت می‌کند، سینرژی در اکوسیستم وجود ندارد و به همین دلیل برآیند کل اکوسیستم کارآمد و کارا نیست. دقیق‌تر بگویم اکوسیستم ما نیازمند یک همگرایی است که در نتیجه آن بخش‌های مختلف پیرو سیاست‌گذاری‌های یکسانی باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *