هم‌بنیانگذار پی‌پینگ در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

بزرگترین پرداخت‌یار ایران می‌شویم

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
پی پینگ

استارتاپ پی پینگ از سال ۹۴ فعالیت خود را در حوزه فین‌تک آغاز کرده و سعی داشته خدمات دریافت و پرداخت پول را به ساده‌ترین شکل ممکن در بستری امن به افراد و سازمان‌ها ارائه کند. این استارتاپ در حال حاضر ۲۳خدمت مختلف به کسب‌وکارها ارائه می‌کند و طبق گفته بنیانگذارش قصد دارد به بزرگترین پرداخت‌یار کشور تبدیل شود. محمد مهدی باریده هم بنیانگذار این استارتاپ، ۲۸ ساله و متولد تهران است. باریده مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی ماشین‌های ریلی دانشگاه علم‌وصنعت و مقطع ارشد را در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر تحصیل کرده و عدم تمایل او به روحیه کارمندی مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی را برایش رقم زده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم بگوید.

از تجربه‌های کاری قبل از پی‌پینگ بگویید. با اکوسیستم چطور آشنا شدید؟

بعد از شرکت در کنکور کارشناسی وارد بازار کار شدم و از ابتدا به‌صورت مستمر در حوزه آموزش و تدریس ۷سال فعالیت کردم. سال دوم کارشناسی در حوزه ریلی در شرکت مپنا مشغول به کار شدم  و سال ۹۳ شرکت خصوصی در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت با یکی از اساتید راه‌اندازی کردیم. سال ۹۴در شرکت رجا مشغول بکار شدم اما در نهایت به این دلیل که علاقه‌ای به حوزه کارمندی نداشتم از این شرکت‌ها جدا شدم و تجربه‌های جدیدی را  کسب کردم. بعد از کنکور ارشد با رسانه‌ای در حوزه تجارت الکترونیک و آی‌تی همکاری داشتم و بعدتر استارتاپی در حوزه گردشگری راه‌اندازی کردیم که به ثمر ننشست.


سال ۹۳ برای اولین بار از طریق شرکت در رویدادهای هم‌فکر با اکوسیستم استارتاپی آشنا شدم. خلق ایده‌های استارتاپی که در رویدادها مطرح می‌شد برایم بسیار جذاب بود.

ایده  پی‌پینگ چطور و چه زمانی شکل گرفت؟

پی پینگ در واقع زاده استارتاپی قبلی ما به نام بیت وام است. سعید و مسعود مشهدی دیگر بنیانگذاران پی ‌پینگ، با ایده خلق شبکه اجتماعی قرض‌الحسنه به نام بیت وام وارد شتاب‌دهنده آواتک شدند، بعد از سه ماه من به آن‌ها پیوستم و با هم بر روی بیت وام متمرکز شدیم. ما حدود ۵ماه در آواتک روی بیت وام کار کردیم اما از آنجا که تراکشن مطلوب را  برایمان نداشت چرخشی  در بیت وام داشتیم که منجر به خلق پی‌پینگ در سال ۹۴ شد.

پی‌پینگ‌‌ را چطور معرفی می‌کنید؟

از سال ۹۴ تا امروز پی پینگ تغییرات زیادی داشته است. در ابتدا کاربران تنها جهت دریافت وجه یا واریز پول از پی ‌پینگ استفاده می‌کردند اما در حال حاضر ما بیش از ۲۳ سرویس مختلف به کسب‌وکارها ارائه می‌کنیم. در واقع پی‌پینگ یک پلتفرم جامع در حوزه پرداخت است که کلیه خدمات مورد نیاز جهت دریافت وجه کاربران را پوشش می‌دهد.

پی‌پینگ در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

ما سعی کردیم کلیه خدمات درگاه پرداخت را به کمک پیاده‌سازی پی ‌پینگ روی سایت یا اپلیکیشن موردنظر برای افراد و کسب‌وکارها تسهیل کنیم. بطورکلی پی‌پینگ با مدیریت درگاه‌های پرداخت دغدغه کسب‌وکارها در حوزه مالی را برطرف کرده است. پی پینگ سرویس‌های متنوعی دیگری نیز در زمینه درخواست پول و صفحه دریافت پول شخصی، ارائه فاکتورهای آنلاین و منظم برای دریافت پول و تسهیم ارائه کرده و APIهای مختلفی در حوزه پرداخت برای کسب‌وکارها توسعه داده است.

حجم بازار حوزه پرداخت آنلاین را چقدر برآورد کردید؟پی‌پینگ چه سهمی از این بازار خواهد داشت؟
طی گزارش اخیر شاپرک، ابزار پرداخت آنلاین حدود ۶.۵درصد در کشور مورد استفاده قرار گرفته است و گردش کلی ابزارهای پذیرش بالای ۴هزار و ۷۰۰میلیارد تومان است. این رقم در سال‌های آینده به ۲۰ تا۲۵ درصد خواهد رسید. طبق برنامه‌ریزی‌ها پی‌پینگ قصد دارد با قرارگرفتن در جایگاه بزرگترین پرداخت‌یار کشور ۲.۵ درصد از سهم بازار پرداخت آنلاین را تصاحب کند.

  تا امروز چه تعداد کاربر جذب کرده‌اید؟

ابتدا با مدل C2Cکار را شروع کردیم اما با توجه به تغییرات بازار روی مدل  B2CوB2Bتمرکز کردیم. در حال حاضر بیش از ۱۸۰هزار کاربر ثبت نام شده و بیش از ۱۱ هزار کسب‌ و کار از سرویس پی‌پینگ استفاده می‌کنند.

رقابت در این حوزه چطور است؟

در ابتدای آغاز بکار رقیب جدی نداشتیم. در حال حاضر زرین‌پال، زی‌بال ، آیدی پی رقبای ما هستند اما در بخشی از خدمات کاملا منحصر بفرد عمل کردیم.

تا امروز چه مبلغی جذب سرمایه داشته‌اید؟

پی‌پینگ کار خود را با حمایت شتاب‌دهنده آواتک آغاز کرد و همچنان این شتاب‌دهنده در کنار ما حضور دارد. دو سال اول با سرمایه شخصی و درآمد حاصل از پی‌پینگ کار را جلو بردیم. انتهای سال ۹۶ ما از موسسه دانش بنیان برکت ۲میلیارد سرمایه جذب کردیم.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

رشد چشمگیر پذیرش ۲۴ در دوران کرونا

برنامه سایکلاپس برای درمان اوتیسم، بیش‌فعالی و انواع فوبیا با واقعیت مجازی

 

از چالش‌های مسیر برایمان بگویید.

رگولاتور در فعالیت‌های نوآورانه حوزه پرداخت چندین گام عقب‌تر است و شاید نتواند به موقع قانون درست را وضع کند. طی ۵ سال اخیر ما تجربه بسته شدن درگاه پرداخت و  فیلترینگ سایت را داشته‌ایم. ابتدا کارمان بیان درستی از نحوه فعالیت یک پلتفرم پرداختیاری برای نهادهای قانونی مثل پلیس فتا، دادستانی، بانک مرکزی و شاپرک وجود نداشت اما بعد توانستیم به عنوان پرداختیار رسمی بانک مرکزی فعالیت را ادامه دهیم.

نقاط ضعف و قوت اکوسیستم ایران در چه می‌بینید؟

آزمون و خطاهای اولیه به شکل‌گیری اکوسیستم کمک کرد و امروز با وجود اینکه حدود ۹ سال از عمر اکوسیستم گذشته اما عدم وجود مجموعه شتاب‌دهی مناسب و استاندارد همچنان یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود. حتی شتاب‌دهنده‌های تخصصی به سطوح بلوغ لازم برای کمک به کسب‌وکارها نرسیده‌اند. ازطرفی سرمایه‌گذاران استارتاپی انتظارات واقع بینانه و درستی ندارند و فرهنگ سرمایه‌گذاری با استانداردهای دنیا در این حوزه فاصله دارد. سرمایه‌گذاری هوشمند در اکوسیستم به ندرت اتفاق می‌افتد و این باعث کاهش سرعت رشد اکوسیستم شده است. در نهایت از قانونگذاران انتظار داریم بیشترین همکاری را با کسب‌وکارها برای کمک به رشد اکوسیستم داشته باشند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *