‌بنیانگذار بهزی در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
اپلیکیشن پزشکی بهزی

بهزی، استارتاپی است که به ارائه خدمت در زمینه آموزش به بیمار، پشتیبانی در طول درمان، پایش روند بهبود بیمار و ایجاد ارتباط او با پزشک می‌پردازد. طبق گفته بنیانگذارش هدف این پلتفرم استفاده از آخرین دستاورد‌های پزشکی و ICTجهت ساخت فضایی نوآور و امن برای ارتقاء اثر بخشی خدمات بهداشت و درمان در کلاس بین المللی است. بهار مازندرانی بنیانگذار ۳۷ساله این استارتاپ متولد و ساکن تهران است. او در دانشگاه ابتدا مهندسی نرم‌افزار خوانده و بعد برای مقطع کارشناسی ارشد در رشته MBA تحصیل کرده است. مازندرانی برای تحصیل در مقطع دکتری مدیریت کسب‌وکار، به کشور فرانسه مهاجرت کرده و سال۹۴ دوباره برای ادامه روند کاری خود به ایران بازگشته است.  وبنا با او گفتگویی ترتیب داد تا برایمان از ایده تا راه‌اندازی بهزی بگوید.

از تجربه‌های کاری تا امروز و قبل از بهزی برایمان بگویید؟ چطور با اکوسیستم آشنا شدید؟

من از دوران تحصیل کار کردن را شروع کردم و سابقه همکاری با سازمان مدیریت صنعتی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را دارم. اما بعد بازگشت به ایران سعی کردم در زمینه تعیین قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری جمعی یا همان کرادفاندینگ فعالیت کنم، در واقع به ایجاد یک پلتفرم در زمینه سرمایه‌گذاری جمعی کمک کردم. بعد از آن استارتاپ کوچکی را در زمینه سفارش غذا از طریق شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کردیم. در نهایت به دلیل علاقه شخصی به حوزه سلامت وارد این حوزه شدم و بهزی را استارت زدم.


آشنایی من با اکوسیستم به حوالی سال ۹۳ و رفت‌وآمدم به ایران برمی‌گردد، آن زمان از طریق استارتاپ ویکندهایی که در ایران برگزار شده بود و تجربه‌ام در فرانسه و آمریکا، متوجه شدم در ایران هم اکوسیستم خوبی شکل گرفته است. هیجان و حس مثبت ناشی از اکوسیستم که هموطنان در فرانسه به من منتقل کردند مرا ترغیب که به ایران برگردم. در انتهای دوره دکتری یک دوره ۸ ماهه در سیلیکون گذراندم و با شرکت‌های بزرگ حوزه نرم‌افزار کار کردم که به شناخت من از بازار کمک بزرگی کرد.

ایده بهزی از کجا شکل گرفت؟

زمان فعالیت در استارتاپ قبلی (حوزه سفارش غذا) در فرآیند مذاکره با سرمایه‌گذاران از من به عنوان مدیرعامل پرسیده شد خود شما چقدر از این بستر برای سفارش غذا استفاده می‌کنید؟ در پاسخ گفتم من غذای بیرون اصلا سفارش نمی‌دهم. سرمایه‌گذار در جواب این جمله به من گفتند شما از من انتظار دارید بر روی سیستمی سرمایه‌گذاری کنم که خودتان به عنوان مدیرعامل از خدمات آن استفاده نمی‌کنید؟ این تلنگر خوبی برای تغییر جهت من بود. بعد از آن تصمیم گرفتم روی حوزه سلامت متمرکز شوم چراکه همواره دغدغه شخصی تامین سلامت افراد بوده است.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

رشد چشمگیر پذیرش ۲۴ در دوران کرونا

برنامه سایکلاپس برای درمان اوتیسم، بیش‌فعالی و انواع فوبیا با واقعیت مجازی

 

بهزی را چطور معرفی می‌کنید؟

اپلیکیشن پزشکی بهزی سامانه‌ای برای آموزش بیمار، ارتباط با پزشک و پیگیری مسیر درمان است. در واقع ما در بهزی شرایطی فراهم کردیم که پزشک بعد از ویزیت بیمار هر روز با او در ارتباط باشد و بتواند پیگیری لازم در روند درمان، نحوه مصرف داروها و آموزش جنبه‌های خودمراقبتی را انجام دهد. در حال حاضر به دلیل تعداد بالای بیماران این امکان وجود ندارد که خدمات آموزش و پیگیری درمان به صورت حضوری برای همه به‌خوبی انجام شود. ما سعی کردیم ابزاری در اختیار پزشکان قرار دهیم که حق بیماران در ادامه روند درمان سریع‌تر و دقیق‌تر پیگیری شود. از دید بهزی حق هر بیمار این است که بداند جه کسی در طول درمان پشتیبان او خواهد بود.

پزشک بیمار را بعد از ویزیت به اپلیکیشن پزشکی بهزی ارجاع می‌دهد، درواقع پزشک برای مسیر درمان بیمار سامانه‌ای را تجویز می‌کند که بیمار تنها نیست و همیشه روند بهبود او قابل رصد است. در زمینه اطلاع از عارضه‌های احتمالی دارو، نحوه مصرف داروها، وضعیت بیمار این سامانه به پزشک کمک می‌کند. از طرف دیگر بیمار بعد از نصب اپلیکیشن و ارسال اطلاعاتش به‌صورت روزانه آموزش‌هایی را دریافت می‌کند، برای اطلاع پزشک از وضعیتش به یکسری سوالات روزانه پاسخ می‌دهد و در زمینه پرسش از پزشک هم مسیر مستقیمی برایش وجود دارد.

چه بخش‌هایی در آینده به بهزی اضافه خواهد شد؟

در آینده قرار است اپلیکیشن پزشکی بهزی با همکاری سایر استارتاپ‌ها فضای نوبت‌دهی، خدمات در منزل و معرفی محصولات حوزه سلامت را تجربه کند. چشم‌انداز ما این است که در حوزه سلامت بتوانیم با ابزارهای حوزه IOTهمراستا شویم، کل داده‌های جمع‌آوری شده را منسجم کنیم و پزشک بتواند به تمام داده‌های پایش شده بیمار دسترسی داشته باشد.

حجم بازار این حوزه را چطور می‌بینید؟

حجم بازار سلامت در ایران خیلی شفاف نیست و آمارهای دقیقی در این زمینه نداریم. بازار پیگیری درمان دردنیا تا قبل از کرونا حدود ۳میلیارد دلار بود و این مبلغ سالانه ۴تا۶درصد رشد داشت. کرونا حجم بازار را بزرگ‌تر و سرعت رشد را بیشتر کرد. بهزی تصمیم گرفته با تمام بیماری‌ها پیگیری درمان را انجام دهد و در همه زمینه‌ها بیماران را پوشش دهد.

تا امروز چه تعداد کاربر داشته‌اید؟

تا امروز ۱۵هزار نصب اپلیکیشن داشتیم ولی متاسفانه پلتفرم‌های حوزه نصب اپلیکیشن دیدگاه درستی نسبت به خدمات اپلیکیشن پزشکی بهزی ندارند از این نظر ما ابتدا نصب مستقیم داشتیم. از آنجا که بهزی را پزشکان برای بیماران تجویز می‌کنند تا امروز به ۱۰هزار بیمار خدمت مستقیم ارائه کردیم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

در این زمینه رقیب دارید؟مزیت شما نسبت به رقبایتان چیست؟

در حوزه آموزش، پیگیری و پایش بیمار رقیب داخلی نداریم. ما توانستیم در بازار سلامت داخلی این تغییر را ایجاد کنیم که به پیگیری به عنوان یک ابزار ناشناخته نگاه نکنند. در حال حاضر هیچ پلتفرمی خدمات پیگیری را در سطح بیمارستان‌ها ارائه نمی‌کند.

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

تا یکسال با سرمایه شخصی و درآمد بهزی کار را جلو بردیم و در ابتدای سال ۹۸ سرمایه سیدمانی در ازای واگذاری۲۰درصد سهام جذب کردیم. در حال حاضر هم در راند دوم از سرمایه‌گذاران دعوت به همکاری می‌کنیم.

از چالش‌های فعالیت در این مسیر برایمان بگویید.

چالش در زمینه‌های مالی، عدم ثبات اقتصاد کشور و… کم نبوده است.  بزرگترین چالش ما پایین بودن فرهنگ تکنولوژیک در حوزه سلامت است. توجیه این شرایط برای سرمایه‌گذاران هم چالش دیگری است. پزشکان، پرستاران و درمانگران ظرفیت نفوذ کمی در زمینه تکنولوژی دارند و نیاز به تلاش بیشتری در این زمینه است.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

بکر بودن نقطه قوت این اکوسیستم است. اما نقطه ضعف اکوسیستم این است که سرمایه‌گذاران کار بزرگی را در مدت زمان کوتاه از بنیانگذاران می‌خواهند و  این دیدگاه از بلوغ و درک به دور است. سرمایه‌گذار ما را با بازار بورس یا بانک مقایسه می‌کند و قصد همراهی و توسعه تکنولوژی را ندارد. توقع بازده سریع از استارتاپ‌ها مثل کود زیاد دادن به گیاهان است که بجای رشد و بالندگی در نهایت محصول را می‌سوزاند، اما خارج از ایران درک بیشتری در حوزه سرمایه‌گذاری دیده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *