بنیانگذار کشتیار در گفتگو با وبنا از مدیریت هوشمند زمین‌های کشاورزی می‌گوید؛

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
کشتیار

در حال حاضر در کشور ما حدود ۹۰درصد کشاورزی به‌صورت کاملا سنتی انجام می‌شود که از این نظر عملکرد و حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی به شدت دچار کاهش شده است. اما بازهم ایده‌های استارتاپی برای نجات این حوزه وارد میدان شده‌اند. استارتاپ کشتیار یک سامانه مدیریت آنلاین هوشمند زمین‌های کشاورزی است که سعی کرده با پایش مستمر زمین‌های کشاورزی و بررسی نیازهای گیاهان در اقصی نقاط زمین در مدیریت دقیق زمین به کشاورزان کمک کند. سارا میرشکاری ۲۶ ساله و متولد اهواز بنیانگذار جوان این استارتاپ است که در مقطع کارشناسی در رشته هوافضا و در مقطع ارشد در رشته فضایی تحصیل کرده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه راه‌اندازی کشتیار بگوید.

ورودتان به بازارکار چه سالی بود؟ ایده کشتیار چه سالی شکل گرفت و چطور آن را اجرا کردید؟

از سال ۹۶ با فعالیت در زمینه طراحی، ساخت و مهندسی سیستم ماهواره‌های مکعبی و مخابراتی وارد بازارکار شدم. در سال ۹۷ استارتاپ ویکندی با عنوان نوآوردگاه فضایی و با موضوع کاربرد ماهواره‌ها روی زمین و کاربرد صنعت فضایی برگزار شد که من به همراه همکلاسی دوران ارشدم خانم مشایخی در آن حضور داشتم. ایده کشتیار در این نوآوردگاه شکل گرفت و از همانجا من به همراه ایشان شروع به تیم‌سازی و اجرای ایده کردیم. در این نوآوردگاه ما آموزش‌های لازم برای شکل‌گیری یک استارتاپ را دیدیم و بعد از آن به عنوان استارتاپ برگزیده معرفی و وارد فضای کار اشتراکی شدیم. در ادامه مسیر تخصص‌های موردنیاز برای کار را جذب و در نهایت شروع به ساخت محصول اولیه کردیم.


کشتیار را چطور معرفی می‌کنید؟چه نیازی را قرار است در جامعه پاسخ دهد؟

کشتیار یک دستیار هوشمند برای زمین‌های کشاورزی است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در کنار دانش کشاورزی راهکارهایی برای مدیریت دقیق‌تر و افزایش عملکرد زمین‌های کشاورزی ارائه می‌دهد. ما مشکلاتی را در حوزه کشاورزی شناسایی کردیم از جمله اینکه ۹۰درصد کشاورزی در کشور به‌صورت سنتی انجام می‌شود، عملکرد زمین‌های کشاورزی به دلیل وجود آفات ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده ، حاصلخیزی زمین‌ها از بین رفته  و امنیت غذایی باتوجه به رشد جمعیت در  معرض خطر قرار دارد. در راستای رفع این مشکلات و مدیریت بهتر زمین کشاورزی محصول موردنظر را تولید کردیم.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

هلیکس ۲۰ درصد از بازار ۴ هزار میلیارد تومانی سلامت الکترونیک را می‌خواهد

در چند سال‌ آینده ۷۰ درصد از بازار حمل بار آنلاین می‌شود

توصیه‌های تیزنگر تولید محصولات کشاورزی را ۳۰تا۶۰ افزایش می‌دهد

اسباب‌بازی‌های تعاملی روبوکیدز ۱۵ هزار مشتری و ۳ میلیارد تومان فروش داشته است

 

کشتیار در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد و در آینده قرار است چه بخش‌هایی به پلتفرم فعلی اضافه شود؟

خدمات تحت وب کشتیار شامل

  • پایش پارامترهای بیوفیزیکی و بیوشیمیایی نظیر درصد پوشش، کلروفیل و…
  • تعیین انواع نقشه‌ها و نموداهای مقایسه‌ای زمین در طول زمان
  • تخمین مراحل رشد گیاهان زراعی
  • محاسبه نرخ متغیر کود و سم موردنیاز با اولویت مبارزه تکنیکال
  • تخمین تبخیر و تعرق و نیاز آبی مزرعه
  • تعیین تاریخ برداشت بهینه برای رسیدن به بالاترین عملکرد

همچنین ما با جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات مکانی زمین می‌توانیم پایگاه داده‌ای از نقاط مختلف زمین در اختیار کشاورز قرار دهیم. از خدمات دیگر کشتیار می‌توان به  بررسی تاریخچه، تناوب کشت و شناسایی نقاط قوت و ضعف زمین در گذشته، تهیه نقشه و تجزیه و تحلیل اراضی و تغییر پوشش زمین، پایش خسارات فیزیکی ناشی از سیل، گرمازدگی، آفت، شیوع بیماری و خشکی اشاره کرد. در آینده قصد داریم سامانه تحت وب کشتیار را ارتقا و خدماتمان را در قالب اپلیکیشن ارائه دهیم. هدف نهایی ما ایجاد یک سوپر اپلیکیشن است که بتواند علاوه بر حوزه‌های کشاورزی در سایر حوزه‌های سنجش از دور خدمات ارائه دهد.

حجم بازار صنعت موردنظرتان را چقدر برآورد کردید و برنامه ریزی شما برای تصاحب چه سهمی از این بازار است؟

اندازه بازار جهانی این حوزه در سال ۲۰۱۷، ۹ونیم میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۲به ۲۳میلیارد دلار برسد. ما در ایران حدود ۱۶.۴میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم که متعلق به ۴میلیون کشاورز زراعی و باغی است. متوسط سهم هر کشاورز ۴هکتار است. بازارهدف ما زمین‌های زراعی است که حدود۱۴.۷میلیون هکتار را دربرمی‌گیرد و متعلق به ۲و نیم میلیون بهره‌بردار است. به علاوه در حال حاضر ۸۱میلیون تن محصول زراعی در این بازار تولید می‌شود. در نهایت اندازه بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۴۰۰، حدود۱۰هزار میلیارد تومان برآورد شده که ما پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم ۵درصد از این بازار را تصاحب کنیم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

تا امروز چه تعداد کاربر جذب کرده‌اید؟کرونا چه تاثیری روی کسب‌وکارتان داشته است؟

تعداد کاربران حاضر در پنل ما بالای ۲۰۰نفر است که در دوران کرونا با کمپین‌هایی که آغاز کردیم مثل کمپین کشاورز در خانه بمانند و زمین خود را رصد کنند توانستیم افزایش تعداد مشتری داشته باشیم.

مزیت کشتیار نسبت به پلتفرم‌های مشابه چیست؟

مزیت اصلی ما در ارائه الگوریتم‌های دقیق و صحت‌سنجی شده با داده‌های میدانی است. همچنین می‌توان به ارائه توصیه‌های کاربردی به کشاورز جهت بهره‌برداری بهتر و بهینه تر از نقشه های ماهواره ای به عنوان نقطه تمایزمان اشاره کرد. در نهایت ما این توانمندی را داریم که بصورت اتوماتیک و سریع تعداد زیادی از زمین‌های کشاورزی را در ابعاد وسیع و با استفاده از هوش مصنوعی پایش کنیم.

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

بله. جذب سرمایه بذری داشتیم. در حال حاضر برای راند بعدی جذب سرمایه در حال مذاکره هستیم.

چه چالش‌هایی را در مسیر راه‌اندازی ایده پشت سرگذاشتید؟ چطور آن‌ها را رفع کردید؟

در زمینه معرفی و تثبیت این تکنولوژی به کشاورزان سنتی و‌جلب اعتماد آن‌ها چالش‌های زیادی داشتیم. در نهایت با پیشنهاد شراکت در افزایش سود بدون اخذ پول در طول فصل زراعی توانستیم کشاورزان را مجاب به همکاری کنیم.

نقاط ضعف اکوسیستم ایران را در چه می‌بینید؟

اکوسیستم استارتاپی ایران هنوز به سطحی از بلوغ نرسیده است که سرمایه‎‌گذاران خطرپذیر به صورت جدی وارد سرمایه گذاری در حوزه‌های هایتک شوند و ریسک سرمایه گذاری در مراحل اولیه استارتاپ‌ها را بپذیرند. از طرف دیگر از دولت انتظار می‌رود که در بخش قانون‌گذاری و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا موانع سر راه استارتاپ‌ها را تا حد ممکن کم کند.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *