بنیانگذار هلیکس در گفتگو با وبنا از ورود سودجویان به حوزه سلامت الکترونیک پس از شیوع کرونا می‌گوید؛

هلیکس ۲۰ درصد از بازار ۴ هزار میلیارد تومانی سلامت الکترونیک را می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹
هلیکس

استارتاپ هلیکس با هدف ایجاد ارتباط آسان میان پزشک و بیمار و اطلاع‌رسانی آنلاین در حوزه سلامت در سال ۹۸ راه‌اندازی شده است. این استارتاپ سعی کرده با استفاده از تکنولوژی‌های به روز از جمله هوش مصنوعی به ارتقا سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های این حوزه کمک کند. مرتضی عبدالهی بنیانگذار ۳۳ ساله این استارتاپ متولد نجف آباد است و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم افزار به پایان رسانده است. او که به همراه دوستانش تصمیم گرفته به حوزه سلامت الکترونیک ورود کند با وجود چالش‌ها هدفش از راه‌اندازی هلیکس را ارائه آسان خدمات این حوزه به کاربران معرفی می‌کند. با او به گفتگو نشستیم تا از تجربه فعالیت در اکوسیستم برایمان بگوید.

 ورودتان به بازارکار چه سالی و در چه حوزه ای بود. از تجربه کاری تا امروز و قبل از راه اندازی استارتاپ هلیکس برایمان بگویید؟

از سال ۱۳۸۵ وارد بازار کار شدم، حوزه کاری من در ابتدا رباتیک بود و چندین مقام در مسابقات رباتیک کشوری کسب کردم، پس از آن با تاسیس شرکت به همراه چند دوست به توسعه نرم افزارهای کاربردی و صنعتی پرداختیم. نتیجه تلاش‌هایمان در آن شرکت توسعه سه نرم افزار مختلف در حوزه حسابداری، مدیریت کسب و کار و ارتباط آن نرم افزار‌ها با فضای آنلاین بود.


 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اسمایلی فارم مزارع کشاورزی را به خانه‌ها آورده است

توصیه‌های تیزنگر تولید محصولات کشاورزی را ۳۰تا۶۰ افزایش می‌دهد

اسباب‌بازی‌های تعاملی روبوکیدز ۱۵ هزار مشتری و ۳ میلیارد تومان فروش داشته است

 

ایده هلیکس چطور و چه سالی شکل گرفت و چطور اجرا کردید؟

از اوایل سال ۹۷ ایده هلیکس به ذهن ما رسید و پس از مشاوره با افراد با تجربه در صنعت سلامت شروع به توسعه کار کردیم. در ابتدا با یک تیم دانشجویی ۳۰ نفره به جمع آوری اطلاعات پزشکان و مراکز درمانی پرداختیم و پس از آن توسعه ساختارهای اولیه هلیکس را با تشکیل یک تیم ۴ نفره برنامه نویسی شروع کردیم. هدف اصلی هلیکس نگاه متفاوت بر پایه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین به حوزه سلامت است و در حال حاضر تیم هلیکس با ۱۵ نیروی فنی و بیش از ۸۰ پزشک به ارائه خدمت می پردازد.

استارتاپتان را چطور معرفی می‌کنید؟چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

هلیکس یک پلتفرم ارتباط و اطلاع‌رسانی آنلاین در حوزه سلامت است. هدف ما آسان‌تر کردن دسترسی افراد به خدمات سلامت است. هدف هلیکس فقط کمک به بیماران نیست بلکه هدف کلی ما ارتقا سلامت جامعه همراه با کاهش هزینه سلامت است.

استارتاپتان در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می دهد؟

پلتفرم ما در ماه حدود ۲۵۰۰ مشاوره پزشکی و ۵۰۰ برنامه غذایی به کاربران ارائه می‌دهد. مجله سلامتی هلیکس که در قالب اپلیکیشن و سایت ارائه شده در ماه بالای ۷۰ هزار بازدید داشته و سعی کرده  مطالب به روز و مفیدی در اختیار کاربرانش قرار دهد. در حال حاضر در اپلیکیشن هلیکس امکان ارائه اطلاعات بیش از ۴۰ هزار مرکز درمانی، اطلاعات بیش از ۱۰هزار برند مختلف دارویی و اطلاعات بیش از ۳۰۰ بیماری و مطالب مختلف مرتبط با سلامتی به کاربران وجود دارد.البته مشاوره پزشکی هوشمند و سریع نیز یکی دیگر از امکانات هلیکس محسوب می‌شود.

هلیکس

حجم بازار صنعت موردنظر شما چقدر است و برنامه ریزی شما برای تصاحب چه سهمی از بازار است؟

آمار دقیق از حجم بازار سلامت الکترونیک در دسترس نیست، بر مبنای داده‌های بازار سنتی، حوزه سلامت و ویزیت‌های حضوری تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. برمبنای تخمین ما هم حوزه سلامت الکترونیک می‌تواند حداقل به اندازه ۴هزار میلیارد تومان در سال ارزش داشته باشد که ما در افق سه ساله پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم ۲۰ درصد از این بازار را بدست بیاریم.

چه میزان افزایش فروش را در روزهای کرونایی تجربه کردید؟شیوع این بیماری چه تاثیرات مثبت و منفی بر روی کسب‌وکارهای حوزه سلامت داشت؟

در دوران کرونا ما بیش از ۳۰هزار کاربر در پلتفرم‌های مختلف و وب‌سایت‌های هلیکس جذب و افزایش فروشی حدود ۱۰۰درصد را تجربه کردیم. اگرچه کرونا باعث افزایش رشد و اقبال مردم به اپلیکیشن‌های حوزه سلامت شد، اما در کنار آن شاهد ورود افراد غیر متخصص به این حوزه و موج سواری افراد سودجو بودیم که این مسئله می‌تواند در آینده اعتماد مردم را به حوزه سلامت الکترونیک خدشه‌دار کند.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

تا امروز سرمایه جذب کردید یا با سرمایه شخصی ادامه دادید؟

بله سرمایه‌ای را در دو مرحله جذب کردیم که تصمیم گرفتیم میزان و حجم سرمایه فعلا محرمانه بماند.

بزرگترین چالشی که تا امروز با آن دست‌وپنجه نرم کردید در چه حوزه‌ای بوده است؟

از دیدگاه من بزرگترین مشکل در مسیرمدیریت و اجرای ایده‌های استارتاپی ساخت و ایجاد یک شرکت است، ایجاد یک ساختار مناسب و تیم‌سازی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها به حساب می‌آید که در اکوسیستم کمتر به آن پرداخته شده است.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم  ایران را چه می‌دانید؟

 از نقاط ضعف شروع کنم، اگر به استارتاپ‌های حوزه سرویس‌های آنلاین موفق در ایران نگاه کنیم بیشتر آنها کپی ناقص از ایده‌های خارجی هستند بجای ایده‌های خلاقانه جدید!!! از طرفی متاسفانه سرمایه‌گذاران در ایران به این دلیل که می‌خواهند ریسک کمتری را متقبل شوند بیشتر راغب به سرمایه‌گذاری در ایده‌هایی هستند که نمونه‌های خارجی موفق دارند تا ایده‌های جدید.

نقطه ضعف دوم تمایل به انحصار‌گرایی در بازیگران اکوسیستم است برای مثال در سایر کشورها شرکت‌های بزرگ فناور برای ورود به یک حوزه در بیشتر مواقع به جای اینکه مستقیما وارد فاز توسعه شوند روی استارتاپ‌های آن حوزه سرمایه گذاری می‌کنند ولی در ایران می‌بینم که استارتاپ‌های پیشین و سرمایه گذاران فعلی در همه حوزه‌های غیر تخصصی خود از جمله تاکسی اینترنتی، فروش بلیط قطار، غذا، پزشکی و … وارد می‌شوند و استارتاپ‌های آن حوزه را به کلی نابود و ایده‌های خلاقانه را از بین می‌برند.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *