استارتاپ اسمایلی فارم در حوزه کشاورزی هوشمند و ساخت مزارع عمودی خانگی بهار امسال در شتابدهنده اسمارت ایکس آغاز به کار کرده است. نسرین حسینزاده بنیانگذار و مدیر فنی این استارتاپ ۲۹ساله و متولد شهر قم است. او تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق مخابرات و مخابرات سیستم در دانشگاه صنعتی قم به پایان رسانده و به گفته خودش از آنجا که در طول دوره تحصیل همواره در گروه دانشجویان ممتاز دانشکده بوده در بسیاری از دروس به عنوان دستیار و در امور پژوهشی با اساتید دانشگاه به عنوان همکار تحقیقاتی فعالیت کرده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از شکلگیری ایده تا اجرای اسمایلی فارم بگوید.
از تجربههای کاری تا امروز و قبل از اسمایلی فارم برایمان بگویید؟
اولین تجربیات کاری من به فعالیت ضمن تحصیل به عنوان کارشناس توسعه و تحقیق در شرکت صبح شقایق قم برمیگردد و در حین تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به واسطه همکاری با اساتید دانشگاه در پروژههای هوشمندسازی علیالخصوص هوشمندسازی مزارع و زمینهای کشاورزی شرکت داشتهام.
ایده اسمایلی فارم از کجا شکل گرفت؟ چطور با اکوسیستم آشنا شدید؟
در بهار امسال (۱۳۹۹) ایده راهاندازی استارتآپ در حوزه کشاورزی هوشمند شکل گرفت اما به دلیل مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد از جمله شور شدن زمینهای کشاورزی و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی، ایده هوشمندسازی مزارع خاکی دیگر ایده جالبی به نظر نمیرسید. بنابراین ایده ساخت مزارع عمودی در منازل خانگی مطرح شد و با همکاری آقای غلامی، یکی از دانشجویان هم دانشگاهی در دوره ارشد، این ایده به شتابدهنده اسمارتایکس ارائه شد. با پذیرش در این شتابدهنده از اوایل تیر ماه فعالیت من بهعنوان مدیر فنی در کنار دیگر اعضای تیم استارتاپ بصورت منظم شروع شد و در همین محیط با فضای کسب و کار استارتاپی آشنا شدم.
اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید
اسمایلی فارم را چطور معرفی میکنید؟
با اسمایلی فارم مزارع کشاورزی به خانهها منتقل میشوند. یعنی هر فرد خانهداری با هر سطح از مهارت در کشت محصولات، بهراحتی میتواند با استفاده از محصولات اسمایلی فارم سبزیجات و صیفیجات مصرفی منزل را پرورش دهد. در سالهای اخیر توجه به تازگی و ارگانیک بودن محصولات گیاهی خوراکی به شدت افزایش پیدا کرده. در کشت سنتی سبزیجات و صیفیجات، مسیر بسیار طولانی بین تولیدکننده و مصرفکننده نهایی محصولات وجود دارد و همین مسیر باعث میشود تا محصول نهایتا تا چند روز پس از تهیه از فروشگاه قابل استفاده باشد. اسمایلی فارم این مسیر را از بین برده و مزرعه را در خانه مصرفکنندگان راهاندازی کرده است. محصولاتی که در این مزارع مصنوعی کشت میشود، عاری از آفات، ارگانیک و بسیار غنیتر از محصولات کشت سنتی هستند.
در حال حاضر چه محصولاتی را ارائه میدهید؟
استارتاپ اسمایلی فارم در حال آماده سازی طرح نهایی خود برای ۴ ردیف محصول است. این محصولات شامل گلدانهای هوشمند، باکسهای هوشمند، قفسههای کشت هوشمند و سیستمهای کشت PVC است. با توجه به نوع کاربری محصول که میتواند خوراکی یا دکوری باشد و همینطور حجم سبزیجات و صیفیجات مصرفی خانوار یکی از این محصولات میتواند پاسخگوی مشتریان باشد. این محیطهای کشت مصنوعی کاملا خودکار هستند و با حداقل دخالت دست کاربر میتواند گیاهان را پرورش دهد ، برداشت کند و در هر مرحله با استفاده از قابلیت اینترنت اشیا روی تمام ویژگیهای دستگاه نظارت داشته باشد. در این مرحله استارتآپ روی تولید محفظههای کشت تمرکز دارد و برای فاز بعدی اقدام برای تولید وعرضه وسیع محصولات خوراکی هیدروپونیک و ساخت نماهای دکوری در طراحیهای داخلی در نظر گرفته شده است.
وضعیت رقابت در این حوزه چطور است؟ مزیت شما نسبت به رقبایتان چیست؟
در حال حاضر چند شرکت داخلی در زمینه تولید محفظههای کشت هیدروپونیک فعالیت دارند اما هیچ کدام محصولی که واقعا مناسب منازل باشند را تولید نمیکنند و این محصولات صرفا در تراسها و پارکینگها قابل استفاده هستند و یا نیاز به دخالت زیاد کاربر دارند. همچنین قابلیتهای نرمافزاری مبتنی بر IoT که در محصولات اسمایلی فارم استفاده شده تا کنون مشابه داخلی ندارند به گونهای که از نظر نوآوری، محصولات اسمایلی فارم برتر از سایر محصولات فعلی داخل خواهند بود. محفظههای کشت اسمایلی فارم به گونهای طراحی شدهاند که علاوه بر امکانات فنی، از نظر زیبایی نیز قابلیت استفاده در داخل اتاقهای منازل را داشته باشند. انتظار میرود که با ارائه اولین محصولات اسمایلی فارم به بازار، استقبال خوبی از این محصولات شود و در فاز دوم با تعداد زیادی رستوران، هتل، کافیشاپ و اماکن رفاهی تفریحی عقد قرارداد کنیم.
استارتاپهای ایرانی را در وبنا دنبال کنید:
فرمالو در فوریه ۲۰۲۰ یک میلیون دلار ارزش گذاری شد
۱۵ هزار کاربر پیگام با پیاده روی اعتبار خرید میگیرند
عزم کیلید برای تصاحب ۴۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین مسکن
تا امروز جذب سرمایه داشتهاید؟
با توجه به اینکه استارتاپ در مرحله شتابدهی است، طی قراردادی که با شتابدهنده اسمارتایکس منعقد گردید مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای این دوره سرمایه جذب کردیم.
از چالشهای فعالیت در این مسیر برایمان بگویید.
چالش عمده پیش روی استارتاپ تامین قطعات استفاده شده برای ساخت بدنههای تجهیزات است. چرا که ساخت این دستگاهها در نگاه اول بسیار ساده به نظر میرسد اما در عمل ساخت بدنه دستگاهها به گونهای که با رطوبت موجود سازگاری کامل داشته باشد و تجهیزات به گونهای مناسب بتوانند جاسازی شوند امری دشوار و هزینهبر است. همچنین در ابتدا اطلاعات لازم برای روش کشت هیدروپونیک بسیار محدود است و گیاهان نیز در این روش از کشت حساستر هستند که در این مرحله آزمایشات زیادی انجام شد و گیاهان زیادی در این مسیر تلف شدند.
تجربه حضور در شتابدهنده و فعالیت در اکوسیستم تا امروز چطور بوده است؟
تجربه ما در این شتابدهنده این بود که در ایران افراد بسیاری وجود دارند که میتوانند باعث رشد و پیشرفت ایدههای نو و افراد خلاق شوند. این افراد با ایجاد شبکههای قوی از افراد و سازمانها زمینه بسیار خوبی را برای راهاندازی و رشد شرکتهای دانشبنیان ایجاد کردهاند. یکی از ضعفهای این سیستم، عدم دسترسی همیشگی به افراد پیشرو و استفاده از تجربیات آنهاست چرا که هر کدام از این افراد به تنهایی چندین کسب و کار را درکنارهم مدیریت میکنند و وقت آنها بسیار محدود است.