بنیانگذار اسمایلی فارم در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری این استارتاپ و چالش‌هایی که در این راه با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند می‌گویند:

اسمایلی فارم مزارع کشاورزی را به خانه‌ها آورده است

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
اسمایلی فارم

استارتاپ اسمایلی فارم در حوزه کشاورزی هوشمند و ساخت مزارع عمودی خانگی بهار امسال در شتاب‌دهنده اسمارت ایکس آغاز به کار کرده است. نسرین حسین­زاده بنیانگذار و مدیر فنی این استارتاپ ۲۹ساله و متولد شهر قم است. او تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق مخابرات و مخابرات سیستم در دانشگاه صنعتی قم به پایان رسانده و به گفته خودش از آن­جا که در طول دوره تحصیل همواره در گروه دانشجویان ممتاز دانشکده بوده­ در بسیاری از دروس به عنوان دستیار و در امور پژوهشی با اساتید دانشگاه به عنوان همکار تحقیقاتی فعالیت کرده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از شکل‌گیری ایده تا اجرای اسمایلی فارم بگوید.

از تجربه‌های کاری تا امروز و قبل از اسمایلی فارم برایمان بگویید؟

اولین تجربیات کاری من به فعالیت ضمن تحصیل به عنوان کارشناس توسعه و تحقیق در شرکت صبح شقایق قم برمی‌گردد و در حین تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به واسطه همکاری با اساتید دانشگاه در پروژه­های هوشمند­سازی علی­الخصوص هوشمندسازی مزارع و زمین­های کشاورزی شرکت داشته‌ام.


ایده اسمایلی فارم از کجا شکل گرفت؟ چطور با اکوسیستم آشنا شدید؟

در بهار امسال (۱۳۹۹) ایده راه­اندازی استارت­آپ در حوزه کشاورزی هوشمند شکل گرفت اما به دلیل مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد از جمله شور شدن زمین­های کشاورزی و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی، ایده هوشمندسازی مزارع خاکی دیگر ایده جالبی به نظر نمی­رسید. بنابراین ایده ساخت مزارع عمودی در منازل خانگی مطرح شد و با همکاری آقای غلامی، یکی از دانشجویان هم دانشگاهی در دوره ارشد، این ایده به شتابدهنده اسمارت­ایکس ارائه شد. با پذیرش در این شتابدهنده از اوایل تیر ماه فعالیت من به‌عنوان مدیر فنی در کنار دیگر اعضای تیم استارتاپ بصورت منظم شروع شد و در همین محیط با فضای کسب و کار استارتاپی آشنا شدم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

اسمایلی فارم را چطور معرفی می‌کنید؟

با اسمایلی فارم مزارع کشاورزی به خانه­ها منتقل می­شوند. یعنی هر فرد خانه­داری با هر سطح از مهارت در کشت محصولات، به‌راحتی می­تواند با استفاده از محصولات اسمایلی فارم سبزیجات و صیفیجات مصرفی منزل را پرورش دهد. در سال­های اخیر توجه به تازگی و ارگانیک بودن محصولات گیاهی خوراکی به شدت افزایش پیدا کرده. در کشت سنتی سبزیجات و صیفیجات، مسیر بسیار طولانی بین تولید­کننده و مصرف­کننده نهایی محصولات وجود دارد و همین مسیر باعث می­شود تا محصول نهایتا تا چند روز پس از تهیه از فروشگاه قابل استفاده باشد. اسمایلی فارم این مسیر را از بین برده و مزرعه را در خانه مصرف­کنندگان راهاندازی کرده است. محصولاتی که در این مزارع مصنوعی کشت می­شود، عاری از آفات، ارگانیک و بسیار غنی­تر از محصولات کشت سنتی هستند.

در حال حاضر چه محصولاتی را ارائه می‌دهید؟

استارت­اپ اسمایلی فارم در حال آماده سازی طرح نهایی خود برای ۴ ردیف محصول است. این محصولات شامل گلدان­های هوشمند، باکس­های هوشمند، قفسه­های کشت هوشمند و سیستم­های کشت PVC است. با توجه به نوع کاربری محصول که می‌تواند خوراکی یا دکوری باشد و همینطور حجم سبزیجات و صیفی­جات مصرفی خانوار یکی از این محصولات می­تواند پاسخگوی مشتریان باشد. این محیط­های کشت مصنوعی کاملا خودکار هستند و با حداقل دخالت دست کاربر می­تواند گیاهان را پرورش دهد ، برداشت کند و در هر مرحله با استفاده از قابلیت اینترنت اشیا روی تمام ویژگی­های دستگاه نظارت داشته باشد. در این مرحله استارت­آپ روی تولید محفظه­های کشت تمرکز دارد و برای فاز بعدی اقدام برای تولید وعرضه وسیع محصولات خوراکی هیدروپونیک و ساخت نماهای دکوری در طراحی­های داخلی در نظر گرفته شده است.

وضعیت رقابت در این حوزه چطور است؟ مزیت شما نسبت به رقبایتان چیست؟

در حال حاضر چند شرکت داخلی در زمینه تولید محفظه­های کشت هیدروپونیک فعالیت دارند اما هیچ کدام محصولی که واقعا مناسب منازل باشند را تولید نمی­کنند و این محصولات صرفا در تراس­ها و پارکینگ­ها قابل استفاده هستند و یا نیاز به دخالت زیاد کاربر دارند. همچنین قابلیت­های نرم­افزاری مبتنی بر IoT که در محصولات اسمایلی فارم استفاده شده تا کنون مشابه داخلی ندارند به گونه­ای که از نظر نوآوری، محصولات اسمایلی فارم برتر از سایر محصولات فعلی داخل خواهند بود. محفظه­های کشت اسمایلی فارم به گونه­ای طراحی شده­اند که علاوه بر امکانات فنی، از نظر زیبایی نیز قابلیت استفاده در داخل اتاق­های منازل را داشته باشند. انتظار می­رود که با ارائه اولین محصولات اسمایلی فارم به بازار، استقبال خوبی از این محصولات شود و در فاز دوم با تعداد زیادی رستوران، هتل، کافیشاپ و اماکن رفاهی تفریحی عقد قرارداد کنیم.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

فرمالو در فوریه ۲۰۲۰ یک میلیون دلار ارزش‌ گذاری شد

۱۵ هزار کاربر پیگام با پیاده‌ روی اعتبار خرید می‌گیرند

عزم کیلید برای تصاحب ۴۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین مسکن

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

با توجه به این­که استارتاپ در مرحله شتابدهی است، طی قراردادی که با شتابدهنده اسمارت­ایکس منعقد گردید مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای این دوره سرمایه جذب کردیم.

از چالش‌های فعالیت در این مسیر برایمان بگویید.

چالش عمده پیش روی استارتاپ تامین قطعات استفاده شده برای ساخت بدنه­های تجهیزات است. چرا که ساخت این دستگاه­ها در نگاه اول بسیار ساده به نظر می­رسد اما در عمل ساخت بدنه دستگاه­ها به گونه­ای که با رطوبت موجود سازگاری کامل داشته باشد و تجهیزات به گونه­ای مناسب بتوانند جاسازی شوند امری دشوار و هزینه­بر است. همچنین در ابتدا اطلاعات لازم برای روش کشت هیدروپونیک بسیار محدود است و گیاهان نیز در این روش از کشت حساس­تر هستند که در این مرحله آزمایشات زیادی انجام شد و گیاهان زیادی در این مسیر تلف شدند.

تجربه حضور در شتاب‌دهنده و فعالیت در اکوسیستم تا امروز چطور بوده است؟

تجربه ما در این شتابدهنده این بود که در ایران افراد بسیاری وجود دارند که می­توانند باعث رشد و پیشرفت ایده­های نو و افراد خلاق شوند. این افراد با ایجاد شبکه­های قوی از افراد و سازمان­ها زمینه بسیار خوبی را برای راه­اندازی و رشد شرکت­های دانش‌بنیان ایجاد کرده­اند. یکی از ضعف­های این سیستم، عدم دسترسی همیشگی به افراد پیشرو و استفاده از تجربیات آن­هاست چرا که هر کدام از این افراد به تنهایی چندین کسب و کار را درکنارهم مدیریت می­کنند و وقت آن­ها بسیار محدود است.

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *