پیگام استارتاپی است که در حوزهی سلامت و فناوریهای مالی فعالیت میکند. استارتاپی که یکی از اصلیترین اهدافش تشویق به پیاده روی است. کاربرهای این استارتاپ فقط با قدم زدن میتوانند سکههایی به نام پیگام بهدست آورند و بعد این سکهها را در فروشگاه مجازی پیگام یا فروشگاههای فیزیکی طرف قرارداد این استارتاپ خرج کنند. از سوی دیگر، کسبوکارها هم با دریافت سکههای پیگام از کاربرها، به واسطه ساختار پیگام، میتوانند محصول یا خدماتشان را با کسبوکارهای دیگر تبادل کنند. محمدحسن محمدی یکی از بنیانگذاران این استارتاپ، ۲۳ ساله و متولد بجنورد است. او که جز جوانترین بنیانگذاران اکوسیستم محسوب میشود در مقطع کاردانی رشته نرمافزار و در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بورس خوانده است. با این کارآفرین جوان به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه نوآوری و کارآفرینی در اکوسیستم ایران بگوید.
از ورودتان به بازارکار و تجربههای کاری تا امروز برایمان بگویید؟چطور با اکوسیستم آشنا شدید؟
در سال سوم دبیرستان متوجه قانونی شدم که افراد با دیپلم سه ساله میتوانند در مقطع کاردانی مستقیم وارد دانشگاه شوند و به همین دلیل سال چهارم ریاضی را نخواندم و مستقیم وارد دانشگاه شدم. دبیرستان اولین تجربه من برای ورود به بازار کار بود و بعد از آن اعتماد بهنفسی ایجاد شد که پروژههای بیشتری را انجام دهم. در دبیرستان اساتید پروژههای درسی به بچهها میدادند که نیازمند یادگیری برخی نرمافزارها بود من پروژههای بچهها را در قبال دریافت هزینه انجام میدادم و به این دلیل که تعداد پروژهها زیاد بود، درآمد خوبی داشتم. رفتهرفته دانشم بیشتر شد و در وبسایتهای مختلف آگهی میگذاشتم و این روال تا سال ۹۴ به مدت ۴سال ادامه داشت. آشنایی من با اکوسیستم به سال۹۴ برمیگردد که یک استارتاپ ویکند در مشهد برگزار شد و آن زمان من هنوز معنی استارتاپ و نحوه تبدیل ایده به کسب و کار را نمیدانستم، من با شرکت در آن استارتاپ ویکند به دنبال یک تیم تخصصی برای پروژههایم بودم.
ایده پیگام از کجا شکل گرفت؟
مدل کسبوکاری پروژه گرفتن بعد از مدتی برایم رضایت بخش نبود. تولد ایده پیگام هم به دورانی برمیگردد که در رویدادهای مختلف شرکت میکردم، یک رویداد برنامه نویسی در تهران برگزار شد که در آن من با یک نفر آشنا شدم و بعد توسط ایشان به شخص دیگری لینک شدم که به دنبال برنامهنویس برای اجرای یک پروژه بود. پروژه موردنظر را برایشان استارت زدم اما بعد از مدتی پروژه به شکست خورد و بعد از آن بود که ایده اولیه پیگام از سمت شریکم مطرح شد و بعد دو نفری استارت زدیم. درحال حاضر ۴_۵سالی است که درگیر توسعه آن هستیم، البته این را هم بگویم این ایده درخارج از کشور نمونه مشابه داشت که شکست خورد ولی در ایران برای بار اول مطرح شده است.
اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید
پیگام را چطور معرفی میکنید؟ چه خدماتی ارائه میدهد؟
به طورکلی پیگام ابزاری است که موضوعات مالی و سلامتی را به هم پیوند زده، افراد را تشویق به پیاده روی میکند، در ازای پیاده روی یکسری اعتبار به آنها میدهد که در کسب وکارهای مختلف میتوانند خرج کنند. پیگام از یک طرف کاربر را تشویق میکند تا به سلامتی خود اهمیت بدهد و از سمت دیگر به کسبوکارها کمک میکند که قدرت فروششان را افزایش دهند. یکی از مهمترین خدماتی که پیگام ارائه میدهد، بیمه است. در حال حاضر بیمه سامان اولین مشتری این خدمت ما است. کاربرانی که بیمه عمر سامان داشته باشند میتوانند با پیاده روی روزانه اندوخته بیمه عمر خود را افزایش دهند. در واقع این خدمت ما به شرکتهای بیمهای کمک میکند که نوع ارائه خدمات خود را قدرتمند کنند و در زمینه مسئولیت اجتماعی کاربرانشان بیشتر مانور دهند. تمرکز فعلیمان بر روی سرویسهای بیمه ای است. سرویس تبلیغاتی پیگام هم به این صورت است که ما یکسری لوکیشنها را در سطح شهر مشخص میکنیم که اگر کاربر به این مناطق برود در اپلیکیشن پیگام سکه و اعتبار بیشتری دریافت می کند که میتواند این اعتبارات را در فروشگاههای مجازی پیگام یا فروشگاههای فیزیکی طرف قراردادمان خرج کند. لوکیشنهای مشخص شده می توانند مراکز تجاری بزرگ باشند. همچنین به دنبال آن هستیم که پیگام پلتفرم خود را بر روی بستر بلاکچین پیادهسازی کند. علت این تغییر این است که پذیرندههایی که به پیگام اضافه میشوند هرکدام ارزشی را به پیگام اضافه میکنند. این ارزش توسط کوینهای پیگام که نیازمند شفافیت و امنیت است منتقل میشود و بلاکچین این شفافیت و امنیت را تامین خواهد کرد.
حجم بازار هدف استارتاپتان را چقدر برآورد کردید؟روی چه سهمی از بازار هدفگذاری کردهاید؟
حجم بازار هدف پیگام ۱۳میلیون نفر در ایران است که در یک برنامه دوساله قرار است ۳میلیون کاربر را جذب کنیم. همچنین ما سعی داریم از ظرفیت حجم بازار پذیرندههایمان مثل بیمه سامان و شهرداری مشهد استفاده کنیم و آنها را به عنوان یک کاتالیزگر برای رشد بازار خود داشته باشیم. این را هم بگویم که پیگام توانست ویزای استارتاپی یکی از کشورهای اروپایی را بگیرد که بتواند این ایده را در اروپا هم توسعه دهد.
تا امروز چه تعداد کاربر داشتهاید؟کرونا چه تاثیری بر روی رشدتان داشته است؟
۳۵هزار کاربر ثبت نامی تا امروز در پیگام داشتیم ولی متاسفانه به دلایل چالشهای فنی یکسری ریزشها را در کسب و کارمان شاهد بودیم که در حال حاضر حدود ۱۵هزار کاربر فعال داریم. در اوایل شیوع کرونا به این دلیل که پیادهرویها خیلی کاهش داشت و پیگام هم نمیتوانست تبلیغات کند اثرات منفی از شیوع این بیماری پذیرفتیم که در نهایت تصمیم گرفتیم مواردی مثل ورزش در خانه را به پلتفرم اضافه کنیم. اما بعد از دوماه علیرغم اینکه تبلیغات نداشتیم رشد کردیم. یکسری محتوای ورزش در خانه از طریق سوشال اینستاگرامی پیگام منتشر شد که کاربر بتواند از چنین محتوایی استفاده کند، همین عامل باعث آشنایی با پیگام شد و آمار نصب افزایش پیدا کرد، ما هم سعی کردیم الگوریتم قدم زدن را به این سمت ببریم که وقتی کاربر در منزل قدم میزند، به او سکه و اعتبار تعلق بگیرد.
وضعیت رقبای داخلی و خارجی استارتاپتان چطور است؟ مزیت شما نسبت به آنها چیست؟
چند رقیب داخلی داشتیم که شکست خوردند. اعتقاد داریم وقتی رقیب کنار یک مجموعه قرار بگیرد باعث میشود بازار حوزه موردنظر شناختهتر شود و ما از حضور رقبا در این بازار استقبال می کنیم. رقیب داخلی فعلا نداریم و رقیب اصلی ما در خارج ازکشور بنام sweatcoin است. مزیت رقابتی ما بیشتر به حرکت به سمت تکنولوژی بلاک چین برمیگردد که در واقع توکنی که ارائه میشود برای کسب و کارها ارزشمند خواهد بود.
تا امروز جذب سرمایه داشتهاید؟
بله. قبل از جذب سرمایه به صورت بوتاسترپ بالا آمدیم و سعی کردیم که پروژههای کوچک با درآمد بالا جذب کنیم تا شرایط برایمان سخت نگذرد. راند اول جذب سرمایه پیگام معادل ۲ میلیارد تومان و از سوی یک انجل اینوستور بود که تا امروز بخشی از آن تزریق شده است.
استارتاپهای ایرانی را در وبنا دنبال کنید:
درحال حاضر ۱۱هزارنفر از کلیدهای مجازی هوم استفاده میکنند
رستمانا نگهداری از گیاهان را هوشمند میکند
عزم کیلید برای تصاحب ۴۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین مسکن
بیتکوین؛ راهکار جدید فروش فرش دستباف ایرانی به خارج از کشور
از چالشهای فعالیت در اکوسیستم برایمان بگویید.
چالش کم نداشتیم. چالش ها به دو دسته تقسیم میشوند بخشی را میتوان به گردن دولت و جامعه انداخت و یکسری از چالشها کاملا شخصی است. از چالشهای دسته دوم میتوان گفت من و شریکم سابقه کاری طولانی قبل از پیگام نداشتیم و سابقه قبلی ما صرفا به نحوه پروژه گرفتن برمیگردد.در واقع چالش کم تجربگی برای ما هزینه زمانی زیادی داشت و ما از سال اول تا اواسط سال دوم فقط درگیر چالش های درون تیمی بودیم. درواقع ابتدا دانشی در زمینه مدیریت و توسعه محصول نداشتیم. چالشهای سمت دولت و رگولاتوری را هم که همه به خوبی میشناسیم و فقط امیدواریم که ببینیم تنها یکی از این چالشها به کلی برطرف شده است.
نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را درچه میبینید؟
در اکوسیستم افراد، سازمانها و نهادهایی را میبینیم که خود را به این اکوسیستم وصل کردند واینگونه شعار میدهند که قصد داریم کاری انجام دهیم اما هیچ کاری نمیکنند. برای مثال شتابدهندههای فراوانی در کشور وجود دارد اما هیچ سازمانی برای نظارت درست بر روی آنها وجود ندارد و این ضعف اکوسیستم ما است. به عنوان نقطه قوت میتوان گفت اکوسیستم باعث شد این نگرش تغییر کند که افراد بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کار استخدامی نروند بلکه به دنبال تقویت دانش، مهارت و پیادهسازی ایدههایی در فضای کسب و کار کشور باشند.