بنیانگذاران سی‌پرشیا در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری این استارتاپ و چالش‌هایی که در این راه با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند می‌گویند:

بیت‌کوین؛ راهکار جدید فروش فرش دستباف ایرانی به خارج از کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با احسان شعاریان و داریوش اکرادی بنیانگذاران استارتاپ سی پرشیا

استارتاپ سی‌پرشیا یک فروشگاه آنلاین تخصصی فرش دستباف است که فرش مربوط به شهرهای مختلف ایران که از گذشته مراکز مهم قالیبافی هستند را به مشتریان ارائه می‌کند. احسان شعاریان و داریوش اکرادی بنیانگذاران این استارتاپ هر دو قبل از راه‌اندازی سی‌پرشیا تجارب متفاوتی در بازار کار داشته و به دلیل علاقه‌ای که به حوزه تجارت الکترونیک داشتند به این حوزه ورود کردند. به این دو به گفتگو نشتستیم تا برایمان از راه‌اندازی این استارتاپ بگویند.

خودتان را معرفی کنید. از تجربه‌هایتان قبل از راه‌اندازی استارتاپتان بگویید.


من احسان شعاریان ۳۷ساله در دانشگاه، مهندسی صنایع خواندم بعد از آن مدتی کار تحقیقات بازار انجام دادم و مدتی هم در حوزه مستند‌سازی و مدیریت دانش مشغول به کار بودم. اما به‌طورکلی شغل خانوادگی ما در حوزه فرش دستباف بوده و درواقع پدرم، پدربزرگم تا چندین نسل در حوزه تولید فرش دستباف فعالیت داشته‌اند. به همین دلیل در دوران دبیرستان در کنار تحصیل، به پدرم کمک می‌کردم. در بعضی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی همراه پدرم حضور داشتم  و از همان زمان با داستان فروش، صادرات و تولید فرش دستباف آشنا شدم.

داریوش اکرادی هستم رشته مکانیک خواندم اما همواره به حوزه آی‌تی علاقه‌مند بوده‌ام. سال ۷۹ اولین وب سایت را برای شرکت مجتمع صنایع کامپیوتر راه‌اندازی کردم و در ادامه در حوزه‌های طراحی وب سایت، بازاریابی و فروش نرم‌افزارها به صورت B2B و B2C فعالیت داشتم. در سال  ۸۹ که کسب‌و‌کارهای اینترنتی در حال رونق گرفتن بود، با توجه به علاقه‌ای که به تجارت الکترونیک در بستر اینترنت داشتم در این زمینه شروع به فعالیت کردم برای مثال کتاب‌فروشی آنلاین را با قریب به ۲۰ هزار عنوان کتاب با عنوان پی بوک (pbook.org) راه‌اندازی کردم و کاربران از طریق آن کتاب‌های فیزیکی را خریداری می‌کردند. آن زمان این کار منبع درآمد دوم من محسوب می‌شد اما حوزه کتاب سود آنچنانی و بازده مالی نداشت. یکی از دلایل توقف کارمان در حوزه کتاب مسائل مالی بود و همین‌طور متاسفانه فرهنگ کتابخوانی روزبه‎‌روز کمتر می‌شد. بعد از آن کسب‌و‌کاری با نام تیکتفا که در زمینه فروش آنلاین بلیت کنسرت و رویدادها بود را راه‌اندازی کردیم مجوزهای آن از وزارت ارشاد گرفته شده بود، این کسب‌وکار بین سال‌های ۹۲تا۹۴ادامه داشت و بعداز آن بنا به دلایلی متوقف شد. تمامی این تجربه‌ها باعث شد که درنهایت در سی پرشیا بتوانم از تمام تجربیاتم در حوزه راه اندازی فروشگاه آنلاین استفاده نمایم.

 ایده سی‌پرشیا از کجا شکل گرفت؟

شعاریان: قبل از سی‌پرشیا هرکدام از ما به کارهای دیگری مشغول بودیم. پدر من صادر‌کننده فرش بود و یکسری خریدار عمده درکشورهای خارجی داشتند. زمانی که مشتریان لیست خرید می‌دادند پدرم با سلیقه خودش خرید می‌کرد یا اینکه آن‌ها نماینده‌ای از سمت خودشان برای خرید می‌فرستادند. با ورود اینترنت به ایران در سال‌های۷۶-۷۷ به کمک عکسبرداری از فرش‌ها و ارسال آن به ای‌میل مشتریان امکان جدیدی به کسب و کار پدرم اضافه کنم. این روند ادامه داشت تا اینکه من به دانشگاه رفتم و مهندسی صنایع خوندم و در نتیجه در حوزه دیگری فعال شدم و به جز مواردی برای شرکت در نمایشگاه فرش تقریبا فعالیتی در این حوزه نداشتم.

حدود  سال ۸۶ من با آقای اکرادی از طریق همکاری در یک شرکت مشاوره- مدیریت آشنا شدم، ایده‌ای در ذهنمان شکل گرفت که کسب‌وکار آنلاینی با محوریت صادرات راه‌اندازی کنیم پس از بررسی‌های مختلف تصمیم گرفتیم تا در حوزه فرش دستبافت کسب و کاری را شروع کنیم و در نهایت در سال ۹۵ فروشگاه فرش دستباف سی پرشیا راه‌اندازی شد.

چطور کار را استارت زدید؟ در حال حاضر چه خدماتی ارائه می‌کنید؟

اکرادی: زمانی که ما شروع به فعالیت کردیم در سراسر دنیا خرید و فروش آنلاین لباس، کفش و غیره مرسوم و کاملاً جا افتاده بود. با توجه به اینکه این پیش‌زمینه ها در مردم و جامعه وجود داشت و خودمان هم معتقد بودیم که می‌توانیم، کار را شروع کردیم. فعالیت در حوزه فرش بسیار سخت بود برای همین از ابتدا برنامه‌ریزی‌هابی انجام دادیم، یکی از این برنامه ها این بود که صداقت را در ارائه محتوا در اولویت قرار دهیم. بر پایه همین موضوع ما تصاویری کاملاً حرفه‌ای با نوری حرفه‌ای و زاویه های استاندارد تهیه کردیم برای مثال خط‌کش‌های دقیقی را طراحی کردیم که نمونه خارجی و داخلی به این شکل ندارد که بتوانیم اطلاعات بیشتری را از طریق تصویر در اختیار مخاطب قرار دهیم.

کار دیگری که انجام شد پیاده‌سازی تکنولوژی واقعیت افزوده در وبسایت و اپ موبایل بود که در نوع خود منحصر به فرد است و عملاً بر روی قریب به  ۴۰۰۰ کالای فعلی موجود در وب سایت اعمال شده و کاربران می‌توانند کالاها را به صورت مجازی در منزل مشاهده کنند همچنین در سی پرشیا مشتریان تا هفت روز حتی به دلایل سلیقه‌ای می توانند کالای خریداری شده را مرجوع کنند. این امکانات منجر به آن می‌شود که در نهایت کاربر بتواند با اطمینان کامل بهترین خرید را انجام دهد.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

درحال حاضر ۱۱هزارنفر از کلیدهای مجازی هوم استفاده می‌کنند

رست‌مانا نگهداری از گیاهان را هوشمند می‌کند

عزم کیلید برای تصاحب ۴۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین مسکن

 

از رقابت در این فضا برایمان بگویید. مغازه ها رقیب شما محسوب می شوند ؟

اکرادی: زمانی که ما شروع کردیم فروش آنلاین فرش دستبافت به شکل فعلی در ایران نبود. آن زمان با توجه به ارتباطاتی که با گروه دیجی کالا داشتیم از آن‌ها درخواست کردیم تا فرش دستبافت را هم در گروه کالاهای خود قرار دهند. در حال حاضر هم ما به لحاظ تعدادی، اصلی‌ترین تامین‌کننده فرش و تابلو فرش دستبافت دیجی کالا هستیم، با توجه به گستردگی و تنوعی که مجموعه فرش های ما دارند عملاً رقبای نزدیکی نداریم.

شعاریان: ما از روز اول به دنبال این بودیم که کسب و کاری چند وجهی ایجاد کنیم تا همه در آن سهیم باشند در حالی که سهمی از بازار سنتی کم نشود و همینطور هم شد بازاری برای آنان ایجاد کردیم تا دیده شوند و بازاریابی کنند. البته باید بگویم کسی که می‌خواهد به روش سنتی از بازار فرش خرید کند با فردی که به صورت آنلاین خرید می‌کند رفتار متفاوتی دارند. به عبارتی ما قصد نداشتیم  مشتری بازارسنتی را به سمت خودمان جذب کنیم بلکه کسی را که به صورت سنتی فرش نمی‌خرید به این سمت هدایت کردیم. ما در سی پرشیا راهکار جامع آنلاین فروش فرش دستباف هستیم به شکلی که هر تامین کننده‌ای از جمله مغازه دار، تولیدکننده و تجار بزرگ که تمایل داشته باشند می‌توانند فرش‌هایشان را از طریق سی پرشیا هم در ایران و هم در سراسر دنیا به فروش برسانند.

اکرادی: سی پرشیا یک وب سایت بین المللی با پشتیبانی از ۱۱زبان (فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، عربی، چینی، ترکی استانبولی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی و ژاپنی) است که با ارزهای ریال، یورو و بیت کوین می‌‌توان از آن خرید کرد. در نتیجه تاجر فرش و یا مغازه‌دار نه تنها رقیب ما نیست بلکه دوست ماست که می‌تواند از طرق مختلف مانند وبسایت ما و یا مارکت پلیس‌هایی که سی‌پرشیا در آن فعال است، فرش‌هایش را بفروشد. در واقع شرایط را به یک حالت برد-برد تبدیل کرده‌ایم.

سهم بازار فرش دستباف را در ایران چقدر برآورد می‌کنید و سهم شما چقدر است؟

شعاریان: آمار دقیقی در این رابطه در بازار ایران وجود ندارد البته در زمینه صادرات تا حدودی مشخص است اما اندازه آن مشخص نیست. به علت تنوع فراوان فرش دستباف، قیمت‌ها از مترمربعی پانصد هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان پیدا می‌شود بنابراین اگر بخواهیم متر مربعی به آن نگاه کنیم با یک رفتار و اگر بخواهیم ریالی به آن نگاه کنیم با رفتاری دیگر مواجه می‌شویم. مثلاً ممکن است یک تخته فرش عشایری درشت بافت بسیار بزرگ به قیمت یک فرش قم کوچک تمام ابریشم باشد به همین خاطر نمی توانیم به آسانی بگوییم حجم بازار و سهم ما در آن چقدر است. به دلیل بسیار سنتی بودن این صنف آمار دقیقی از اندازه بازار در دست نیست البته ما این را می‌دانیم میزان سهمی که تامین‌کننده‌های ما در بازار سنتی می‌فروشند با میزان سهمی که ما در بازارآنلاین می‌فروشیم تقریبا برابر است. ضمنا در سی پرشیا مگ هم که یک مجله آنلاین تخصصی فرش دستباف است، در زمینه سهم بازار و آمار فروش مرتبط مقالات متعددی را منتشر کرده ایم.

وضعیت همکاری با مارکت پلیس‌ها به چه شکل است؟

اکرادی: همان طور که عرض کردیم، سی‌پرشیا مالک فرش‌ها نیست ما یک کسب و کار چند وجهی هستیم که یک وجه ما تأمین کننده‌ها هستند، وجه دیگر کسب و کار ما مصرف‌کننده است و وجه دیگر مارکت پلیس ها هستند. که ما از طریق آنها هم فرش‌ها را می‌فروشیم . مدل فروش آن‌ها معمولا به صورت کمیسیونی است یعنی یک درصدی از قیمت را کسب و با ما تسویه می‌کنند کار ما در این میان این است که فرش را از انتهایی‌ترین قسمت‌های انبار تامین کننده‌ها جایی که حتی کسی نمی‌داند آنجا چه فرشی وجود دارد (مانند انبارهای عمده فروش‌ها) پیدا کرده به صورت حرفه‌ای عکسبرداری و داده برداری کرده و در سایت قرار می‌دهیم و به عبارتی روند خرید آن را برای مشتری آسان می‌کنیم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

از روند صادرات برایمان بگویید.

شعاریان: صادرات ما عمدتاً به صورت تک فروشی به مصرف کننده‌ای از سراسر جهان است که به فرش ایرانی علاقه دارد و از  سایت ما اقدام به خرید می‌کند. البته فرش فروشان در کشورهای دیگر هم با شرایط ویژه می‌توانند به صورت B2B از سی‌پرشیا خرید کنند.

خریدو فروش با ارزهای مختلف مثل بیت کوین چطور است؟

اکرادی: این خدمت از زمستان سال گذشته برای کاربران فراهم شد و می توان گفت که ما اولین فرش فروشی در دنیا هستیم که فرش دستباف ایرانی را با بیتکوین می فروشیم. کاربران با انتخاب واحد پول یورو در مرحله نهایی می توانند گزینه پرداخت با بیت‌کوین را انتخاب نمایند. با انتخاب این گزینه با نرخ روز یورو تبدیل به بیت کوین شده و خریدار با پرداخت بیت‌کوین به آدرس مخصوص تولید شده، سفارش خود را ثبت می نماید.

ارتباطاتتان با تامین‌کننده به چه شکل است؟ با چه بیزنس مدلی با هم همکاری دارید؟

شعاریان: تامین‌کننده‌ها به صورت یک شبکه نامرئی و غیر‌رسمی به هم متصل هستند یعنی به صورت زنجیره وار هر تامین‌کننده چند نفر دیگر را می‌شناسد زمانی که یکی از اینها با ما همکاری کنند و رضایت داشته باشند، بقیه همکاران و دوستان خود را هم معرفی می‌کنند و به همین ترتیب شبکه گسترده‌تر می‌شود. علاوه بر این با شرکت در نمایشگاه ها با تامین‌کننده ها آشنا می‌شویم و به شبکه ما می پیوندند . نقطه شروع این فعالیت ما پدر بنده بودند و ما از طریق رابطه‌ها و همکاران ایشان شروع به کار کردیم. ما برای تامین‌کننده‌ها هیچ محدودیتی ایجاد نمی‌کنیم و هیچ هزینه‌ای بابت خدمات از آنها دریافت نمی‌کنیم. این موضوع برای تامین‌کننده به عنوان یک فرصت فروش جدید است در حالی که فرصت فروش خودش را هم در اختیار دارد و این مورد برایشان خیلی جذاب است. بعد از فروش هم رضایت از این خدمات باعث معرفی و رشد سیستم می‌شود.

بیشترین تامین‌کننده‌های شما از کدام شهرها هستند؟

شعاریان: بیشترین تامین‌کننده‌های ما از تهران هستند به این دلیل اصلی که خودمان هم تهران هستیم. البته که در فروش آنلاین فاکتور ارسال سریع محصول هم بسیار مهم است با این حال ما در شهرهای دیگر هم تامین کننده داریم مانند تبریز، کاشان، اصفهان، قم و غیره. البته در سی‌پرشیا یک پیش‌شرط وجود دارد، اینکه فرش باید سرویس شده و آماده ارسال به مصرف‌کننده نهایی باشد. به همین دلیل نمی‌توان فرش را بلافاصله پس از بافت از دست بافنده در روستاها و شهرها مستقیم به درب منزل خریدار رساند.

بخش لجستیک را چطور مدیریت می‌کنید؟

اکرادی: در زمینه لجستیک برای تحویل‌های تهران سیستم لجستیک و راننده‌های خودمان را داریم برای شهرستان‌ها از تیپاکس استفاده می‌کنیم برای خارج از ایران هم با توجه به تحریم‌ها در حال حاضر فقط می توانیم از پست جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم که  نکته مثبت آن این است که کالا در هر حال به دست خریدار می‌رسد اما نکات منفی زیادی هم دارد از جمله تاخیر زیاد در رسیدن کالا که گاهی موجب گله مندی مشتریان می‌شود. لازم به ذکر است که در سی‌پرشیا برای تمام سفارشات، شناسنامه رنگی دو زبانه صادر می شود که حاوی تصویر فرش به همراه مشخصه‌ها و کیو آر کد یکتا (که حاوی آدرس آن کالا در سایت است) بوده و مهمور شده به همراه سفارش ارسال می‌گردد.

نسبت خریداران فرش دستباف به فرش ماشینی چطور است؟

شعاریان: بسیاری از مردم تصور این را دارند که فرش دستباف بسیار گران‌تر از فرش ماشینی است در حالی که نمی‌دانند فرش‌های دستبافت ارزان قیمتی هم مانند فرش‌های عشایری درشت بافت و حتی فرش‌های دستبافت دست دوم اما تمیز زیادی وجود دارد که اختلاف قیمت بسیار جزئی با فرش ماشینی دارند. در حالی که همان فرش های دستبافت از نظر ارزش هنری و کیفیت مواد از فرش ماشینی بسیار بهتر هستند و حتی بر خلاف فرش ماشینی قابل خرید و فروش مجدد نیز هستند.

هزینه‌های حمل‌ونقل سفارشات را چطور محاسبه می‌کنید؟

اکرادی: با توجه به اینکه ما یک فروشگاه اینترنتی هستیم توقع داریم وقتی مشتری پشت سیستم کامپیوتر می‌نشیند صفرتاصد خرید را بتواند انجام دهد یکی از این فرآیندهای خرید محاسبه هزینه حمل است که سیستم بنا به آدرس خریدار و تعرفه های موجود هزینه حمل را محاسبه و به فاکتور اضافه می‌کند. البته در حال حاضر هزینه حمل سفارشات ما در ایران رایگان است و در خریدهای بین المللی خودکار محاسبه می گردد. از آنجا که در خریدهای تکی ممکن است هزینه حمل زیاد باشد و خرید آن به صرفه نباشد ما بخشی از این هزینه های حمل را در فروش‌های بین الملل متقبل شده و از سود مورد انتظار خود کم می‌کنیم.

گران‌ترین فرشی که تا امروز فروختید چند بوده است؟

شعاریان: در مورد عدد قیمت به این دلیل که یک دیتای محترمانه است نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم اما می‌توانیم بگوییم که ابعاد بزرگی داشت و متریال آن ابریشم و ریزبافت بود. خوب است در اینجا اشاره کنم در سایت سی‌پرشیا امکاناتی در زمینه فیلتر ارائه می‌شود که در ایران بی‌سابقه و در دنیا کم‌سابقه است. مثلاً مشتری فرشی می‌خواهد با عرض یک تا یک و نیم متر بافت تبریز با زمینه قرمز و لچک ترنج و وزن ۴ کیلوگرم تمام اینها را می تواند به کمک فیلتر سایت مشاهده کند تا سریعتر به کالای مورد نظر خود دست یابد.

تفاوت بازار سنتی و آنلاین را در چه می‌بینید؟

شعاریان: بازار سنتی ویژگی‌های خاصی دارد. مانند این که  مشتری در هنگام خرید می‌تواند جنس فرش را از نزدیک ببیند و آن را لمس کند اما از طرفی مسائلی هم در این بازار وجود دارد مثلاً امکان نمایش تک‌تک فرش‌ها وجود ندارد زیرا فرش ها به صورت روی هم چیده شده‌اند و هر چه به فرش‌های پایین‌تر می‌رسیم فقط حاشیه‌هایی از آن قابل رویت است. در حالی که در وبسایت ما تمام فرش‌ها با نور دقیق و استاندارد عکاسی شده‌اند و مشتری می‌تواند با توجه به زاویه‌های استاندارد عکسبرداری شده فرش‌ها را در کنار هم مقایسه و انتخاب کند. همچنین در هنگام خرید فرش به صورت سنتی به علت وجود نورهای مختلف در مغازه‌های مختلف فرش ها به رنگ‌های گوناگونی دیده می‌شوند در صورتی که در سی پرشیا با عکاسی حرفه‌ای چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. موضوع دیگر بحث داده‌هایی است که به مشتری هنگام خرید داده می شود که در بازار سنتی می توان گفت استانداردی برای این موضوع وجود ندارد در صورتی که در سی‌پرشیا تمام این داده‌ها در قالب‌های استاندارد در اختیار مشتری قرار می‌گیرند مانند ابعاد، طرح، نقشه، مواد، ارتفاع، جنس، محل بافت، اصالت نقشه و فرش. به عنوان مثال فرشی داریم که دارای نقشه نایین است اما در استان خراسان بافته شده ممکن است در بازار سنتی این فرش به اسم فرش نایین فروخته شود در حالی که فرش طرح نایین است نه بافته نایین. این موارد در سی‌پرشیا کاملا صادقانه و مجزا در اختیار مشتری قرار می‌گیرد ضمن اینکه امکان ۷ روز عودت کالا را هم دارد. یک موضوع دیگری هم که وجود دارد این است زمانی که مشتری بخواهد از بازار سنتی خرید کند باید چند روز زمان بگذارد و بگردد تا سبک فرش دلخواه خود را پیدا کند در صورتی که در این وبسایت ظرف چند دقیقه مشتری می تواند فرش خود را با توجه به فیلترهایی که وجود دارد انتخاب کند این نکته را هم نباید فراموش کرد که در بازار مدرن می‌توان از هر نقطه از کشور و جهان به فرش هایی از تمام نقاط ایران دسترسی پیدا کرد که این امر در بازار سنتی امکان پذیر نیست.

چه بسترهایی را برای تبلیغات انتخاب کردید؟

شعاریان: به این دلیل که مشتریان ما عمدتاً کسانی هستند که تجربه خرید آنلاین محصولات زیادی را دارند بهترین راه برای تبلیغ فضای مجازی است ما با برخی از اینفلوئنسر‌ها در اینستاگرام همکاری داریم از تبلیغات کلیکی هم استفاده کردیم در گذشته از تبلیغات گوگل هم استفاده می‌کردیم.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

هر هفته ۱۰۰۰ دانش‌آموز جذب دوتست می‌شوند‌

رنگ‌‌ها در شکل‌گیری ایده تره‌یار نقش داشتند

رشد ۸۰۰ درصدی مشورپ در پی شیوع کرونا

 

شیوع کرونا چه تاثیری بر روی کسب‌وکار شما داشته است؟

اکرادی: در زمان شیوع ویروس کرونا بازار سنتی تعطیل بود و حتی پس از بازگشایی‌ها هم به خاطر ترس مردم از بیرون رفتن، حداقل تاثیر این بود که بازدید وبسایت خیلی بالا رفت اما از طرفی هم مشکلات اقتصادی و نگرانی مردم نسبت به آینده باعث شد برخی کالاها به ویژه کالاهای لوکس مانند فرش دستباف زودتر از سبد خرید مردم حذف شود. اما مشتریان ثابت فرش در این دوران به خرید از طریق آنلاین روی آوردند به صورت خلاصه باید بگویم انتظار می‌رفت در زمان کرونا و روی آوردن مردم به خرید آنلاین شاهد رشد در فروش بودیم اما به این دلیل که کالاهای لوکس از سبد خرید مردم در حال حدف شدن است در نتیجه این دو کاهش و افزایش همدیگر را خنثی می‌کنند. ما بر‌اساس هدف گذاری های بلندمدت خود با شیب ملایم پیش می‌رویم و سعی در حفظ نرخ رشد خود داریم.

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟ با چه سرمایه ای شروع به کار کردید؟

شعاریان: خیر. ما با  سرمایه خودمان این استارتاپ را راه‌اندازی کردیم و از در آمد حاصل از آن برایش هزینه کردیم تا اکنون جذب سرمایه نداشتیم اما از این موضوع استقبال می‌کنیم و حتی مذاکراتی هم در این راستا انجام دادیم. ما با حداقل‌ها مانند یک دفتر برای فعالیت، تجهیزات عکاسی، دو نفر پرسنل برای هماهنگی سفارش ها شروع به‌کارکردیم و رفته رفته این ها را گسترش دادیم و با توجه به گسترش کار افراد بیشتری را جذب کردیم هزینه های پرسنلی بیشتر شد و در نهایت ویژگیهای سخت افزاری و نرم افزای وب‌سایت را ارتقا دادیم.

از آمار فروشتان تا امروز برایمان بگویید.

اکرادی: آمار تعداد دقیق فروش را به علت محرمانه بودن نمی‌توانیم در اختیارتان قرار دهیم اما نرخ فروش از نظر تعداد و برحسب ریال به طور میانگین سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

آیا در زمینه سرمایه‌گذاری از نقطه سر به سری رد شدید؟

اکرادی: خیر. زیرا ما از هر درآمدی برای رشد کسب و کارمان استفاده می‌کنیم و در نتیجه هنوز به سودآوری نرسیدیم حتی امروز هم اگر جذب سرمایه داشته باشیم باز هم باید این سرمایه ها را صرف برنامه‌ها و اهدافمان کنیم.

از عجیب‌ترین اتفاقی که در کسب‌وکارتان تجربه کرده‌اید برایمان بگویید.

اکرادی: می‌توان اشاره کرد در ابتدا هیچ‌کدام از تامین‌کننده‌ها باور و اعتماد نداشتند که به این سبک می‌توانند کالاهای خود را بفروشند اما اکنون خود تامین‌کننده ها هستند که با ما تماس می‌گیرند البته اولین فروش خارج از کشور هم برای ما بسیار جالب و هیجان انگیز بود که از کشور ایتالیا و به مبلغ ۶۰۰ یورو بود.

دید جهان نسبت به وضعیت کنونی ایران چه تاثیری بر روی کسب‌وکارتان دارد؟

شعاریان: با توجه به شرایط موجود در ایران برخی مشتریان، خرید از ایران را نوعی ریسک می‌دانند زیرا با توجه به نحوه حضور ایران در جوامع بین الملل اگر مشکلی برای خریدار به وجود بیاید، امکان پیگیری برایش وجود ندارد. اما برخی آنقدر شیفته فرش ایرانی هستند که این ریسک را قبول می‌کنند. قطعاً اگر شرایط ایران بهتر بود و این ریسک‌ها وجود نداشت فروش ما خیلی بیشتر بود. همان طور که در کشور ترکیه شاهد هستیم فروشگاه‌های آنلاین بر روی فرش و گلیم فعالیت می‌کنند و بسیار موفق هستند زیرا اولاً ارتباطات بانکی قوی دارند و تحریم نیستند و دوم آن که در بحث لجستیک و ارسال ارزان می‌توانند به خوبی عمل کنند.

از چالش‌های این حوزه برایمان بگویید.

اکرادی:  چالش‌ها در سطوح مختلفی بین ما، تامین‌کنندگان و مشتریان می‌تواند وجود داشته باشد اما به این دلیل که یکی از هدف‌گذاری‌های ما فروش به خارج از ایران بوده با برخی از چالش‌ها در این موضوع مواجه هستیم که حل کردن آن‌ها از دست ما خارج است مانند همین موضوع تحریم. هرچند که ما در این شرایط هم توانستیم فروش به خارج از ایران را حفظ کنیم. اما اگر مسائل مربوط به تحریم  مانند مشکلات ارزی حل شود فروش ما بسیار بالاتر می‌رود از لحاظ تکنیکی هم گاهی چالش‌هایی در مجموعه به وجود می‌آید مانند بحث تولید محتوا و مواردی از این دست که توانستیم با استفاده از نوآوری‌ها و ابزارهای خلاقانه‌ای که در اختیار داریم بخش بزرگی از این چالش‌ها را پوشش دهیم. چالش دیگری هم که در ایران با آن مواجه هستیم بحث تورم لجام گسیخته موجود در کشور است که همه در حال تجربه آن هستند و قطعاً بر رفتار خریداران ما هم تاثیر می‌گذارد.

آیا در این ۴ سال دچار ناامیدی شده‌اید که حس کنید دیگر کم آوردید؟

شعاریان: به هر حال ما در یک فعالیت استارتاپی و سراسر عدم قطعیت هستیم. ما هم گاهی در این فضای نا امیدی قرار گرفتیم اما چشم‌اندازی که برای فعالیت خود داریم و همچنین همکاری موجود در مجموعه باعث شده از این شرایط عبور کنیم .

چه انتظاراتی از دولت و مسئولین اکوسیستم استارتاپی دارید؟

اکرادی: اگر بخواهیم جزئی صحبت کنیم باید بگویم یکی از موضوعاتی که باعث شده برخی تامین‌کنندگان ما برای همکاری مقاومت داشته باشند موضوع یکی از بندهای قانون تجارت الکترونیک است که این امکان را به مشتری می‌دهد تا کالا را تا ۷ روز مرجوع کند این قانون در ذات چیز خوبی است اما ممکن است گاهی سوء استفاده‌هایی هم رخ دهد مثلاً برای کالاهایی مانند کالای ما که دکوراتیو هستند ممکن است مشتری برای انجام یک مهمانی آن را خریداری کرده و سپس پس از هفت روز بازگرداند ما خواستار این هستیم که برای برخی کالاها که ممکن است مورد چنین سوء استفاده‌هایی قرار گیرد این مدت زمان به یک تا دو روز کاهش یابد .

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم درخواست‌ طرح های حمایتی مطرح می‌شود، البته حمایت‌های هدفمند و هوشمند. همین طور در کشور ما به فرش دستبافت به عنوان یکی از هنرهای قدیمی‌مان آنطور که شایسته است پرداخته نمی‌شود حتی در دروس مدرسه هم آنطور که باید حرفی از هنر فرش دستبافت نیست و یک جوان ممکن است حتی تا سنین ازدواج هم شناختی از فرش دستبافت نداشته باشد. صدا و سیما واقعا می‌تواند برنامه‌هایی درخور این هنر تهیه کند و آن را خیلی بهتر معرفی نماید. به همین دلیل آموزش و آگاهی پایین است که نگاه هنری به فرش دستبافت جای خود را به نگاه مقایسه‌ای با فرش ماشینی داده است، درصورتی که فرش ماشینی یک کالای مصرفی و کاربردی بوده اما فرش‌دستبافت یک کالای هنری است. تمام این زمینه ها ظرفیت‌های فراوانی برای بهبود عملکرد دارد تا بازارفرش بازاری بزرگ‌تر و توسعه یافته‌تر شود.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *