بنیانگذار مشورپ از ارائه ۱.۶ میلیون دقیقه خدمات مشاوره‌ای توسط این استارتاپ می‌گوید؛

رشد ۸۰۰ درصدی مشورپ در پی شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با امین دولتی ، بنیانگذار استارتاپ مشوِرَپ

اگر شما هم مانند خیلی از افراد به دنبال راهی هستید که بتوانید از راه دور و در یک جلسه غیرحضوری، بدون تجربه زمان انتظار برای دریافت نوبت و با حداقل هزینه مالی و زمانی از یک متخصص در زمینه مشاوره در رابطه با چالش‌ها و مشکلاتتان کمک بگیرید، نیاز است که بیشتر با استارتاپ مشوِرَپ آشنا شوید. این استارتاپ بستری را فراهم کرده است که هر فرد در هرجای دنیا می‌تواند با استفاده از یک گوشی هوشمند، به صورت ناشناس و با هزینه‌ای مناسب در زمینه‌های مختلف ازجمله فردی، خانوداگی، تحصیلی، پزشکی و … خدمات مشاوره دریافت کند. امین دولتی بنیانگذار این استارتاپ ۳۰ساله و متولد تهران است و در رشته MBAتحصیل کرده است. دولتی در این گفتگو از دغدغه‌اش برای راه‌اندازی این کسب‌وکار می‌گوید.

قبل از راه‌اندازی مشوِرَپ چه تجاربی داشتید. با اکوسیستم چطور آشنا شدید؟


ورودم به بازارکار به صورت حرفه ای از سال ۹۲ بوده است ولی به‌طور کلی قبل از مشوِرَپ ۵ سال در حوزه ای‌کامرس فعالیت داشتم، مدتی به عنوان مدیرتوسعه کسب وکار بخش گردشگری اسنپ یعنی اسنپ شیپ با این پلتفرم همکاری کردم وتقریبا از سال ۹۴ به اکوسیستم وارد و با فضای استارتاپی آشنا شدم. البته مدتی هم با شرکت‌های فعال در زمینه خرده‌فروشی همکاری داشتم.

برایمان از شکل‌گیری ایده مشوِرَپ بگویید.

سال ۹۵ در یکسری جلسات به همراه شریکم که قبل‌تر همکار هم بودیم به یک ایده و دغدغه مشترک رسیدیم مبنی بر اینکه اگر بتوانیم زمان رابطه فرد بیمار، متخصص و مشاور را کوتاه کنیم و به صورت آنلاین شکل بدهیم، افراد مدت زیادی در نوبت نمی‌مانند و جامعه سلامت‌تری هم خواهیم داشت. در واقع در یک جلسه دوستانه دغدغه ها مطرح و پخته شد تا اینکه مشوِرَپ شکل گرفت. همان سال ۹۵ایده را هم تحلیل کردیم و بعد پروژه را در قالب mvp راه‌اندازی کردیم.

در حال حاضر چه خدماتی را و به چه تعداد از افراد ارائه می‌دهید؟

خدمات مشاوره‌ای و پشتیبانی ما در زمینه‌های مختلف از جمله تحصیلی، خانوادگی، پزشکی، بیماری کرونا، ازدواج و … به‌صورت آنلاین و از ساعت ۸صبح تا ۱۲شب ارائه می‌شود. در واقع مشوِرَپ پلتفرمی با هدف تسهیل ارتباط افراد با متخصصین روانشناسی و پزشکی، تلاش برای حفظ سلامتی و رفع نگرانی در رابطه با مسائل پزشکی و سلامت است. در حال حاضر مشوِرَپ بر روی اپلیکیشن آپ هم در دسترس است.

در حال حاضر ۸۰۰هزارکاربر از خدمات مشوِرَپ استفاده می‌کنند ۱.۶ میلیون دقیقه مشاوره تاکنون ارائه شده است و ۷۰۰پزشک و مشاور بر روی سامانه ما آماده ارائه خدمت هستند.

پتانسیل بازار مشاوره آنلاین را چطور برآورد کردید؟چه برنامه‌ای برای تصاحب بازار دارید؟

طبق تحقیقاتمان در بخش پزشکی و سلامت حدود ۲۰تا۲۵درصد مراجعه حضوری از طریق مشاوره آنلاین و در بخش روانشناسی چیزی حدود ۵۰درصد از ارتباطات با مشاورین روانشناس به صورت آنلاین قابل پوشش است. هدف گذاری ما در حال حاضر بر روی ارائه مشاوره آنلاین است و برنامه داریم ظرف دوسال آینده بتوانیم بازار این حوزه را گسترده‌تر کنیم.

چالش‌های سال ۹۸ چه تاثیری بر روی روند رشدتان داشته است؟

به‌طورکلی در سال ۹۸ روند رو به رشدمان ادامه داشت نه تنها کاهش فروشی را تجربه نکردیم بلکه در ۴ماه کرونایی چیزی حدود ۸۰۰درصد رشد داشتیم.

قطعا در این بازار رقیب دارید. مزیتتان نسبت به آن‌ها چیست؟

بله استارتاپ‌های زیادی در حوزه سلامت فعالیت دارند و هرکدام مزایای خاص خود را دارند. اما یکی از مزیت‌های پلتفرم ما این است که خیلی راحت با آن می‌توان به صورت متنی، ویدئویی و تلفنی با پزشکان ارتباط برقرار کرد. به علاوه کل پلتفرم مشوِرَپ صددرصد داخلی پیاده سازی شده که می‌توان با قیمت خیلی ارزان در هر ساعت از شبانه روز مشاوره آنلاین روانشناسی  و پزشکب یا خدمات دیگر در زمینه سلامت دریافت کرد.

 

تا امروز  جذب سرمایه داشتید؟

بله یک راند سرمایه‌گذاری را پشت سر گذاشتیم که جذب  سرمایه در مرحله بذری بود و به‌واسطه سرمایه‌گذار فرشته تامین شد. بعد از آن به نقطه سربه سر رسیدیم و با همان میزان تا امروز کار خود را ادامه داده‌ایم.

چه چالش‌هایی را تا امروز پشت سر گذاشتید؟

چالش اصلی ما این بود که چطور پزشکان و مشاورین را مجاب به استفاده از پلتفرم مشوِرَپ کنیم. چالش دیگر این بود که ما در زمینه مشاوره آنلاین یا ارائه خدمت آنلاین استاندارد مشخصی در کشور نداشتیم و تیممان مجبور شد پروسه‌های داخلی سیستم و مراحل را خودش طراحی و ابداع کند.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم استارتاپی را در چه می‌بینید؟

نقاط قوت این اکوسیستم نوپا نیروی جوان ‌و ایده‌های ناب آن‌هاست. از نقاط ضعف می‌توان به حمایت بسیار ضعیف حاکمیت در مسیر راه اندازی کسب و کارها اشاره کرد در حالی که در کشورهای دیگر شرایط کاملا متفاوت است.  در کشور ما نگاه حاکمیتی بیشتر مبتنی بر مچ‌گیری است و در خیلی موارد بجای اینکه بر روی حل مسئله تمرکز کنند به دنبال ممانعت از فعالیت کسب‌وکارها هستند.

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *