هم‌بنیانگذار رست‌مانا از شکل‌گیری ایده ساخت گلخانه‌های هوشمند می‌گوید؛

رست‌مانا نگهداری از گیاهان را هوشمند می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با تینا حسن ولی، بنیانگذار استارتاپ رست مانا

رٌست‌مانا استارتاپی است که بر پایه ایده‌ای فناورانه با طراحی گلخانه‌هایی دکوراتیو با ابعاد مینیاتوری و با قابلیت کنترل شرایط نگه‌داری گیاهان به صورت اتوماتیک و از راه دور در دی ماه سال ۱۳۹۸ شکل گرفت. هدف اصلی این استارتاپ فراهم آوردن رویشی ماندگار، برای گیاهان با شرایط نگه‌داری متفاوت و اقلیم‌های خاص است. ادیبه چوپانی و تینا حسن ولی هر دو ۲۶ ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مکانیک هم‌بنیانگذار این استارتاپ هستند. به گفته خودشان قبل از راه‌اندازی استارتاپشان هم فعالیت‌های زیادی در زمینه پرورش و تولید گل و گیاهان داشته‌اند و در همین مسیر ایده راه‌اندازی رست مانا در ذهنشان شکل گرفته است. با تینا حسن ولی گفتگویی ترتیب دادیم تا برایمان از تجربه پیاده‌سازی ایده فناورانه در زمینه نگهداری از گل‌وگیاه برایمان بگوید.

برایمان بگویید چرا گل و گیاه؟ قبل از رست مانا هم تجربه فعالیت در این زمینه را داشتید؟


من و خانم چوپانی تاکنون فعالیت‌های متعددی در زمینه پرورش و تولید گل و گیاهان داشته‌‌ایم که از جمله من در زمینه پرورش گل‌های فصلی‌ و گیاهان آپارتمانی با گلخانه شهر گل با سابقه ۳۵ سال، متعلق به اکوسیستم خانواده در ۴ سال اخیر مشارکت کرده‌ام و خانم چوپانی تجربه همکاری با گلخانه پرورش کاکتوس‌های کلکسیونی در ۳ سال اخیر را داشته‌اند.

ایده رست مانا چطور و چه سالی شکل گرفت؟از تجربه راه‌اندازی بیزنستان برایمان بگویید.

با توجه به پیشینه شغلی خانوادگیمان در زمینه پروش گیاهان و گلخانه‌داری، ایده طراحی و تولید گلخانه‌های هوشمند مینیاتوری در ذهنمان شکل گرفت. آغاز فعالیت کسب و کار رٌست‌مانا بر پایه ایده‌ای فناورانه با طراحی گلخانه‌هایی دکوراتیو با ابعاد مینیاتوری و با قابلیت کنترل شرایط نگه‌داری گیاهان به صورت اتوماتیک و از راه دور در دی ماه سال ۱۳۹۸ شکل گرفت. هدف اصلی رست مانا رویشی ماندگار، برای گیاهان با شرایط نگه‌داری متفاوت و اقلیم‌های خاص است. درنهایت سعی کردیم به کمک نیروهای متخصص و با استفاده از فناوری‌های نوین در کناربه کارگیری اینترنت اشیاء پیوسته محصولی با کیفیت و کارآمد را متناسب با سلیقه مشتری ارائه کنیم.

اگر بخواهیم از تجربیات رست‌مانا بگوییم، در این شش ماهی که فعالیتمان را آغاز کردیم، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشتیم؛ استارت هر کسب و کاری با یک ایده خلاق شروع می‌شود، در ادامه تیم‌سازی و پیاده‌سازی اهداف کسب و کار بر روی بوم ناب می‌تواند برای ادامه راه مفید باشد. در مرحله بعد باید بتوانیم هر محصول یا خدمتی را که می‌خواهیم ارائه بدهیم، با صرف کم‌ترین هزینه طراحی کنیم تا امکان‌سنجی شود که کار شدنی هست یا نه! اما در ادامه برنامه مالی و تأمین بودجه مورد نظر که برای کسب و کار  در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند کسب و کار را از اوج به افول بکشد؛ هم‌چنین مهم‌ترین مسئله‌ای که  کسب و کار ما با آن مواجه شد، اعتبار سنجی ایده‌مان بود، در واقع ما می‌بایست اطمینان حاصل می‌کردیم که بازار و مشتریان هدفمان را درست انتخاب کرده باشیم. هم‌اکنون استارتاپ رست‌مانا در مرحله ساخت محصول نهایی و جذب سرمایه می‌باشد.

رست مانا  را چطور معرفی می‌کنید؟

از جمله دغدغه‌ها و مشکلات علاقه‌مندان به پرورش گل و گیاه، عدم آگاهی و ناتوانی افراد در نگه‌داری گیاهان با اقلیم‌های خاص، عدم وجود شرایط مناسب، خرابی و آسیب‌دیدگی گیاهان در زمان سفر، فراموشی، فضای محدود و ناسازگاری با دکوراسیون داخلی است؛ بنابراین رٌست‌مانا با ارائه طرحی فناورانه‌ برای گلخانه‌های هوشمند در ابعاد مینیاتوری، سعی در ایجاد شرایط مناسب و پایدار برای نگه‌داری گیاهان دارد. از جمله ویژگی‌های این طرح قابلیت انعطاف در ابعاد، طرح، رنگ و جنس اسکلت‌بندی (چوب/ استیل) مطابق با سلیقه مشتری است. به عنوان نمونه مصرف‌کننده می‌تواند با توجه به فضای مورد نظر، بودجه مالی و گیاهان انتخابی، ابعاد گلخانه، جنس اسکلت‌بندی و گونه گیاهی مورد علاقه خود را انتخاب نماید؛ هم‌چنین امکان پرورش محصولات ارگانیک با هزینه مناسب و قابل اطمینان در این گلخانه‌ها فراهم شده است. شرایط نگه‌داری گیاهان از قبیل میزان نور، دما، رطوبت هوا، رطوبت خاک، آبیاری، نوع خاک، میزان و نوع کوددهی قابل کنترل از راه دور است و تمامی فرآیند‌های رشد گیاه و تأمین شرایط مناسب نگه‌داری گیاهان به صورت مکانیزه و اتوماتیک صورت می‌گیرد. به طورکلی هوشمند‌سازی این گلخانه‌ها از طریق دریافت و انتقال داده‌ها با استفاده از سنسور‌های مربوطه و برد‌های الکترونیکی انجام می‌شود و با توجه به داده‌های دریافتی دستورات لازم به رله‌ها ارسال می‌گردد. به طور کلی این سازه با اسکلت‌بندی و طراحی منحصر به فرد خود رویشی پایدار را برای گیاهان تحقق می‌بخشد.

استارتاپتان در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می دهد و در آینده قرار است چه بخش هایی به پلتفرم فعلی اضافه شود؟

به طور کلی خدماتی که مجموعه رست‌مانا در اختیار مشتریان قرار می‌دهد شامل خرید آنلاین گلخانه هوشمند مینیاتوری در ابعاد و جنس‌های متناسب با سلیقه مصرف‌کننده، هوشمندسازی شرایط نگه‌داری گیاهان برای محیط‌هایی از قبیل پاسیو، بالکن و …، امکان کنترل شرایط نگه‌داری گیاهان و رسیدگی به آن‌ها از طریق اپلیکیشن تحت وب، استفاده از خدمات پس از فروش(پشتیبانی)، خرید آنلاین انواع گیاهان، عضویت در اپلیکیشن برای کاربرانی که سازه را خریداری ننموده و تنها از زنگ‌های اعلان جهت یاداوری زمان آبیاری، مه‌پاشی، کوددهی و… استفاده می‌نمایند، است. چشم‌انداز مسیر راه رست‌مانا طراحی و تولید محصول نهایی، به کارگیری سنسورهای دقیق‌تر و دارای استاندارد جهانی، به کارگیری المان‌هایی از قبیل دوربین مدار بسته، فیلتر کربن، قفل امنیتی و تنظیم ph آب به منظور ارتقاء کیفیت محصولات و استفاده از تکنولوژی هیدروپونیک برای پرورش گیاهان می‌باشد.

حجم بازار هدف رست مانا را چقدر برآورد کردید؟روی چه سهمی از بازار هدفگذاری کرده‌اید؟

در حال حاضر رست‌مانا در برنامه بازاریابی خود که در حال اجرا می‌باشد بر روی چند بازار هدف مشخص متمرکز است. مشتریان هدف این محصول (گلخانه هوشمند مینیاتوری) به ترتیب اولویت شامل ۸۲% طراحان دکوراسیون داخلی (شرکت‌های معماری داخلی)، ۹% کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، ۱.۵% فروشگاه‌های گل، ۶% علاقه‌مندان به پرورش گیاهان و محصولات ارگانیک و ۱% مراکز نوآوری می‌باشند. در واقع منظور از طراحان دکوراسیون داخلی، طراحان برج‌ها، هتل‌ها، شهرک‌ها و مراکز خرید است که استفاده از گلخانه‌های هوشمند مینیاتوری در معماری داخلی ساختمان توجیه اقتصادی مناسبی را به دنبال خواهد داشت. هم‌چنین استفاده از محصول لوکس رست‌مانا سبب افزایش قیمت، به ازای هر متر مربع می‌شود.

تا امروز چه محصولاتی در این حوزه ارائه کرده‌اید ؟روند رشدتان تا امروز چطور بوده است؟

تاکنون مجموعه رست‌مانا در شش ماه آغاز فعالیت خود نمونه اولیه محصول خود را ساخته است. این گلخانه هوشمند مینیاتوری از جنس شیشه و پی‌وی‌سی با ابعاد ۶۵*۴۰*۵۴ (ارتفاع، عرض، طول) سانتی‌متر ساخته شده است. در داخل این محصول شش عدد گیاه بونسای افرای ژاپنی سه ساله کاشته شده است و شرایط نگه‌داری این گیاهان شامل دما، رطوبت هوا، رطوبت خاک و نور مورد نیاز به صورت اتوماتیک فراهم می‌شود. در حال حاضر این مجموعه در حال ساخت محصول نهایی خود است که به منظور رسیدن به سطح کیفیت رقبای جهانی و شخصی‌سازی جهت جلوگیری از کپی‌برداری تغییراتی را در بخش سخت‌افزار و اتوماسیون اعمال نموده است.

از فضای رقابتی حوزه کاری رست مانا برایمان بگویید.

به طور کلی با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، رقبای داخلی مجموعه رست‌مانا شامل تولیدکنندگان گلدان هوشمند با برند اسمارتی پات و شرکت‌های واردکننده گلدان هوشمند که شامل لوا، گرین‌پت ایران، کلیک اند گرو هستند. هم‌چنین واردکنندگان دستگاه‌های کنترل هوشمند گیاهان همانند شرکت مالتینا (ایرو گاردن) نیز رقیب رست مانا محسوب می‌شوند. از طرفی شرکت‌های معماری داخلی که دارای زیرمجموعه فضای سبز (بام سبز، دیوار سبز، فلاور باکس، تراس سبز و …) هستند از قبیل شرکت آرایه سبز گل آذین، نما سبز، ایوان سبز و چکادبام، نیز می‌توانند تحت عنوان رقبای داخلی شناخته شوند. از طرفی دیگر از جمله برجسته‌ترین و مهم‌ترین رقبای خارجی مجموعه رست‌مانا می‌توان به دکتر چارلی، فارم شلف، گروبو، گرو باکس و بیبی لون اشاره کرد. از جمله مزایای محصول ارائه شده توسط رست‌مانا، طراحی ابعاد، جنس، رنگ و اسکلت‌بندی متناسب با سلیقه مصرف‌کننده است. هم‌چنین امکان کاشت محصولات ارگانیک، نصب اپلیکیشن کنترل از راه دور، ارائه ضمانت‌نامه رویش ماندگار و قیمت مناسب از دیگر مزایای قابل توجه ما است. با توجه به عدم وجود محصول مشابه در بازار داخلی، رست‌مانا درصدد تولید محصولی می‌باشد که تلفیقی از فضای سبز داخلی با اینترنت اشیاء است؛ درواقع محصول ما می‌تواند جایگزین محصولات وارداتی شرکت‌ها باشد.

تا امروز برای رست مانا سرمایه‌ای جذب کردید؟

خیر.تاکنون هزینه‌های رست‌مانا از طریق سرمایه شخصی تأمین شده است اما در این مرحله به دنبال جذب سرمایه هستیم.

از راه‌اندازی رست مانا تا امروز چه چالش‌هایی را پیش رو داشتید؟

به طور کلی از جمله چالش‌ها و دغدغه‌های رست‌مانا گردآوری تیم در حوزه‌های تخصصی متفاوت بوده است. کسب و کار ما نیازمند چهار تخصص طراحی و ساخت سازه، سخت‌افزار، نرم‌افزار و کشاورزی است که هم‌اکنون نیروهای متخصص در این چهار زمینه جذب شده و در حال فعالیت هستند. دومین چالش در مرحله ورود به بازار و جلب اعتماد مشتریان بوده است، که با جذب یک نیروی بازاریاب در شش ماهه دوم کسب و کار خود سعی در پشت سر گذاشتن این چالش داریم. هم‌چنین جذب سرمایه مورد نیاز از جمله دیگر چالش‌های ما است که با حضور در دمودی‌ها و نمایشگاه سعی در تأمین مالی خود داشته‌ایم.

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *