بنیانگذار کیلید از حجم 467 میلیاردتومانی بازار تبلیغات و فایلینگ مسکن ایران می‌گوید؛

عزم کیلید برای تصاحب ۴۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین مسکن

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با علیرضا ذوالفقاری ، بنیانگذار استارتاپ کیلید

کیلید یکی از بسترهای توانمند در حوزه معاملات املاک است که با رویکرد تحلیل داده به بازار آنلاین مسکن ورود کرده است. این استارتاپ در واقع یک سامانه هوشمند مسکن در قالب وبسایت و اپلیکیشن  باهدف جستجو و ثبت آگهی خرید، فروش، رهن و اجاره ملک است. علیرضا ذوالفقاری بنیانگذار این استارتاپ ۳۵ساله و متولد تهران است که تا ۲۲سالگی تهران زندگی کرده و بعد به انگلستان مهاجرت کرده است. ذوالفقاری فارغ‌التحصیل لیسانس عمران از دانشگاه امیرکبیر است و مقاطع  فوق‌لیسانس، دکتری و پست دکتری را در رشته علوم داده‌ها و شهر هوشمند در امپریال کالج لندن گذرانده است. به گفته خودش قبل از کیلید تجربه راه‌اندازی کسب‌وکار و همکاری با شرکت‌های مطرح در انگلستان را داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از راه‌اندازی کسب‌وکارش در حوزه مسکن بگوید.

از ورودتان به بازارکار و تجربه‌های قبل از راه‌اندازی کیلید برایمان بگویید؟


در ادامه مسیر تحصیلی سال ۲۰۱۳  مقطع دکتری را به پایان رساندم و تا سال ۲۰۱۴ هم مشغول پست داک بودم و بعد از آن، یعنی بین سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۶ با همکاری امپریال کاج لندن شرکتی به نام سیتی اوربیت در زمینه ارزیابی هوشمند قیمت مسکن راه‌اندازی کردم اما به دلایلی از آن خارج شدیم و تکنولوژی آن را به یک شرکت دیگر منتقل کردیم.

زمینه کاری من در ارشد، دکتری، پست داک وبعدتر در شرکت سیتی اوربیت مرتبط با حوزه دیتا ساینس در زمینه املاک بود. در واقع  با شرکت‌های مختلف مانند زوپلا همکاری می‌کردیم، از آن‌ها دیتا می‌گرفتیم و در قبال آن قرار بود ‌ به آن‌ها الگوریتم ارزیابی قیمت ارائه کنیم که در نهایت هم شرایط باعث شد این الگوریتم‌ها را در اختیار شرکت دیگری قرار دهیم.

کیلید چطور متولد شد؟

سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتم به کشور برگردم اما قبل از آن هم در سفرهای کوتاهم به ایران با اکوسیستم استارتاپی ایران آشنایی داشتم و شرکت‌های مختلف را دیده بودم. ایده کیلید از آنجایی شکل گرفت که در جریان تجربه همکاری با زوپلای انگلستان برایم جذاب شد شرکتی مشابه با آن در ایران راه‌اندازی کنم. سال ۲۰۱۷ که به ایران برگشتم پروژه کلید را با هم‌خانه و هم دانشگاهی قدیمی به نام آقای عزیزی مطرح کردم و همان اوایل سال استارت آن زده شد.

کیلید را چطور معرفی می‌کنید؟

 کیلید در واقع یک پلتفرم هوشمند جستجوی مسکن است که  منطبق با نیاز بازار ایران طراحی شده و شامل ۴محصول اصلی به‌علاوه یک مجله تخصصی در زمینه مسکن است. این ۴محصول شامل:

  1. Kilid.com: یک پورتال جستجوی مسکن شامل خدمات، ارزیابی هوشمند قیمت مسکن، جستجوی روی نقشه، ارائه اطلاعات بازار مسکن، آگهی ها و فیلترهای مختلف برای جستجو.
  2. Kilid Pro: یک CRMتخصصی برای مشاورین و آژانس های املاک است که از طریق آن می‌توانند امکانات مختلف از جمله بانک فایل، تبلیغات و کارهای متنوعی برای مدیریت املاکشان داشته باشند.
  3. Kilid Insight: یک پلتفرم تخصصی داده‌پردازی مورداستفاده سرمایه گذاران مسکن و بانک ها است که از طریق آن می‌توانند اطلاعات و ارزیابی بازار مسکن داشته باشند و در مباحث مالی و سرمایه‌گذاری کاربرد زیادی دارد.
  4. Kilid Ads: یک پلتفرم تبلیغات است که برندهای مختلف می‌توانند تبلیغات بنری و نیتیو خود را بر روی آن انجام دهند.

حجم بازار هدف کیلید را چقدر برآورد کردید؟روی چه سهمی از بازار هدفگذاری کرده‌اید؟

حجم بازار تبلیغات و فایلینگ در صنعت مسکن ایران حدود ۴۶۷میلیارد تومان برآورد شده است. کیلید تا سال ۱۴۰۳ بر روی تصاحب ۴۰ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین بخش مسکن برنامه ریزی کرده است.

درحال حاضر چه تعداد کاربر دارید؟روند رشدتان تا امروز چطور بوده است؟

کیلید در حال حاضر تقریبا بالای یک میلیون کاربر در ماه از طریق وبسایت دارد. در سال ۹۸ بین ۳۵تا۵۰درصد کاهش فروش تجربه کردیم به‌طوری که اسفند و فروردین به دلیل تعطیلی بازار مسکن و کرونا هیچگونه فروشی نداشتیم.

مزیت رقابتی کیلید نسبت به پلتفرم‌های مشابه چیست؟

پلتفرم‌هایی مانند مای‌روم و این پین در این زمینه خدماتی ارائه می‌کنند اما فلسفه وجودی شرکت ما کاملا متفاوت است، تحلیل داده و الگوریتم هوشمند قیمت مسکن مزیت رقابتی ما نسبت به سایر پلتفرم‌ها است.

تاامروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

بله تا به حال ۳ راند سرمایه جذب کردیم که مبلغ سرمایه گذاری و درصد واگذاری سهام آن کاملا محرمانه است.

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *