بنیانگذار تره‌یار در گفتگو با وبنا از راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید؛

رنگ‌‌ها در شکل‌گیری ایده تره‌یار نقش داشتند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با حسینعلی ادهم، بنیانگذار استارتاپ تره‌یار

میوه و سبزی از محصولاتی است که به‌صورت ثابت و روزانه در سبد مصرفی اقشار مختلف جامعه وجود دارد اما شاید تامین این محصولات با کیفیت خوب و ترو تازه همیشه دغدغه افراد و به خصوص کسب‌وکارهایی با حجم مشتریان بالا مانند  رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها باشد. تره یار استارتاپی است که به منظور تسهیل و تسریع در تامین محصولاتی از جمله میوه، سبزی و صیفیجات برای رستوران‌ها، کافی‌شاپ ها، کیترینگ‌ها، مغازه دارها و مشتریان خانگی راه اندازی شده است. حسینعلی ادهم بنیانگذار استارتاپ تره یار ۴۲ ساله، متولد تهران و دارای مدرک لیسانس مدیریت صنعتی و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش است. به گفته خودش از ۱۹سالگی به بازارکار وارد شده و از همان ابتدا به حوزه بازایابی و مارکتینگ علاقه خاصی داشته است. در گفتگوی زیر قرار است بنیانگذار این استارتاپ از تجربه‌های کاری  و داستان راه‌اندازی تره‌یار برایمان بگوید.

چطور وارد بازارکار شدید؟از تجربه‌های قبل از راه‌اندازی تره‌یار برایمان بگویید؟


بعد از دریافت مدرک دیپلم وارد بازارکار شدم و از آنجایی که خودم را در روابط عمومی و بازاریابی قوی می دیدم به حوزه تبلیغات ورود کردم. در یک شرکت تبلیغاتی به عنوان بازاریاب انتخاب شدم و تقریبا بعد از دوماه در قالب مدیربازاریابی مجموعه فعالیتم را ادامه دادم. بعد از مدتی همزمان با کار بازاریابی تصمیم گرفتم وارد صنعت شوم، که در نهایت در یکی  از شرکت های مجموعه سیم و کابل مشغول به فعالیت شدم و تقریبا ۶ سال در حوزه آزمایشگاه با این شرکت همکاری کردم. بعد از آن حدود یک هفته  وارد کار بازاریابی سوسیس و کالباس شدم ولی باتوجه به اینکه مواد مورد استفاده در این صنعت غیرطبیعی بود و خودم علاقه‌ای به فرآورده‌هایی از این دست نداشتم کار را رها کردم. البته بعد از تجربه در شرکت سیم و کابل، در قالب کارمندی هم مدتی مشغول به کار بودم اما شرایط زندگی مجبورم کرد برای گذران امورات زندگی کار دیگری را اختیار کنم و دوباره به سراغ کار بازاریابی رفتم.

ایده تره‌یار از کجا شکل گرفت؟

برای شروع دوباره در حوزه بازاریابی طبق بررسی‌ها به این نتیجه رسیدم که موادغذایی بهترین گزینه خواهد بود و از این میان تنها چیزی که به صورت روزانه مصرف می‌شود و همیشه برای آن تقاضا وجود دارد تره بار است. در واقع کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، کیترینگ‌ها و حتی مغازه‌ها مشتریان همیشگی این دست محصولات خواهند بود. البته باید گفت رنگ هم در انتخاب این حوزه برای من خیلی تاثیر داشت  به این دلیل که تره بار دنیایی از رنگ‌ها است که آدم را سر ذوق می‌آورد، در واقع  این حوزه هم از لحاظ احساسی و روانی برای من جذاب است و هم می توانم از آن کسب درآمد داشته باشم. در نهایت استارتاپ تره‌یار را راه اندازی کردم که بخشی از هدف راه اندازی آن به مسائل اقتصادی بر می گردد و بخشی هم با هدف خدمت‌رسانی به مردم و اصناف شکل گرفته است.

تره‌یار را چطور تعریف می‌کنید.

تره یار یک فروشگاه اینترنتی میوه، صیفی و سبزیجات است که سعی کرده این محصولات را با قیمت و کیفیت مناسب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به  دست رستوران‌ها، کافی‌شاپ ها، کترینگ‌ها، مغازه دارها و مشتریان خانگی برساند. البته ما در زمان کرونا به این فکر افتادیم که قسمتی از کارمان را برای خدمت رسانی به  مردم اختصاص دهیم و مصارف خانگی را اضافه کردیم و در کنارش نیم نگاهی هم به صادرات خواهیم داشت. فروشگاه اینترنتی تره یارانواع میوه از قبیل مرکبات، سیب، آلوها، هلو، انگور، انار، موز، آناناس، آووکادو، شلیل و … و انواع صیفی‌جات مانند هندوانه، خربزه، طالبی، سیب زمینی، پیاز، هویج، گوجه و… و انواع سبزی برای مشتریان تامین می‌کند و در زمان مناسب به دست آن‌ها می‌رساند.

باتوجه به نوع محصولاتی که ارائه می‌کنید، کرونا تاثیری روی فرآیند رشد تره‌یار داشت؟

در دوران کرونا به مشتریان خانگی ما افزوده ولی از مشتریان عمده ما کاسته شد و ضربه بزرگی از این نظر متحمل شدیم. چراکه ما عموما در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت درآمد یکسال کاری را کسب می‌کنیم که با شرایط کرونایی برنامه‌هایمان کاملا به هم ریخت.

تره‌یار نسبت به سایر رقبای موجود در بازار فروش آنلاین میوه و محصولاتی از این دست چه مزیتی دارد؟

تره‌یار رقیب داخلی زیاد دارد اما مهمترین نکته در کسب‌وکارهای مربوط به تره‌بار ابتدا  کیفیت و بعد از آن قیمت مناسب و کاهش زمان تحویل است که می‌توانم بگویم ما سعی کردیم تا ۸۰ درصد  انتظار مشتری در این سه زمینه را مدیریت کنیم. به وقت رساندن و خوش قولی به مشتری همیشه موردتوجه ویژه پرسنل تره‌یار بوده است.

تره‌یار تا امروز جذب سرمایه‌ای داشته است؟

خیر. ما با سرمایه کمی کار را شروع کردم و اگرچه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کردیم و چالش‌های زیادی را پشت‌سر گذاشتیم اما با برنامه‌ریزی درست و سختکوشی فراوان موانع راکناررزدیم و همچنان خود را سرپا نگه داشته‌ایم.

از چالش‌هایتان برایمان بگویید.

ما قشری هستیم که تقریبا هیچ کمکی از دولت دریافت نمی کنیم و سعی کردیم در هر شرایطی که قرار می گیریم مشکلات را با مدیریت خودمان حل و خودکفا عمل کنیم. اما از چالش‌های فعالیت در این حوزه می‌توان به نوسان بسیار زیاد قیمت میوه و تره بار که همیشه با آن دست به گریبان هستیم اشاره کرد، بماند که  دربعضی فواصل کیفیت محصولات به دلیل گرما بسیار افت دارد و از این نظر هم با چالش زیادی روبرو هستیم.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم استارتاپی را در چه می‌بینید؟

از نقاط قوت آن در کسب‌وکار ما می‌توان گفت که خوشبختانه ما کشوری ۴فصل داریم که می‌توانیم از آن بهره کافی برای تهیه انواع محصولات ببریم. ولی نکته موردتوجه این است که من در ارتباط با کار کشاورزی به شهرهای مختلف سفر کردم در حال حاضر اکثر زمین های روستایی و کشاورزی توسط افراد غیرایرانی مدیریت می شود برای مثال در منطقه آبسرد دماوند افراد افغان زمین را اجاره کردند و ایرانی ها کمتر به کشاورزی می پردازند یا خیلی از زمین‌های مستعد کشاورزی رها شده واستفاده بهینه از آن نمی‌شود. از این نظر شاید آنطور که شایسته است از نیروی انسانی و امکانات موجود کشور در زمینه کشاورزی به خوبی استفاده نمی‌شود.

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *