بنیانگذار هوم از شکل‌گیری ایده و راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید:

درحال حاضر ۱۱هزارنفر از کلیدهای مجازی هوم استفاده می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
هوم

او مقطع کارشناسی را در دانشگاه شهید بهشتی، برق گرایش الکترونیک و مقطع ارشد را الکترونیک دیجیتال در دانشگاه امیر کبیر خوانده است. به گفته خودش برخلاف جو حاکم در بین فارغ التحصیلان ارشد علاقه‌ای به مهاجرت نداشته و تصمیم گرفته در کشور بماند و به همراه دوستانش به حوزه ساخت محصولات نوآورانه وارد شود. با او گفتگو کردیم تا از اجرای ایده خلاقانه در زمینه هوشمندسازی منازل برایمان بگوید.

از ورودتان به بازارکار و تجربه‌های قبل از راه‌اندازی هوم برایمان بگویید؟

ورود به بازارکار را با تدریس در دوران دانشجویی شروع کردم. بعد از آن هم مد‌تی برای کار وارد شرکتی شدم و یکی دوماه در آن مشغول به کار شدم اما به این دلیل که قصد داشتم ایده‌های استارتاپی مدنظرم را اجرا کنم، از شرکت خارج شدم. تجربه کاری من بیشتر به کار در فضای استارتاپی برمی‌گردد، البته در کنارش در کسب و کار خانوادگیم هم درگیر بودم و هستم.


ایده هوم چطور و چه سالی شکل گرفت؟

من به همراه چندتن از دوستانم داوطلب کنکور ارشد بودیم و در کتابخانه درس می‌خواندیم در آن دوران مطمئن بودیم که هدفمان از خواندن مقطع ارشد اپلای کردن و خروج از کشور نیست بلکه دوست داشتیم تغییری در فضای کسب‌وکار ایجاد کنیم و خدمت خاصی ارائه دهیم. روی ایده های مختلف فکر و بررسی کردیم و از مجموعه ایده‌هایی که همه داشتند به این رسیدیم که در زمینه درب هوشمند کار را شروع کنیم و به این شکل ایده هوم سال ۹۵ شکل گرفت. در زمان راه اندازی هوم اصلا مفهوم استارتاپ مطرح نبود ولی ما به عنوان یک تیم شور و شوق زیادی برای اجرای ایده داشتیم و کار را استارت زدیم. بعد از حدود یکسال که از فعالیتمان گذشت در کارگاه کوچکی که مادربزرگم در اختیار ما گذاشت روی محصولات مختلف ایده‌پردازی و کار کردیم و یکسال بعد یعنی در سال ۹۶ وارد شتاب دهنده هاردتک شدیم و با بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی بیشتر آشنا شدیم.

استارتاپ هوم  را چطور معرفی می‌کنید؟

ما به این نتیجه رسیده بودیم که کلیدها و ریموت‌های فعلی به شکلی که وجود دارند مشکلاتی دارند از قبیل اینکه امنیت بسیار پایینی دارند یا اینکه خیلی از قفل‌ها با کلیدهای یکسان باز می شوند و یا قابلیت ساخت نسخه کپی دارند. در واقع زمانی که این نوع کلیدها مورداستفاده قرار می‌گرفت گوشی‌های هوشمند وجود نداشت. این نوع کلیدها برای زمان خودشان طراحی شده بودند اما ماندگار شدند بنابراین تصمیم گرفتیم کلید و ریموت را به گوشی موبایل منتقل کنیم. این روش امنیت بالاتری دارد چون امکان ساخت نسخه کپی کلید و ریموت مجازی روی گوشی موبایل وجود ندارد. با این ایده جدید کنترل و نظارت بر روی تردد ساختمان هم بهتر انجام می‌شود و یک سیستم یکپارچه هوشمند است. در این روش حتی می‌توان کلیدهای موقت یک ساله ساخت و دیگر نیاز به کلید و ریموت فیزیکی باهزینه ساخت بالاتر نداریم. در واقع نوآوری ما در زمینه ساخت کلید بر روی گوشی‌های هوشمند است.

حجم بازار هدف هوم را چقدر برآورد کردید؟روی چه سهمی از بازار هدفگذاری کرده‌اید؟

بازار اکسس کنترل در ایران متشکل از  جک های پارکینگ، کرکره های برقی و قفل های برقی است که این ظرفیت این بازار به صورت ماهیانه طبق برآورد ما ۱۵۰میلیارد تومان است. البته این ظرفیت بستگی زیادی به قیمت دلار دارد ولی برای مثال در حال حاضر فروش درهای کرکره ای درماه ۲۰تا۳۰هزار عدداست. هدف ما این است در بازار در دسترس ایران بتوانیم احتمالا حجم ۳ تا ۴درصدی تا یکسال آینده بگیریم.

درحال حاضر چه تعداد کاربر دارید؟روند رشدتان تا امروز چطور بوده است؟

درحال حاضر ۱۱هزارنفر از کلیدهای مجازی هوم استفاده می‌کنند که توانستیم بعد از تست‌های مختلف فروشمان را هرماه افزایش دهیم. خیلی از ماه‌ها کاهش فروش تجربه کردیم و در دوران کرونا واقعا از لحاظ فروش فشار زیادی را متحمل شدیم فروشمان در ماه های شیوع کرونا تقریبا ۵۰ درصد افت کرد اما از آن طرف هم در ماه تیر یک فروش بیش از ۱۰۰درصدی را تجربه کردیم.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

فرمالو در فوریه ۲۰۲۰ یک میلیون دلار ارزش‌ گذاری شد

توصیه‌های تیزنگر تولید محصولات کشاورزی را ۳۰تا۶۰ افزایش می‌دهد

استارتاپ کپسول جنگل خاک‌ فقیر را توانا می‌کند

 

 

مزیت رقابتی هوم نسبت به پلتفرم‌های مشابه چیست؟

رقبای اصلی ما داخل کشور که برای گرفتن سهم بازار باهم رقابت داریم سیستم های ریموتی یا سیستم‌های فعال با کلید هستند. مزیت اصلیمان راهکار کنترل و نظارتی مورد استفاده‌ای است که در روشمان وجود دارد. این روش در نهایت ارزانتر است و هزینه‌های اضافی مثل ساخت کلید و ریموت حذف می‌شود و درنهایت خیلی راحت می‌توان در سیستم هوم کلیدهای مجازی را بدون ساخت نسخه فیزیکی با دیگران به اشتراک گذاشت و درصورت نیاز با امنیت بالا باز پس گرفت.

چه چالش‌هایی را تا امروز تجربه کردید؟

از نظر ما ساختن یک بیزنس  و استارتاپ مثل حل مسئله به‌صورت روزانه است و در واقع باید گفت چه چالشی را تجربه نکردیم. مسئله اصلی در ایران برای استارتاپ های سخت افزاری که کار تولید انجام می دهد قیمت دلار است و البته راهکارش این است که افزایش قیمت با سود پایین تر داشته باشند تا بتوانند رشد کنند، این چالش اصلی بیزنس ما است. از چالش‌های دیگر ما می‌توان به مشکلاتی که با توزیع کنندگان و خرده فروشان بازار داشتیم اشاره کرد و این در واقع نوعی چالش با بازار سنتی است. بطورکلی روشی که هوم در برخورد با چالش ها انتخاب کرده است روش صبر، تفکر و یافتن بهترین راه‌حل است.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

ضعف اصلی اکوسیستم نسبت به اکوسیستم کشورهای دیگر کمبود سرمایه گذاری است و اختلاف زیادی بین درصد سهام موردنظر سرمایه‌گذاران و پول تزریق شده توسط آن‌ها وجود دارد، فرهنگ ارزشگذاری استارتاپ‌ها در اکوسیستم به درستی جا نیفتاده است. البته تا حدودی می‌توان به سرمایه‌گذار حق داد چراکه ریسک سرمایه گذاری در ایران خیلی بالا است و سرمایه گذاران  موجود هم ریسک زیادی را پذیرفته‌اند. اما از طرفی فرصت برای ایجاد نوآوری در اکوسیستم ایران زیاد است وهمین که رقبای خارجی نمی توانند در فضای اکوسیستم ایران حضور داشته باشند نقطه قوت قابل توجهی است.

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *