بنیانگذار تیزنگر در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری این استارتاپ و چالش‌هایی که در این راه با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند می‌گویند:

توصیه‌های تیزنگر تولید محصولات کشاورزی را ۳۰تا۶۰ افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
تیزنگر

امروزه در کشور‌های توسعه یافته مدیریت منابع، براساس اطلاعات دقیق و پردازش شده توسط فناوری فضایی صورت می‌پذیرد و یکی از دلایل هزینه‌های بالا برای ارتقا سیستم ماهواره‌ای و فضایی در همین راستا است، چرا که این هزینه ها با مدیریت منابع برگشت‌پذیر بوده و در واقع از مهمترین شاخص‌های توسعه پایدار یک کشور است. استارتاپ تیزنگر با توجه به نیازسنجی صورت گرفته جهت مدیریت منابع، آمایش سرزمین و مدیریت بحران در کشور با کمک سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی برای حل چالش‌های این حوزه شروع به فعالیت کرده  و یکی از استارتاپ‌های فضا پایه در این حوزه محسوب می‌شود . یاسر عشورزاده مدیرعامل و بنیانگذار این استارتاپ ۳۱ساله و متولد رامسر است. او در مقطع کارشناسی رشته مهندسی نقشه برداری و در مقطع ارشد رشته ژئودزی را در دانشگاه تهران خوانده است. در زیر گپ و گفتی با او داشتیم تابرایمان از تجربه فعالیت در این حوزه بگوید.

از تجربه‌های قبل از تیزنگر برایمان بگویید؟ایده تیزنگر چطور شکل گرفت؟

باتوجه به رشته تحصیلی‌ام از سال ۹۲  مقالات علمی کاربردی در کنفرانس‌های داخلی و بین المللی ارائه دادم. در اسفند ۹۷ مقاله‌ای را در حوزه سنجش از دور به دانشگاه هامبورگ ارائه دادیم که نشان دهنده این بود که ۳۰درصد از آلودگی‌های شهر تهران با کاشت متناسب درختان همیشه سبز کاهش پیدا می‌کند اینگونه بود که ایده اصلی استارتاپ ما در زمینه سنجش از دور کلید خورد و توانستیم هسته اصلی کسب و کارمان را در این حوزه مشخص کنیم و شروع به پیاده‌سازی ایده کردیم.


در فروردین ۹۸ که بخش‌هایی از کشور دچار سیلاب شد، پویشی در سازمان فضایی برای رفع این چالش اتفاق افتاد که ما به صورت خصوصی در این پویش شرکت کردیم و با ارسال سریع گزارش‌های مناطق آبگرفته و برآورد خسارت های سیلاب به زمین‌های کشاورزی متوجه شدیم بخش خصوصی با چابکی و تخصص خود می‌تواند در زمینه مدیریت بحران به کشور کمک کند. طی همین همکاری‌ها گواهی تقدیرنامه بابت فعالیت‌های شرکت در زمینه سیلاب از سمت سازمان فضایی کشور و سازمان فناوری دریافت کردیم.

در نهایت تیم ما بعد از شناسایی چالش‌های این حوزه نیازسنجی‌های لازم را انجام داد و  ایده حل چالش‌ها  با طراحی یک پیشخوان مدیریتی مطرح شد. در مرداد سال ۹۸  به صورت رسمی شرکت را به ثبت رساندیم و محصولی را تحت عنوان سیستم هوشمند مانتیورنگ ماهواره‌ای (سهم) در الکامپ ۹۸ با حضور دکتر براری رئیس سازمان فضایی رونمایی کردیم و در ادامه سعی کردیم از طریق توسعه برنامه نویسی این سامانه را ارتقا دهیم.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

فرمالو در فوریه ۲۰۲۰ یک میلیون دلار ارزش‌ گذاری شد

۱۵ هزار کاربر پیگام با پیاده‌ روی اعتبار خرید می‌گیرند

استارتاپ کپسول جنگل خاک‌ فقیر را توانا می‌کند

 

تیزنگر در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟چه بازاری را برای ارائه خدماتتان هدف قرار دادید؟

ما با طراحی و تولید سیستم هوشمند مانتیورنگ ماهواره‌ای (سهم) که توسط کمیته ارزیاب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت توانستیم محصول فضاپایه سهم را دانش بنیان کنیم. بازار هدف اپلیکیشن  و وب اپلیکیشن سهم به دوسته خدمات  B2C  و خدماتB2B تقسیم می‌شود.

در حوزه خدمات B2C  ما از طریق بخش پردازش هوشمند محصول دانش بنیان سهم به کشاورزان الگوهای مصرف کودی و آبی را ارائه می دهیم و همچنین فنولوژی گیاه و آفات را مورد پایش مستمر قرار می‌دهیم، این  توصیه‌های ارزشمند که از طریق داده‌های مکان محور به کشاورز گزارش می‌شود سه پیامد مهم دارد .

  • کاهش هزینه های کشاورز
  • افزایش تولید ۴۰ تا ۶۰ درصدی محصولات کشاورزی
  • افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

همانطور که می‌دانید کشور طی ۲ سال اخیر با بحران سیلاب همراه است لیکن یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان کشور جلوگیری از آسیب سیل به مزارع است. ما این چالش را با ارسال هشدار ۷ روز قبل از سیلاب حل کردیم و برای کشاورز این فرصت را فراهم می‌کنیم که برای اجرای سیل بند آمادگی لازم را داشته باشد.

تیزنگر

در بخشB2B و B2G  این سامانه خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • قابلیت تهیه نقشه‌های آنلاین ریسک آتشسوزی و شناسایی نقاط فعال آتش کشور با دقت ۳۰۰ متر  و تشخیص نوع طبقه‌بندی اراضی نقطه آتش سوزی  را دارد . به طوری که کاربر می‌تواند موقعیتی را در نقشه ثبت کند تا هر زمانی که آتش سوزی در این منطقه اتفاق افتاد به او هشدار دهد. در این بخش قابلیت مسیریابی نقاط آتش برای گروه امدادی هم فراهم است.
  • قابلیت تهیه نقشه‌های ریسک سیلاب و پایش پهنه‌های سیلابی برای امداد رسانی
  • پایش سطوح کشور برای شناسایی کانی‌های معدنی و ارسال گزارش‌های مربوطه
  • پایش آلودگی‌های نفتی دریای خزر و خلیج فارس
  • پایش منابع آبی، تالاب‌ها و ارسال گزارش‌های آماری از میزان سطح بدنه آبی آن‌ها
  • پایش منابع طبیعی و ارسال گزارش‌های مربوط به جنگل‌خواری و آسیب دامداری به مراتع
  • پایش تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی
  • پایش پارامترهای آلودگی هوا و ارائه راهکارهای کاهش شدت آن

تا امروز برای تیزنگر جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر. سرمایه‌ای جذب نکرده‌ایم و تمامی هزینه‌ها تاکنون شخصی بوده است، ولی تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی وحمل‌ونقل پیشرفته فعالیت می‌کنیم. البته به دنبال جذب سرمایه و مذاکره با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هستیم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

با چه ارگان‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی برای ارائه محصول همکاری داشته‌اید؟

با سازمان محیط زیست کشور در خصوص  پایش آلودگی‌های نفتی کل خلیج فارس توسط سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای همکاری داشته‌ایم. با شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه  برطرف نمودن چالش‌های حوزه نفت و گاز تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم که در حال بررسی این حوزه هستیم. در مجموعه رویداد‌های  کرومیت که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، استارتاپ تیزنگر برای ایده اجرایی اکتشاف معادن به عنوان استارتاپ منتخب پذیرفته شد و طی آن با ارسال پروپزال‌های فنی درحال مذاکره و همکاری با سازمان توسعه و نوسازی معادن(ایمیدرو) هستیم.

همچنین ما ارتباطات خوبی با سیستم کوپرنیک آژانس بین‌المللی اتحادیه اروپا داریم و سعی کردیم با  ارائه گزارش ها در سطح  بین‌المللی به‌خصوص در حوادث آتشسوزی استرالیا و آفریقا، طوفان‌های آمریکا و پایش آلودگی هوا در زمان شیوع ویروس کرونا در اروپا خدماتمان را هرچه بیشتر به دنیا معرفی نماییم. در حوزه کشاوزی هم تاکنون به ۸۰۰ بهره‌بردار ارائه خدمات داده‌ایم که از طریق پلتفرم ما توانسته‌اند توصیه‌های کودی و آبی را  اعمال  و افزایش تولید ۳۰ تا۶۰ را تجربه کنند.

و در آخر مزیت شما نسبت به محصولات مشابه این حوزه چیست؟

شرکت دانش بنیان تیزنگر با تولید سیستم سهم به صورت رسمی مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه ای را دارد، ما با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های کاملا بومی و ایرانی طراحی شده توسط تیم تیزنگر توانستیم پدیده‌های محیطی را آشکار کنیم و از سرویس‌های خارجی  API  محصولات پردازش شده تصاویر استفاده نمی‌کنیم. گزارش های تیزنگر کاملا از داده‌های مکان محور و مبتنی بر توپولوژی استفاده می‌کند، لیکن به دلیل تولید سیستم بر مبنای وب جی آی اس و موبایل جی آی اس  قابلیت این را دارد که کاربر از سیستم سوال بپرسد و براساس نیازی که دارد گزارشات کمی و کیفی مورد نظرش را دریافت کند.

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *