بنیانگذار کپسول جنگل در گفتگو با وبنا از ظرفیت این استارتاپ برای ایجاد تحول در کشاورزی دنیا می‌گوید؛

استارتاپ کپسول جنگل خاک‌ فقیر را توانا می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
استارتاپ کپسول جنگل

استارتاپ کپسول جنگل سعی کرده با ارائه محصولات جدید و نوآورانه در زمینه کشت گیاهان، کشاورزی را در کل کشور و دنیا متحول کند و از طریق اصلاح ساختاری خاک به مناطقی که خاک‌هایشان از بین رفته و فرسایش پیدا کرده کمک کند که مجدد قابلیت کشت پیدا کنند. مهدی رحیمی ابوخیلی ۴۱ساله زاده روستای ابوخیل از توابع مازندران بنیانگذار استارتاپ کپسول جنگل است که تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در مازندران گذرانده و برای مقطع کارشناسی به تهران مهاجرت کرده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه کار در فضای اکوسیستم بگوید.

از ورودتان به بازارکار و تجربه‌های کاری تا امروز برایمان بگویید؟با اکوسیستم استارتاپی چطور آشنا شدید؟

در دوران راهنمایی علاقه زیادی به الکترونیک داشتم و در کنار یکی از آشنایان که در کار تعمیرات وسایل الکترونیکی بود شروع به یادگیری مفاهیم اولیه الکترونیک و مطالعه یکسری از کتاب‌ها کردم. علیرغم مخالفت شدید خانواده و پدرم که هنرستان را مناسب نمی‌دیدند، وارد هنرستان شدم و رشته الکترونیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم. در مقطع دانشگاه هم رشته الکترونیک قبول شدم و به تهران مهاجرت کردم. بعد از مدتی فعالیت در این حوزه متوجه شدم الکترونیک هم مطلب جدیدی برای یادگیری برایم ندارد و شروع به تحصیل در رشته کامپیوتر کردم و آن را تا مقطع کارشناسی در دانشگاه مالک اشتر ادامه دادم بعد هم در صنایع دفاعی کشور مشغول به کار شدم. البته تمایلی به اشتغال در سیستم اداری نداشتم ولی تا چندین سال در سیستم دولتی ادامه همکاری دادم.


ایده کپسول جنگل از کجا شکل گرفت؟

در تمام سال‌های اشتغال به کار همیشه علاقه داشتم کسب‌وکار خودم را راه‌اندازی کنم تا اینکه سال ۹۱توانستم به بررسی یک کسب‌وکار بپردازم که در حوزه محصولات کشاورزی و ارگانیک بود و بلافاصله از محل کار استعفا دادم و بیزنس کپسول جنگل را استارت زدم. در واقع در سال ۹۲ بعد از تعطیلات عید بود که استعفای خودم را اعلام کردم و با دست خالی شروع  به استارت یک کسب‌وکار کردم.

در سال اول علاقه شخصی‌ام به حوزه کشاورزی و به خصوص محصولات ارگانیک خیلی زیاد بود و شروع کار هم با شرکت در نمایشگاه کشاورزی و بررسی علاقه و بازخورد بازدیدکنندگان در این حوزه بود، که توانستم یک ارزیابی اولیه داشته باشم و برای استارت کار مصمم شدم. در ابتدا کارگاه کوچکی را به همراه برادر و پسرعمویم راه‌اندازی و تولید کود ارگانیک را به‌صورت محدود آغاز کردیم. بعد از آن توانستیم با فعالیت‌هایی که داشتیم فروش را افزایش دهیم و کارمان را بزرگ‌تر کنیم.

در روند کار در نمایشگاه‌های کشاورزی زیادی شرکت می‌کردیم و با کشاورزان و مشتریان زیادی سروکار داشتیم، در همین روابط بود که متوجه شدیم چه نیازهای عمیقی در این حوزه وجود دارد. در نهایت کارهای تخصصی و تحقیق و توسعه‌ای که در این زمینه  انجام ‌دادیم، منجربه معرفی یک محصول با کیفیت و نوآورانه برای حل مشکلات موجود شد.  در مسیر هم مشکلات زیادی داشتیم اما توانستیم به کمک یک تیم خوب دوام بیاوریم و محصولمان را به عنوان یک محصول نوآور معرفی کنیم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

کپسول جنگل را چطور معرفی می‌کنید؟ تا امروز چه محصولاتی را  ارائه داده‌اید؟

کپسول جنگل یک ترکیب جدید و نوآورانه است که می‌تواند کشاورزی را در کل کشور و دنیا متحول کند و با اصلاح ساختاری خاک به مناطقی که خاک‌هایشان از بین رفته و فرسایش پیدا کرده کمک کند که مجدد قابلیت کشت پیدا کنند.

استارتاپ کپسول جنگل سه محصول دارد، یکی کپسول جنگل که برای باغات استفاده می‌شود و مشکل کم‌آبی و فرسایش خاک را حل می‌کند، دیگری کود مایع جنگل جایگزین کودهای شیمیایی و دامی، مورد استفاده در فضاهای سبز شهری و باغچه‌ها است، این کود کاملا بهداشتی و بدون آلودگی است که کیفیت و میزان محصول را افزایش می‌دهد و محصول بعدی پکیج جنگل برای حل مشکلات خانگی و مصارف خانگی است، کودهای شیمیایی در منزل مشکلات و آلودگی‌های خود را دارد اما این محصول کاملا بهداشتی و گیاهی است، که در واقع برای افزایش نگهداشت آب گیاهان خانگی در زمان سفر  و عدم حضور در منزل باهدف رفع نیاز به آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنهایت مایعی که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 استارتاپ کپسول جنگل

استقبال ازپلتفرمتان تا امروز چطور بوده است؟ دوران کرونا چه تاثیری بر رویاستارتاپ کپسول جنگل داشت؟

ما ۶ماهه دوم پارسال فروش محدود و آزمایشی محصول را شروع کردیم و برنامه داشتیم که برای ابتدای سال ۹۹ آن را گسترش دهیم اما متاسفانه برنامه ما با شیوع کرونا تغییر کرد. در شرایط کرونایی این روزها فروش آنلاین بازدهی خوبی دارد و به همین دلیل مذاکره با فروشگاه های آنلاین را شروع کردیم که بتوانیم محصولات را به صورت آنلاین به دست مشتریان برسانیم که بازخورد خیلی خوبی هم داشت و در نهایت برای سال ۹۹فروش خوبی را متصور هستیم.

وضعیت رقبای این حوزه چطور است؟ مزیت شما نسبت به آنها چیست؟

شرکت‌های زیادی هستند که محصولات مختلف را در این زمینه تولید می‌کنند اما کپسول جنگل یک محصول کاملا نوآورانه و منحصر بفرد است. در کودهای گیاهی و مایع علیرغم اینکه رقبای زیادی داریم ولی مزیت ما قیمت تمام شده پایین محصول کاملا داخلی است که در نتیجه هزینه تمام شده کشاورز را پایین می‌آورد.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

فرمالو در فوریه ۲۰۲۰ یک میلیون دلار ارزش‌ گذاری شد

۱۵ هزار کاربر پیگام با پیاده‌ روی اعتبار خرید می‌گیرند

عزم کیلید برای تصاحب ۴۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین مسکن

 

تا امروز جذب سرمایه داشتهاید؟

خیر. سرمایه‌ای از بیرون جذب نکردیم و با سرمایه شخصی کار را پیش بردیم. البته سرمایه‌گذاری چالش‌ها و سختی‌های خود از جمله دخالت‌ها و انتظارات خاص سرمایه‌گذاران را دارد. هنوز این فرهنگ در اکوسیستم جا نیفتاده است که یک سرمایه‌گذار از بازگشت سرمایه باید چه انتظاری داشته باشد و فقط بر روی سرمایه گذاری زودبازده متمرکز نشود.

شرایط کشور را در این حوزه چطور می‌بینید؟ چه چالش‌هایی و مشکلاتی را در این مسیر تجربه کردید؟

امروزه مشکلات زیادی در حوزه محصولات کشاورزی ناسالم داریم که باعث خیلی از بیماری ها و مشکلات شده است. از طرفی دولت‌ها سوبسیت‌ها و یارانه‌ها را به کودهای شیمیایی اختصاص می‌دهند و این روند همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ما می‌توانیم با اصلاح روش‌های کشت، ارائه توصیه‌های مناسب به کشاورزان و استفاده از کودهای ارگانیک محصولات سالم برای مردم تولید کنیم.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در این حوزه این است که با استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی، خاک‌های کشاورزی و منابع آبی متعدد کشور به هدر می رود و صرف تولید محصولات ناسالم می شود که خیلی از محصولات به دلیل ناسالم بودن قابلیت استفاده و صادرات را هم ندارد. در حالی که ما می‌توانیم بدون هزینه اضافی به حاصلخیزی خاک کمک کنیم و از صرف هزینه های گزاف جلوگیری کنیم. امروزه علت خیلی از سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی محصولات کشاورزی ناسالمی است که ارائه می‌شود، هدف اصلی ما در کپسول جنگل گسترش تولید محصولات سالم در کشور است و تلاش می‌کنیم روزی تمام محصولات کشاورزی محصولاتی ارگانیک و سالم باشد.

یکی از بزرگترین چالش‌های ما از ابتدا تامین سرمایه برای کار بوده است چراکه درمقاطع مختلف نیازهای متعددی برای خرید تجهیزات و افزایش ظرفیت داشته‌ایم. به هرحال زمانی که یک استارتاپ در مسیر رشد حرکت می‌کند قطعا با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که ما توانستیم با صبر و استفاده از همکاری دوستان این مشکلات را جلو ببریم.

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *