نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد؛

حجم معاملات تجارت الکترونیکی با ۱۰۳ درصد رشد به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹

نشست خبری  با حضور رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با موضوعات: تحلیل و رونمایی از گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۹۸ و حذف نسخ فیزیکی اسناد در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) با تحقق امضای الکترونیکی، امروز، ۱ شهریور ۹۹ برگزار شد.

بخش اول این نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۳۹۸) اختصاص داشت.

این گزارش مشتمل بر بخش های روش استخراج و تعریف شاخص ها، زیرساخت تجارت الکترونیکی ایران، عملکرد تجارت الکترونیکی ایران و همچنین جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی می باشد. داده‏ های مورد نیاز برای اندازه ‏گیری شاخص‏ های زیرساخت و عملکرد از منابعی مانند گزارش‏ های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا.، و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده‏ های جمعیت‏ شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه ‏گیری از واحدهای کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسشنامه گردآوری شده است.


اهم نتایج مشتمل بر خلاصه وضعیت تجارت الکترونیکی کشور تا پایان سال ۹۸ به شرح زیر می باشند:

– ضریب نفوذ اینترنت به ۹۴ درصد رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۳ درصدی داشته است.

– نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریداران الکترونیکی بالقوه با ۲۸ درصد رشد نسبت به سال قبل، به ۸۹ درصد رسیده است.

– حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با ۱۰۳ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

– مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۲۷۹ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل ۴۹ درصد رشد داشته است.

– تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نزدیک به پنج میلیاردو یکصد میلیون عدد بوده که نسبت به سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است.

– تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۲۵۱ هزار عدد بوده که نسبت به سال قبل حدود ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

– سهم تعدادی تراکنش ‏های خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش‏ های بانکی، حدود ۴ درصد است.

– سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان، ۱۱ درصد برآورد ‏شده که نسبت به سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته است.

– بیش از ۶١ هزار واحد کسب و کار الکترونیکی دارای نماد اعتماد هستند که نسبت به سال قبل ١١درصد رشد داشته است.

– شیوع ویروس کرونا در اسفند ۹۸ موجب افزایش ۴ درصدی در تعداد تراکنش های خرید اینترنتی و رشد ۲۳۶ درصدی در مبلغ این تراکنش‏ ها نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۷ شده است.

متن کامل گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۳۹۸)” به همراه اینفوگرافی آن متعاقباً منتشر خواهد شد.

حذف نسخ فیزیکی اسناد در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) با تحقق امضای الکترونیکی بخش دوم این نشست خبری را به خود اختصاص داد.

در راستای تسهیل رویه معاملات دولتی و با هدف جایگزینی اسناد الکترونیکی بجای کاغذی و حذف دوباره‏ کاری، قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پیشنهاد (پاکت‏ های «ب» و «ج») در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت فراهم شده است.

به استناد مواد (۶)، (۷) و (۱۲) قانون تجارت الکترونیکی و بند (ج) ماده (۶۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور، نسخ الکترونیکی اسنادی که طبق مقررات ماده (۳۲) قانون تجارت الکترونیکی مجهز به امضای الکترونیکی شده باشند اصالت داشته و معتبر و مکفی می ‏باشند.

با استفاده از قابلیت جدید، صرفاً نسخ الکترونیکی اسناد با استفاده از امضای الکترونیکی صاحبان حق امضای مجاز و مُهر الکترونیکی شرکت/ موسسه/ سازمان، امضا و مُهر شده و در سامانه بارگذاری می ‏شوند و نیازی به چاپ، امضا و مُهر گرم و اسکن اسناد نبوده و همچنین، نیازی به ارسال نسخ فیزیکی نمی ‏باشد. شایان ذکر است تدابیر فنی و امنیتی لازم جهت حفاظت از نسخ الکترونیکی امضاءشده تا قبل از جلسه بازگشایی و همچنین جلوگیری از هر گونه تغییر در آن‏ها پس از بازگشایی اتخاذ گردیده است. با توجه به اینکه بهره ‏برداری از قابلیت جدید، نیازمند اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط صاحبان حق امضای مجاز می ‏باشد، به‏ منظور لحاظ نمودن فرصت کافی برای اخذ گواهی مذکور، ارسال موازی نسخ فیزیکی اسناد تا پایان مردادماه بلامانع خواهد بود، لیکن مقتضی است از تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۱ کلیه پیشنهاددهندگان از ارسال نسخ فیزیکی پاکت‏ های «ب» و «ج»، و نیز دستگاه ‏ها از پذیرش نسخ فیزیکی خودداری نمایند.

سند راهنما و کلیپ آموزشی در وب‏ سایت سامانه به آدرس “setadiran.ir” لینک “آموزش” – “مستندات نحوه امضای الکترونیکی اسناد پیشنهاد؛ پاکت­ های «ب» و «ج»” قابل دسترس و مشتمل بر موارد زیر است:

– نحوه اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط صاحبان حق امضای مجاز،

– نحوه امضای الکترونیکی اسناد و بارگذاری آن‏ ها در سامانه توسط پیشنهاددهندگان،

– نحوه دریافت نسخ الکترونیکی امضاشده و اعتبارسنجی امضای آن‏ ها توسط دستگاه‏ ها، و

– نحوه دسترسی برخط دستگاه‏ های نظارتی به نسخ الکترونیکی پس از جلسه بازگشایی پاکت‏ ها.

از آنجا که اسناد پاکت ‏های مذکور پس از انجام معاملات مورد استفاده دستگاه‏ های نظارتی قرار می‏ گیرند، هماهنگی لازم با دستگاه‏ های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور صورت گرفته و دسترسی برخط کاربران محترم سازمان ‏های مذکور به نسخ الکترونیکی اسناد فراهم شده است.

برآورد می ‌شود بهره‌ برداری از این قابلیت جدید منجر به حذف یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل ‏و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‏ تر، سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی گردد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *