بنیانگذار استارتاپ روبوکیدز در گفتگو با وبنا از بکارگیری تعاملی تکنولوژی در شهربازی‌ها می‌گوید؛

اسباب‌بازی‌های تعاملی روبوکیدز ۱۵ هزار مشتری و ۳ میلیارد تومان فروش داشته است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
روبوکیدز

روبوکیدز استارتاپی است که سعی داشته تکنولوژی را به‌صورت تعاملی در حوزه ساخت اسباب‌بازی و شهربازی برای کودمان بکار گیرد و در همین راستا شهربازی‌های تعاملی رباتیکی را در کشور طراحی و تولید کرده است.حسین ذبیحی، ۳۱ساله و متولد گناباد بنیانگذار این استارتاپ است. او در مقطع کارشناسی رشته الکترونیک و در مقطع کارشناسی ارشد رشته رباتیک را در دانشگاه امیرکبیر خوانده است. به گفته خودش از ابتدا به حوزه ساخت و طراحی ربات علاقه داشته و در دوران تحصیل هم فعالیت‌های زیادی در این زمینه داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از مسیر ایده تا راه‌اندازی روبوکیدز بگوید.

از تجربه‌های قبل از روبوکیدز برایمان بگویید؟ایده روبوکیدز چطور شکل گرفت؟

در دوران کارشناسی پروژه‌های زیادی در حوزه الکترونیک را انجام ‌دادم و منبع درآمدی کمی از این طریق داشتم. اما به صورت جدی در دوران کارشناسی در تیم‌های رباتیک به عنوان سرپرست حضور داشته‌ام که تجربه‌های ارزشمندی را برای من به ارمغان داشت و در دوسال مقطع ارشد در دانشگاه امیرکبیر دبیر انجمن رباتیک بودم. سال آخر کارشناسی به همراه دوستان مسابقات مختلفی در حوزه رباتیک شرکت کردیم و در یکسری مسابقات مقام اول کشوری را بدست آوردیم. در این مسابقات رباتی ساختیم که توانست در جشنواره خوارزمی جایزه دریافت کند و به کمک ساخت همین ربات بدون کنکور توانستم وارد مقطع ارشد دانشگاه امیرکبیر شوم.


به دلیل علاقه‌ای که در این حوزه داشتم ایده ساخت و استفاده از ربات در رستوران‌ها و حوزه‌های سرگرمی در ذهنم بود و مسائل این حوزه را رصد می‌کردم. زمانی که از مهاجرت به خارج از کشور منصرف شدم به همراه بچه‌های انجمن رباتیک تصمیم گرفتیم ربات‌هایی را بسازیم و در حوزه سرگرمی وارد شویم در مراحل بعدی توانستیم در مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر مکانی را تصاحب کنیم، تیمی تشکیل شد و جذب سرمایه اولیه داشتیم و کار را استارت زدیم.

روبوکیدز

روبوکیدز را چطور معرفی می‌کنید؟چه محصولاتی را ارائه داده‌اید؟

رویکردمان در روبوکیدز ورود تکنولوژی تعاملی به حوزه کودکان است که روی ساخت شهربازی‌ها و اسباب‌بازی‌های تکنولوژیک تمرکز داریم. اگرچه تکنولوژی در کشور ما وجود دارد اما به صورت تعاملی از آن استفاده نمی‌شود که ما سعی داریم تکنولوژی را به صورت تعاملی مورد استفاده قرار دهیم، ساخت رباتی با قابلیت برقراری ارتباط با بچه‌ها در شهربازی نمونه‌ای از این موضوع است.

استارتاپ ما در حال حاضر دو شعبه شهربازی تعاملی دارد یکی در ولنجک( مجتمع گالریا) و دیگری هم در باغ کتاب تهران که البته به دلیل شرایط کرونا روند رشد آن کند شده است. اسباب‌بازی تعاملی ما در چندماه آینده تولید انبوه خواهد شد که درآن تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و ویژن مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند وارد فاز صادرات شود.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

فرمالو در فوریه ۲۰۲۰ یک میلیون دلار ارزش‌ گذاری شد

توصیه‌های تیزنگر تولید محصولات کشاورزی را ۳۰تا۶۰ افزایش می‌دهد

استارتاپ کپسول جنگل خاک‌ فقیر را توانا می‌کند

 

تیم روبوکیدز چند نفر و شامل چه بخش‌هایی است؟

در حال حاضر تیم ۴۵نفره روبوکیدز که در بخش‌های مدیریتی، تحقیق و توسعه و ستادی در حال فعالیت هستند، توانسته دوسال پیاپی عنوان برگزیده شرکت‌های فناور دانشگاه امیرکبیر را کسب کند و از بین ۱۱۳ شرکت به عنوان شرکت برگزیده انتخاب شود.

حجم بازارهدف این حوزه را چطور برآورد کردید و روبوکیدز قرار است چه سهمی از این بازار داشته باشد؟

بازارهدف ما ترکیبی است به این صورت که ارزش بازار اسباب‌بازی در ایران حدود۳۶۰میلیون دلار، ارزش بازار تکنولوژی آموزشی ۵۰۰میلیون دلار و ارزش بازار مراکز تفریحی ۱۳۳میلیون دلار است. رویکرد ما این است که از ترکیب این ۳حوزه بتوانیم تا سال ۱۴۰۲، سهمی معادل ۳و نیم میلیون دلار داشته باشیم.

روبوکیدز

تا امروز چه تعداد کاربر و چه میزان فروش داشته‌اید؟کرونا چه تاثیری بر روی رشد روبوکیدز داشته است؟

تا امروز ۱۵هزار مشتری و ۳میلیارد فروش داشته‌ایم. از لحاظ فروش در روزهای کرونایی افت فروش محسوسی را تجربه کردیم وحدود ۳-۴ماه دو شعبه شهربازی ما بسته بود و ضربه سنگینی خوردیم. حتی بعد از بازگشایی شهربازی‌ها در بهترین شرایط فروش ۱۵تا۲۰درصدی را تجربه کردیم.

رقابت در این حوزه را چطور می‌بینید؟

در حوزه شهربازی رقیب داخلی نداریم و در واقع شهربازی داستان‌محور و تکنولوژیک با وجود ربات و بازی‌های تعاملی به این شکل در کشور وجود ندارد. برخی از شرکت‌ها از روی کنسول‌ها کپی‌برداری می‌کنند اما ما شهربازی را با همه ابعاد آن طراحی کرده‌ایم. در زمینه اسباب‌بازی هم رقیب داخلی نداریم به این دلیل که بازار اسباب‌بازی ایران به شدت سنتی است.

روبوکیدز

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟

بله. تا امروز سه مرحله جذب سرمایه داشتیم . یک سرمایه بذری معادل ۱۰۰میلیون و سرمایه یک میلیاردی طی دومرحله جذب کردیم و در نهایت شرکت یک ارزشگذاری ۱۰میلیاردی داشته است. از ابتداحدود ۵میلیارد هزینه کرده‌ایم که۲و نیم میلیارد آن را شرکت درآمد داشته است.

با چه چالش‌هایی در این حوزه دست‌وپنجه نرم کرده‌اید؟

چالش‌های زیادی در زمینه بازار و توسعه بازار داشتیم. در واقع به دلیل این که در بازار حوزه سرگرمی لیدری در کشور وجود ندارد، همه ایده‌ها کپی‌برداری از خارج از کشور است و ما مجبور شدیم همه چیز را از صفر بسازیم. این نوپا بودن چالشی است که شرکت‌های خاص برای بازارسازی با آن مواجه هستند.

در زمینه توسعه تکنولوژی هم به دلیل هزینه‌بر بودن آن دچار مشکلات زیادی شدیم، بماند که در زمینه‌های سازمانی، نیروی انسانی، اداری و مالی هم شرکت‌ها چالش‌های فراوانی دارند و تسهیلات شایسته‌ای در این زمینه‌ها دریافت نمی‌کنند.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم ایران را در چه می‌بینید؟

نقاط قوت اکوسیستم قطعا نیروهای جوان و باانگیزه آن هستند و غیر از این نقطه قوتی وجود ندارد. تحریم‌ها به نوعی برای برخی از استارتاپ‌ها فرصت محسوب می‌شود که در شرایط عدم حضور رقبای خارجی بتوانند موفق‌تر ظاهر شوند. از نقاط ضعف می‌توان گفت در اکوسیستم شوآف زیادی به چشم می‌خورد و اکوسیستم از لحاظ زیربنایی مشکلات ساختاری با اقتصاد کشور دارد و ما استارتاپ‌ها که حلقه‌های انتهایی اقتصاد کشور هستیم در شرایط نبود زیرساخت سالم خیلی نمی‌توانیم کار را توسعه دهیم. در زمینه جذب سرمایه هم اینطور می‌توان گفت که زمانی که فرد می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بورس در مدت کوتاهی ۶۰۰درصد سود داشته باشد چه کسی تمایل دارد در استارتاپی سرمایه‌گذاری کند که شاید در ۵ سال آینده ۲۰برابر سود بدهد. از لحاظ وضعیت سیاسی و اجتماعی هم آینده روشنی برای نسل جوان متصور نیست و به تبع آن در شرکت‌های نوپا جو نامناسبی حاکم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *