بنیانگذار پرشیاگل در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

ایران را از واردات دستگاه‌های تمرینی ورزش بی‌نیاز می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹
پرشیاگل

استارتاپ پرشیاگل به دنبال ساخت یک برند در حوزه تولید دستگاه‌ها و تجهیزات ورزشی، تمرینی و کمک درمانی است و تا امروز توانسته اولین دستگاه توپ شوتکن داخلی را تولید و روانه بازار کند. این استارتاپ دستگاه‌های دیگری در حوزه ورزش را هم در دست ساخت دارد. مهدی برهمند بنیانگذار ۳۰ ساله این استارتاپ متولد و ساکن تهران است. او رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه خواجه نصیر خوانده و به گفته خودش قصد دارد کشور را در زمینه تولید دستگاه‌های ورزشی از واردات بی‌نیاز کند. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از راه‌اندازی ایده استارتاپی در حوزه ورزش بگوید.

از تجربه‌های کاری قبل از پرشیاگل بگویید. ایده استارتاپتان چطور شکل گرفت؟

از سال ۹۰ در کنار درس و دانشگاه در حوزه طراحی و ساخت دستگاه‌های خطوط تولید مشغول بکار شدم. نزدیک به یک سال با شرکت‌های مختلف همکاری و بعد از آن استارتاپ‌های زیادی را راه‌اندازی کردم. بواسطه کارهای مختلفی که در زمینه ساخت دستگاه انجام دادم تجربه زیادی در این حوزه کسب کردم.


از سال ۹۳دوستان فعال در زمینه مهندسی ورزش ایده ورود به حوزه ورزش را در ذهن من ایجاد کردند. به کمک این دوستان دستگاه توپ شوتکن اولیه را طراحی کردیم اما بعدتر به دلیل پراکنده شدن تیم این دستگاه به فراموشی سپرده شد. تا اینکه دوباره سال ۹۷ مرکز نوآوری پژوهشگاه ورزش از ما درخواست کرد دستگاه توپ شوتکن را طراحی و تولید کنیم و استارتاپ توپ شوتکن شکل گرفت.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

بزرگترین پرداخت‌یار ایران می‌شویم

 

استارتاپتان را چطور معرفی می‌کنید؟ به رفع چه چالشی در کشور پرداخته است؟

ما در کشور برای تمام رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و … نیاز به برخی دستگاه‌ها و تجهیزات داریم که متاسفانه به دلیل عدم تولید این تجهیزات در داخل کشور، نزدیک به ۹۰درصد آن‌ها را وارد می‌کنیم. ساخت برخی از این دستگاه‌ها بسیار ساده و بازار فروش آن‌ها در کشور کاملا فراهم است. با شرایط فعلی کشور و تاثیر منفی تحریم‌ها روی واردات دستگاه‌های ورزشی تصمیم گرفتیم به این حوزه ورود کنیم. پرشیاگل قصد دارد تمام نیازهای روز ورزش کشور را در زمینه ساخت دستگاه‌های تمرینی برطرف و کشور را از واردات این دستگاه‌ها بی نیاز کند.

پرشیاگل در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

برنامه ما ایجاد یک برند و شرکت در حوزه تولید دستگاه‌ها و تجهیزات ورزشی، تمرینی و کمک درمانی است. ۱۲ دستگاه تا امروز طراحی کردیم که اولین آن دستگاه توپ شوتکن بود و روانه بازار شد. دستگاه‌های دیگری از جمله توپ شوتکن نیمه حرفه‌ای فوتبال، پیلاتس و دستگاه توپ شوتکن والیبال تا زمستان امسال روانه بازار خواهد شد. در آینده در زمینه تولید دستگاه‌های کمک‌درمانی و فیزیوتراپی ورود خواهیم کرد.

 

حجم بازار این حوزه را چطور برآورد کردید؟چه سهی از این بازار را تصاحب خواهید کرد؟

بازار هدف ما برای فروش دستگاه توپ شوتکن تیم‌های فوتبال هستند. در کشور نزدیک به ۱۴۲ تیم حرفه‌ای فوتبال، بیش از ۲۰۰تیم استانی همچنین تیم‌های فوتبال بانوان و فوتبال رده‌های سنی داریم. حدود ۲۰۰ مدرسه فوتبال ثبت شده تنها در استان تهران داریم. از طرفی باتوجه به قیمت پایین دستگاه ما نسبت به نمونه خارجی می‌توانیم کل بازار را تصاحب کنیم. همچنین می‌توانیم این دستگاه را به کشورهای اطراف مثل عراق، آذربایجان و ازبکستان، ترکمنستان صادر کنیم.

تا امروز پرشیاگل چه تعداد مخاطب داشته است؟

جامعه هدف ما اعضای تیم‌های حرفه‌ای فوتبال، دروازه بان و مربیان دروازه بانی هستند که از این جامعه حدود ۱۰۰۰نفر عضو شبکه‌های اجتماعی پرشیاگل هستند.

در این حوزه رقیب هم دارید؟

رقبای ما در این حوزه خارج از کشور هستند و رقیب داخلی نداریم. از آنجا که قیمت دستگاه ما یک سوم نمونه خارجی است قیمت پایین این دستگاه مزیت بزرگی محسوب می‌شود به علاوه ما خدمات پس از فروش مادام‌المعر برای این دستگاه‌ها به مشتریان ارائه می‌دهیم.

 تاامروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

مرکز نوآوری پژوهشگاه ورزش برای اعطای مزایایی در زمینه معرفی و ارتباطات، فضای کاری و حمایت مالی برای ساخت دستگاه توپ شوتکن با ما همکاری کرد و در ازای آن ۱۵ درصد از سهم فروش این دستگاه‌ها را دریافت خواهد کرد.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

از چالش‌های این مسیر برایمان بگویید؟

مفهوم استارتاپ با چالش گره خورده است. چالش اول ما در زمینه نیازسنجی و ارتباطات با مربیان است. طراحی دقیق و متناسب با نیاز بازار به استفاده از امکانات محدود سخت‌افزاری در کشور و عدم ثبات اقتصادی از دیگر چالش‌های این مسیر بود. اما در نهایت ما از چالش‌ها استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم چالش نمک  هر استارتاپی است.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

بزرگترین ضعف اکوسیستم ایران عدم دسترسی مستقیم فروشنده کالا به مشتری و وجود واسطه‌گران است. اما از طرفی بواسطه افزایش قیمت ارز و عدم واردات این دستگاه‌ها از خارج کشور بازار خوبی در داخل برای تولید این محصولات فراهم شده که به نفع تولیدکننده و مشتری است.

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *