بنیانگذار ابر پزشکی در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

استارتاپ ابر پزشکی کاغذ را از تصویربرداری پزشکی حذف می‌کند

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹
ابر پزشکی

استارتاپ ابر پزشکی تلاش کرده با ارائه یک زیرساخت ابری جامع مبتنی بر ارسال تصاویر دسترسی پزشکان، بیماران و مراکز رادیولوژی را به تصاویر پزشکی موردنیازشان تسهیل کند. این استارتاپ در جهت ارائه بهتر خدماتش، با نصب و ارائه سخت افزار مورد نیاز در مراکز، مراکز تصویر برداری را از تهیه سخت‌افزار جداگانه بی‌نیاز کرده است. ابر پزشکی که به تازگی موفق به جذب سرمایه از اسمارت‌آپ ونچرز شده، برنامه‌های زیادی برای توسعه و گسترش محصولش درنظر دارد. محمد آهی بنیانگذار این استارتاپ مقطع کاردانی را در رشته انیمیشن و مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی آی‌تی تحصیل کرده است. به گفته خودش از سال ۹۴ با شرکت‌های حوزه پزشکی همکاری داشته و آشنایی با دغدغه‌ها و چالش‌های این حوزه مسیر راه‌اندازی ابرپزشکی را برایش رقم زده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از راه‌اندازی ابر پزشکی بگوید.

از تجربه‌های کاری قبل از ابرپزشکی بگویید. ایده استارتاپتان چطور شکل گرفت؟

قبل از ابر پزشکی تجربه فعالیت در یک شرکت تجهیزات پزشکی را داشتم که در این شرکت نرم‌افزارهای پزشکی از جمله نرم‌افزار پکس یا همان نرم‌افزار ذخیره‌سازی تصاویر پزشکی در بیمارستان‌ها طراحی و تولید می‌شد. از آنجا که من در جایگاه مدیرفنی با این شرکت همکاری داشتم، چالش‌ها و معضلاتی را در این زمینه مشاهده کردم و در نهایت متوجه شدم استفاده از سیستم پکس برای مراکز بزرگ امکانپذیر نیست. در همین راستا مهرماه سال ۹۷ به فکر ایجاد یک سیستم ذخیره‌سازی و آرشیو تصاویر روی بستر ابری افتادم و ایده ابرپزشکی شکل گرفت. با توجه به اینکه دوستان خوبی در زمینه تجهیزات پزشکی، زیرساخت ابری و مارکتینگ داشتم از شرکت قبلی خارج شدم و با همکاری دوستان استارتاپ ابرپزشکی را همان مهرماه ۹۷ راه‌اندازی کردیم.


ابرپزشکی به رفع چه چالشی در کشور پرداخته است؟

حدود۳۰ سال است که تصویربرداری پزشکی دیجیتال شده و تصاویر روی بستر دیجیتال منتقل می‌شوند. در کشور ما و سایر کشورهای جهان سومی، به دلیل کمبودهای حوزه دیجیتال مانند مانتیورهای مدیکال، شبکه پرسرعت و چالش‌های دیگر مراکز مجبور بودند فیلم را با همان دستگاه دیجیتال چاپ کنند که این فرآیند پرینت و چاپ عکس با این روش هزینه بالایی داشت. ایده ما در واقع مبتنی بر حذف کاغذ از این چرخه بود که مانند کشورهای پیشرفته بتوانیم تصاویر را روی بستر وب ارائه و ارسال کنیم. با محصولی که ما ارائه دادیم پزشکان فقط با یک کلیک بدون نیاز به نصب اپلیکیشن یا نرم افزار در همه دستگاه‌ها به کمک ویور تخصصی می‌توانند تصاویر را بر بستر وب مشاهده کنند. برای بیمار نیز تصاویر با کیفیت بالا بر بستر وب قابل دسترس خواهد بود. در نهایت  تصاویر برای همیشه روی سرورهای ابری امن ما ذخیره می شوند و نگرانی از بابت از بین رفتن تصاویر و اطلاعات وجود نخواهد داشت.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ایران را از واردات دستگاه‌های تمرینی ورزش بی‌نیاز می‌کنیم

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

بزرگترین پرداخت‌یار ایران می‌شویم

 

 

از قابلیت‌های این محصول برایمان بگویید.

در حال حاضر محصول کلود پکس ما برای مراکز تصویربرداری، رادیولوژی‌ها و هر حیطه‌ای از پزشکی که نیاز به تصویربرداری باشد مورد استفاده خواهد بود. این دستگاه می‌تواند تصاویر غیر پزشکی مانند تصاویر فتوگرافیک و تصاویر معمولی و … را هم روی بستر ابری ذخیره‌سازی ‌کند. ما یک کارتابل جامع از بیماران به پزشکان ارائه می‌دهیم که می‌توانند به همه تصاویر ذخیره‌سازی شده به‌صورت یکجا و البته مجزا دسترسی داشته باشند. ما تصاویر را با استفاده از ویوئر شناخته شده در دنیا که مورداستفادهFBIاست به پزشک ارائه می‌دهیم که در هنگام رویت توسط پزشک تصاویر قابلیت تشخیصی دارند.

بازار هدف ارائه این محصول را چطور را برآورد کردید؟

بازار هدف ما حدود۳هزارمرکز پزشکی شامل مراکز سونوگرافی، رادیولوژی و مراکز تصویربرداری کامل، فتوگرافی‌ها و مراکز تخصصی رادیولوژی فک و صورت است. ما در حال حاضر روی حوزه تصاویربرداری فک و صورت تمرکز بیشتری داریم و برنامه داریم کل این بازار را تصاحب کنیم. بخشی از بازار هدف ما هم پزشکان هستند که حدود ۶۰۰هزار پزشک می‌توانند متقاضی این دستگاه باشند.

ابرپزشکی تا امروز چه تعداد مشتری داشته است؟

در حال حاضر محصول ما به ۲۵مرکز ارائه شده که ۶مرکز در حال استفاده از این محصول هستند. همچنین حدود ۵۰۰پزشک فعال در حال استفاده از خدمات ابرپزشکی هستند.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

قبل از سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ ونچرز هم تجربه جذب سرمایه داشته‌اید؟ مبلغ سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ ونچرز چقدر و در ازای دریافت چه میزان سهام بود؟

آقای پویا خوشبخت به عنوان سرمایه‌گذار فرشته در مرحله اول مبلغ ۲۰۰میلیون روی استارتاپ ما سرمایه‌گذاری کردند. در رابطه با میزان سرمایه و سهام واگذار شده نمی‌توانم صحبت کنم اما این سرمایه صرف توسعه و ثبات محصول در بازار خواهد شد.

اصلی‌ترین چالشتان تا امروز چه بوده است؟

چالش اصلی ما در بخش مارکتینگ و مربوط به تعاملات بین مراکز و پزشکان برای استفاده و تهیه محصول بود که برای خرید دستگاه ناهماهنگی وجود داشت. در نهایت با رایزنی‌های انجام شده توانستیم به دیدگاه‌های مشترک دست پیدا کنیم.

نقاط ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

اکوسیستم در سال‌های قبل بسیار ضعیف عمل کرده بود اما در حال حاضر شاهد رشد آن هستیم. ازجمله اینکه ما سال‌های اخیر در زمینه سرمایه‌گذاری پیشنهادهای خوبی برای همکاری داشتیم و این خود نشان از روند رو به رشد اکوسیستم دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *