با گذشت بیش از 6 ماه از شیوع کرونا کسب‌وکارهای آنلاین حوزه گردشگری از وضعیت خود می‌گویند؛

بوی بهبود از اوضاع گردشگری می‌آید

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹
گردشگری در کرونا

با گذشت بیش از ۶ ماه از شیوع کرونا می‌توان تبعات شیوع این ویروس عالم‌گیر برای صنعت گردشگری را با موج زلزله برای ارگ بم مقایسه کرد. در زمستانی که با شیوع یک بیماری، «هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان و  دست‌ها پنهان» شود، حرف اخوان ثالث درست است که می‌گوید «کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را»، چه برسد به بستن بار سفر. از همین رو در نتیجه چمدان‌های فراوانی که در پی شیوع کرونا بسته نشد، سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) گزارش از کاهش ۹۷ درصدی گردشگران و زیان ۱۹۵ هزار میلیارد دلاری صنعت گردشگری جهان داده است. در ایران نیز وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خسارت بخش گردشگری در کرونا تا مرداد ۹۹ را ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. آنطور که ایرنا از صحبت‌های علی اصغر مونسان گزارش داده، دولت نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت ناشی از کرونا به صنعت گردشگری درنظر گرفته است. براساس گزارش روابط عمومی فرودگاه مهرآباد، در فروردین ۹۹ آمار جابجایی مسافران این فرودگاه از بیش از ۳۵ هزار مسافر به عدد ۵ تا ٧ هزار نفر کاهش یافته بود و تعداد پروازها نیز در برخی روزها تا ۱۰۰ مورد می رسید. اما پایان محدودیت های اعمال شده بر سفرهای داخلی و همزمان تاکید بر آغاز پروازهای استانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسافران هوایی را دوباره به فرودگاه های کشور بازگرداند.

حالا با گذشت بیش از ۶ ماه از شیوع کرونا وبنا به سراغ علی‌بابا، فلایتیو، قاصدک‌ ۲۴ و جاجیگا رفته است تا بررسی کند که این کسب‌وکارهای حوزه گردشگری پس از این مدت چقدر توانسته‌اند تبعات منفی شیوع کرونا را پشت سر بگذارند.آنطور که علی‌بابا به وبنا اعلام می‌کند، این پلتفرم آنلاین گردشگری در بحران شیوع کرونا توانسته حدود ۳۵۰ هزار فقره خدمت گردشگری را به مشتریان استرداد کند. کمیته ارتباطی بحران کرونا در علی‌بابا نیز از ابتدای بحران تا امروز به روزترین قوانین و اطلاعات از محدودیت‌ها و شرایط سفر در دوران کرونا را از طریق وبلاگ علی‌بابا به اشتراک گذاشت. علی‌بابا با تلاش شبانه روزی تیم پشتیبانی مشتریان در استرداد حجم عظیمی از خدمات گردشگری و تشکیل کمیته ارتباطی برای اطلاع‌رسانی موثر درباره محدودیت‌های سفر در این دوران، توانسته بحران کرونا را پشت سر بگذارد.

همچنین بنا به گفته روابط عمومی علی‌بابا، از ابتدای شهریور ۹۹ سرویس تور علی‌بابا در راستای کمک به فروش و ادامه فعالیت آژانس‌های کوچک‌تر به یک مارکت‌پلیس تبدیل شد تا آژانس‌های ارائه دهنده تور بتوانند به راحتی خدمات خود را بر بستر علی‌بابا به فروش برسانند.


فروش پرواز داخلی علی‌بابا به ۹۲ درصد شرایط پیش از کرونا رسیده

روابط عمومی علی بابا در رابطه با وضعیت این کسب و کار پس از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا می‌گوید: «به طور کلی با گذشت چند ماه از بحران و اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط هواپیمایی‌ها و هتل‌داران بخشی از اثر منفی کرونا در فروش علی‌بابا برطرف شد. علی بابا در ماه‌ ابتدایی بحران کرونا با کاهش نزدیک به ۶۴ درصدی در فروش مواجه شد و در واقع فصل اوج فروش را از دست داد. اما امروز بیشتر از نیمی از افت ناشی از بحران کرونا جبران شده است. علی بابا در مواردی مثل پرواز داخلی به ۹۲ درصد از میزان فروش خود پیش از کرونا رسیده اما در خدماتی مانند هتل داخلی، قطار و اتوبوس تنها ۵۰ درصد فروش علی بابا به حالت گذشته بازگشته است. همچنان خدمات پرواز و هتل خارجی در زمستان ۹۸ با بسته شدن مرز‌ها و اجرای محدودیت‌های پروازی به ترتیب با افت ۷۴ و ۸۴ درصدی مواجه شد و تا امروز تنها بخش کوچکی از این افت فروش جبران شده‌است.»

به گفته‌ روابط عمومی علی‌بابا، با وجود کاهش حجم بازار بدلیل کم شدن سفر‌ها و محدودیت‌های ناشی از کرونا، سهم بازار علی‌بابا در تمامی خدمات افزایش یافته‌است.

فلایتیو: کرونا ۹۵ درصد فروش را کم کرده بود

فلایتیو، دیگر بازیگر حوزه گزدشگری آنلاین از کاهش ۹۵ درصدی فروش خود در پی شیوع کرونا و بازگشت به ۴۰ درصد میزان فروش پیش از کرونا در حال حاضر خبر می‌دهد.

روابط عمومی فلایتیو در رابطه با تاثیرات شیوع کرونا بر این کسب و کار به وبنا می‌‌گوید: «پیرو وضعیت تمامی کسب و کارها و با توجه به اینکه گردشگری در خط مقدم آسیب کسب و کارها در همه دنیا بوده، ما نیز دچار افت فروش شدیدی شدیم که در ادامه با توجه به تغییر شرایط، کم کم در حال بازیابی هستیم. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا به‌دنبال ایجاد راهکارهای نوین و کاربردی هستیم که بزودی روی پلتفرم قابل دسترس خواهد بود. البته مواردی چون اطلاع رسانی ها و کمک به انجام پروسه تست کرونا برای پروازها مدتی است اجرایی شده است.»

آنطور که فلایتیو اعلام کرده این کسب و کار پس از شیوع کرونا در مرحله نخست با اطلاع رسانی به موقع، توانسته مشکلات ناشی از باطل شدن بلیط ها را برای مسافران به حداقل برساند و در مرحله بعد از منابع موجود تمامی وجوه مقتضی را به مسافران مسترد کرده است. همچنین فلایتیو با شیوع کرونا نیروی انسانی خود را دور کار کرده و موفق شده در این شرایط بحرانی همه اعضای خود را حفظ کند.

روابط عمومی فلایتیو در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا در رابطه با استفاده از تسهیلات دولتی برای کاهش تبعات بحران کرونا، می‌گوید: «متاسفانه با توجه به شرایط سختی که برای دریافت تسهیلات قرار داده اند، امکان استفاده برایمان وجود نداشت. گرچه به نظر ما این تسهیلات گره ای از مشکلات ناشی از صدمات کرونا بر گردشگری باز نخواهد کرد و سازمان های ذیربط میتوانستند با انتخاب راهکارهای مناسب شرایط بهتری را برای کمک به فعالان این صنعت و استارت آپ ها فراهم کنند.»

قاصدک ۲۴؛ کرونا نه تنها فروش را کم کرد که فروش ماه‌های قبل را هم از بین برد

قاصدک ۲۴ از کاهش ۸۰ درصدی فروش خود در پی شیوع کرونا و محدود شدن سفرها به سفرهای کاری خبر می‌دهد.

گردشگری در کرونا

بنا به گفته روابط عمومی قاصدک ۲۴ این کسب‌وکار نه تنها بخش بزرگی از فروش خود را در پی شیوع کرونا از دست داد بلکه برای حفظ رضایت مشتریان خود برای استرداد وجه بلیت‌ها فروخته شده مجبور به جذب نیرو شد و درآمد خود از فروش ماه‌های گذشته را در این زمینه هزینه کرده است.

روابط عمومی قاصدک ۲۴ در رابطه با وضعیت فعلی این کسب‌وکار به وبنا می‌گوید: «این بحران نیز مانند بحران‌های سال‌ها و ماهای قبل روزی به پایان می‌رسد، به همین دلیل قاصدک ۲۴ رضایت مشتری را الویت اول خود قرار داده و با تامین بودجه از خارج چرخه مالی شرکت و افزایش نیرو سعی کرده بهترین عملکرد را در پاسخ به درخواست مسافران داشته باشد. در حال حاضر با اقداماتی که صورت گرفته وضعیت قاصدک ۲۴ رو به بهبود است و فروش قاصدک ۲۴ به ۷۰درصد حالت پیش از شیوع کرونا بازگشته است.»

 

کرونا عملا جاجیگا را تعطیل کرد

به گفته بنیانگذار استارتاپ بوم‌گردی «جاجیگا» شیوع کرونا در اسفند ۹۸ تیر خلاصی بر صنعت گردشگری ایران بوده است.

بابک سهرابی در رابطه با تبعات منفی شیوع کرونا برای جاجیگا می‌گوید: «با شیوع همه گیری کرونا کسب‌وکار جاجیگا در واقع از اسفند ۹۸ تعطیل شد و رزروهایی که در بهمن ماه برای نوروز ۹۹ نیز به انجام رسیده بود بطور کامل لغو و مبالغ بصورت کامل عودت داده شد. بیشترین کاهش فروش جاجیگا به صفر رسیدن فروش در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بود، اما از اواسط اردیبهشت شرایط به تدریج بهتر شد و این بهبود با شیب ملایمی در ماههای بعد ادامه پیدا کرد.»

گردشگری در کرونا

سهرابی در رابطه با اقداماتی که جاجیگا برای کاهش تاثیرات منفی انجام داده است‌‌، می‌گوید: «از اقداماتی که به منظور به حداقل رساندن اثرات کرونا بر مخاطبین کسب و کار جاجیگا انجام شد، اضافه کردن اقامتگاههای “ضد عفونی شده” با آموزش و تنظیم پروتکل های قابل کنترل در این حیطه بود که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. ضمن اینکه شرایط کرونا و لزوم حفظ فاصله از توده‌های جمعیتی باعث شد که ویلاها، کلبه‌ها و اقامتگاه‌هایی که بصورت دربست در پلتفرم جاجیگا عرضه می شود در قیاس با هتل‌ها بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. همچنین هزینه پایین‌تر این نوع اقامتگاه‌ها نسبت به هتل‌ها مزیت رقابتی دیگری در شرایط اقتصادی نه چندان مساعد کنونی محسوب می شود. لذا پتلفرم جاجیگا بستری را مهیا کرد تا سفری خصوصی‌تر، پاکیزه‌تر و بصرفه تر برای خانواده‌های ایرانی فراهم شود.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

بنیانگذار جاجیگا در رابطه با وضعیت فعلی این کسب‌وکار به وبنا می‌گوید: «در حال حاضر میزان فروش جاجیگا از ماه‌های پیش از کرونا سبقت گرفته است. برای نمونه ارقام فروش در ماه‌های اردیبشهت تا مرداد نسبت به دوره مشابه در سال ۹۸ دو برابر شده اما این مقدار رشد برای پلتفرمی که بطور میانگین در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۸ برابر می‌شد، راضی کننده نیست. لذا تلاش مضاعفی را برای بهبود شرایط در دست اقدام داریم.»

سهرابی در رابطه با دریافت تسهیلات دولتی برای گذار از بحران کرونا می‌گوید: «با توجه به دانش بنیان بودن جاجیگا و عضویت در پارک علم و فناوری گیلان، گزینه‌هایی برای دریافت تسهیلات وجود داشت ولی ابهامات موجود و بوروکراسی تعریف شده و مبالغ ناکافی تعریف شده سبب شد تا تصمیم بگیریم که به جای تمرکز بر این گزینه‌ ها بر یافتن راهکار از درون کسب‌وکار تمرکز کنیم که خوشبختانه نتایج آن هم مثبت و مطابق پیش بینی‌ها بود.»

گزارش: محمد مهدی دمیرچی

مطالب مرتبط:

گزارش وبنا از وضعیت پلتفرم‌های سلامت الکترونیک ۶ ماه پس از شیوع کرونا؛

تبعیض کرونا بین بازیگران سلامت الکترونیک؛ از رشد ۹۰۰ درصدی تا زیان ۱۰۰ درصدی

اسنپ، تپسی و ماکسیم از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی سفرهایشان در پی شیوع کرونا می‌گویند؛

با گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا تاکسی‌های اینترنتی هنوز به حالت عادی بازنگشته‌اند

وضعیت پلتفرم‌های آموزش آنلاین پس از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا؛

رشد ۲ تا ۳ برابر؛ ارمغان کرونا برای پلتفرم‌های آموزش آنلاین

۶ ماه پس از شیوع کرونا، بنیانگذاران ایسمینار، اسکای‌روم و روبرو از وضعیت کسب‌وکارشان می‌گویند؛

رشد ۱۰ تا ۱۵ برابری پلتفرم‌های برگزاری جلسه آنلاین ۶ ماه پس از شیوع کرونا

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *