وضعیت پلتفرم‌های آموزش آنلاین پس از گذشت 6 ماه از شیوع کرونا؛

رشد ۲ تا ۳ برابر؛ ارمغان کرونا برای پلتفرم‌های آموزش آنلاین

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
آموزش آنلاین

از آنجا که به فراخور سرعت بالای رشد و توسعه تکنولوژی زمان زیادی از زندگی روزمره بشر صرف یادگیری و دریافت اطلاعات می‌شود، آموزش نقش بزرگی در زندگی همه سنین و اقشار جامعه ایفا می‌کند. اما این روزها شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که برای پیشگیری از این بیماری اعمال شده سبک زندگی افراد در زمینه‌های خرید،درمان و آموزش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. درواقع این ویروس کوچک و خطرناک مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را ملزم به استفاده از شیوه‌های نوین یادگیری و به ویژه آموزش آنلاین کرده به‌طوری که ماه‌های اخیر شاهد تغییرات عمده‌ای در نحوه ارائه خدمات آموزشی بوده‌ایم.

دانشجویان و دانش‌آموزانی که تا سال‌های گذشته شاید یکبارهم طعم آموزش آنلاین را نچشیده بودند حالا با خیالی آسوده در منزل، کنار خانواده و از راه دور تمامی دانش و اطلاعات مورد نیاز را به کمک پلتفرم‌های طراحی شده برای آموزش آنلاین دریافت می‌کنند. این ویروس عجیب و ناشناخته اگرچه خیلی از امیدها را ناامید و کسب‌وکارهای زیادی را با چالش‌های بزرگ و شکست روبرو کرد اما دست نوازشی بر سر پلتفرم‌های آموزش آنلاین کشید و در معرفی، رشد و استفاده از این پلتفرم‌ها نقشی بزرگ ایفا کرد. این بار وبنا به سراغ کسب‌وکارهای حوزه آموزش آنلاین از جمله استادسلام، الواستاد، فرانش و مکتبخونه رفته تا از تجربیات تلخ و شیرین ۶ ماه اول شیوع کرونا برایمان بگویند!!

مکتبخونه: کم و بیش شنیده‌ایم که با آغاز کرونا  آموزش‌ آنلاین به شدت مورداستقبال قرار گرفته است و کسب‌وکارهای آموزش آنلاین با افزایش ۲۰۰-۳۰۰ درصدی ترافیک روبرو شدند. اما پلتفرم مکتبخونه هم از این تغییرات عقب نمانده و تحت تاثیر این روند رو به رشد قرار گرفته است.


مصطفی حسینی آرانی مدیرعامل مکتبخونه در رابطه با تغییراتی که این پلتفرم در ۶ماه اول شیوع کرونا تجربه کرده است، اینگونه توضیح می‌دهد:«بخش جدیدی به پلتفرم ما اضافه نشده و ما به کمک ظرفیت های قبلی، ارائه ۱۵هزار ساعت محتوای آموزشی و بیش از هزار عنوان درس در شاخه های متنوع توانایی پاسخگویی به افزایش علایق کاربرها در این دوران را داشتیم. مکتبخونه همچنان طبق پلن قبلی در حال ادامه مسیر است.»

استاد سلام: استاد سلام که تا قبل از کرونا به صورت حضوری خدمات آموزشی ارائه کرده است با شیوع کرونا و به فراخور نوع نیاز آموزشی جامعه جابجایی مدل سرویس‌دهی از حضوری به آنلاین داشته است. این پلتفرم بخش‌های جدیدی از جمله مدرسه آنلاین و فروشگاه آنلاین به سایتش اضافه کرده تا بتواند تاثیرات منفی کرونا را کاهش دهد.

نغمه عقیلی بنیانگذار این پلتفرم در رابطه با شرایطی که در ماه‌های اول شیوع کرونا کسب‌وکارش را تحت تاثیر قرار داده به وبنا اینطور توضیح می‌دهد:«ما در بخش اجاره کلاس که با آموزشگاه‌ها و سالن‌های همایش همکاری داشتیم با کاهش فروش و در نهایت قطع همکاری مواجه شدیم. اما در بخش آموزش آنلاین افزایش فروش خوبی را تجربه کردیم. شیوع این ویروس ارتقا بخش فنی سایت استاد سلام، فرهنگ‌سازی و افزایش پذیرش عمومی آموزش آنلاین  را برایمان به ارمغان داشت.»

عقیلی در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی می‌گوید:«ما تا امروز فقط از طرح نوآفرین استفاده کردیم و اعتقاد داریم طرح مفید و خوبی برای کسب‌وکارها خواهد بود. با معرفی این طرح شاید اولین باری است که اتفاق خوبی در ساختار دولتی ما افتاده و کمک بزرگی به شرکت‌های خصوصی شده است.»

فرانش: پلتفرم فرانش هم  در این دوران به توسعه محتوای ارائه شده، نیروی انسانی بکار گرفته شده و زیرساختارهایش پرداخته است و برمبنای مسئولیت اجتماعی ۷۴۰ دوره را به‌صورت رایگان ارائه داده است.

آموزش آنلاین

محمد رشیدی، بنیانگذار استارتاپ فرانش در رابطه با تاثیر کرونا روی کسب‌وکارش اینطور می‌گوید:«با توجه به افزایش نیاز به آموزش آنلاین ما نوع جدیدی از کلاس‌ها را که در سال ۹۸ تست شده بود از ابتدای سال۹۹ کلید زدیم. این کلاس‌ها ترکیبی از کلاس‌های زنده و ویدئوهای ضبط شده است که با استقبال بی‌نظیری هم روبرو شد. فروش ما در ابتدای بازه ۶ماهه بین ۳تا۴ برابر شد و در حال حاضر به ۲برابر حالت عادی رسیده است.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

او در رابطه با بهره‌مندی فرانش از تسهیلات دولتی می‌گوید:«این تسهیلات با متر و معیاری درستی به کسب‌وکارها ارائه نشده است و جذابیت لازم را جهت پیگیری برای ما نداشت. تنها و مهم‌ترین خدمتی که دولت می‌تواند برای کسب‌وکار ما ارائه دهد اطلاع‌رسانی و معرفی است  که متاسفانه در این زمینه کوتاهی کردند.»

الواستاد: محمود میرعلوی بنیانگذار استارتاپ الو استاد اعتقاد دارد کرونا یک تهدید جهانی است که کسب‌وکارهای زیادی را دچار بحران‌های بزرگی کرده است. اما این پلتفرم سعی کرده با تغییر نحوه سرویس‌دهی حضوری به آنلاین تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کند و سیستم آموزشی خود را از حالت سنتی به مدرن تغییر دهد. الو استاد سعی کرده در شرایط بحراین شیوع کرونا دغدغه مدارس غیرانتفاعی را مدنظر قرار دهد و با ارائه فیلم‌های آموزشی به همراه پشتیبانی تاحدودی هزینه‌های این مدارس را کاهش دهد.

به گفته میرعلوی درآمد سامانه الو استاد در دوران شیوع کرونا حدود ۳۰۰درصد افزایش داشته است. او می‌گوید:«در شرایط کرونایی ما انرژی زیادی گذاشتیم تا نیازهای افراد را به‌صورت واقعی برطرف کنیم. از آنجا که الو استاد بیشتر برای مدارس و آموزش و پرورش ارائه خدمت می‌کند، پیش بینی می کنیم افزایش درآمد بیشتری را در فصل پاییز تجربه کنیم.»

او همچنین  در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی ارائه شده به کسب‌وکارها ادامه می‌دهد:«ما در شرایط کرونایی هیچ تسهیلاتی دریافت نکردیم و معتقدیم که وام‌های دولتی فقط به منزله یک مسکن موقت است. درنهایت اگر دولت فقط بتواند مکانی را برای استقرار در اختیارمان  قراردهد بهترین کمک خواهد بود.»

گزارش: بنت الهدی فالنجی

مطالب مرتبط:

رشد ۱۰ تا ۱۵ برابری پلتفرم‌های برگزاری جلسه آنلاین ۶ ماه پس از شیوع کرونا

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *