معاون وزیر ارتباطات در نشست با معاون وزیر توسعه دیجیتال روسیه:

ایران در زمینه هوش مصنوعی و توسعه کسب و کارهای نوین علاقمند همکاری با روسیه است

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست آنلاین با معاون وزیر توسعه دیجیتال روسیه از علاقمندی ایران برای همکاری مشترک در حوزه های هوش مصنوعی ، دولت الکترونیک، شهر هوشمند و توسعه کسب و کارهای نوین با این کشور خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، دومین نشست کار گروه همکاری های ایران و روسیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت آنلاین برگزار شد.
حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با اشاره به پاندمی کوید ۱۹ در دنیا، گفت: این پاندمی همکاری کشورها در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بیش از گذشته به یک ضرورت تبدیل کرده است.
وی افزود: اگر بیش از این کارشناسان این حوزه صحبت از انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال می کردند اما امروز با فراگیر شدن این پاندمی و بیماری در سطح جهان، همه مردم بیش از گذشته به تاثیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پی برده اند.
فتاحی با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه از روند رو به رشدی برخوردار بوده است، تصریح کرد: وزارتخانه های دو طرف و وزرای ایران و روسیه جلسات  متعددی در این حوزه داشتند که مهم ترین این اقدامات برگزاری اجلاس چهار جانبه ایران، روسیه، آذربایجان و ترکیه بود.
 وی با اشاره به اینکه توافقات خوبی در این جلسات انجام شده است، افزود: این جلسه مربوط به توافق وزیر ارتباطات ایران و وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه در فروردین سال ۹۶ است که در نخستین دور این گفتگو ها درباره کلیات مورد توافق به جمع بندی رسیدند.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در نخستین جلسه، دو سند مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضایی به  امضای طرفین رسید.
وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه ۴ محور داشت، افزود: همکاری در زمینه مخابرات و سرویس های پستی و پست مالی، همکاری در زمینه سرویس های ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، همکاری در زمینه امنیت اطلاعات و همکاری در زمینه های آموزشی و پژوهشی، موضوعات محورهای این همکاری هستند.
فتاحی تصریح کرد: توافق نامه در حوزه امنیت اطلاعات به مراحل پایانی خود رسیده است و دو طرف آماده  امضای آن هستند.
وی با اشاره به برگزاری دومین نشست کار گروه همکاری های ایران و روسیه در حوزه ICT، افزود:  این جلسه در سه کمیته مخابرات و نظارت رادیویی، کمیته فناوری اطلاعات و کمیته امنیت اطلاعات برگزار می شود و موضوعات مورد توافق در اسناد جداگانه ای برای امضا ارسال می شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به زمینه های بسیار برای همکاری دو طرف، گفت:  هوش مصنوعی، دولت الکترونیک، شهر هوشمند و توسعه کسب و کارهای نوین موضوعاتی هستند که امکان همکاری وجود دارد و من از طرف دولت ایران اعلام می کنم در این زمینه ها آمادگی کامل برای همکاری داریم، همانطور که در دیدارهای وزرای قبلی نیز مورد تاکید بوده است.
وی افزود: بخشی از تفاهم های قبلی اجرایی شده و بخشی نیز نیاز به بررسی در لایه های کارشناسی دارد.
همچنین، ماکسیم پارشین معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه نیز در این نشست مجازی با اشاره به ظرفیت ها و توانایی های این کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: روسیه از سال ۲۰۱۸ یکی از محورهای توسعه خود را ایجاد فضای دیجیتال قرار داده است.
وی با اشاره به تجربیات بسیاری که در حوزه های الکترونیکی کردن دارند اعلام آمادگی کرد می توانیم این تجربیات را مانند حکمرانی الکترونیکی و شهرهای هوشمند با ایران به اشتراک بگذاریم.
پرشین، به گفت و گوهای سازنده بین وزرای ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: همچنین شرکت های تجاری و بخش خصوصی این کشور نیز علاقمند هستند با شرکت های ایرانی همکاری کنند.
بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست نمایندگان شرکت ها و سازمان های روسیه با نمایندگان شرکت های ایرانی حاضر در این نشست به بحث و بررسی زمینه های همکاری مشترک در حوزه موضوعات مشخص شده پرداختند.

 


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *