ابتدای اسفند ۹۸ بود که شیوع کرونا در ایران به طور رسمی اعلام شد و در حال حاضر ۶ ماه از شیوع این ویروس در ایران میگذرد. فاصلهگذاری اجتماعی از یکسو در برههای منجر به تعطیلی کسبوکارهای سنتی شد و بخش بزرگی از کسبوکارهای آنلاین را دور کار کرد و از سوی دیگر مدارس، کافهها و سینماها را تعطیل کرد. این تغییرات در سبک زندگی تردد شهروندان را با کاهش رو به رو کرد و گزارشهای نقشه و مسیریابهای بومی بلد و نشان نیز شاهدی بر کاهش چشمگیر ترددها بودند.
آمارهای شهرداری تهران نیز گواهی بر کاهش تردد و استفاده مردم از حملونقل عمومی بود. به طوری که در بازهای از مسافران متروی تهران تا ۷۰ درصد کاسته شد و مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران براساس تحلیل داده پایانههای هوشمند تهران از کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی مسافران خطوط تاکسیرانی خبر داد. در شرایطی که تپسی و اسنپ به عنوان دو بازیگر اول حملونقل هوشمند ایران در رابطه با میزان کاهشهای سفرهای خود سکوت اختیار کرده بودند مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران کاهش سفرهای تاکسیهای اینترنتی را ۵۰ درصد اعلام کرده بود.
در حال حاضر اما با گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا سبک زندگی مردم بیش از ماههای اولیه به حالت قبل شبیه شده است و گفتمان حاکم در مقابله با این ویروس از قرنطینه به همزیستی تغییر پیدا کرده است. وبنا پس از بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین آموزشی، برگزاری جلسه آنلاین و پزشکی در گفتگو با ماکسیم، تپسی و اسنپ وضعیت تاکسیهای آنلاین را پس از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا بررسی میکند.
به گفته مدیرعامل ماکسیم، در زمان اوج پاندمی در پی کاهش تمایل مردم به جابهجا شدن این تاکسی اینترنتی ۵۰ درصد از درخواست های ورودی خود را ازدست داده است.
حمید بذرگر، در رابطه با تأثیر شیوع کرونا بر این سامانه هوشمند جابهجائی آنلاین میگوید: «شیوع کرونا در کشور و قرنطینهای که در پی آن آغاز شد، تاثیر منفی که بر رشد کسب و کارها داشت. ماکسیم نیز همانند سایر کسبوکارها از تبعات شیوع کرونا تأثیر پذیرفت و شاهد افت قابل ملاحظهای در تعداد درخواست های ورودی بود، بهطوری که میتوان گفت هیچ کس پیشبینی چنین وضعیتی را نمیکرد و این اتفاق در برنامهریزی ما به هیچ وجه دیده نشده بود. شاید به جرات بتوان گفت بیشترین کسب و کاری که از این موضوع تاثیر مستقیم گرفت کسب و کارهای مربوط به حمل و نقل بودند.»
مدیرعامل ماکسیم در رابطه با اقداماتی که از سوی ماکسیم برای کاهش تبعات شیوع کرونا صورت گرفته است، میگوید: «ما با ایجاد برخی تغییرات توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. برای نمونه از یک سو برای حفظ سلامتی پرسنل تمامی دفاتر شهرستان ها را به حالت دورکار دراوردیم و سعی کردیم از طریق دفتر مرکزی به پشتیبانی دیگر شهرها برسیم. از سوی دیگر تعرفههای مناسب باشرایط پاندمی از جمله خرید ملزومات مورد نیاز خانوار توسط راننده و ارسال بار و مرسولات را در تعرفه های خود گنجاندیم و خود را با تغییراتی که در زندگی مردم شده بود همگام کردیم. همچنین خودروها را بصورت منظم ضدعفونی و رانندگان را ترغیب به نصب و استفاده از جداکننده برای حفظ سلامت مسافر و راننده میکردیم.»
اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید
به گزارش وبنا آنطور که مدیرعامل ماکسیم میگوید این تاکسی اینترنتی علی رغم اینکه شاهد رشد در ماه های اخیر بوده اما موفق به بازگرداندن شرایط به حالت قبل از شیوع کرونا نشده است. بذرگر در این رابطه میگوید: «اینکه ۶ ماه آینده چه میشود کاملا به شرایط این بیماری در کشور و تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ میشود بستگی دارد. مسلما هر میزان شرایط به وضع قبل از کرونا نزدیکتر شود برای کسبوکارها هم میتوان شرایط بهبود نسبی را پیش بینی کرد. اما بعید میدانیم که این بهبود سریع الوقوع باشد.»
بذرگردر پاسخ به سوال وبنا در رابطه با استفاده از تسهیلات دولتی برای گذر از بحران کرونا میگوید: «علی رغم اینکه قول حمایت از کسب و کارهای تاثیرپذیر از ویروس کرونا به صاحبان آنها داده شد، اما اتفاقی در این زمینه نیافتاد. من شخصا چند ماه پیش در ساعات پایانی روز تماسی داشتم در در جریان آن فردی به من گفت مدارک شرکت را بیاوردید که به شما وام بدهیم و مهلت شما هم تا فردا ظهر است! بنده واقعا چنین نوع اطلاع رسانی را حتی اگر جدی هم بوده باشد به شوخی تشبیه میکنم. البته حتما کسانی هستند که شامل این تسهیلات شده باشند اما ما از هیچ تسهیلات و مزایایی اگر واقعا بوده استفاده نکردهایم.»
آنطور که تپسی به وبنا اعلام کرده این تاکسی اینترنتی در شرایط کرونا ۷۰ درصد کاهش سفر را تجربه کرده است. روابط عمومی تپسی در این رابطه میگوید: «با توجه به شیوع کرونا از اوایل اسفند ماه در ایران و تعطیلی بسیاری از شرکتها و اماکن عمومی و تفریحی در سطح شهرهای کشور، طبیعتا حمل و نقل درونشهری هم با کاهش شدیدی مواجه شد. به شکلی که میزان درخواستهای ما در زمان اوج شیوع این بیماری، تا ۷۰ درصد با کاهش روبهرو بود. اما پس از فروردین ماه به تدریج و با بازگشت دوباره اماکن عمومی و کسب و کارها به حالت نسبتا عادی، تعداد درخواستها هم افزایش پیدا کرد و به حالت اولیه خود نزدیک شد.»
تپسی در این مدت و متناسب با نیازهایی که شیوع ویروس کرونا در جامعه ایجاد کرد، سه سرویس کاربردی تحت عناوین «همیار»، «پیک» و «سپید» به اپلیکیشن تپسی اضافه کرده است. با توجه به اهمیت حفظ سلامت سفیران و مسافران، علاوه بر ارائه آموزشهای مستمر به سفیران برای ضدعفونی خودروها و راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا، سرویس سپید تپسی نیز راهاندازی شه است. خودروهایی که سرویس سپید تپسی را ارائه میدادند به صورت مداوم ضدعفونی میشدند و دارای یک حایل بین فضای راننده و مسافر بودند تا سفرهای امنتری برای کاربران تپسی فراهم کنند.
وضعیت پلتفرمهای سلامت الکترونیک ۶ ماه پس از شیوع کرونا
سرویس همیار تپسی، سرویس دیگری بود که پس از کرونا ایجاد شد. با استفاده از این سرویس، افرادی که با توجه به شرایط کرونا، قادر به بیرون آمدن از منزل و انجام خریدهای خود نیستند میتوانند، از سفیر تپسی بخواهند که از فروشگاه مورد نظرشان، خرید کرده و اقلام مورد نیازشان را در محل انتخابی آنها تحویل دهد. همچنین با سرویس جدید پیک تپسی، کاربران میتوانند بستههای خود را توسط خودروهای تپسی به محل مورد نظرشان ارسال کنند.
به گفته روابط عمومی تپسی این تاکسی اینترنتی در شرایط کرونا، تلاش کرده تا با تغییر برخی از برنامهها، نقدینگی خود را مدیریت کند. علاوه بر این برای رفع نیازهای کاربران تپسی برای جابهجایی ایمن و انجام خریدهای روزمره، سرویسهای جدید همیار، پیک و سپید طراحی کردیم که با استقبال کاربران تپسی روبرو شد.
روابط عمومی تپسی در رابطه با وضعیت این تاکسی اینترنتی ۶ ما پس از شیوع کرونا میگوید: «در ماههای گذشته، با آغاز به کار دوباره مراکز اداری، تجاری و تفریحی، میزان سفرها به تدریج به حالت عادی بازگشت و در حال حاضر، میزان درخواست سفرها و همچنین تمایل رانندگان به قبول این درخواستها افزایش یافته است. علاوه بر این در حال برنامهریزی برای اجرایی کردن طرحهای جدیدی هستیم تا بخشهای تازهای را به کسب و کار تپسی اضافه کنیم.»
وضعیت پلتفرمهای آموزش آنلاین پس از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا
تپسی در رابطه با استفاده از تسهیلات دولتی برای گذار از بحران کرونا به وبنا میگوید: «علاوه بر بسته حمایتی دولت که از طرق سازمان فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد، با حمایت بنیاد علوی توانستیم به سفیران فعال تپسی که به دلیل کرونا از نظر اقتصادی تحت فشار قرار گرفته بودند، تا سقف ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره پرداخت کنیم. علاوه بر این، پس از مذاکراتی که با وزارت کشور داشتیم، موفق شدیم تا موافقت دولت را برای افزایش ۲۵ درصدی میزان سهمیه رانندگان تاکسیهای اینترنتی کسب کنیم و به این ترتیب بخشی از فشار اقتصادی ناشی از کرونا روی رانندگان را کاهش دهیم.»
آنطور که روابط عمومی اسنپ به وبنا اعلام کرده همهگیری کرونا تعداد درخواستهای روزانه سفر با اسنپ را که پیش از آن به رکورد ۲ میلیون رسیده بود، در اواخر اسفند و اوایل فروردین ۷۰درصد کاهش داده است.
اسنپ در رابطه با وضعیت این تاکسی اینترنتی در شرایط کرونا میگوید: «ویروس کرونا بر سبک زندگی مردم و به تبع آن بر کسب و کارهای اینترنتی تغییراتی ایجاد کرده است.این روزها شهروندان با تغییر در سبک زندگی جمعی سعی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و انتشار آن دارند. بخشی از این تغییر بدون شک شامل الگوی جابهجای در سطح شهر و در مواردی خدمترسانی رانندگان است. به منظور همراهی با این تغییرات، اسنپ سیاستهای خود را به فرهنگسازی، آموزش و همچنین اقدامات علمی برای رعایت اصول بهداشتی معطوف کرده است. برای نظارت بهتر درباره رعایت یا عدم رعایت اصول بهداشتی گزینه «عدم استفاده از ماسک» در بخش «بازخورد سفر» اپلیکیشن مسافر اضافه شد تا اگر رانندهای ماسک نداشت، مسافر در پایان سفر بتواند این موضوع را به پشتیبانی گزارش دهد. همچنین برای رانندگان هم به طور متقابل این امکان وجود دارد تا در صورتی که مسافری ماسک ندارد، به تیم پشتیبانی اطلاع دهند تا به این ترتیب نظارت بیشتری بر فرهنگ استفاده همگانی از ماسک وجود داشته باشد.همچنین سرویس اسنپدکتر را به سوپراپلیکیشن اسنپ اضافه کردیم تا کاربران بدون نیاز به مراجعه فیزیکی نزد پزشک بتوانند مشاورههای پزشکی و دغدغههای خود را تحت یک سامانه آنلاین امن با پزشکان تایید شده در میان بگذارند.»
وضعیت پلتفرمهای برگزاری جلسه آنلاین ۶ ماه پس از شیوع کرونا
روابط عمومی این تاکسی اینترنتی در رابطه با اقداماتی که تاکسی اینترنتی در شرایط کرونا انجام داده توضیح میدهد: « برای ما در وهله اول سلامت کاربران مسافر و راننده بالاترین اولویت را دارد. به همین منظور از ابتدای شیوع کرونا اقداماتی را در راستای حفظ هرچه بیشتر سلامت کاربران انجام دادیم. اصلیترین راهکار ما آموزش و فرهنگسازی در مورد رعایت اصول بهداشتی بود که برای انجام آن از تمام کانالهای اطلاعرسانی اسنپ استفاده کردیم. در ادامه توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن خودروهای ناوگان اسنپ، اجباری کردن استفاده از ماسک برای کاربران، اعطای وامهای ۲۰ و ۵۰میلیون ریالی به کاربران راننده آسیبدیده و مبتلا به بیماری کرونا و توزیع رایگان بیش از ۱۰۰هزار محفظه جداکننده از جمله اقدامات اصلی اسنپ برای مقابله با کرونا به شمار میرود.»
آنطور که اسنپ به وبنا اعلام کرده با گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا در حال حاضر تعداد سفرهای این تاکسی اینترنتی به بیش از ۱میلیون و ۵۰۰هزار سفر در روز رسیده است.
گزارش: محمد مهدی دمیرچی