گزارش وبنا از وضعیت پلتفرم‌های سلامت الکترونیک 6 ماه پس از شیوع کرونا؛

تبعیض کرونا بین بازیگران سلامت الکترونیک؛ از رشد ۹۰۰ درصدی تا زیان ۱۰۰ درصدی

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
سلامت الکترونیک

هرچه بیشتر از عمر اکوسیستم استارتاپی کشور می‌گذرد جامعه و دولت بیش از پیش به نقش تاثیرگذار و مهم استارتاپ‌ها در حل چالش‌ها و مشکلات پی می‎برند و هر روز بیش از پیش شاهد استقبال بی‌سابقه مردم از این پلتفرم‌ها هستیم. در سال‌های اخیر در شرایط بحرانی و بروز چالش‌هایی نظیر سیل، زلزله و… کسب‌وکارهای آنلاین حوزه‌های مختلف همواره با تمام توان و تلاش در جهت خدمت‌رسانی بهتر و راحت‌تر به افراد جامعه به میدان آمدند. این روزها هم که کشور با شیوع ویروس ناشناخته و عجیب کرونا در شرایط بحران به سر می‌برد ایده‌های استارتاپی سعی کرده‌اند خدماتی نظیر خرید پوشاک و خوراک، آموزش و درمان را  با هدف حفظ سلامت هموطنانشان به صورت آنلاین و از راه دور ارائه دهند. در این میان خدمت‌رسانی استارتاپ‌های حوزه سلامت الکترونیک یک بازی دوسر برد است که نه تنها دریافت خدمات بهداشتی و پزشکی را برای افرادجامعه درشرایط کرونایی تسهیل و امن کرده بلکه به پیشرفت، رشد و معرفی این کسب‌وکارها کمک بزرگی کرده است.

خبرهای شنیده از رشد چنددرصدی پلتفرم‌های آنلاین حوزه پزشکی و سلامت الکترونیک حکایت می‌کند. وبنا طی گزارشی به سراغ برخی از این پلتفرم‌ها از جمله دکتر ساینا، مشورپ، دکتر هلیکس، پذیرش ۲۴ و آریا مدتور رفته تا از تجربیات ۶ ماه اول شیوع کرونا برایمان بگویند.

سلامت الکترونیک


پذیرش ۲۴: پذیرش۲۴ استارتاپی فعال در حوزه پزشکی است که برخلاف بسیاری از کسب‌وکارها با شیوع بیماری کرونا دچار نوسان زیادی نشده و به گفته بنیانگذارش خدمات B2B این استارتاپ فقط در بعضی از بازه‌های زمانی کوتاه متوقف شده است.

 

وضعیت پلتفرم‌های آموزش آنلاین پس از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا

 

ساجدی بنیانگذار استارتاپ پذیرش۲۴ در رابطه با ۶ماه ابتدایی شیوع کرونا اینطور می‌‌گوید:«کرونا در ابتدا یک شوک جدی به جنبه‌های درونی و بیرونی بیزنس ما وارد کرد. از درون ما درگیر فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز دورکاری و رفع استرس پرسنل شدیم. از طرفی بخش نوبت‌دهی کسب‌وکارمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غیر فعال شد. اما ما سریع دست به کار شدیم، بخش‌های جدیدی از جمله مشاوره آنلاین،خدمات سلامت الکترونیک در منزل شامل آزمایشگاه آنلاین را به پلتفرممان اضافه کردیم و اوضاع را تحت کنترل گرفتیم.از اردیبهشت ماه هم فرآیند نوبت‌دهی هم به روال قبل بازگشت و ما فقط دو ماه ابتدایی سال ۹۹ رادر شرایط پیچیده‌ای قرار داشتیم.»

او در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی در شرایط کرونایی ادامه می‌دهد:«مناسب‌ترین تسهیلاتی که دولت برای ما در نظر گرفته تسهیلات مربوط به صندوق نوآوری و شکوفایی است. پیگیری‌های آن انجام شد ولی به این دلیل که کرونا تاثیر مخرب قابل توجهی در کسب‌وکار ما ایجاد نکرد تصمیم گرفتیم این فرصت را دراختیار بیزنس دیگری قرار دهیم.»

هلیکس: هلیکس استارتاپی است که از ابتدا بر پایه ارائه خدمت از راه دور و کاهش رفت‌وآمدهای غیر ضروری به مراکز پزشکی شکل گرفته است و البته در روزهای اولیه شیوع کرونا سعی کرده سرویس رایگان کرونایی هم در اپلیکیشن ویژه کرونا ارائه دهد.

عبداللهی بنیانگذار هلیکس در رابطه با تاثیرات کرونا روی کسب‌وکارش اینگونه توضیح می‌دهد:«کرونا برکسب و کار ما هم  تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی داشته است. تاثیر مثبت آن افزایش اقبال عمومی به نرم افزارهای پزشکی و تاثیر منفی آن عدم حضور تیم به صورت فیزیکی در کنار هم بود. در دوران کرونا باتوجه به خدمت ویزیت کرونایی رایگانی که هلیکس برای کاربران خود اضافه کرد میزان استفاده از نرم افزار افزایش زیادی داشت اگرچه هزینه گزافی برای ارائه این خدمت متقبل شدیم. ما تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم قدم کوچکی در جهت سلامتی با ارائه خدمات سلامت الکترونیک جامعه برداریم.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

او در ادامه اینگونه توضیح می‌دهد:«با توجه به رضایت اکثریت کاربران از خدمات هلیکس، در دوره ۶ماه گذشته از کرونا ۶۷% کاربران قبلی به مشتریان دائم تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر با توجه به نفوذ هلیکس در جامعه و معرفی دهان به دهان این برند خود کاربران به گسترش ما کمک کردند و ورودی کاربران جدید نیز چشمگیر است.»

عبداللهی در زمینه تسهیلات دولتی ارائه شده به بیزنس‌ها معتقد است که با توجه به اهمیت بحث سلامت در جامعه و نیاز به پلتفرم‌های آنلاین که بتواند مشاوره آنلاین را به درستی انجام دهد، تسهیلات دولتی باید چندین برابر شود که تیم‌های فعال در این حوزه بتوانند خدمات بهتری را به افراد ارائه دهند.

دکتر ساینا: دکتر ساینا پلتفرمی که از زمان شیوع کرونا یک رشد ۸برابری را تجربه کرده و البته با چالش پاسخگویی به افزایش بی ساقه تقاضا هم مواجه بوده است.

مولوی بنیانگذار استارتاپ دکتردر گفتگو با وبنا می‌گوید:«از ابتدای شیوع کرونا تمام اطلاعیه‌های دولت بر خانه ماندن و حفظ سلامتی متمرکز بود. از طرفی مراکز پزشکی هم با توجه به ماهیتشان احتمال بیشتری برای انتقال کرونا داشتند و مراجعه افراد به این مراکز با کاهش روبرو بود. ترس و تردید مردم هم مبنی برجذب یا عدم جذب این ویروس رو به افزایش بود. نگرانی و استرس افراد از بابت چک‌اپ این ویروس و نگرانی آن‌ها از بابت روند درمان سایر بیماری‌های خاص دوچالش بزرگ محسوب می‌شد. برای رفع این دوچالش شاید دکترساینا بهترین انتخاب بود. ما یک بخش ویژه کرونایی با پزشکان خاص در پلتفرم قرار دادیم. بخش پشتیبانی سایت را هم نسبت به گذشته تقویت کردیم. در نهایت فرآیندی طراحی کردیم که افراد با نگرانی بالا از همان ابتدا مستقیم با پزشک عمومی در ارتباط باشند.»

 

وضعیت پلتفرم‌های برگزاری جلسه آنلاین ۶ ماه پس از شیوع کرونا 

 

مولوی می‌گوید:«درصد رضایتمندی از دکتر ساینا قبل از شیوع کرونا ۸.۹ بود و بعد از شیوع این بیماری به ۹.۲ رسیده است. من معتقدم یکی از مسئولیت‌های اجتماعی کسب‌وکارها این است که در شرایط بحران به مردم سرویس خوبی ارائه دهند. ما در این دوران سعی کردیم با افزایش کیفیت خدمات، افزایش دسترسی‌پذیری پزشکان و ارائه کد تخفیف نقش موثری ایفا کنیم. در حال حاضر رشد ۶ برابری ما نسبت به قبل از شیوع کرونا تثبیت شده است.»

او در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی اینگونه ادامه می‌دهد:«وزرات بهداشت و ارگان‌های مرتبط همکاری‌های لازم را داشتند اما تسهیلات خاصی به ما داده نشده است. وزرات بهداشت جلسات منظمی با ما برگزار کرد و این که در شرایط بحران به پلتفرم‌های سلامت الکترونیک اجازه خدمت‌رسانی دادند، اتفاق خوبی بود.»

آریامدتور: آریامدتور پلتفرم فعال در زمینه گردشگری سلامت کاهش ۱۰۰درصدی فروش را در این ۶ماه تجربه کرده است. البته این پلتفرم بیکار ننشسته و سعی کرده با ارائه فیلم‌هایی، گردشگران سلامت را از بابت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آسوده خاطر کند، اما باز هم با وجود بسته بودن مرزها این کسب‌وکار از رونق افتاده است.

شجاری بنیانگذار آریامدتور در رابطه با تاثیراتی که کرونا روی کسب‌و کارش داشته اینگونه توضیح می‌دهد:«به این دلیل که ما در زمینه گردشگری سلامت فعالیت داریم به جرات می‌توان گفت بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل شدیم. صدور و درخواست ویزا کنسل شد و بیمارستان‌ها که مرکز پذیرش گردشگران سلامت هستند آمادگی پذیرش بیماران غیر کرونایی را نداشتند چه برسد به بیمار خارجی. درآمدمان در این ۶ماه تقریبا صفر بود و فروشی نداشتیم. در این مدت تیم را کوچک‌تر کردیم، برخی دفاترمان در شهرستان‌ها جمع شد و با تیمی کوچک‌تر جلو رفتیم. سایتمان را تکمیل‌تر کردیم، محتوا و زیرساخت‌های فنی را بهینه کردیم و منتظر کاهش محدودیت‌ها هستیم. در نهایت درخواست‌های مشتریان و ترافیک سایتمان به ۸۰ درصد قبل از کرونا برگشته اما سدی از محدودیت‌ها روبروی مشتریان برای سفر قرار دارد و فقط۵ درصد مشتریانمان موفق به دریافت خدمت شدند.»

او در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی در دوران شیوع کرونا می‌گوید:«ما توانستیم با کلی دوندگی از تسهیلات معاونت علمی در زمینه دانش‌بنیان شدن استفاده کنیم. وام ۵۰۰میلیونی به ما داده شد که ۲۰۰ میلیون آن تا امروز دریافت شده است. البته دولت از ما خواست که ۹۰درصد لیست بیمه نیروی انسانی قبل از کرونا را نگه داریم ولی در شرایطی که ما با شیوع کرونا مشتری و درآمدی نداشتیم این درخواست غیرمنطقی بود و حفظ نیرو کار بسیار سختی است.»

مشورپ: پلتفرم مشوِرَپ، فعال در زمینه ارائه مشاوره پزشکی و روانشناسی، نیز سعی کرده در این مدت نیروهایش را به حالت دورکار قرار دهد و در کنار آن برای کاربران خدمات رایگان مشاوره کرونا نیز ارائه دهد و حتی برای کادر درمان این خدمت را مدتی رایگان ارائه کرده است.

دولتی بنیانگذار این پلتفرم در رابطه با تجربیاتی که در ۶ ماه اول کرونایی پشت سرگذاشته است به وبنا اینگونه توضیح می‌دهد:«کرونا متاسفانه روی خیلی از کسب‌وکارها تاثیر منفی داشت اما برای بیزنس ما به این دلیل که در حوزه سلامت الکترونیک فعالیت دارد تاثیرات مثبتی به همراه داشت. از آنجا که اصلی‌ترین سرویس ما مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی است، رشد ۹۰۰درصدی در ۶ماه گذشته از شیوع کرونا تجربه کردیم. ما مشاوره در زمینه کرونا را هم به پلتفرممان اضافه کردیم که تا آخر اردیبهشت ماه این خدمت رایگان ارائه شد. بخش نوبت‌دهی حضوری مشوِرَپ با یکسری تغییرات مواجه و از اولویت‌های ما حذف شد. خدمات آزمایش در منزل را راه‌اندازی کردیم و افراد کمتر از دوساعت بعد از زمان ثبت درخواست خدمت را دریافت می‌کردند. ما خدمات ارسال پرستار، پزشک، فیزیوتراپ و … را هم به سیستم اضافه کردیم. به علاوه خدمات تزریقات و واکسن را هم روی سیستم ارائه می‌دهیم.»

او در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی ارائه شده به وبنا می‌گوید:«دولت سامانه کروناپلاس را راه‌اندازی کرد و خوشبختانه بخش کرونایی مشوِرَپ را هم موردحمایت قرار داد که به معرفی خدماتمان کمک کرد.»

گزارش: بنت الهدی فالنجی

مطالب مرتبط:

وضعیت پلتفرم‌های آموزش آنلاین پس از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا؛

رشد ۲ تا ۳ برابر؛ ارمغان کرونا برای پلتفرم‌های آموزش آنلاین

۶ ماه پس از شیوع کرونا، بنیانگذاران ایسمینار، اسکای‌روم و روبرو از وضعیت کسب‌وکارشان می‌گویند؛

رشد ۱۰ تا ۱۵ برابری پلتفرم‌های برگزاری جلسه آنلاین ۶ ماه پس از شیوع کرونا

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *