گزارش سال ۹۸ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
توقف در رتبه‌بندی کسب‌وکار‌های مجازی

گزارش سال ۹۸ اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد. اتحادیه در این گزارش به آمار و ارقامی در زمینه‌های رسیدگی به شکایات، بازرسی‌ها، آمار مکاتبات استارتاپ‌ها و کسب و کارها با اتحادیه و پروانه‌های صادر شده توسط این سازمان پرداخته است.

در این گزارش آمده است که در سال گذشته ۴۱۸ پروانه کسب صادر شده است که از این تعداد ۲۳۲ پروانه متعلق به افراد حقوقی، ۱۸۶ پروانه کسب‌وکار برای افراد حقیقی،۱۰ پروانه متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲۱۵ برای شرکت‌های عادی است. طبق آمارهای صادر شده از سوی اتحادیه، تهران با ۲۰۶ پروانه صادر شده در رتبه اول و کمترین پروانه‌های صادر شده متعلق به شهرهای همدان ،لرستان، کرمانشاه، خراسان جنویی و بوشهر است. همچنین بر اساس این گزارش در سال ۹۸ برای ۸۹ درصد مردها و ۴۶ درصد زنان پروانه کسب‌وکار صادر شده است.

در سال گذشته با پیگیری‌های اتحادیه ۳ هزار و ۱۶۸ شکایت ثبت شده در پنل اتحادیه، نماد اعتماد الکترونیکی، وزارت ارشاد و اتاق اصناف مختومه شده است و در سال ۹۸، ۲۰۰ کسب وکار توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه مورد بازرسی حضوری و آنلاین قرار گرفتند.


اتحادیه در گزارش خود تاکید کرده است که در طول فعالیتش برای مشکلات کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ‌ها با سازمان‌های مختلف رایزنی کرده است که در نهایت فقط در سال ۹۸ هزار و ۳۳۵ نامه از سوی کسب‌وکارهای آنلاین به اتحادیه ارسال شده و اتحادیه۲ هزار و ۹۹۹ نامه برای حل مشکلات کسب‌‌وکارها و استارتاپ‌ها را به دستگاه‌های مرتبط ارسال کرده است. همچنین اتحادیه در گزارش عملکرد سال ۹۸ خود اعلام کرده است که در سال گذشته هزار و ۱۶۲ پرونده شکایت از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه مورد پیگیری و مختومه شده است. ۴۶ پرونده هم پس از بررسی‌‌های لازم به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند. در مورد کسب‌وکارهای غیرعضو هم ۵۵۹ پرونده مختومه شدند و ۵۸ پرونده به مراجع قضایی برای رسیدگی بیشتر ارسال شده است.

گزارش کمیسیون‌های فعال در اتحادیه

اتحادیه در بخش دیگری از گزارش سالیانه خود به کمیسیون‌های فعال اشاره کرد و اعلام کرد که در حال حاضر پنج کمیسیون فنی، بازرسی، آموزش، حل اختلاف و شکایت زیر مجموعه اتحادیه هستند. در این گزارش شرح کوتاهی از هر کدام به چشم می‌‌خورد. بر اساس گزارش ارائه شده در سال ۹۸ کمیسیون فنی ۱۰ جلسه رسمی و ۵ جلسه مجازی برگزار کرد که در نهایت منجر به مصوبه‌‌هایی چون «هماهنگی برای برگزاری آزمون صلاحیت فنی از متقاضیان پروانه کسب»، «ارسال نامه پیشنهادهای کمیسیون فنی به هیات مدیره اتحادیه» و «پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی جهت گرفتن تصمیمات کارشناسی در حوزه بازاریابی شبکه‌ای» شد.

۲۰۰ کسب‌وکار در سال گذشته توسط کمیسیون بازرسی به صورت حضوری و آنلاین مورد بازرسی قرارگرفته است. رسیدگی به سایت‌های مشکوک به بازاریابی شبکه‌ای و کسب‌وکارهای فعال در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و مساله وب‌سایت‌هایی که اقدام به خرید کالا از خارج کرده بودند، نیز از دیگر اقدامات این کمیسیون بود.

کمیسیون آموزش هم جلساتی با دستگاه‌های دولتی برای افزایش ظرفیت آموزش برگزار کرده و حمایت‌های مادی و معنوی هم از نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها کرده است. در خصوص تهیه محتوای آموزشی با توجه به شرایط شیوع کرونا و تامین نیازمندی‌های آموزشی کسب‌‌وکارهای اینترنتی به صورت مجازی برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند.

کمیسیون حل اختلاف هم جلساتی برای حل اختلاف میان کسب‌وکارها برگزار کرده و نتیجه را به مراجع مرتبط اعلام ‌کرده است.

کارگروه‌های شکل گرفته در اتحادیه کسب و کارهای مجازی

کارگروه تاکسی های آنلاین

اتحادیه در بخشی از گزارش خود شرحی اجمالی از کارگروه‌های این مجموعه داده است. بر اساس این گزارش اولین کارگروه شکل گرفته در این مجموعه، کارگروه تاکسی‌های اینترنتی است. مهم‌ترین چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی از ابتدا تاکنون، بیمه کاربران راننده، مشکلات قانونی و برخوردهای سلیقه‌ای شهرداری‌های کشور و مشکلات مروبط به سهمیه‌بندی سوخت است. ازجمله مواردی که در این کارگروه تاکنون بررسی شده است دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی و پیگیری سهمیه سوخت تاکسی‌ها بوده است.

کارگروه طلا و جواهر

این کارگروه با حضور اعضای هیات مدیره، مشاوران حقوقی، هیات میره اتحادیه طلا و جواهر تهران و مدیران عامل کسب و کارهای فعال در این حوزه راه‌اندازی شده است. پس از انجام تخلفات صورت گرفته از سوی وب‌سایت سکه ثامن، به دستور دادستانی کل کشور صدور مجوز جدید برای کسب‌وکارهای حوزه طلا و جواهر تا زمان تدوین و تصویب ضوابط جدید متوقف شد که منجر به شکل‌گیری کارگروه طلا و جواهر با حضور فعالین و کارشناسان این حوزه در اتحادیه تشکیل و دستورالعمل و ضوابط هم تدوین شد.

کارگروه نیازمندی‌های آنلاین

اتحادیه اعلام می‌کند که بخاطر حساسیت‌هایی که کسب‌وکارهای حوزه نیازمندی آنلاین به دلیل تعداد بالای کاربران دارند، به هدف از جلوگیری از فعالیت دلالان در فضای مجازی با ثبت آگهی و کنترل قیمت‌گذاری‌ها در بستر وب‌سایت‌های نیازمندی راه‌اندازی شده است.

کارگروه بیمه و مالیات

این کارگروه به درخواست‌های مهم کسب و کارهای آنلاین راه‌اندازی شده است که مدیران مالی شرکت‌ها بتوانند مشکلات و موانع مالیاتی خود را به سازمان مربوطه اعلام کنند.

 

گفتنی است که اتحادیه با هدف کمک به توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین جشنواره وب و موبایل استانی را نیز در شهرهایی غیر از تهران برگزار کرد. این رویداد با عنوان «هفت شهر» سال گذشته در شهرهای اصفهان، مشهد، رشت، قزوین، یزد، بابلسر و شیراز برگزار شد

برنامه‌های آینده اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اتحادیه در پایان گزارش خود اعلام کرد که قصد دارد تا در آینده برنامه‌های چون «راه‌اندازی شعبه حل اختلاف کسب‌‌وکارهای مجازی»، «توسعه بخش بازرسی الکترونیکی»، «تولید محتوای آموزشی خرید اینترنتی امن»، «توسعه بخش شکایات»، «برگزاری کلاس‌های آموزش»، «ایجاد میز خدمت در دادسرای جرائم رایانه‌ای جهت ارائه خدمت به مال‌باختگان فضای مجازی» و «معرفی خدمات کسب‌وکارهای آنلاین به کسب‌وکارهای آفلاین» را اجرا و عملی کند.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *