تپسل رفع فیلتر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳

تپسل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رفع فیلتر شده است.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

شرکت تبلیغات دیجیتال تپسل که روز جعمه ۱۷ فروردین ماه فیلتر شده بود، بامداد روز شنبه رفع فیلتر شد. این فیلترینگ ۸ ساعته در حالی رخ داده که این شرکت نه علت فیلترینگ را می‌داند و نه دلیل رفع آن را.


مدیران شرکت تبلیغات دیجیتال تپسل در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که در ساعات پایانی روز جمعه، متوجه فیلتر شدن API شرکت خود شده‌اند و پیگیری‌ها درباره علت فیلترینگ و یا نهاد فیلترکننده در ساعات پایانی روز تعطیل راه به جایی نبرده است.

تپسل اعلام کرده که همانگونه که فیلترینگ بدون دلیل و اخطار قبلی انجام شده بود، این شرکت در بامداد ۱۸ فروردین بدون هیچ توضیحی رفع فیلتر شد.

اگرچه رفع فیلتر همواره باعث مسرت و خوشحالی صاحبان کسب‌وکار است، اما مدیران این شرکت چندین سوال مهم و کلیدی از مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه دارند.

۱- دلیل فیلتر ناگهانی و بدون اخطار تپسل چه بود و چرا در روز تعطیل که امکان هیچ‌گونه پیگیری وجود نداشت، چنین اتفاقی رخ داده است؟

۲- کدام سازمان و نهاد دستور فیلتر و سپس رفع فیلتر این شرکت تبلیغاتی را صادر کرده و چرا متولی فیلترینگ در ایران هیچگاه مشخص نیست؟

۳- آیا فیلترینگ تپسل یک مورد خاص یا خطای انسانی بود و یا اینکه فعالان اکوسیستم تبلیغات در کشور باید بعد از این باز هم شاهد چنین رفتارهای سلیقه‌ای و برخوردهای سلبی باشند؟

۴- و در نهایت اینکه چه کسی ضرر چند میلیاردی را که به تپسل، ناشران و تبلیغ‌دهندگان وارد شده است، جبران می‌کند؟

مدیران تپسل در بیانیه خود از رفع فیلترینگ فوری خود ابراز خشنودی کرده‌اند اما در عین حال تاکید کرده‌اند که پیگیر علت فیلترینگ و شناسایی نهاد فیلترکننده هستند. آنها در عین حال ابراز امیدواری کرده‌اند که بعد از این کمتر شاهد چنین رفتارهای سلیقه‌ای و دفعی از سوی مسئولان باشیم. آن هم در شرایطی که اقتصاد دیجیتال در ایران یک نهال نوپاست و هر برخورد سلبی در این حوزه، بیشتر از اینکه شوکه‌کننده باشد، دلسردکننده و ناامیدکننده است.