ابرایران؛ بارش پایداری و توزیع بارترافیکی در آسمان کشور

همکاری آسیاتک، ابرآروان، فناپ با دولت در طرح ابر ایران

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹
طرح ابر ایران

تمرکززدایی محتوا و توزیع بار ترافیکی از پایتخت، مهم‌ترین خروجی طرح ابر ایران است.

محسن نادری منش، عضو موظف هیات عامل، در خصوص جزییات طرح ساخت، بهره‌برداری و انتقال(BOT) شبکه‌ ابری یکپارچه توزیع‌شده که به ابرایران موسوم است، بیان داشت، ایجاد و شکل‌گیری سکو((Platformهای ابری توزیع‌شده در راستای پیاده‌سازی اهداف شبکه ملی اطلاعات و تامین نیازهای کسب و کارهای نوپا در قالب مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) و بر اساس مدل ساخت، بهره‌برداری و انتقال واگذار شد. در این طرح که با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد با توجه به ظرفیت‌های موجود در مراکز داده استانی، کشور به دو منطقه تقسیم شد که طی آن منطقه یک شامل شهرهای تبریز، مشهد، قم، همدان و هم‌مکانی شیراز و منطقه دو، شهرهای شیراز، اصفهان، اهواز، کرج و هم‌مکانی تبریز در نظر گرفته شد.

نادری منش، تمرکززدایی محتوا و خدمات از تهران، توزیع بار ترافیکی و افزایش پایداری، کاهش وابستگی به اینترنت بین‌الملل، ارایه خدمات به کسب‌وکارهای نوپا، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم، ارایه خدمات ابری به متقاضیان دولتی و خصوصی و صرفه‌جویی اقتصادی را مهم‌ترین اهداف طرح ابر ایران توصیف کرد.


 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

وی در خصوص مختصات برگزاری این مشارکت تصریح کرد، فرآیند انتخاب اپراتور به دلیل جدید بودن حوزه فعالیت و نیاز به تخصص‌های مختلف با دشواری‌هایی مواجه بود و به همین دلیل فرآیند انجام آن طولانی شد و شرکت‌های خصوصی متقاضی بصورت کنسرسیوم در این مشارکت حضور داشتند. سرانجام پس از انجام ارزیابی فنی و بازگشایی پاکات ، گروه مشارکت مدنی شرکت‌های امید ژرف نگر، آسیاتک و راهکار آینده زمین در منطقه یک و گروه مشارکت مدنی شرکت‌های فناپ، نویان ابرآروان و پاسارگاد آریان در منطقه دو به عنوان برندگان این پروژه اعلام شدند و در حال حاضر این دو کنسرسیوم درصدد تشکیل شرکت پروژه جهت عقد قرارداد هستند. بنا به اظهارات عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، دولت به منظور ایجاد انگیزه و تشویق بخش خصوصی جهت مشارکت در طرح ابر ایران، مشوق‌هایی را نیز در نظر گرفته است که در این خصوص می‌توان به خرید ۳۰ درصدی خدمات ابری توسط دولت از بخش خصوصی، اعطای تخفیف ۹۰ درصدی جهت هزینه پهنای باند انتقال، تخصیص تسهیلات ۷۰ میلیارد تومانی از محل صندوق نوآوری و شکوفایی به شرط دانش بنیان بودن اشاره کرد. هم‌چنین دوره بهره‌برداری تجاری به مدت هفت سال توسط مجری طرح ادامه خواهد داشت.

منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *