‌بنیانگذار سالما در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

سالما سبک زندگی سالم را ارائه می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
دستیار سلامت سالما

سالما یک دستیار هوشمند سلامت است که در زمینه اطلاع‌رسانی، ارائه مشاوره، برنامه‌های سبک زندگی شامل رژیم و ورزش و آموزش‌های علمی و آشپزی فعالیت دارد. این نرم‌افزار به افراد کمک می‌کند تا سبک زندگی خود را باهدف دستیابی به سلامتی تغییر دهند و در کنار تغییر سبک زندگی از برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند. سارا قنادان بنیانگذار ۲۹ ساله این استارتاپ متولد برلین و ساکن مشهد است. او در مقطع کارشناسی مهندسی آی‌تی خوانده و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش تندرستی در دانشگاه فردوسی است. قنادان به دلیل علاقه شخصی به حوزه سلامت سالما را راه‌اندازی کرده و معتقد است این پلتفرم می‌تواند سرانه ابتلا به برخی بیماری‌ها را در کشور کاهش دهد. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از انگیزه راه‌اندازی دستیار سلامت سالما بگوید.

از تجربه‌های کاری قبل از سالما بگویید. ایده سالما چطور شکل گرفت؟

سال ۹۰ اوسط دوره کارشناسی با ساخت نرم‌افزارهایی در زمینه شهر هوشمند وارد بازارکار شدم و ۴سال در این زمینه فعالیت کردم. سال ۹۵ به دلیل علاقه به حوزه تندرستی و سلامت رشته تربیت‌بدنی گرایش تندرستی را برای مقطع ارشد انتخاب کردم و توانستم در این زمینه تحقیقاتم را آغاز کنم. ایده سالما با ورودم به مقطع ارشد شکل گرفت. داستان از جایی شروع شد که متوجه شدم وضعیت سلامت کشور خیلی خوب نیست در حالی که می‌توانیم با یک پیشگیری ساده و تغییر سبک زندگی با صرف هزینه‌هایی پایین‌تر از هزینه درمان سطح سلامت کشور را ارتقا بدهیم. بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ بیشتر در فاز تحقیقاتی فعالیت کردیم، سال ۹۷ شرکت تاسیس شد و کارمان به صورت رسمی شروع شد. تا امروز هم سعی کردیم نرم‌افزار سالما را به‌صورت ارگانیک و مطابق با نیاز بازار جلو ببریم.


سالما‌‌ را چطور معرفی می‌کنید؟ در حال حاضر چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

نرم افزار ما یک پلتفرم در زمینه سبک زندگی هوشمند است که به افراد کمک می‌کند با تغییر سبک زندگی از ابتلا به بیماری‌های قلبی، مغزی، سکته واضافه وزن جلوگیری کنند. در حال حاضر دستیار سلامت سالما شامل بخش‌های رژیم، ورزش، مشاوره آنلاین و ارائه آموزش‌های آشپزی، علمی و مبتنی بر طب سنتی است. در آینده قصد داریم روی ارائه مشاوره‌های تخصصی و همکاری با پزشکان در زمینه درمان و پیشگیری از کرونا تمرکز کنیم.

حجم بازار این حوزه را چطور برآورد کردید؟

حجم بازار سلامت و رژیم‌درمانی در کشور بسیار بزرگ است. ما سعی داریم بیشترین سهم بازار را نسبت به رقبا کسب کنیم. البته از آنجا که اولین هدف ما در سالما افزایش سطح سلامت عمومی جامعه است امید داریم در کنار سایر رقبا این هدف را محقق کنیم.

  تا امروز چه تعداد کاربر جذب کرده‌اید؟سال ۹۸ را چطور پشت سرگذاشتید؟

تا امروز حدود ۱۰۰هزار کاربر داشتیم و اواخر سال ۹۸همزمان با شیوع کرونا افزایش فروش را تجربه کردیم. سال ۹۸ به دلیل مسائل اقتصای برایمان سخت گذشت و اعتقاد داریم در سال ۹۹ با ادامه این روند و افزایش حقوق و بن مسکن وضعیت استارتاپ‌ها بدتر خواهد بود.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

بزرگترین پرداخت‌یار ایران می‌شویم

 

مزیت رقابتی سالما چیست؟

هیچ پلتفرمی در این چند سال مثل دستیار سلامت سالما پک کاملی از مشاوره، رژیم، ورزش و … را در کنار هم ارائه نداده است. البته تیم سالما هم در این حوزه دانش و اطلاعات کاملی را طی چند سال کسب کرده است.

جذب سرمایه داشته‌اید؟

با سرمایه شخصی کار  را شروع کردم و تا امروز از یک سرمایه‌گذار فرشته جذب سرمایه داشته‌ایم.

 نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را برایمان بگویید؟

در اکوسیستم هرچقدر قصد داشته باشیم اصولی کار را جلو ببریم محقق نمی‌شود. مشکلات با ادارات دارایی و بیمه و سختگیری‌های کشنده برای کارآفرینان همواره وجود دارد. خیلی از کارآفرینان به دلیل همین مشکلات از این حوزه خارج شدند و کار را رها کردند. در اکوسیستم با شرکت‌های آی‌تی تولیدکننده نرم‌افزار در زمینه دانش بنیان شدن منصفانه برخورد نمی‌شود. امیدواریم ناامیدی حاکم بر اکوسیستم که ناشی از مشکلات و چالش‌های فراوان آن است به زودی رفع شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *