افزایش شاخص بورس، مالکان املاک مسکونی را به سمت دریافت رهن بیشتر تشویق کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

افزایش شاخص بورس، مالکان املاک مسکونی را به سمت دریافت رهن بیشتر تشویق کرده است.

به گزارش وبنا، بررسی آگهی‌های اجاره ملک در فصل تابستان نشان می‌دهد مالکان تهرانی در مرداد ماه، علاقه بیشتری به دریافت رهن از مستاجران داشته‌اند؛ اما در ماه پایانی تابستان، تمایل داشته‌اند اجاره بیشتر و رهن کمتری بگیرند. این در حالی است که در سال‌های اخیر و همزمان با افزایش تورم، مالکان به دریافت اجاره تمایل بیشتری نشان می‌دادند.

تابستان امسال و همزمان با اوج‌گیری بازارهای بورس، طلا، سکه، ارز و… بسیاری از افراد تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را وارد این بازارها کنند. این موضوع، رفتار مالکان خانه‌های اجاره‌ای را نیز تغییر داد و در حالی که در تیر ماه، مالکان تمایل بیشتری به دریافت اجاره ماهانه داشته‌اند، در مرداد ماه علاقه به افزایش رهن (پول پیش) بیشتر شده است. در همین حال در ماه شهریور و همزمان با کاهش شاخص بورس، دوباره علاقه به دریافت اجاره بیشتر شده است.


به طور معمول در آگهی‌های اجاره ملک، رقمی به عنوان رهن و رقمی برای اجاره ماهانه ثبت می‌شود. نسبت این دو شاخص، می‌تواند اطلاعاتی از بازار مسکن و دیگر بازارهای کشور به دست دهد.

آگهی‌های اجاره ملک منتشر شده در ملک‌رادار که از سایت‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال به نسبت تیر ماه، میانگین میزان اجاره‌های ماهانه درج شده در آگهی‌ها، تا ۷۰ هزار تومان کمتر شده است. این رقم در شهریور ماه افزایش بسیار کمی داشته و در نهایت متوسط اجاره در آگهی‌های فصل تابستان تهران، کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. توجه به این نکته که مرداد ماه، اوج فصل نقل و انتقالات است، نشان می‌دهد کاهش تمایل به دریافت اجاره، به دلیل ارزان شدن املاک نبوده است و در مقابل، این کاهش با افزایش رهن جبران شده است.

 

در نمودار ۲ دیده می‌شود که میزان رهن خانه‌های استان تهران در مرداد ماه افزایش چشمگیری نسبت به تیر ماه داشته است که وقتی این افزایش در کنار کاهش اجاره‌ها قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد مالکان تمایل داشته‌اند با دریافت پول نقد بیشتر، احتمالا در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری کنند؛ اما این روند در شهریور ماه ادامه پیدا نکرده است که می‌تواند یکی از دلایل آن کاهش ارزش سهام در هفته پایانی مرداد و شهریور باشد. نمودار شماره ۲ نشان می‌دهد در شهریور ماه باز هم مالکان تمایل کمتری به دریافت رهن داشته‌اند و در حالی که میانگین اجاره دریافت شده در فصل تابستان از ماه‌های مرداد و شهریور بیشتر است، میانگین پول رهن دریافت شده در تابستان از این دو ماه، کمتر است.

در همین حال اگر تصور کنیم یک ملک ۱۰۰ متری، با قیمت ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۲ میلیون اجاره، آگهی شده باشد، می‌توان گفت این ملک ۲۶۰ میلیون تومان رهن کامل است (هر یک میلیون اجاره معادل ۳۰ میلیون رهن در نظر گرفته می‌شود) و بدین ترتیب قیمت رهن کامل به ازای یک متر، ۲ میلیون و۶۰۰ هزار تومان می‌شود. نمودار شماره ۳ نشان می‌دهد میانگین رهن کامل به ازاء یک متر مربع ملک در تهران، در کل تابستان افزایشی بوده و از حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

از مجموع این نمودارها می‌توان نتیجه گرفت به صورت کلی، اجاره ملک در تهران در تابستان امسال افزایشی  با شیب ملایم بوده اما مالکان تمایل بیشتری به دریافت رهن داشته‌اند. این در حالی است که در سال‌های اخیر و همزمان با افزایش تورم، مالکان به دریافت اجاره تمایل بیشتری نشان می‌دادند. همچنین طبق آخرین گزارش آمار بانک مرکزی، در مردادماه امسال شاهد افزایش ۲۷ درصد شاخص اجاره‌بهای مسکن در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده‌ایم.

بررسی جزئی‌تر و ماه به ماه آگهی‌های ملکی منتشر شده در ملک‌رادار نیز نشان می‌دهد همین روند در بیشتر مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و حومه پایتخت تکرار شده است.

با نگاهی به آگهی‌های اجاره ملک در استان‌ها و مناطق دیگر کشور می‌توان دید این شهرها از الگوی تهران پیروی نمی‌کنند و حتی در استان البرز نیز میزان اجاره و رهن هر دو در مرداد ماه افزایش و در شهریور کاهش داشته‌اند. یا در شهر مشهد میزان اجاره‌ها به صورت مستمر افزایش بوده و در شهریور ماه و هم زمان با افزایش شدید اجاره‌ها، میزان رهن، کمتر شده است.

رفتار مالکان در استان‌های شمالی نیز حاکی از تمایل به دریافت اجاره در استان مازنداران بیشتر از استان‌های گیلان و گلستان است و در مقابل در این استان‌ها رهن بیشتری دریافت می‌شود. در یک نگاه کلی نیز قیمت رهن هر متر مربع ملک در استان گیلان بیشتر از استان‌های گلستان و مازندران است.

جزییات بیشتر آگهی‌های اجاره فصل تابستان در مناطق مختلف کشور در گزارش فصلی تابستان ملک‌رادار منتشر خواهد شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *