سخنگوی کمپین نفس در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

ورود فعالان اقتصادی به میدان مبارزه با کرونا / ۷ کارگروه در قالب «کمپین نفس» تشکیل شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

روزشمار اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران به دو هفته رسیده است.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، تا اینجا حاصل گردش شهر به شهر کرونا در ایران بیش از ۲۳۳۶ مبتلا و ۷۷ کشته بوده است.

مردم از بیم ابتلا به بیماری طبق توصیه‌های بهداشتی تا زمانی نامعلوم در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند و آمار کاهش ۷۰ درصدی مسافران متروی تهران می‌تواند شاهد خوبی برای این موضوع باشد. در این وضعیت شاید ترانه افغانی مشهور بهتر از هر جمله‌ای حال و هوای شهرهای ایران را توصیف کند: «شهر خالی، جاده خالی، کوچه خالی، خانه خالی»


به عقیده صاحب‌نظران، بیماری و ضرر آن به نیروی انسانی تنها پرده اول این کابوس است و تبعات اقتصادی آن رفته رفته پررنگ‌تر می‌شود. خالی بودن شهرها و بازارها در کنار بسته‌شدن مرزهای زمینی و هوایی دید بهتری از آنچه این روزها بر اقتصاد ایران می‌گذرد، ارائه می‌کند.

در این میان امید اجازه تسلیم شدن را هم از مردم و هم از فعالان اقتصادی سلب می‌کند. چیزی که از یک سو مردم را وادار به خانه‌نشینی کرده و از سوی دیگر سبب راه‌اندازی کمپین «نفس» یا همان پویش فعالان اقتصادی کشور برای عبور از کرونا شده است.

خانه‌نشینی مردم و آسیب جدی کسب‌وکارهای خرد

به باور فرزین فردیس، سخنگوی کمپین نفس همه‌گیری کووید-۱۹ در هفته‌های اخیر سبب شکل‌گیری دغدغه‌های مختلف در بخش‌ها و عرصه‌های گوناگون شده است. در سطح اول ترس و نگرانی در مردم دیده می‌شود. خانواده‌ها نمی‌توانند رفت‌وآمد و فعالیت‌های روزمره خود را مانند گذشته انجام دهند. چیزی که سبب ایجاد رکود در کسب‌وکارهای خرد شده و آن‌ها را با آسیب جدی مواجه کرده است. شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که اسفند را یک ماه کلیدی و حیاتی برای خود می‌دانستند و تلاش می‌کردند مسائل خود در ماه‌ها قبل را در این ماه جبران کنند نیز ضربه سنگینی خورده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به متوقف شدن صادرات و واردات می‌گوید: «به دلیل متوقف شدن واردات، این خطر وجود دارد تا ذخایر مواد اولیه موجود حتی برای کالاهای بهداشتی در آینده نزدیک دچار کمبود شود. صادرات شریان اصلی تأمین ارز در شرایط تحریم کنونی است. صادرات غیرنفتی به دلیل بسته شدن مرزها و قزنطینه شدن کشور متوقف شده است.»

کرونا و بحران ملی اقتصاد ایران

به عقیده فرزین فردیس کرونا اقتصاد ایران را با یک بحران ملی مواجه کرده است و لازم است هر چه زودتر برای این بحران برنامه‌ریزی کرد.

او با بیان اینکه شاید به نظر برسد که برای انجام برنامه‌ریزی دیر شده است، می‌گوید: «مهم این است که در لحظه کنونی تمام تلاش خود را برای عبور از این شرایط با کمترین آسیب انجام دهیم.»

فردیس در رابطه با کمپین نفس توضیح می‌دهد: «هدف کمپین نفس کاستن از آثار و تبعات ویروس کووید-۱۹ بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران است. برای این موضوع نیاز به جمع شدن فعالان اقتصادی در کنارهم داشتیم تا بتوانیم از تمام امکانات، تجربه‌های مدیریتی و کاری آن‌ها استفاده کنیم. حاکمیت و دولت تلاش‌های خود را انجام خواهند داد ولی نجات دادن بنگاه‌های اقتصادی از تنگنا و رکود موجود و جلوگیری از مرگ این بنگاه‌ها تنها با تلاش حاکمیت میسر نیست. به این دلیل بخشی از فعالان دغدغه‌مند بخش خصوصی از اواخر هفته گذشته با برگزاری جلسات آنلاین گوناگون اقدام به همفکری در این رابطه کردند. نتیجه این جلسات تشکیل ۷ کارگروه برای عبور از این بحران در قالب کمپین نفس بود. کمپین نفس تلاش دارد باز هم امکان نفس کشیدن در هوای تازه در اقتصاد ایران فراهم شود.»

اهداف کمپین نفس

او در رابطه با اهداف این کمپین می‌گوید: «هدف اول آشنایی تمام بنگاه‌های اقتصادی با مقوله بحران کووید-۱۹ و تبعات آن است. در قالب این هدف قصد داریم به بنگاه‌های اقتصادی بگوییم که چطور می‌توانند از ارزشمندترین دارایی خود یعنی نیروی انسانی محافظت کنند و چطور رویه‎های گذشته خود را با توجه به دستورالعمل‌های توصیه شده بین‌المللی به گونه‌ای انجام دهند که با کمترین خطر بقای خود را حفظ کند. هدف دیگر این کمپین شناسایی آثار اقتصادی این بحران ملی و تلاش برای به تأخیر انداختن یا حل تبعات آن با رایزنی با حاکمیت است.»

فردیس ادامه می‌دهد: «تهیه‌ و جمع‌بندی پیشنهادات به دولت برای تسهیل شرایط فعالیت برای فعالین اقتصادی خرد و متوسط کشور و به تعویق انداختن دیون آن‌ها در شرایط تشدید رکود، هدف دیگر کمپین نفس است. هدف دیگر کمپین نفس، تلاش برای تأمین بخشی از نیازهای صنعت بهداشت و سلامت کشور با استفاده از امکانات بخش خصوصی است که می‌تواند با واردات ویژه اقلام مورد نظر و هم‌افزایی بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی، پیگیری شود. از این جهت در کمپین نفس موضوع استفاده از نوآوری و استارتاپ‌ها  مشابه تجربه کشور چین مورد توجه است. اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه اقتصادی کشور برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و آشنایی بیشتر با روش‌های مقابله هدف دیگر این کمپین است.»

۷ کارگروه کمپین نفس

سخنگوی کمپین نفس در رابطه با ۷ کارگروه این کمپین توضیح می‌دهد: «مدیریت این کارگروه‌ها برعهده کارآفرینان و مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی کشور است. در این کمپین با حمایت همه جانبه و حضور جدی اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران، رنگ و بوی کار تیمی بسیار قوی است. برای این منظور تلاش داریم از طریق تشویق فعال‌های اقتصادی برای واریز کمک‌های مالی به حساب‌های معرفی شده در اتاق تهران و ایران، زمینه تأمین تجهیزات و مواد اولیه فراهم شود. این شماره حساب‌ها در ۳ شبکه اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و توئیتر) که در ان‌ها به معرفی اقدامات و دستاوردهای کمپین نفس می‌پردازیم، معرفی شده است. شماره تلفن ۱۸۶۶ که شماره مرکز تماس اتاق بازرگانی تهران است از ساعت ۸ تا ۱۷ هر روز به ابهامات و سوالات در مورد این کمپین پاسخگو خواهد بود.»

فردیس در رابطه با اقدامات صورت گرفته ذیل کمپین نفس، می‌گوید: «در ابتدا تلاش کردیم مجموعه‌ای از نیازهایی ضروری که باید در کوتاه یا میان مدت برطرف شود را از طریق وزارت بهداشت و بیمارستان‌های معین شناسایی کنیم. با تشکل‌های مربوطه‌ای که می‌توانند آن تجهیزات را سریع‌تر تأمین کنند، رایزنی کردیم. در حال حاضر یکی از ضعف‌ها در زمینه ظروف توزیع مایع ضدعفونی‌کننده (افشانه‌ها) است که تقاضا برای آن بسیار افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه تشکل‌های مرتبط با صنعت پلیمر و پلاستیک در این زمینه به سرعت در فرآیندهای خود بازنگری کردند و از شرکت‌های تحت پوشش خود درخواست کردند که هرچه سریع‌تر نسب به برطرف کردن نیاز این حوره اقدام کنند. برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و در روزهای آینده شاهد افزایش تولید این ظروف در سایزهای مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.»

ایجاد قرنطینه‌های کالایی در مرز

او ار برنامه‌ریزی برای تلاش برای گشایش مرزها خبر می‌دهد و می‌گوید: «به دولت پیشنهاداتی برای انجام توافق با دولت‌های همسایه و ایجاد قرنطینه‌های کالایی در مرز برای از سرگیری صادرات و واردات داشتیم. این موضوع بسیار حیاتی است چون بدون ایجاد امکان تبادل تجاری با کشورهای همسایه و سایر کشورها، صرفا به کمک‌های سازمان بهداشت جهانی محدود می‌شویم که ممکن است پاسخگوی تمام نیازهای کشور نباشد. برای مثال نیاز داریم کمبود الکل را در روزهای آینده برطرف کنیم. چون الکل مواد اولیه تعداد زیادی از محصولات تولیدی کشور است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود نیاز تقاضا به ماسک افزایش پیدا کند به همین دلیل برای واردات مواد اولیه یا ماسک‌های آماده نیاز به بازگشایی مرزها داریم.»

فردیس در پایان در رابطه با توقف صادرات می‌گوید: «صادرات شریان حیاتی اقتصاد کشور است و بازارهای صادراتی که با زحمت زیاد بدست آمده است نباید از دست رود. این موضوع ممکن است سبب شود در آینده نیز نتوانیم به آن حجم از صادرات که به طور متوسط در ماه داشتیم برگردیم.»

مطالب مرتبط:

خدمات رایگان رایچت به مراکز درمانی به‌منظور کاهش مراجعه حضوری مردم

آغاز دورکاری تیم زرین‌پال به دلیل شیوع کرونا

اکوسیستم استارتاپی در مصاف با کرونا

دورکاری کرونا را از تیم «باسلام» دور نگه‌ می‌دارد

مسیریاب‌های بلد و نشان اطلاعات مراکز درمانی کرونا را روی نقشه نمایش می‌دهند

حال بد پلتفرم‌های گردشگری ایران پس از شیوع کرونا

حجم بلیت‌های استردادشده تا پایان سال به ۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید

به دلیل شیوع کرونا برگزاری رویداد آنلاین در لحظه‌نگار رایگان شد

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *