اکوسیستم استارتاپی در مصاف با کرونا

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸

شیوع کرونا در ایران سبب عزم جدی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس در بخش‌های مختلف حاکمیت و مردم شده است.

تعطیلی مدارس، کنسرت‌ها، سینما‌ها و مسابقات فوتبال بخشی از تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از گسترش این ویروس است.

به گزارش وبنا، در این میان کسب‌وکارهای اینترنتی که خدمات خود را به بخش بزرگی از جامعه ارائه می‌دهند نیز از مسئولیت خود در این زمینه فروگذار نکرده‌اند.


در ادامه فعالیت‌های مختلف استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی برای پیشگیری از کرونا را مرور می‌کنیم.

توصیه تاکسی‌های اینترنتی برای پیشگیری از کرونا

اسنپ و تپسی در اطلاعیه‌های جداگانه توصیه‌های بهداشتی لازم را به مسافران و رانندگان خود انجام داده‌اند:

۱. پیش از سوار شدن و پس از پیاده شدن از خودرو دست‌هایمان را با آب و صابون یا ژل ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنیم تا خطر ابتلا و گسترش ویروس را کاهش دهیم. همچنین از تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان خود به طور جدی اجتناب کنیم.

۲. هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیریم. دستمال استفاده شده را در سطل زباله در دار بیندازیم.

۳. دست دادن و روبوسی ممنوع حتی برای شما دوست عزیز!

۴. از تماس نزدیک با کسانی که علایم سرماخوردگی یا آنفلونزا دارند بپرهیزیم.همچنین از ترددهای غیر ضروری در اماکن شلوغ هم تا حد ممکن خودداری کنیم. همان طور که پیش از این نیز توصیه کرده بودیم برای داشتن سفری امن‌تر بهتر است که در صندلی عقب بنشینید.

۵. تا حد ممکن از پرداخت‌های آنلاین استفاده کنیم. اسکناس‌ها همیشه منشا آلودگی‌های باکتریایی بوده‌اند در این شرایط بهتر است تا جاییکه می‌توانیم از پرداخت استفاده کنیم. همچنین در صورت لزوم هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز باید موارد احتیاطی مانند شستشوی دست با آب و صابون و ضدعفونی کردن آن را پس از کار با دستگاه رعایت کنیم.

آموزش پیشگری از کرونا در بازی کوییز آو کینگز

توئیتر بازی کوییز آو کینگز از اضافه شدن سوال‌های مرتبط با کرونا به این بازی خبر داد: «وظیفه ماست تا با رعایت نکات بهداشتی مثل شستن دست و استفاده از ماسک، از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنیم. کوییز برای فرهنگ‌سازی، یه آواتار جدید به بازی اضافه کرده و سوال‌های مرتبط با کرونا هم به بازی اضافه شده. همین حالا میتونی این آواتار رو کاملا رایگان دریافت کنی!»

جلوگیری از سودجویی در فروش آنلاین ماسک

شیپور برای کنترل قیمت ماسک از جلوگیری از انتشار آگهی‌هایی که قیمتی نامتعارف  نسبت به بازار دارندخبر داد.

همچنین شیپور قصد دارد با همکاری با خیریه مهرآفرین و در قالب کمپین فرشته باش، ۳۰۰۰ ماسک را بین کودکان کار و حاشیه نشین توزیع کند.

دیجی‌کالا نیز دیروز از فروش آنلاین ۷۵ هزار ماسک در بستر آن مارکت‌پلیس ظرف ۳۶ ساعت خبر داد.

دیجی کالا در صفحه توئیتر خود، مدیریت تقاضای بالا برای ماسک و محصولات بهداشتی در کنار ایستادن مقابل افزایش قیمت نامتعارف این محصولات را از جمله برنامه‌های خود در زمینه مقابله با کرونا عنوان کرد.

«دیجی‌کالا در طول ۳۶ ساعت گذشته ۷۵ هزار ماسک طبی فروخته است. در کنار مدیریت تقاضای بالا، در مقابل افزایش قیمت نامتعارف ایستاده‌ایم. همراه با فروشندگان عزیز و تامین منابع جدید، امیدواریم بتوانیم بخشی از نیاز کشور را برآورده سازیم. کمیسیون دیجی‌کالا بر روی ماسک‌های طبی سفر است.»

دورکاری

جدا از آن که حضور در محل کار خطر ابتلا به کرونا را فزایش می‌دهد، در مسیر رفت و برگشت به محل کار نیز کارکان با چنین خطری مواجه هستند.

در چنین شرایطی یکی از کم هزینه‌ترین کارها دور کاری است. شرکت‌‎های گوناگونی این امکان را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند که کار را از منازل خود پیش ببرند.

از کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم استارتاپی که شرایط دورکاری را فراهم کرده‌اند می‌توان به «باسلام» و «آی‌چیزها» اشاره کرد.

تعطیلی رویدادهای اکوسیستم استارتاپی

کرونا در تجمعات بیش از همه شانس انتقال به افراد جدید را دارد، بنابراین یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از این ویروس شرکت‌ نکردن در اجتماعات است.

در این زمینه رویدادهای گوناگونی در اکوسیستم استارتاپی ایران لغو شده است که از آن‌ها می‌توان به پنجمین دوره رویداد آینده وب و موبایل و نشست اینوتکس اشاره کرد.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *