تاکید دکتر نهاوندیان بر همکاری صندوق نوآوری با VCهای خارجی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۳

رییس دفتر در این جلسه تاکید کرد: «صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد مالی و اقتصادی، بهتر است صرفاً به حمایت از طرح‌هایی بپردازد که حتماً در حین اینکه دانش‌بنیان هستند، اقتصادی نیز باشند. نباید مباحث اجتماعی و نیات آرمانی اجتماعی را به روش غلط با مباحث اقتصادی درآمیخت، اتفاقی که در دهه‌های گذشته منجر به اختلاط مفاهیم شد و نه تنها بعضاً به آرمان‌ها لطمه زد، از طرف دیگر مباحث اقتصادی را نیز با چالش مواجه کرد.» وی در ادامه بیان داشت: «رسالت صندوق نوآوری و شکوفایی این است که با درک مفهوم اقتصادی زمان در پروژه‌های دانش‌بنیان با ارزش افزوده فراوان، به فناوران به لحاظ زمانی مساعدت کند و این بدان معنی است که اقتصادی بودن طرح‌ها قطعاً باید مورد ملاحظه قرار گیرد.»

بر اساس این گزارش، اعضای هیات عامل در ادامه این مباحث توضیحات لازم را در خصوص پرداخت های مرحله ای و نظارت شده اراده دادند. عضو هیات امنای صندوق در ادامه توصیه کردند در صورت استفاده از برون سپاری کارها حتماٌ مکانیزم ها به گونه ای دیده شود که شبهه ای در نظارت ها بوجود نیاید و در بخش های برون سپاری شده رانت ایجاد نشود.

دکتر نهاوندیان نیز با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به جای توجه به تعداد و کمیت در شرکت‌های دانش بنیان، بیشتر به دنبال کیفیت و عمق باشد و از توسعه بی حد اجتناب کند، افزود: «بهتر است در ابتدا، کارها کنترل شده صورت پذیرد و سپس به توسعه و افزایش فکر شود. اگر مقررات در ابتدا محکم در نظر گرفته شود بعداً می‌توان آن را ساده و اجرایی کرد. اما اگر از ابتدا ورود شرکت‌ها با سهولت و با سرعت بیش از حد باشد دیگر امکان محدود کردن وجود نخواهد داشت. براین اساس باید حتماٌ از مشاوران بسیار قوی بانکی که در حال حاضر با بانک‌ها در حال همکاری نیستند، استفاده شود.»


وی با تاکید براینکه باید از فضای جدید سیاسی بهترین استفاده شود، ازاعضای هیات عامل خواست تا صندوق با VCهای خارجی باب همکاری را باز کنند و از امکانات موجود در توسعه صندوق بهره ببرند. ضمن آنکه از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها در کارها استفاده و همایش‌های استانی برای معرفی ظرفیت‌های صندوق برپا شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه صندوق باید با دستورالعمل مصوب و به صورت مستند سازی شده کار شود بر عدم افراط و تفریط تصریح کرد و گفت: «باید در صادرات دانش فنی بسیار مورد توجه قرار گیرد و مغزافزارها تشویق شوند.»

ایجاد انکوباتورهای خصوصی، شرکت در جلسات توسعه استانی نمایندگان صندوق و برنامه ریزی با نگاه پنج ساله از جمله موارد دیگری بود که دکتر نهاوندیان بر آنها تاکید داشت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *