بنیانگذار اسپید از راه‌اندازی بخش ارسال کالا به شهرستان با امضای تفاهم‌نامه با پست خبر می‌دهد؛

اسپید پس از پست رهبر بازار پستی تهران است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اسپید

اسپید سامانه‌ای برای پخش و توزیع مرسوله‌های کسب‌و‌کارها است که خدمات لجستیک، حمل‌و‌نقل و ارسال بسته‌ها را انجام می‌دهد. تمامی کسب و کارهای آنلاین، سازمان‌ها، افراد و مجموعه‌هایی که نیاز به ارسال تجمیعی و ارسال بار و بسته در تهران دارند می‌توانند از خدمات اسپید استفاده کنند. مهدی خادمی مقدم بنیانگذار ۳۰ ساله این استارتاپ، مقطع لیسانس و فوق لیسانس را در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است. حدود ۶ سال از آشنایی او با اکوسیستم می‌گذرد و به گفته خودش، زمان ورودش به اکوسیستم روی مباحث مدیریتی و بازاریابی متمرکز شده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از ایده تا اجرای اسپید بگوید.

از تجربه‌های قبل از اسپید و آشنایی با اکوسیستم برایمان بگویید؟

از سال ۸۸ به‌صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شدم. چندین تجربه کارمندی در شرکت‌های کوچک و بزرگ و همینطور چند تجربه راه‌اندازی شرکت دارم. سال ۹۵ بعد از تجارب بسیار  خوبی که در شرکت TCL در بخش توسعه بازار کسب کردم، به این نتیجه رسیدم که میتوانم کسب‌و‌کار خودم را شروع کنم و ایده اسپید را استارت زدم. سال ۹۳ همزمان با آشنایی با اکوسیستم روی مباحث مدیریت و بازاریابی استارتاپ‌ها متمرکز شدم.


ایده اسپید چطور شکل گرفت؟

آن زمان ما به نسبت زیاد از پیک موتوری برای انتقال بسته‌ها استفاده می‌کردیم ولی گرفتن پیک در لحظه با قیمت مناسب برایمان سخت بود. برای رفع این مشکل تصمیم گرفتیم اپلیکیشنی را برای درخواست به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هنگام پیک موتوری طراحی کنیم. اسپید در همین راستا در سال ۹۵ شکل گرفت. در سال ۹۷ چرخشی روی بیزنس مدل اسپید، ایده و محصول داشتیم که ایده اولیه بطور کامل تغییر کرد.

اسپید را چطور معرفی می‌کنید؟

اسپید در حال حاضر یک پلتفرم پست و ارسال انبوه و تجمیعی درون شهری است. استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاینی که نیاز به ارسال‌های تکرارپذیر، روزانه و تجمیعی دارند در استفاده از سرویس‌های تقاضامحور با مشکل روبرو می‌شوند. این شرکت‌ها به کمک اسپید می‌توانند با یکبار اقدام برای ارسال و پرداخت تعرفه ثابت، کالای خود را ارسال کنند. از طرفی دیگر نیازی به تعامل مستقیم با موتورسوارها ندارند و نگران افت‌خیز تعداد ارسال‌ها و هزینه‌ها نیستند. اسپید مدیریت ۰تا۱۰۰ارسال کالا با تعرفه ثابت را برای آن‌ها انجام می‌دهد.

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟ در آینده چه بخش‌هایی به آن اضافه خواهد شد؟

اسپید خدمات ارسال همان روز و ارسال روز بعد را دارد که فروشگاه‌ها با توجه به نوع کالا زمان ارسال را انتخاب می‌کنند. همچنین طبق قراردادی که با بیمه سامان امضا کردیم برای اولین بار یک پوشش بیمه‌ای در سامانه‌های پستی و درون‌شهری ارائه خواهیم کرد. خدمات پرداخت در محل اسپید به‌گونه‌ای است که پول مستقیم به حساب کسب‌وکارها واریز می‌شود. در نهایت پس از ارسال بسته‌ها گزارشی به سازمان فرستنده داده می‌شود. در آینده از طریق عقد تفاهم‌نامه با شرکت پست بخش ارسال به شهرستان‌ها راه‌اندازی خواهد شد و از چند قرارداد با شرکت‌های بزرگ رونمایی خواهیم کرد.

حجم بازار این حوزه را چقدر برآورد کردید؟ اسپید چه سهمی از این بازار دارد؟

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات حدود ۱میلیارد جابجایی در سال اتفاق می‌افتد. بخش عمده‌ای از این جابجایی از تهران به تهران و از تهران به مراکز شهرستان‌ها است. به‌واسطه اینکه ما پلتفرم جابجایی درون‌شهری هستیم در حال حاضر روی تهران به تهران تمرکز داریم. به غیر از شرکت پست در حال حاضر اسپید رهبر بازار پستی در محدوده تهران از نظر تعداد جابجایی و تعداد مشتریان است.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ایران را از واردات دستگاه‌های تمرینی ورزش بی‌نیاز می‌کنیم

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

استارتاپ ابر پزشکی کاغذ را از تصویربرداری پزشکی حذف می‌کند

 

تا امروز چه تعداد مشتری داشته‌اید؟

تا امروز بیش از هزار کسب‌وکار از خدمات اسپید استفاده می‌کنند. با توجه به خدماتی که در آینده اضافه خواهیم کرد این تعداد روبه افزایش خواهد بود.

وضعیت رقابت در این حوزه چطور است؟

اگرچه رقبایی سنتی در این بازار فعالیت دارند اما اسپید با استفاده از الگوریتم‌های خاص توانسته سرعت و کیفیت ارسال بسته‌ها را به خوبی ارتقا دهد. با اسپید کسب‌وکارها می‌توانند مدیریت بسته‌های خود را به راحتی انجام دهند. بخش پیش‌بینی زمان رسیدن بسته توسط تیم اسپید در حال توسعه است که فعال‌سازی این بخش به مدیریت زمان ارسال بسته‌ها  برای گیرنده و فرستنده کمک بزرگی خواهد کرد.

آیا تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟چه میزان سهام واگذار کردید؟

اسپید تا امروز در ۳راند به مبلغ بیش از ۷ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته است. این سرمایه‌ها از سرمایه‌گذاران فرشته و هلدینگ‌های تخصصی جذب شده و در ازای آن سهامی واگذار شده است. در رابطه با مبلغ واگذاری سهام نمی‌توانم صحبت کنم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

از چالش‌های این مسیر برایمان بگویید؟

چالش در جذب نیروی متخصص داشتیم که سعی کردیم با نیروپروری این چالش را پشت‌سر بگذاریم. چالش‌های زیادی در زمینه کسب مجوزها داشتیم که از طریق رایزنی با بخش‌های مختلف و از جمله اتحادیه برطرف شده است. چالش بزرگ ما با شهرداری بود که در اواخر اسفند سال گذشته منجر به پلمپ اسپید شد. اما با وجود تمام این مشکلات و چالش‌ها سعی کردیم با هم‌فکری تیمی آن‌ها را پشت سر بگذاریم.

وضعیت اکوسیستم ایران را چطور می‌بینید؟

این اکوسیستم در دوران پوست‌اندازی قرار دارد. زمانی بزرگ‌نمایی‌های زیادی از اکوسیستم شد ولی مشکلاتی مثل تحریم‌ها، عدم ورود سرمایه‌گذاران خارجی مانع شد که اکوسیستم مسیر سالمی را طی کند. در حال حاضر جو حاکم بر اکوسیستم آرام‌تر و  واقع‌بینانه‌تر شده و در کلیه بازیگران آن در مسیر اصلاح قرار گرفته‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *