مدیر اجرایی در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

خریدوفروش دامنه بدون پرداخت کارمزد با استارتاپ نام

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
مزایده دامنه نام

همان‌طور که می‌دانید خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی در تمام دنیا یک شغل پردرآمد به حساب می‌آید. فروشندگان دامنه‌های اینترنتی در دنیا برای فروش دامنه‌های خود از سایت‌های مزایده‌ای استفاده می‌کنند و سایت‌هایی مانند GoDaddy و Sedo در این حوزه بسیار معروف و شناخته شده هستند. به دلیل نبود چنین سیستمی در کشور،  استارتاپ «نام» سعی کرده به بهترین شکل ممکن، پلتفرمی برای مزایده دامنه‌های اینترنتی ایجاد کندکه در کنار بهترین امکانات، از تقلب و کلاهبرداری‌ها نیز جلوگیری شود. وب سایت nam.ir از سال ۹۸ فعالیت خود را با هدف بومی کردن بهترین پلتفرم‌های مزایده دنیا در ایران آغاز کرده است. این کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهد که به صورت رایگان دامنه خود را در سامانه مزایده نام به مزایده بگذارید، از سوی دیگر خریداران نیز می‌توانند به صورت رایگان پیشنهادات خود را ثبت و برنده مزایده شوند.استارتاپ نام در طول برگزاری مزایده، وظیفه بازاریابی فروش دامنه شما را به عهده خواهد داشت. امید آجیلیان طهرانی، مدیر اجرایی این استارتاپ  که در رشته مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده  قرار است در این گفتکو برایمان از ایده تا راه‌اندازی نام بگوید.

از تجربه‌های کاریتان قبل از استارتاپ نام بگویید؟

سال ۹۶ با ورود به اکوسیستم استارتاپی در حوزه رشته تحصیلی خودم فعالیت را آغاز کردم. مدتی در مجموعه نی نی سایت مشغول به کار شدم و در حال حاضر مدیر اجرایی سایت نام ، سایت مختص مزایده دامنه اینترنتی هستم. البته همزمان  روی چندین پروژه در این زمینه فعالیت دارم که به زودی رونمایی خواهد شد.


 ایده نام چه زمانی و  چطور شکل گرفت؟

ایده اولیه پروژه مزایده دامنه ناماز فروردین ۹۸ شکل گرفت و از اول بهمن ماه همان سال به صورت رسمی اولین مزایده و فروش روی سایت آغاز شد. نام از زیرمجموعه‌های سایت رند است و با توجه به نیازی که در سایت رند در خصوص خرید و فروش دامنه احساس شد سایت نام راه‌اندازی شد. با توجه به تجربیاتی که در بخش دامنه سایت رند داشتیم نیاز بازار شناسایی شد. از آنجا که در حوزه خرید و فروش دامنه و ایجاد پرداخت امن بین خریدار و فروشنده پلتفرمی وجود نداشت ایده نام شکل گرفت.

نام را چطور معرفی می‌کنید؟
سایت ما یک پلتفرم واسط است . در نام، خریدار بدون پرداخت کارمزد، به‌صورت مستقیم دامنه مد نظرش را از شخص صاحب دامنه که در مزایده دامنه نام شرکت کرده خریداری می‌کند. از این طریق دلالان و واسط‌ها حذف شده و دامنه مد نظر با قیمتی بسیار مناسب و واقعی بفروش می‌رسد . نام برای صاحبین دامنه که همان فروشندگان ما هستند  تا به امروز بسیار جذاب بوده است.

نام در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خدمات ما شامل

  • خرید و فروش دامنه اینترنتی در قالب مزایده
  • بازاریابی هدفمند برای دامنه قرار گرفته در مزایده با پسوندهای دیگر و دارای محتوا:. تیم بازاریابی نام کلیه اقدامات و مذاکراتی که لازم است تا به فروش این دامنه منجر شود را هدایت و مدیریت می‌کند .
  • مزایده های رویدادی: برگزاری مزایده‌ها طبق رویدادهای روزانه و انجام هماهنگی‌ها لازم با اشخاص و کسب‌وکارهای مرتبط با آن رویداد
  • پرداخت امن نام
  • خدمت اطلاع‌رسان هوشمند که به تازگی رونمایی شده است.

یکی از دغدغه‌های کاربران ما، عدم اطلاع به موقع از مزایده‌های مورد علاقه‌شان بود. برای مثال کاربر علاقه‌مند به حوزه پزشکی تمایل دارد زمانی که مزایده‌های حوزه پزشکی روی سایت فعال می‌شوند، از این مزایده‌ها خبردار شود. ما در جدیدترین بروزرسانی نام از سرویس اطلاع رسان هوشمند رونمایی کردیم. این سرویس به کاربر کمک می‌کند تا از مزایده‌های مورد پسند خود از طریق پیامک مطلع شود. در نسخه جدید سایت نام، یک منوی جدید در بخش پنل کاربری به نام سرویس‌های ویژه اضافه شده است. از این پس سرویس‌های ویژه و جدید سایت در این زیر منو قرار خواهند گرفت.در سرویس اطلاع‌رسان هوشمند کاربران می‌توانند با ثبت اطلاعاتی که از طریق یک فرم از پیش طراحی شده از آنها گرفته می‌شود، علاقه‌مندی‌های خود را در سیستم تعریف نمایند. سپس کاربر بعد از قرار گرفتن مزایده‌هایی که با علاقه‌مندی او یکسان است، از طریق پیامک از شروع مزایده‌ها باخبر خواهد شد.

     تا امروز چند نفر از خدمات نام استفاده کرده‌اند؟
کاربران فعال سایت حدودا ۱۰۰۰ نفر هستند که روزانه این عدد در حال افزایش است.

     رقیب داخلی دارید؟

خیر. در این حوزه رقیب داخلی نداریم اما سایت های خارجی مانند  godadyو  Sedo  در این حوزه فعالیت می‌کنند .

  نام در فرآیند ارائه خدمات چه چالش‌هایی با بخش‌های داخلی و خارجی داشته‌؟

بزرگترین چالش ما در خصوص تعامل با سایت ایرنیک و عدم تایید تعداد زیادی دامنه توسط این سایت است. در رابطه با    دامنه‌هایی با پسوند بین المللی ما امکان اطلاع از مالکیت دامنه را نداریم و به همین دلیل روند انتقال این نوع دامنه‌ها بسیار  طولانی است و باید با شخص مزایده‌گذار مداوم در ارتباط باشیم. همچنین به دلیل تحریم‌ها امکان انتقال دامنه‌ای که در یک سایت غیرایرانی ثبت شده وجود ندارد. خریدار یا باید در همان سایت ثبت نام کند  که بعد از انتقال به پنل هزینه‌ای پرداخت نکند که اینکار ریسک بالایی دارد. اگر هم بخواهد به سایت‌های ایرانی که اینگونه خدمات را ارایه می‌کنند منتقل شود هزینه‌های بالایی را باید متقبل شود.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

رشد چشمگیر پذیرش ۲۴ در دوران کرونا

برنامه سایکلاپس برای درمان اوتیسم، بیش‌فعالی و انواع فوبیا با واقعیت مجازی

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *