‌بنیانگذار ژین در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

اپلیکیشن نوبت دهی ژین ۷۰ هزار کاربر دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
اپلیکیشن نوبت دهی ژین

اپلیکیشن نوبت دهی ژین ( به معنای زندگی در زبان کوردی) با هدف ارتقا و گسترش خدمات سلامت الکترونیک با حمایت و تحت مدیریت شرکت دانش‌بنیان اهورا از سال ۹۶ در شهر سنندج فعالیت خود را آغاز کرده است. این استارتاپ درحال حاضر خدمات نوبت‌دهی اینترنتی، مشاوره برخط، محتوای دیجیتال و سایر خدمات بستر حوزه سلامت را ارائه می‌کند. آرمان قوامی بنیانگذار ۳۵ ساله این استارتاپ متولد و ساکن سنندج است. او در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده و به گفته خودش تجربه ۱۵ ساله در زمینه برنامه‌نویسی، منتورینگ و مدیریت محصول دارد. با او به گفتکو نشستیم تا برایمان از راه‌اندازی ژین بگوید.

از ورودتان به بازارکار برایمان بگویید. چه تجاربی کاری قبل از راه‌اندازی ژین داشتید؟

من حدود ۱۵ سال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سلامت دیجیتال تجربه کسب کردم و همچنین در زمینه شتابدهی و راه‌اندازی استارتاپ فعالیت کرده‌ام. هم‌اکنون مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اهورا هستم که یک دهه از فعالیت این شرکت در حوزه سلامت دیجیتال می‌گذرد. در این مدت به‌صورت تیمی ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی را برای بخش خصوصی و دولتی  شامل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه، داروخانه و مطب‌ها طراحی و تولید کردیم. در نهایت این نرم‌افزارها را به صورت یکپارچه در قالب استارتاپ ژین ارائه کردیم که تا امروز ۳ سال از فعالیت جدی و متمرکز آن می‌گذرد.


چطور با اکوسیستم آشنا شدید؟ژین چطور متولد شد؟

از اواخر سال ۹۵ با زیست‌بوم فناوری کشور آشنا شدیم. به کمک ایجاد تعاملات با فعالین و بازیگران اصلی حوزه سلامت دیجیتال، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری کردستان و نیز فعالیت به عنوان نهاد فناوری سلامت در قالب طرح ملی تکاپو؛ ژین نوین متولد شد. از سال ۹۶ فعالیتمان را در قالب اپلیکیشن نوبت دهی ژین شروع کردیم و سپس تلاش کردیم امکانات مختلفی را بر اساس مطالعات بازار و نیازسنجی به پلتفرم اضافه کنیم.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

رشد چشمگیر پذیرش ۲۴ در دوران کرونا

برنامه سایکلاپس برای درمان اوتیسم، بیش‌فعالی و انواع فوبیا با واقعیت مجازی

 

ژین قرار است چه نیازی را در جامعه پاسخ دهد؟

اپلیکیشن نوبت دهی ژین آمده تا نیازهای مردم را در حوزه موبایل هلث و دورا سلامت پاسخ دهد. از این به بعد مردم، بیماران و بیمه‌شدگان خدمات از راه دور را از طریق موبایل و اینترنت دریافت می‌کنند. در حالیکه سال‌های پیش با روش های سنتی و حضوری، با سختی و صرف زمان بیشتر آن را انجام می‌دادند. ژین بین عرضه‌کنندگان خدمات سلامت و سلامت جویان نقش واسط را دارد.

در حال حاضر چه خدماتی ارائه می‌دهید؟ چه بخش‌هایی در آینده به ژین اضافه خواهد شد؟

با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی و توسعه زیرساخت کشور در حوزه ICT ، حوزه سلامت دیجیتال به خصوص در دوران کرونا رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر خدماتی مثل دریافت نوبت و مشاوره پزشکان ، محتوای دیجیتال و سایر خدمات الکترونیکی در بستر حوزه سلامت را ارائه می‌کنیم. در آینده نگاهی به حوزه گجت‌های هوشمند و توریسم سلامت خواهیم داشت.

حجم بازار حوزه سلامت را چطور می‌بینید؟چه برنامه‌ای برای توسعه بازار دارید؟

حجم مارکت این صنعت بسیار بزرگ است و بازار جدید و بکری در ایران دارد. در حال حاضر چندین استارتاپ در هر استان قادرند در اقیانوس آبی خود در این حوزه فعالیت کنند. ژین در نظر دارد در فاز اول خدمت‌رسانی به غرب و شمال‌غرب کشور را پوشش دهد. در فاز بعدی ارائه خدمت به برخی از استان‌های کشور و فعالیت در کشورهای همسایه و به‌خصوص عراق و اقلیم کردستان عراق را دنبال خواهد کرد.

تا امروز چه تعداد کاربر داشته‌اید؟

در حال حاضر اپلیکیشن نوبت دهی ژین بیش از  ۳ هزار دانلود، بیش از ۲۵هزار عضو و بیش از ۷۰ هزار کاربر منحصر بفرد داشته است. ما در ماه بیش از ۳۰۰هزار خدمت ارائه می‌کنیم. در اوایل بروز کرونا سیر نزولی را به دلیل کاهش مراجعات حضوری تجربه کردیم که حجم بازار نزدیک به ۳۰درصد کاهش داشت. اما به کمک تکنولوژی و تجربه و با تغییر در مدل کسب‌وکار و توسعه امکانات جدید رشد را از فروردین ۹۹ تجربه کردیم. پیش بینی می‌کنیم در ۶ماه اول سال ۹۹ رشد ۲برابری و تا پایان سال ۹۹ رشد ۳برابری را تجربه کنیم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

رقابت در این حوزه چطور است؟مزیت شما نسبت به رقبایتان چیست؟

در شرف همکاری با رقبا هستیم و همکاری‌ هایی هم تا امروز داشته‌ایم. مزیت رقابتی ژین یک دهه فعالیت اختصاصی در این حوزه و ایجاد برند قابل اعتماد در کردستان، کرمانشاه و دو استان دیگر در غرب کشور است.  تجربه و شناخت و پیشینه تاریخی چندهزار ساله و ارتباط قومی، زبانی و فرهنگی با اقلیم کردستان عراق و نیز سوریه و ترکیه که بیش از ۴۰ میلیون کاربر بالقوه را شامل می‌شود، مزیت رقابتی ژین برای تولید ثروت، ارزآوری و توسعه کارآفرینی خواهد بود.

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر. از طریق سرمایه شخصی و برخی تسهیلات برای توسعه ژین هزینه کردیم. مذاکراتی  برای جذب سرمایه با برخی از صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته داشته‌ایم. طبق برنامه‌ریزی احتمالا  در سال ۹۹ راند اول جذب سرمایه را خواهیم داشت.

از چالش‌های فعالیت در این مسیر برایمان بگویید.

قوانین دست‌و پاگیر و سنتی و نگرش و برخورد مغرضانه و غیرحرفه‌ای برخی مسئولین همواره جز چالش‌های استارتاپی ایران بوده است. این قوانین خیلی از استارتاپ‌ها را زمین‌گیر کرده و نیاز است در کشور قوانین حمایتی و آینده‌نگرانه‌ جدیدی وضع شود. ژین برای عبور از این چالش‌ها با مدل‌هایی مانند B2Bو B2C فروش و توسعه فعالیت خود را جلو برده است. مشکلات کسب مجوزها به خصوص در وزارت بهداشت برای استارتاپ‌های حوزه سلامت هم وجود دارد. البته باید بگویم معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت ارتباطات و وزارت تعاون در چند سال اخیر به عنوان فرشته نجات استارتاپ‌ها حاضر شدند و حمایت عملی خوبی داشته‌اند.

اپلیکیشن نوبت دهی ژین

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

نقاط قوت:

  • بخش خصوصی بسیار چابک، آینده نگر، خلاق و پرامید است.
  • وجود جوانان ماهر و توانمند بزرگترین سرمایه و نقطه قوت کشور است (البته کافی نیست)

نقاط ضعف:

  • مشکلات در شیوه فعالیت و رقابت برخی استارتاپ‌ها که عرصه را با رانت و انحصارطلبی برای رقابت سالم تنگ کردند.
  • بخش دولتی خیلی کند هست و دچار تفکر رقابتی با بخش خصوصی کشور شده که ما با دخالت نابجا و تفسیرهای شخصی برخی مسئولین و مدیران در این بخش مواجه هستیم در نتیجه هزینه‌های بخش خصوصی را بالا برده و خلاقیت و امید به رشد را از آنها گرفته است.
  • نیروی کار ماهر و متخصص به اندازه‌ی کافی در حوزه‌ فناوری اطلاعات نداریم، هنوز مراکز آموزشی، سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها رسالت خود را در قالب نسل دانشگاه کارآفرین به خوبی ایفا نکرده‌اند و ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار شفاف و کامل نیست.
  • موازی کاری‌ها و اتلاف منابع از سمت ارگان‌های مختلف دولتی به اکوسیستم لطمه وارد کرده است.

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *