طبق گزارشها، کرونا در بیماران مختلف تظاهرات متفاوتی دارد. این تفاوت اثرگذاری محدود به بیماران نیست و در کسبوکارهای آنلاین نیز مشاهده میشود.
براساس بررسیهای وبنا، شیوع این ویروس سبب کاهش چشمگیر سفارش آنلاین غذا و کاهش سفرهای تاکسیهای آنلاین شده است.
پلتفرمهای گردشگری نیز از جمله کسبوکارهای آنلاینی هستند که حال بدی را پس از شیوع کرونا تجربه میکنند. در آخرین خبرها علیبابا از تعدیل ۱۸۲ نیروی خود به دلیل کاهش ۸۰ درصدی سفرها خبر داده است.
افزایش فروش فروشگاههای اینترنتی روی دیگر این سکه است. باسلام و اسنپمارکت در گفتگو با وبنا درحالی افزایش میزان فروش خود را تأیید میکنند که ایسام میگوید کرونا تأثیری بر فروشش نداشته است.
رشد فروش باسلام
همبنیانگذار باسلام از رشد ۱۵ درصدی فروش باسلام از اول اسفند ۹۸ خبر میدهد.
سجاد عساکره با بیان اینکه فصل فعلی زمان اوج خریدهای اینترنتی است، میگوید: «همه فروشگاههای آنلاین در این موقع از سال با افزایش فروش مواجه هستند. ولی امسال شیوع ویروس کرونا سبب پرهیز مردم از خروج از منزل شده و فروش فروشگاههای آنلاین را بیش از سالهای گذشته افزایش دادهاست.»
او در ادامه میگوید: «بیشترین رشد فروش در باسلام مربوط به محصولات عید نوروز و مایحتاج زندگی است. البته فروش محصولات عید نوروز در باسلام هر سال در این ماه افزایش پیدا میکند. محصولات خوراکی هم با اینکه رشد فروش داشتهاند ولی پرفروشترین نیستند. برای کمک به مردم برای انجام خرید در شرایط شیوع کرونا به زودی جشنواره بازارهای محلی فروش بهاره در باسلام برگزار خواهد شد.»
رمز دوم پویا فروش ایسام را کاهش داد، کرونا نه
سام مدنپور، مدیرعامل ایسام اما کورنا را بر میزان فروش این فروشگاه اینترنتی بیتأثیر قلمداد میکند.
مدنپور در گفتگو با وبنا از کاهش ۲۰ درصدی فروش ایسام به دلیل اجرای طرح رمز دوم پویا خبر میدهد و میگوید: «در حال حاضر کاهش فروش ایسام به دلیل اجرای رمز دوم پویا بازگشته و کرونا تأثیری بر فروش ایسام نداشته است.»
رشد ۵۰ درصدی تقاضا و اندازه سبد خرید کاربران اسنپمارکت
روابط عمومی اسنپمارکت در گفتگو با وبنا در رابطه با اقدامات این فروشگاه اینترنتی برای پیشگیری از شیوع کرونا، میگوید: «اسنپمارکت از هفتهی آخر بهمن ماه با توجه به زمزمههای وجود کرونا در تهران، استانداردهای جمعآوری و ارسال کالاها را سختگیرانهتر کرد که از جمله میتوان به جمعآوری سفارشها با ماسک و دستکش، ضدعفونی کردن پس از جمعآوری هر سفارش و ضدعفونی کردن باکس پیکهای اسنپمارکت اشاره کرد.»
روابط عمومی اسنپ مارکت در مورد تأثیر کرونا بر فروش این فروشگاه اینترنتی، توضیح میدهد: «از ابتدای اسفندماه با توجه به افزایش نگرانی جامعه در خصوص شیوع کرونا، هم در کانالهای آفلاین و هم در کانالهای آنلاین با افزایش ۵۰٪ تقاضا و اندازه سبد خرید مشتریان مواجه شدیم. تقاضای کالاهای اساسی و خواربار در این بازه افزایش چشمگیری داشت. این مورد باعث افت کالاهای در دسترس در فروشگاهها شد. با تلاش همکاران ما در اسنپمارکت و هایپراستار از ابتدای این هفته با افزایش ظرفیت عملیات و تأمین کالاها شرایط به حالت عادی برگشت. در حال حاضر کاربران میتوانند خرید خود را از اسنپمارکت با انتخاب زمان تحویل در همان روز یا روز آینده انجام دهند. در حال حاضر تمام تلاش اسنپمارکت ارائه ظرفیت بیشتر برای جوابگویی به درخواست بالای کاربران در وضعیت فعلی است.»
دلیل افزایش تراکنشهای زرینپال مشخص نیست
مصطفی امیری، مدیرعامل پرداختیار زرینپال نیز از افزایش تراکنشها خبر میدهد.
به عقیده امیری با توجه به اینکه بیشترین رشد در شاخههایی اتفاق افتاده که به دلیل اجرای رمز دوم پویا با کاهش تراکنش مواجه بودند، نمیتوان دلیل قطعی افزایش تراکنشهای فعلی را شیوع کرونا دانست.
مدیرعامل زرینپال در این رابطه به خبرنگار وبنا میگوید: «براساس اطلاعاتی که در طول ۱۰ سال فعالیت زرینپال بدست آوردهایم، بهترین ماه برای کسبوکارهای آنلاین ماه بهمن و ۱۵ روز اول اسفند است. در حال حاضر هم تراکنشها همان مسیر را طی میکنند و فقط در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ دی ۹۸ که زمان اوج اختلالات حاصل از اجرای رمز دوم پویا بود با ریزش مواجه بودیم.»
امیری در رابطه با دلایل احتمالی افزایش تراکنشها در زرینپال، میگوید: «دلیل این افزایش تراکنش میتواند انجام خریدهایی باید که به هر دلیل در بهمنماه نتوانستند انجام شوند.برای نمونه شاخههایی نظیر بازی و سرگرمی و فیلم که در پی اجرای رمز دوم پویا متوجه کاهش فروش بودند در حال حاضر بیشتری رشد را تجربه میکنند. البته این موضوع میتواند به دلیل قرنطینه و اقبال بیشتر مردم به بازیها برای گذراندن زمان در منزل باشد.»
او تأکید میکند: «تراکنشها در عموم دستهبندیها رشد داشته ولی نمیتوان گفت که این موضوع به طور مشخص به دلیل شیوع کرونا است، بلکه میتواند به دلیل برطرف شدن نسبی مشکلات رمز دوم پویا باشد. به طور کل در در این بازه پارامترهای زیادی که بر خرید آنلاین تأثیر دارند تغییر کرده و به همین دلیل نمیتوان یک دلیل قطعی برای افزایش تراکنشها متصور شد.»
* خبرنگار: محمد مهدی دمیرچی
مطالب مرتبط:
علیبابا با ۱۸۲ عضو خود خداحافظی کرد
شیوع کرونا سفرهای تاکسیهای اینترنتی را کاهش داد
خدمات رایگان رایچت به مراکز درمانی بهمنظور کاهش مراجعه حضوری مردم
آغاز دورکاری تیم زرینپال به دلیل شیوع کرونا
اکوسیستم استارتاپی در مصاف با کرونا
دورکاری کرونا را از تیم «باسلام» دور نگه میدارد
مسیریابهای بلد و نشان اطلاعات مراکز درمانی کرونا را روی نقشه نمایش میدهند
حال بد پلتفرمهای گردشگری ایران پس از شیوع کرونا
حجم بلیتهای استردادشده تا پایان سال به ۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید
به دلیل شیوع کرونا برگزاری رویداد آنلاین در لحظهنگار رایگان شد