معاون حقوقی، املاک و تدوین ضوابط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛

اسنپ و تپسی برای فعالیت باید مراحل قانونی را طی کنند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸

امیر درفشه، سرپرست معاونت حقوقی، املاک و تدوین ضوابط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جمله افرادی بود که در جلسه رسیدگی به شکایت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی که ۴ شهریور ۹۸ برگزار شد، حضور داشت.

سرپرست معاونت حقوقی، املاک و تدوین ضوابط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پس از اتمام جلسه دادگاه به خبرنگار وبنا گفت: «به اتفاق اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و شرکت‌های اسنپ و تپسی توافق کردیم تا زمان دادگاه تجدید شود. در حال مذاکره هستیم تا شرکت‌های اسنپ تپسی و سایر شرکت‌های مشابه براساس قانون فعالیت کنند تا دیگر نیاز به پیگیری قضایی نباشد.»

امیر درفشه در رابطه با بنیان حقوقی شکایت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، گفت: «ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ تاکید دارد که مدیریت و نظارت بر امر حمل و نقل کالا، بار و مسافر برعهده شهرداری است. در قوانین دیگر نیز آمده است که حمل و نقل مسافر توسط مسافربران شخصی حتما باید از طریق خودروهای دارای مجوز نظیر تاکسی‌ها و آژانس‌ها صورت پذیرد که فرآیندهای قانونی اخذ مجوز را طی کرده اند. حتی در ردیف جرایم راهنمایی و رانندگی برای مسافربران شخصی جریمه در نظر گرفته شده است. یعنی یک فرد نمی‌تواند صرفا براساس این که موسسه‌ای با او قرار داد بسته است اقدام به مسافرکسی کند.»


درفشه هدف پیگیری قضایی این موضوع را انتفاع مالی ندانست و گفت: «بحث ما این است که قانون رعایت نمی‌شود.»

درفشه در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا مبنی بر منافات صحبت او با صحبت‌های مسئولین شهرداری تهران در رویدادی در اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر قصدشان برای دریافت ۲ درصد سود از تاکسی‌های آنلاین، گفت: «صحبت‌های من ناظر بر بخش حقوقی این موضوع است. سیاستگذاری در بخش حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر عهده آقای پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران است. من به لحاظ تکلیف اداری، سازمانی و حقوقی باید این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کردم.»

درفشه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار وبنا مبنی بر این که آیا امکان اخذ عوارض از شرکت‌هایی که ارزش افزوده پرداخت می‌کنند وجود دارد، گفت: «این مسائل مربوط به بحث‌های سیاستگذاری و مدیریت کلان شهری است و من در جریان نیستم. از نظر حقوقی کلیه مسافربران باید تحت مدیریت و نظارت شهرداری فعالیت کنند. قانون ما در این زمینه درست و مترقی است و در همه جای دنیا نیز قانون این اختیار را به شهرداری‌ها داده است. مدیریت شهرداری بر مسافربران به دلیل اینکه مسافران می‌دانند یک سازمان حکومتی در حال نظارت بر راننده است، سبب ایجاد احساس امنیت در مردم می‌شود. بنابراین در حال دفاع از حقوق مردم هستیم.»

درفشه در ادامه گفت: «برای ساخت یک ساختمان به دلیل شرایطی که ساخت و ساز برای همسایه‌ها و معبر ایجاد می‌کند باید پروانه گرفت و عوارض داد. شهرداری این هزینه را دریافت می‌کند تا جای دیگری بتواند خدمات رسانی کند. بحث اخذ عوارض از تاکسی‌های آنلاین مربوط به بخش اداری و سازمانی است و به بخش حقوقی ارتباط مستقیم ندارد. مگر اینکه در این رابطه بخواهیم نظام حقوقی این عوارض را بررسی کنیم. بحث ما این است که اسنپ و تپسی برای فعالیت باید مراحل قانونی را طی کنند تا هم مردم احساس امنیت بیشتری کنند و هم شهرداری به تکلیف قانونی خود عمل کرده باشد.»

مطالب مرتبط:

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اسنپ و تپسی را به دادگاه ‌می‌برد

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواهان ابطال مجوز تاکسی‌های آنلاین است / شکایت از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی لکه سیاهی بر عملکرد شهردار تهران است

شهرداری و وزارت کشور می‌خواهند میوه رسیده تاکسی‌های آنلاین را بچینند

مدیرعامل اسنپ: به سیستمی سامان دادیم که تاکسیرانی نتوانسته بود

با همکاری وزارت کشور در حال نوشتن دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین هستیم / به وزارت ارتباطات راهکاری دادیم که مانع باطل شدن سرتیفیکیت‌های شرکت اپل می‌شود

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *