سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

شهرداری و وزارت کشور می‌خواهند میوه رسیده تاکسی‌های آنلاین را بچینند

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸

انتشار گزارش مسافرکش‌های خانه‌به‌دوش در روزنامه همشهری که وضعیت رانندگانی که از شهرستان به تهران آمده‌اند و شب‌ها در ماشین می‌خوابند را شرح می‌دهد، واکنش‌های زیادی در برداشت.

در این میان توییت علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در این مورد از واکنش‌هایی بود که سبب بازخورد منفی دیگر کاربران شبقکه توئیتر شد.

قنادان با اشاره به گزارش یاد شده، در توییتر نوشته بود: «گزارش خبری از شکل‌‌گیری پاتوق‌های ماشین‌خوابی مسافرکش‌های شهرستانی که با سودای درامد آنچنانی در اپلیکیشن‌های حمل و نقل به تهران آمده اند زنگ هشدار برای یک عارضه اجتماعی واقعی و پرهزینه در کف جامعه است که با خیال اشتغال آفرینی دانش‌بنیان نمی‌تووان ساده از کنارش گذشت.»


برخی کاربران این توئیت را در راستای سهم‌خواهی تاکسیرانی از تاکسی‌های آنلاین تفسیر کردند و مزایای تاکسی‌های آنلاین را به او یادآور شدند.

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی معتقد است مشکلات اقتصادی کشور سبب شده است اشتغال وضعیت بدی پیدا کند و افراد ناگزیر به مهاجرت شوند.

الفت‌نسب با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور، وضع بد اشتغال و مهاجرت در طول سال‌های مختلف حاصل شده است، می‌گوید: «باید دید اگر تاکسی‌های آنلاین نبودند چه اتفاقی می‌افتاد. تاکسی‌های آنلاین توانسته‌اند حداقل بخشی از مشکلات درآمدی و اشتغال را حتی برای شغل‌های دوم و سوم حل کنند و این جای تقدیر دارد. در چند ده سال گذشته این رانندگان در خیابان‌ها بوده‌اند ولی به خوبی ساماندهی نشده بودند و درآمد مناسبی هم نداشتند. در گذشته در این بین حتی افرادی نظیر «خفاش شب» بین رانندگان بودند که سواستفاده می‌کردند. تاکسی‌های آنلاین با همکاری پلیس امنیت را در این حوزه پایدار کردند.»

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی ادامه می‌دهد: «از حاکمیت و شهرداری توقع داشتیم از تاکسی‌های آنلاین تشکر کنند نه اینکه آن‌ها را سیبل قرار دهند. این برخوردها شاید به دلیل تکالیف و بودجه‌هایی است که در گذشته داشته اند و عملی انجام نداده‌اند. ما شاکی هستیم ولی نمی‌دایم چرا جای شاکی و متشاکی عوض شده است.»

الفت‌نسب با اشاره به موفقیت تاکسی‌های آنلاین، می‌گوبد: «شهرداری و وزارت کشور دیده‌اند که کسب‌وکارهای آنلاین در این چندسال موفق به ساماندهی حمل و نقل شده اند، می خواهند میوه رسیده تاکسی‌های آنلاین را بچینند. اسمش را هم نظارت می‌گذارند. ما با نظارت مشکلی نداریم، اما دوستان به دنبال مجوز و کسب درآمد از تاکسی‌های آنلاین هستند. ما با ایجاد چارچوب نظارتی موافقیم ولی با دادن مجوز جدید از سوی یک نهاد حاکمیتی مخالفیم. قرار بود وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری هم آئین‌نامه ای برای نظارت بر تاکسی‌های آنلاین بنویسند ولی متاسفانه وزارت کشور آنطور که باید در این زمینه همکاری نمی‌کند.»

در جلسه‌ای که در روز ۳۰ تیر ۹۸ در اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف با موضوع نظارت و قانون گذاری تاکسی‌های اینترنتی برگزار شد، مسئولین شهر تهران از درخواست ۲ درصد سهم از تاکسی‌های آنلاین صحبت به میان آورده بودند.

اسنپ در پاسخ به مطالب مطروحه در جلسه فوق با انتشار بیانیه‌ای گفته بود: شهرداری نمی‌تواند خود را به عنوان شریک به تاکسی‌های اینترنتی تحمیل کند.

مطالب مرتبط:

شهرداری‌ها در صدد مقابله با تاکسی‌های اینترنتی هستند

با همکاری وزارت کشور در حال نوشتن دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین هستیم

طبق قانون بر سامانه‌های هوشمند جابه‌جایی نظارت می کنیم

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *