مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران: اختلافات بر سر تاکسی‌های آنلاین با تصحیح قانون برطرف می‌شود / دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی: شکایت شهرداری از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به نفع کسب‌وکارهای آنلاین نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
قیمت تاکسی ‌های اینترنتی

اختلافات بر سر مجوزدهی به تاکسی‌های آنلاین آتشی است که علاقه‌ای به ماندن زیر خاکستر ندارد.

شهرداری تهران معتقد است که سامانه‌های هوشمند حمل و نقل باید در ردیف سایر تاکسی‌ها، ذیل معاونت حمل و نقل و تاکسیرانی شهرداری تهران فعالیت کنند.

از سوی دیگر تاکسی‌های آنلاین که با مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی فعالیت می‌کنند، تاکسیرانی را رقیب خود می‌دانند و مدیریت رقیب بر رقیب را برابر با نابودی خود قلمداد می‌کنند.


دغدغه شهرداری تهران محدود به نظارت بر تاکسی‌های آنلاین نیست. مدیرعامل اسنپ ۲۰ تیر ۹۸ به خبرنگار وبنا گفت که با همکاری وزارت کشور در حال نوشتن دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین هستیم.

هرچند کمی بعد رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، از عدم همکاری وزارت کشور در تهیه آیین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های آنلاین خبر داد و گفت: «ما با نظارت مشکلی نداریم، اما دوستان به دنبال مجوزدهی و کسب درآمد از تاکسی‌های آنلاین هستند.»

این اختلافات در روز ۳۰ تیر ۹۸ در جلسه ای دز اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف با موضوع نظارت و قانون گذاری تاکسی‌های اینترنتی رنگ جدی‌تر به خود گرفت. مسئولین شهرداری تهران در این جلسه از درخواست ۲ درصد از سود تاکسی‌های آنلاین صحبت به میان آوردند.

در طول این مدت تاکسی‌های آنلاین نظیر سایر کسب و کارهای مجازی، با مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به فعالیت می‌پرداختند و این اتحادیه مدافع تاکسی‌های آنلاین در برابر شهرداری بود.

تا اینکه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از شکایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آن اتحادیه با هدف ابطال مجوز تاکسی‌های آنلاین خبر داد.

اگر اختلافی وجود دارد باید با تصحیح قانون برطرف شود

 

محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با وبنا، طبق قانونی فعلی ایران، صدور مجوز برای تاکسی‌ها را از وظایف اتحادیه تاکسیرانی می‌داند.

محمد جعفر نعناکار در رابطه با بنیان حقوقی شکایت معاونت حمل‌ونقل و نرافیک شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، می‌گوید: «ما معتقدیم که تاکسی‌های اینترنتی پلتفرم‌هایی هستند که کار دلالی انجام می‌دهند و از این رو شاید نیاز به مجوز تاکسیرانی نداشته باشند. البته این موضوع قابل بحث است و کارشناسان باید در این مورد بررسی کنند که تاکسی‌های اینترنتی پلتفرم هستند یا تاکسی‌هایی محسوب می‌شوند که در حال بکارگیری ابزارهای الکترونیکی هستند. این موضوع بسیار مهم است که آیا پایه کار تاکسی‌های آنلاین ابزارهای الکترونیکی است و یا ابزارهای الکترونیکی .صرفا ابزار این تاکسی‌ها هستند

نعناکار ادامه می‌دهد: «اگر ابزارهای الکترونیکی صرفا ابزار تاکسی‌های آنلاین باشند، تاکسی‌های آنلاین باید از اتحادیه تاکسیرانی مجوز بگیرند. ولی اگر ذات تاکسی‌های آنلاین آی‌تی باشد، نیاز به مجوز تاکسیرانی ندازند و چون پلتفرم هستند می‌توانند مجوز خود را از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و یا سازمان نظام صنفی رایانه ای دریافت کنند.»

او در رابطه با نتیجه احتمالی این شکایت می‌گوید: «معلوم نیست نتیجه این شکایت چه خواهد شد چون باید دید موضوع و دلایل استنادی پرونده چیست و قاضی کدام نظریه از مواردی که مطرح شد را برای مطرح کردن دادخواست قبول دارد.»

این حقوقدان این شکایت را به مثابه اعلان جنگ شهرداری به کسب و کارهای آنلاین نمی‌داند و ادامه می‌دهد: «این موضوع جنگ نیست، بلکه طرفین در حال عمل به وطایف قانونی خود هستند. شاید اگر شهرداری این کار را انجام ندهد مورد مواخذه نهادهای نظارتی قرار گیرد. از این رو شهرداری موظف است قانون فعلی را پیگیری کند تا به وظایف قانونی خویش عمل کرده باشد. اگر اختلافی وجود دارد باید با تصحیح قانون برطرف شود.»

شکایت معاونت حمل و نقل ترافیک از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به سود کسب و کارهای آنلاین نیست

 

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران شکایت معاونت حمل و نقل ترافیک از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را به ضرر بدنه اکوسیستم استارتاپی ایران می داند.

شایان شلیله در این رابطه توضیح می‌دهد: «فعالیت‌های صنفی براساس قانون نظام صنفی کشور انجام می‌شود. براساس این قانون اتحادیه‌های صنفی از دل بخش خصوصی به وجود می‌آیند و زیز نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کنند. اتحادیه‌های صنفی در زمینه مجوزدهی، همکاری‌ها و مدیریت مسائل صنوف فعالیت می‌کنند. تاثیر فضای آنلاین روی همه صنوف است. از این رو اتحادیه‌ای تشکیل شد که افرادی که فعالیت صنفی آنلاین دارند بتوانند زیر نظر آن فعالیت کنند. تشکیل این اتحادیه با توجه به گذار از فضای سنتی به فضای مدرن، کاری درست و اصولی بود.»

او ادامه می‌دهد: «اگر قرار باشد که بخشی از دولت با شکایت از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برای انجام اموری که اختیار قانونی آن را دارد، فعالیت صنفی این اتحادیه را زیر سوال ببرد، فضای تعامل به فضایی یکسویه تبدیل می‌شود. با توجه به اینکه شهرداری تهران بارها درصدی از سود تاکسی‌های انلاین را طلب کرده است، این موضوع به نفع اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین نیست و راه را برای شکایت هر سازمان از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برای چنین اهدافی باز می‌کند.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *