گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ پلتفرم سلامت «بقراط» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۳

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ خود را با روایتی از سوگندنامه پزشکی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش؛ نرم‌افزار مدیریت مراکز درمانی بقراط در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده و داده‌های این گزارش بیانگر آن است که طرح کلینیک ۶۰ درصد و طرح مطب این پلتفرم ۲۷ درصد در قیاس با سال گذشته رشد داشته است.

بر اساس گزارش سال ۱۴۰۲ پلتفرم آنلاین سلامت بقراط بیشترین تراکم پزشکان و همچنین بیشترین تراکم کاربران در تهران است. این موضوع از زوایای متفاوتی قابل توجه است. از طرفی بر اساس این گزارش علاقه  پایتخت‌نشینان نسبت به استفاده از خدمات سلامت دیجیتال بیشتر است و از سویی دیگر عواملی مانند ترافیک شهری، سرعت بالا و شلوغی زندگی روزمره و همچنین دسترسی بیشتر به ابزار و زیرساخت مناسب منجر به این استقبال شده است.


آیا سلامت دیجیتال در ایران توسعه پیدا کرد؟

این گزارش امکان رصد رشد و توسعه سلامت دیجیتال را نیز فراهم کرده است. سهم ۴۵.۵۵ درصدی پزشکان تهران در بررسی نقطه به نقطه استفاده از مدیریت مطب و کلینیک نیز یک بار دیگر تاکیدی بر تراکم پزشکان در پایتخت است. این شاخص یک بار دیگر نگرانی درباره مرکزگرایی را تشدید می‌کند.

از سویی دیگر این امکان وجود دارد که شهرهای کوچک نه تنها دسترسی به زیرساخت و امکانات مناسب برای استفاده از خدمات سلامت دیجیتال را نداشته باشند، بلکه به شکل کلان نیز به این حوزه دعوت نشده‌اند.

در بخشی از این گزارش که سهم استفاده از ویزیت آنلاین، تلفن، متنی و حضوری را مورد بررسی قرار داده، ۹۸.۴۶ درصد از سهم انواع ویزیت به ویزیت حضوری رسیده است. بر اساس این اطلاعات اعتماد به جریان سلامت دیجیتال، مخصوصا در حوزه ویزیت غیر حضوری نیازمند فرهنگ‌سازی است.

هرچند از آنجایی که دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی، به طور ویژه اینترنت پایدار با چالش‌های بسیاری روبرو است، این مهم محقق نخواهد شد، مگر با ایجاد این ظرفیت برای کاربران.

چنین موضوعی البته نیازمند توجه بیشتر نهادهای دولتی و قانون‌گذاری است. تحقق آن نیز مبتنی بر پذیرش ضرورت زندگی دیجیتال از سوی سیاست‌گذاران این حوزه است.

یادآوری سوگند پزشکی در گزارش سال ۱۴۰۲ بقراط

گزارش سال ۱۴۰۲ پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با ارائه روایتی از سوگندنامه پزشکان ایران و همچنین اشاره به بخشی از سوگندنامه بقراط، هر یک از رویکردهای خود را مبتنی بر این سوگندنامه تشریح کرده است.

بقراط با تکیه بر اصل «احترام به حقوق بیماران» اعلام کرده که کاربران این پلتفرم ۲۱.۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند.

در شرایطی که دسترسی به پزشکان متخصص امری مهم در جریان توسعه کشورها محسوب می‌شود؛ بقراط توانسته با استفاده از خدمات سلامت دیجیتال، این شاخص توسعه‌یافتگی را مورد توجه جدی قرار دهد.

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سلامت دیجیتال، بازوی افزایش سلامت عمومی جامعه است. به همان میزان که سلامت عمومی جامعه افزایش پیدا کند، شاخص‌های نشاط و بهره‌وری نیز بهبود پیدا می‌کند. نگاهی کلی به گزارش سال ۱۴۰۲ بقراط هم نشان‌دهنده بهبود شرایط نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

استفاده بیشتر کاربران زن از پلتفرم آنلاین سلامت بقراط

بخشی از این گزارش که پراکندگی سن و جنسیت کاربران را نشان می‌دهد نیز از منظر مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی و همچنین اقتصاد اجتماعی بسیار مهم و مورد توجه است. جالب است که میانگین سنی کاربران این پلتفرم ۳۷ سال است و کفه ترازوی جنسیتی نیز با سهم ۶۵.۸۱ درصد به سمت زنان سنگینی می‌کند.

استفاده بیشتر زنان از خدمات پلتفرم آنلاین سلامت بقراط از یک سو اعتماد بیشتر زنان به حوزه سلامت دیجیتال را نشان می‌دهد و از سویی دیگر به نظر می‌رسد خدمات سلامت دیجیتال منجر به بهره‌مندی عادلانه‌تر  زنان از خدمات بهداشت و درمان شده است.

به طور قطع پشتیبانی ۲۴ ساعته بقراط از کاربرانش نیز اثرگذاری ویژه‌ای در افزایش اقبال زنان نسبت مردان از بقراط داشته است.

۳۷۰ مورد قطعی بیش از ۱۰ دقیقه سامانه‌های نسخ بیمه سلامت و تامین اجتماع

در بخشی از گزارش سال ۱۴۰۲ پلتفرم آنلاین سلامت بقراط به نسخه نویسی بقراط اختصاص یافته؛ به قطعی‌ سامانه‌های بیمه سلامت و تامین اجتماعی پرداخته شده است.

بر اساس آمار بقراط در ۱۴۰۲ بیش از ۱۲ هزار دقیقه این دو سامانه با قطعی همراه بوده‌اند که بیش از ۳۷۰ مورد از این قطعی‌ها در زمان اوج ثبت نسخه، به بیش از ده دقیقه رسیده است.

این موضوع شاید بیانگر این است علی رغم گذشت بیش از ۳ سال از اجباری شدن نسخ الکترونیک هنوز زیرساخت اصلی از سمت دولت به شکل درستی تامین نشده و در مواردی این موضوع به چالش بزرگ بخش خصوصی تبدیل شده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ پلتفرم سلامت دیجیتال بقراط در بخش‌های دیگر اطلاعاتی درباره نسخ ثبت شده در این پلتفرم، درصد رشد پرونده الکترونیک، تخصص‌های پرمراجعه در انواع و مشاوره و دیگر نکات مورد توجه داشته که با مراجعه متن کامل گزارش امکان مطالعه و تحلیل آن وجود دارد.