معرفی وبسایت؛

مدیریت منابع آبی و صنعت کشاورزی با استارتاپ فضای پایه تیزنگر

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸

امروزه در کشور های توسعه یافته مدیریت منابع ، براساس اطلاعات دقیق و پردازش شده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دور در قالب فناوری فضایی صورت می پذیرد و یکی از دلایل هزینه های بالا برای ارتقاع سیستم ماهواره ای و فضایی در همین راستا است ،چرا که این هزینه ها با مدیرت منابع برگشت پذیر بوده و از مهمترین شاخص های توسعه پایدار یک کشور می باشد.

استارتاپ تیزنگر با توجه به نیازسنجی صورت گرفته جهت مدیریت منابع ،آمایش سرزمین و مدیریت بحران در کشور با کمک سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی شروع به فعالیت نموده است. و یکی از استارتاپ های فضا پایه در این خصوص می باشد.

استارت اپ تیزنگر با پردازش تصاویر ماهواره ای سنجشی به صورت پایش مستمر اطلاعات دقیقی را به کاربران ارائه می دهد.


حوزه های فعالیت این استارت اپ به شرح ذیل است:

صنعت کشاورزی:

برای تولید یک محصول کشاورزی نیاز به آبیاری،کوددهی و تشخیص و دفع آفات است. تیزنگر به صورت هوشمند این امکان را به کشاورزان ارائه میدهد که چه میزان،چه وقت و کجای زمین این کار را انجام دهند. این امر علاوه بر اینکه تولید بالای محصولات کشاورزی به علت پرورش هوشمند و تشخیص به موقع زمان برداشت محصولات کشاورزی را فراهم میکند، در تولید محصولات ارگانیک که امروزه یکی از دغدغه های بزرگ صنعت کشاورزی می باشد نقش بسزای را ایفا میکند.

نقشه های پردازش شده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دوری در بخش کشاورزی امکان ارزیابی مستقل و هدفمند از میزان کشت در یک استان و حتی کشور را فراهم می کند. که می تواند جهت افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، توسعه پایدار و اطمینان از امنیت غذایی در مناطق آسیب پذیر استفاده شود.

استارت اپ تیزنگر با پایش و آنالیز تصاویر ماهواره ای اپتیکی و راداری می تواند در موارد ذیل کمک شایانی به صنعت کشاورزی کشور نماید.

کشاورزی هوشمند براساس مصرف بهینه ی کود و آب
نظارت بر تغییرات محصولات کشاورزی و برآوردمیزان آن با تفکیک محصول
نظارت بر کاهش بهره وری زمین و تخریب خاک به علت کاشت بیش از حد
مکانیابی مناسب جهت کاشت هر نوع محصول با توجه به شرایط خاص
پایش و پیشبینی محصولات کشاورزی جهت برنامه ریزی صحیح واردات و صادرات
پایش اثرات آب و جنس خاک جهت محصولات کشاورزی فصلی
پیشبینی آبگرفتگی محدوده زمین های کشاورزی در زمان سیل
پیشبینی مسیر حرکت آفات کشاورزی با توجه به نوع محصول
ایجاد و کنترل نظام مالیاتی صحیح براساس تولیدات مشخص
نظارت بر تغییر کاربری زمین های زراعی و منابع طبیعی
پایش و نظارت بر قطع درختان جنگلی و جنگلخواری
پایش سطح زیر کشت هر استان به صورت فصلی

جالب است بدانید خدمات ما در بخش کشاورزی از یک زمین مزروعی کوچک در یک روستا با مالکیت یک کشاورز، تا یک منطقه از کشور را شامل می شود.

مدیرت منابع آبی:

این روزها بحث بحران آب و وضعیت منابع آب در ایران بسیار جدی و هر منطقه از کشور به شکلی درگیر این بحران شده است. خشک شدن پیکره های منابع آب سطحی چون دریاچه ها، تالابها، رودخانه ها و زوال کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی چهره طبیعت ایران را دگرگون کرده است.

استارت اپ تیزنگر با توجه به تولید نقشه های پراکندگی آب در یک منطقه و پایش مستمر منابع آبی توسط آنالیز های صورت گرفته از تصاویر ماهواره ای سنجش از دوری می تواند خدمات ذیل را جهت مدیریت آب ارائه نماید:

کنترل و پیشینی پهنه بندی سیلاب
پایش میزان سطح منابع آبی جهت مدیرت منابع و پیشبینی خشکسالی
پایش سطح آبی تالاب و دریاچه های در حال خشک شدن و آبگیری
کنترل میزان جز رو مد های ساحلی
کنترل میزان سطح برف جهت مدیریت منابع آبی در فصول گرم
نظارت بر میزان و مدیریت آبیاری محصولات کشاورزی
مکانیابی ساخت سد

مخاطرات طبیعی:

تنها در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۲۲۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند.در این میان، زنان قربانیان بیشتری نسبت به مردان داده‌اند.بررسی‌های آماری بلایای طبیعی، طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ نشاندهنده آن است که این بلایا روندی افزایش یابنده داشته‌اند. بر اساس آمار شدت بلایا چهار برابر، جان‌باختگان هفت برابر، آسیب‌دیدگان پنج برابر و خسارت‌های مالی سی و هشت برابر شده‌اند.

در فروردین سال ۱۳۹۸ چند استان در کشور دچار سیلاب شداند که جهت مدیریت بحران این پدیده، استارت اپ تیزنگر در کنار سازمان فضایی ایران با ارسال نقشه های پهنه بندی سیلاب ، پایش مستمر سطوح آبگیری و اعلام خطر های به موقع توانست با ابزار سنجش از دو ، کمک شایانی به مدیریت هرچه بهتر این بحران نماید در این خصوص طی نشستی که در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد از این استارت آپ توسط جناب دکتر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و جناب آقای دکتر براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران تقدیر و تشکر گردیدو لوحه سپاس آن به مدیر عامل شرکت تیزنگر  جناب آقای مهندس یاسر عشورزاده اهدا گردید.

برخی از فعالیت هایی که تیزنگر می تواند در زمینه بلایای طبیعی در زمان بحران ارائه نماید به شرح ذیل است:

پایش میزان رطوبت خاک و پیشبینی خشکسال
اعلام هشدار وضعیت آتش سوزی مراتع و جنگل ها
آنالیز و مکانیابی مناطق با احتمال آتش سوزی
پیشبینی و شناسایی مناطق فرونشت
پیشبینی و تهیه نقشه های مسیل سیلاب
نظارت بروضعیت امداد رسانی و اطفاء حریق جنگل ها
تهیه نقشه های پهنه بندی سیلاب
پیشبینی و پایش محدوده های زمین لغزش
برآورد سطوح خسارت دیده کشاورزی
پیشبینی و بررسی پدیده سرمازدگی
پیشبینی و پایش بهمن
پایش و بررسی حمله ملخ ها به بخش کشاورزی
پایش آلودگی هوا به صورت مکان محور

صنعت بیمه :

با استفاده از آنالیز تصاویر ماهواره ای می توانیم پدیده های طبیعی مانند سیل و زلزله را ردیابی کنند، طوفان ها را ردیابی نماییم. این اطلاعات می تواند برای شرکت های بیمه برای ارزیابی خطر و آسیب پذیری ارزشمند باشد. اطلاعات به دست آمده از مشاهدات ماهواره ای می تواند پول را ذخیره و صنعت بیمه را کارآمد تر کند.

اطلاعات دقیق و به موقع در مورد میزان سیل می تواند به بیمه گذاران کمک کند تا تاثیرات را ارزیابی کنند و آماده پاسخگویی به ادعاهایشان باشند.

با توجه به بارندگی های شدید در ماه سپتامبر ۲۰۱۰، مناطق زیادی در اسلوونی تحت تاثیر سیل قرار گرفتند. مناطق آسیب دیده بیشتر از لیوبلیانا و محیط اطراف آن بودند. تخمین اولیه به ۱۵ میلیون یورو رسید.  اما سیل سیل عقب نشینی کرد و این مقدار به ۵ میلیون یورو کاهش یافت! این تجربه در برآورد خسارت زمین های مزروعی توسط استارت اپ تیزنگر  به سفارش سازمان فضایی ایران در سیلاب ۹۸ برای شهرستان پلدختر با درصد خسارت، تعیین گردید. برآورد ها با مقایسه با روش های بدست آمده از تخمین های پرسشی اختلاف محسوسی را در پی داشت.

ارزیابی آسیب های ناشی از سیل،زلزله و آفات کشاورزی در حال حاضر نیازمند بازدید میدانی و هزینه های گزاف است و به دلیل کمبود اطلاعات غیر قابل اعتماد می باشد. استارت آپ تیزگر با استفاده از داده های ماهواره ای چند زمانه و چند سنسور، می توان به سرعت وضعیت قبل از رویداد، و پس از رویداد را سنجید و حتی با چند هفته بعد از رویداد فعالیت بیشتری را نظارت کرد و مورد پردازش و آنالیز قرار داد. مقادیر آنالیز و محاسبه شده در قالب گزارش فنی قابل ارائه به شرکت های بیمه، بخصوص در بخش کشاورزی است.

پایش تغییرات زمین و مانیتورینگ ماهواره ای:

مطابق با تحقیقات انسان مهمترین نقش را در تغییرات صورت گرفته در زمین دارد. طی چند دهه گذشته کشور عزیزمان ایران نیز از نظر محیطی دچار تغییراتی شده است که پایش و بررسی این تغییرات زیست محیطی در حین وقوع و در مراحل ابتدایی یکی از راهکار های مناسب جهت جلوگیری و توقف آن با مدیریت صحیح است.

استارت اپ تیزنگر با پایش مستمر تصاویر ماهواره ای و آنالیز های صورت گرفته میتواند کمک شایانی به پیشبینی و مدیریت این تغییرات باشد. برخی از این موارد به شرح ذیل است:

تغییرات زمین شناسی
تغییرات آلودگی هوا
تغییرات خشک شدن دریاچه و تالاب
تغییرات ناشی از جلنگلخواری
تغییرات ناشی از تغییر کاربری زمین
تغییرات ساخت و ساز های عمرانی
پایش پیشرفت پروژه های عمرانی
پایش فلر های استخراج گاز و نفت
پایش فرو نشست زمین بخصوص در مسیر لوله های گاز

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *