دسته: گوناگون

میهن میل و دلایل استفاده از ایمیل ملی

میهن میل و دلایل استفاده از ایمیل ملی

وبنا – این روز ها کمتر کسی است که وارد اینترنت بشود ولی ایمیل نداشته باشد. حال پرسش اینجاست که ایمیل کابران ایران هم باید جهانی باشد یا ایرانی. آقای امیر عصاران مدیر فنی سرویس دهنده میهن میل به پرسش ما در این خصوص پاسخ می دهند.

وبنا: ا وجود اینکه ایمیل های یاهو و جی میلی وجود دارند، چه نیازی به سرویس دهنده های داخلی است؟

میهن میل: معمولا کاربرانی که تازه وارد فضای وب شده اند کار کردن با سرویس های میل خارجی‌ نظیر جی‌میل و یاهو برایشان سخت است و با مشکل مواجه میشوند . همچنین کاربرانی هم که از این سرویس‌ها استفاده میکنند به خاطر اینکه راهنما و پشتیبانی‌ فارسی وجود ندارد نمی‌تواند از تمامی‌ امکاناتی که سرویس‌های میل در اختیارشان قرار میدهند استفاده نمایند. همچنین سرور‌های میهنمیل داخل ایران می‌باشد و همین امر باعث میشود که صورت سایت برای کاربران ایرانی‌ حداقل ۴ برابر سرویس دهند‌های خارجی‌ باشد و موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که به دلیل اینکه اطلاعات داخل ایران ذخیره میشود ماسست و شرکتهای میتوانند به راحتی‌ از این سرویس استفاده کنند و به این اطمینان داشته باشند که اطلاعاتشان از کشور خارج نخواهد شد . از دیگر مزیت‌های که میهن میل نسبت به سرویس‌های خارجی‌ دارد می‌توان به: ایمیل مستعار ، قابلیت تعریف چند امضا ، فیلتر گذاری ساده ، تاریخ شمسی‌ ، فضای مجازی و مدیریت فایل‌ها و اشتراک گذاری اشاره کرد.

 

وبنا: سرویس شما در چه مدت زمانی و چه تعداد کاربر فعال دارد؟

میهن میل: میهن میل نخستین سامانه ایمیل رایگان فارسی در مرداد ماه ۱۳۸۸ پا به عرصه وجود گذشت . میهن میل در چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال به عنوانه شایسته تقدیر برگزیده گردید . همچنین در پنجمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال توانست به عنوانه برترین سرویس دهنده پست الکترونیک فارسی مقام اول را از آن خود کند و تندیس زرین این جشنواره را دریافت نماید. در حال حاضر میهن میل ۴۰ هزار کاربر دارد.

 

برای مشاهده سایت این سرویس دهنده به آدرس mihanmail.com مراجعه کنید.

اهمیت بروز رسانی مرورگرها

اهمیت بروز رسانی مرورگرها

بیشتر از ۲۰ سال از ظهور پدیده‌ای به نام اینترنت گذشته است و در این سال‌ها بسیاری از ابزارها و روش‌های استفاده از این بستر تغییر کرده است. یکی از مهمترین ابزارهایی که در کار با اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد مرورگرها (به انگلیسی: Browser) می‌باشند. زمانی که اینترنت به ایران آمد (حدودا سال ۱۳۷۵) سیستم‌عامل اکثر کاربران ایرانی در آن زمان ویندوز مایکروسافت بود که همراه خود مرورگر وب Internet Explorer را به همراه داشت.

محاسبه اعتبار تارنما در سایت پیوند ها

محاسبه اعتبار تارنما در سایت پیوند ها

وبنا – سایت پیوندها که اکثر کاربران پس ورود به سایت های فیلتر شده آن را مشاهده می کنند به تازگی سرویسی را ارائه کرده با عنوان محاسبه اعتبار تارنما که ظاهرا در این سرویس اعتبار سایت های ایرانی بررسی می شوند.

در این سرویس جدید به هر سایت ۴ نمره داده می شود. رتبه، نمره سلامت، جایگاه و رنج. رتبه سایت ها از ۱۰ محاسبه می شود و نمره سلامت به سایت ها از ۲۰ است. در خصوص جایگاه ملاکی مشخص نشده و رنج سایت از ۱۰۰ نمایش داده می شود. 

در این بخش جدید اشاره ای نشده که رتبه، جایگاه و رنج با چه ملاکی بررسی می شوند. فقط نمره سلامت است که ظاهرا از نظر مطالب سایت به سلامت سایت از نظر محتوایی اشاره می کند. با توجه به اینکه برای برخی از سایت اطلاعاتی نمایش داده نمی شود این طور به نظر میرسد که اطلاعات وارد شده به صورت غیر اتوماتیک بررسی و محاسبه می شوند.

برای مشاهده سایت به آدرس web.peyvandha.ir مراجعه کنید.

سنجش ضریب نفوذ اینترنت در ایران

سنجش ضریب نفوذ اینترنت در ایران

وبنا – سرپرست مرکزمدیریت توسعه ملی اینترنت از ایجاد سامانه هوشمند مدیریت ضریب نفوذ اینترنت خبر داد و گفت: براساس فرمول طراحی شده برای این سامانه، افرادی که طی یک سال گذشته از طرق مختلف حتی یک بار به اینترنت متصل شده باشند کاربر اینترنت محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به نفوذ روزافزون اینترنت در زندگی مردم، محاسبه تعداد کاربران اینترنت می‌تواند با ارائه‌ تصویری مناسب از میزان و حوزه‌های نفوذ اینترنت در کشور، بستر مناسبی برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه ایجاد کند.

امروزه ضریب نفوذ اینترنت به عنوان یکی از شاخصهای اصلی توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود و این ضریب نشان دهنده میزان دسترسی کاربران یک کشور به اینترنت است اما در چند سال اخیر ارقام متفاوتی از وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور اعلام شده که با توجه به تحلیل‌های کارشناسی صورت گرفته و اعلام نظر کارشناسان متخصص این آمار صحیح و واقعی نیست زیرا در تعیین این ضریب از منابع علمی و معتبر استفاده نشده است.

سرپرست مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت افزود پرتال ملی ضریب نفوذ اینترنت آماده بهره برداری است و از طریق سایت www.IRIU.ir خدمات خود را ارائه می دهد.

اولین کنفرانس خبری چهارمین جشنواره وب ایران برگزار شد

اولین کنفرانس خبری چهارمین جشنواره وب ایران برگزار شد

اولین کنفرانس خبری چهارمین جشنواره وب سایت های ایران یکم آبانماه در ساعت ۵ بعدازظهر در محل دبیرخانه این جشنواره برگزار گردید. 

در این کنفرانس خبری جهانگیر آقازاده، محسن ملایری و علیرضا لاهیجانیان به معرفی اهداف و برنامه های جشنواره وب ایران پرداختند.

در این مراسم ابتدا جهانگیر آقازاده دبیر جشنواره در خصوص اهداف کلی و اهمیت برگزاری این جشنواره در سطح ملی سخن گفت. وی ضمن توضیح اهداف جشنواره به اضافه شدن بخش های جدید در جشنواره اشاره کرد. آقازاده با اشاره به اهمیت افزایش محتوای فارسی در فضای مجازی٬ برگزای این جشنواره را راهی برای تشویق تولید کنندگان و ایجاد فضای رقابت با هدف افزایش کیفیت برشمرد. وی امکان دسترسی به اینترنت بر روی موبایل و تلویزیون های هوشمند را از روندهای مهم در گسترش فضای مجازی دانست و از افزوده شدن شاخه های موبایل و تلویزیون های هوشمند در این دوره از جشنواره خبر داد.

دبیر چهارمین جشنواره وب ایران در پایان سخنان خود از حمایت ها و رهنمودهای مرکز توسعه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در صدور مجوز جشنواره تشکر کرد و افزود ما در جشنواره امیدواریم این حمایت ها از سوی این سازمان و دیگر نهادهای وابسته بیشتر گردد. وی همچنین از حمایت های خانه فعالان مجازی در برگزاری این دوره از جشنواره تقدیر نمود. آقازاده اشاره کرد تشکر ویژه ای نیز باید از حامی ویژه جشنواره شرکت گلدیران٬ نماینده ال جی نمود که با درک اهمیت این رویداد در سطح ملی اقدام به حمایت از این جشنواره نموده است. وی در ادامه سخنان خود از شرکت خاورزمین سیستم و پایگاه خبری وب سایت های ایران (وبنا) بعنوان برگزار کنندگان این جشنواره قدردانی نمود. در پایان آقازاده با اشاره به آغاز رسمی جشنواره از آمادگی جذب حمایت شرکت های دولتی و خصوصی در برگزاری هر چه با شکوه تر این رویداد بزرگ خبر داد. 

در ادامه محسن ملایری٬ مسئول ستاد اجرایی و دبیرخانه جشنواره با اشاره به تاریخچه آغاز این جشنواره گفت دور اول این جشنواره توسط پایگاه خبری وب سایت های ایران پایه ریزی و رقابت محدودی بین ۵۰ وب سایت منتخب فارسی انجام شد که داوران ۱۰ سایت برتر را معرفی کردند. در سال ۱۳۸۸ که دومین دوره جشنواره برگزار شد و ثبت نام به حالت آزاد درآمد تعداد ۸۰۰ وب سایت ثبت نام نموده که برترین ها در ۱۷ شاخه انتخاب گردیدند. در سال گذشته که دوره سوم جشنواره وب ایران بود استقبال خوبی از جشنواره انجام شد که نهایتا تعداد ۲۲۰۰ وب سایت ثبت نام و در ۵۴ شاخه مختلف از برترین ها تقدیر گردید.

ملایری سپس به تشریح اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت. تشویق تولید محتوای فارسی در فضای اینترنت منطبق بر فرهنگ اسلامی ایرانی٬ ایجاد فرصت سالانه برای رقابت کیفی و کمی در بین وب سایت های فارسی٬ تشویق وب سایت های ایرانی جهت رشد و شکوفایی و شناسایی نخبگان و کارآفرینان برتر در حوزه وب و اینترنت- فراهم آوردن محیطی برای همدلی و هم افزایی بین مدیران و صاحبان وب سایت های ایرانی را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

ملایری همچنین با اشاره به برنامه های متنوع این دوره از جشنواره٬ از رشد و گستردگی آن نسبت به دوره های پیش خبر داد. وی افزود معرفی برترین ها در هر شاخه به انتخاب داوران و به انتخاب مردم٬ مراسم تقدیر از برندگان٬ کنفرانس یک روزه وب به همراه ارائه مقالات و سخنرانی های کلیدی٬ برگزاری کارگاه های متعدد علمی و تخصصی در کنفرانس وب همراه با ارائه مدرک٬ نمایشگاه جانبی کنفرانس وب و کتاب جامع اطلاعات وب سایت های فارسی از برنامه های این دوره از جشنواره می باشد.

مسئول کمیته اجرایی چهارمین جشنواره وب ایران با اشاره به افزوده شدن شاخه های موبایل و تلویزیون های هوشمند از تنوع بالای گروه های این دوره از جشنواره خبر داد. وی برخی از این گروه ها را مانند گروه بانکداری الکترونیک٬ سازمان های دولتی٬ بازی و سرگرمی و ده ها گروه دیگر را در شاخه وب سایت های موضوعی و بهترین استفاده از عکس یا بهترین ایده سال را در شاخه وب سایت های غیر موضوعی نام برد. در شاخه موبایل گروه هایی مانند بهترین فروشگاه تحت موبایل٬ بهترین نرم افزار تحت موبایل یا بهترین نسخه موبایل وب سایت و در شاخه تلویزیون های هوشمند٬ سبک زندگی٬ آموزشی٬ بازی و تفریح و سرگرمی معرفی شدند. ملایری تاکید کرد که لیست کامل گروه های جشنواره در وب سایت آن به آدرس www.IranWebFestival.com موجود است. مسئول دبیرخانه این دوره از جشنواره با اشاره به زمانبندی٬ آغاز رسمی این دوره از جشنواره در اول آبانماه٬ آغاز داوری اولیه وب سایت ها از پنجم آبانماه٬ پایان مهلت ثبت نام در دهم آذرماه و اعلام برنده ها را در هفته دوم دیماه اعلام نمود.

لاهیجانیان مسئول بازاریابی محصولات صوتی تصویری گلدیران با اشاره به سیر تحولی تلویزیون در دنیا آغاز به صحبت نمود. سپس تلویزیون هوشمند را بعنوان نسل جدید تلویزیون ها با قابلیت های متعدد معرفی کرد. وی با اشاره به اهیمت توسعه نرم افزارهای فارسی برای تلویزیون های هوشمند٬ از تسهیلاتی که شرکت ال جی بعنوان حامی این دوره از جشنواره برای توسعه دهندگان نرم افزار تدارک دیده است خبر داد.

گزارش های تکمیلی در این خصوص در سایت جشنواره به آدرس www.IranWebFestival.com منتشر خواهد شد.

مقالات خود را برای کنفرانس وب ارسال کنید

مقالات خود را برای کنفرانس وب ارسال کنید

وبنا – به گزارش دبیرخانه چهارمین جشنواره وب ایران، علاقه مندان می توانند مقالات خود را برای کنفرانس وب که در دیماه سال جاری برگزار می شود به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. محدودیتی برای ارسال مقاله وجود ندارد و فقط کافی است مقالات ارسال شده برای کنفرانس با موضوع وب و اینترنت باشند.

مجموعه مقالات برتر به صورت کتاب منتشر می شوند و به مقالات برتر از سوی جشنواره وب ایران هدایایی اهدا می گردد.

برای ارسال مقاله به سایت جشنواره مراجعه کنید و پس از عضویت در سایت، مقالات خود را بصورت آنلاین از منوی مقاله های من برای دبیرخانه چهارمین جشنواره وب ایران ارسال کنید.

برای مشاهده سایت به آدرس register.iranwebfestival.com مراجعه کنید.

مصاحبه با مدیر سایت بوبه٬ بانک اطلاع رسانی خدمات آموزشی

مصاحبه با مدیر سایت بوبه٬ بانک اطلاع رسانی خدمات آموزشی

وبنا – سایت بوبه بانک اطلاع رسانی خدمات آموزشی است که حول ۶ محور فعالیت می نماید. محورها شامل مراکز آموزشی آزاد و خصوصی٬ تجهیزات آموزشی٬ نشریات٬ همایش ها و بخش مجازی می باشند.

وبنا: بوبه یعنی چی؟

بوبه: بوبه یکی از نام های فارسی هدهد است. پرنده ای بی نظیر که قاصد و پیام آور شادی و خوشی شناخته می شود.

وبنا: درآمد این سایت از چیه؟

بوبه: نسخه تجاری هنوز فعال نشده است و در حال حاضر در نسخه آزمایشی هستیم با این حال مورد استقبال اولیه خوبی واقع شدیم. سایت در خرداد سال ۹۰ افتتاح شد و انشالله نسخه تجاری اسفند سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. درآمد سایت از تبلیغات خواهد بود و درج اطلاعات در سایت٬ شامل حق عضویت خواهد بود. ما در سایت امکان ارزیابی و امتیازدهی را برای اطلاعات بانک فعال نموده ایم. مثلا اگر شما در مرکزی دوره ای را گذراند می تواند دوره مربوطه را امتیازدهی نماید.

وبنا: امسال در جشنواره وب ایران شرکت می کنید؟

بوبه: قطعا شرکت خواهم کرد و حتما تمامی اخبار و رویدادهای مرتبط به بوبه را برای وبنا ارسال می کنم.

برای مشاهده سایت به آدرس http://www.booobe.com مراجعه نمایید.

 

ال جی به جمع حامیان رسمی جشنواره وب ایران پیوست

ال جی به جمع حامیان رسمی جشنواره وب ایران پیوست

وبنا – به گزارش دبیرخانه چهارمین جشنواره وب ایران، شرکت های ال جی و گلدایران به جمع حامیان رسمی چهارمین جشنواره وب ایران پیوستند. چهارمین جشنواره وب ایران، روز یکشنبه یک آبان ماه ۱۳۹۰ به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

 

جشنواره وب ایران، هر سال به سایت های برتر در گروه های گوناگون تندیس برترین سایت اهدا می کند. جشنواره وب ایران، امسال برخلاف سه سال گذشته فقط بصورت آنلاین اجرا نمی گردد. جزئیات مراسم پایانی و برنامه هایی که در دوماه آینده اجرا می شوند، روز یکشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۰ در کنفرانس خبری آغاز به کار چهارمین جشنواره وب ایران اعلام خواهد شد.

 

برای مشاهده سایت جشنواره به آدرس www.IranWebFestival.com مراجعه کنید.

فراخوان ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت

فراخوان ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت

وبنا – آژانس عکس خبری دوربین‌نت ( اولین آژانس عکس خبری ایران ) ششمین دوره جشنواره عکس خبری دوربین‌نت و انتخاب برترین عکاسان سال ایران را برگزار می‌کند. به گفته مدیر سایت از اهداف برگزاری این جشنواره انتخاب عکس های برتر خبری سال و نتخاب فیلم های برتر با موضوع عکس می باشد.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس festival.doorbin.net مراجعه کنید.

جشنواره وب ایران و داوری نمایشگاه رسانه های دیجیتال

جشنواره وب ایران و داوری نمایشگاه رسانه های دیجیتال

نزدیک به غروب بود٬ موبایلم زنگ زد ، سلام٬ آقای لامعی، بفرمایید. من … هستم. از رسانه های دیجیتال. شما می تونید برای داوری سایت های نمایشگاه رسانه های دیجیتال بیاید. و اینطور شد که برای داوری جشنواره رسانه های دیجیتال دعوت شدم. از خودم می پرسیدم آیا تغییری در روند کار وزارت ارشاد پیش آمده؟ آیا بالاخره آقایان تصمیم گرفته اند که از افرادی که در حوزه وب فعال هستند استفاده کنند؟

مدیر موفق یا مدیر کارآمد

مدیر موفق یا مدیر کارآمد

براستی مدیرانی که پله های ترقی را در سازمان به سرعت طی می نمایند و مدیرانی که بهترین کارایی و عملکرد را دارند کارهای یکسانی را انجام می دهند؟ این سوالی است که فرد لوسانز (F Luthans) و همکارانش در یک تحقیق در دانشگاه کمبریج با سوال از بیش از ۴۵۰ مدیر برجسته به آن پرداختند. بطور کلی همه مدیران در فرایند مدیریتی خود درگیر ۴ فعالیت بوده اند:

کمپ های تبلیغاتی و سنجش موفقیت آن ها

کمپ های تبلیغاتی و سنجش موفقیت آن ها

یکی از مواردی که پس از راه اندازی شبکه تبلیغات بیشتر با آن برخورد داشتیم. این سوال بود که آیا شما می توانید بالا رفتن فروش را تضمین کنید. برای من مشخص بود که کمپ تبلیغاتی موفق می تواند در فروش شرکت تاثیر مثبت داشته باشد اما فروش موفق نیاز های دیگری هم دارد که همیشه یک کمپ موفق به تنهایی نمی تواند تضمین کننده آن باشد. رای شروع خیلی خلاصه شرکت های داخل بازار را دسته بندی کرده و در ادامه کمپ های تبلیغاتی را دسته بندی می کنیم.

پشتیبانی از دروپال فارسی در ایستاتگ

پشتیبانی از دروپال فارسی در ایستاتگ

وبنا – ایستاتگ به عنوان مرجع قالب و افزونه برای وردپرس و جوملا فارسی و استقبال خوب کاربران از خدمات سایت، بنا دارد تا ارائه ی قالب و افزونه برای سیستم مدیریت محتوای دروپال فارسی را نیز در برنامه کاری خود قرار دهد. دروپال یک نرم افزار بازمتن (Open Source) می باشد و بر مبنای اجازه نامه GPL منتشر می شود. دروپال با زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.

برای مشاهده سایت به آدرس www.istatag.com مراجعه کنید.

کتاب پوستر فرهنگ و امنیت در فضای مجازی منتشر شد

کتاب پوستر فرهنگ و امنیت در فضای مجازی منتشر شد

کتاب پوستر فرهنگ و امنیت در فضای مجازی در بر گیرنده ی پوسترهای برتر طراحی شده در ورکشاپ محمد اردلانی در ۵۶ صفحه و شمارگان ۱۵۰۰۰ نسخه منتشر شد. این آثار ۱۳ تا ۲۳ مهر ماه همزمان با جشنواره رسانه های دیجیتال در شبستان اصلی محل برگزاری در معرض دید عموم قرار گرفت. همچنین پنج شنبه ۲۰ مهر ماه طی مراسمی از این کتاب رونمایی به عمل آمد.

در این مراسم که با حضور سردار هادیانفر، استاد اردلانی و جمعی از هنرمندان برگزار شد ضمن شایسته ی تقدیر دانستن آثار الناز عباسی، مستوره سرحدی و سلمان بصائری و شایسته ی تقدیر ویژه دانستن اثر کورش شریف (به خاطر ایده ی نو)، جایزه ی سوم به سرکار خانم بهاره ایروانی (به خاطر مجموع آثار)، جایزه دوم به آقای فرشاد سلطانی (به خاطر مجموع آثار) و جایزه ی نخست به جناب آقای محمد حسین ایروانی اعطا شد.

اردلانی در بخشی از مقدمه ی خود بر این کتاب نوشت ” طراحی گرافیک شاخه ای از هنرهای تجسمی است که با بیانی سریع و موجز در لختی از دقیقه بدون هزینه ی مخاطب، اطلاعات خود را با لطایف الحیل از دریچه ی چشم او نفوذ داده، و اگر کار خود را درست انجام دهد با ایجاد تلنگر برای همیشه در خاطر عاطر مخاطب، باور پذیر گردیده، به رفتار بدل شده و در نتیجه فرهنگ می شود.” این مدرس و طراح گرافیک در ذیل این مطلب اذعان داشته که “این کتاب، کلید کامل ایجاد فرهنگ و امنیت در دنیای مجازی نیست، بلکه مجموعه ای است برای شروع صحیح فرایند فرهنگ سازی در دنیای سایبری و پیشگیری از جرائم آن.” همچنین اضهار امیدواری کرده که “با قرار گرفتن این پوسترها در معرض نگاه مخاطبان واقعی قدمی در جهت استفاده ی امن از فرصت های بی شمار دنیای مجازی فراهم آید.”

در این کتاب آثاری از محمد حسین ایروانی، بهاره ایروانی، سلمان بصائری، مهسا بهفر، یاسر جعفری، سیروان حاجی، حمیده حسینعلی زاده، زهرا خاکشور، سیما رضایی پور، مستوره سرحدی، فرشاد سلطانی، کورش شریف، مینا شهابی، الناز عباسی، مرتضا فرحناک، هاتفه مجیدی، زهرا محمدی، محمد حسین محمدی وحیدی، فاطمه مرتضایی، کیمیا میرآخورلی و مرتضا نادری منتشر شده است. این کارگاه به همت گروه هنری ایرسا رسانه و با همکاری خانه هنرمندان ایران و پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) با هدف ایجاد فرهنگ و امنیت در فضای مجازی و همچنین ایجاد آگاهی در میان خانواده ها برگزار گردید.

انتقال وجه اینترنتی از ابتدای آبانماه ممنوع می شود

انتقال وجه اینترنتی از ابتدای آبانماه ممنوع می شود

وبنا – به دستور بانک مرکزی از ابتدای آبان‌ماه ارائه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت “سحاب” از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی ممنوع بوده و ارائه خدمات مانده‌گیری اینترنتی در مرکز “شتاب” نیز مسدود می‌شود. 

به گزارش فارس، اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با صدور نامه‌ای با شماره ۱۶۲۹۷۳/۹۰ طی تاریخ ۱۴/۰۷/۱۳۹۰ خطاب به بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کرد: ” پیرو بخشنامه شماره ن پ/م/۱۹۵۸ مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۸۷ در خصوص تراکنش‌های مجاز کارتی ضمن اصلاح مفاد بخشنامه مزبور به استحضار می‌رساند با عنایت به ریسک عملیاتی قابل توجه مشاهده شده در ارائه خدمات انتقال وجه از طریق اینترنت با توجه به فضای کمتر کنترل شده دسترسی و لزوم حفظ منافع سپرده گذاران مقابل دسترسی‌های غیر مجاز: 

۱. از تاریخ ۱/۸/۱۳۹۰ ارائه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت “سحاب” از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی ممنوع بوده و این خدمات صرفاً به عنوان بخشی از خدمات اینترنت بانک و پس از احراز هویت مناسب مشتری در تارنمای ورودی خدمات اینترنت بانک قابل ارائه است. 

۲. ارائه خدمات مانده‌گیری اینترنتی در مرکز “شتاب” مسدود می‌شود. 

در این نامه که به امضای ناصر حکیمی و فرشید مسجدی رسیده قید شده است که ضمناً این بانک بر انجام مفاد این بخشنامه نظارت دقیقی به عمل آورده و از ارائه خدمات توسط بانک‌هایی که ضوابط فوق را رعایت ننمایند، اکیداً ممانعت به عمل خواهد آورد. 

بدیهی است از تاریخ اجرای این بخشنامه مسئولیت تمامی مخاطراتی که از ناحیه عدم رعایت مفاد آن متوجه مشتریان آن بانک گردد، به‌عهده آن بانک خواهد بود. 

یک کارشناس بانکی در توضیح این بخشنامه بانک مرکزی به خبرنگار فارس گفت: بخشنامه فوق در بانک‌هایی که انجام تمامی خدمات انتقال وجه اینترنتی از جمله کارت به کارت را از طریق دستگاه رمزیاب انجام می‌دهند، موضوعیت ندارد. 

سامانه حواله الکترونیک بین بانکی (سحاب) : 
کاربرد سامانه در شعب 
انتقال وجه کارتی با استفاده از امکانات مرکز « شتاب» (سحاب) 
انتقال وجه حسابی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) 

سحاب چیست؟ 
سحاب سامانه ای است که به مشتریان بانک امکان می دهد با استفاده از کارت خود بتوانند به هر بانک دیگر عضو مرکز «‌شتاب» حواله کنند. 

استفاده از سحاب هم در شعبه و هم در خوپردازها و هم در اینترنت بانک میسر است. 

برای استفاده از خدمات « سحاب در شعبه‏‌، از دستگاه کارتخوان (pin pad) و منوی تحویلداری استفاده می شود. 

بر استفاده از خدمات «‌سحاب» در شعب‏‌، مشتری باید فرم مخصوص انتقال را تکمیل کند. 

ویژگی‌های سحاب: 

حواله های « سحابی» فقط با کارت امکانپذیر است. 

سقف حواله های «‌سحابی» از طریق خودپردازها و اینترنت بانک برای هر کارت در هر شبانه روز معادل سی میلیون ریال است. 

سقف حواله «‌سحابی»‌ از طریق شعب برای هر کارت در هر شبانه روز معادل یکصدو پنجاه میلیون ریال است. 

برای انتقال از طریق «‌سحاب» کارمزد به شرح زیر از انتقال دهنده دریافت می شود: 
تا مبلغ ده میلیون ریال: پنج هزار ریال 

به ازای هر ده میلیون ریال اضافه دو هزار ریال به رقم فوق افزوده می شود. 

سامانه حواله الکترونیک بین بانکی (سحاب) 
امکان بررسی محدود مشخصات انتقال گیرنده پیش از عمل انتقال وجود دارد. 

انتقال به صورت آنی صورت پذیرفته و وجه بلافاصله به حساب انتقال گیرنده منتقل می شود. 

پس از انجام انتقال، نتیجه به صادرکننده دستور پرداخت اعلام می شود. 

تسویه بین بانکی از طریق مرکز «‌شتاب» و پس از تصفیه کلیه تبادلات روزانه مرکز مزبور صورت می گیرد. 

امکان برگشت دستور پرداخت در «‌سحاب» وجود ندارد. 

انتقال بین دو کارت صورت می پذیرد. 

در مشخصات انتقال به جای شماره حساب، شماره شانزده رقمی کارت درج می شود. 

وجه به حساب پیش فرض کارت انتقال گیرنده منتقل می شود. 

نیاز به ذکر شعبه در گزینه های انتقال دهنده و انتقال گیرنده نیست.
 
انتقال هم از بانک مبدأ و هم از بانک مقصد امکان پذیر است. 

انتقال از دو مسیر زیر قابل انجام است: 
– شعب مجهز به دستگاه کارتخوان( در ساعات کاری) 
– خودپردازها ( در تمامی ساعات و روزها) 
· برای انتقال حضور کارت انتقال دهنده لازم است.