راهبر حوزه برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ملی پست در گفتگو با  وبنا مطرح کرد؛

از امضای بیش از ۲۰ قرارداد بین پست و استارتاپ‌ها تا برآورده نشدن انتظارات از الوپست

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
چهارشنبه ‌های استارتاپی پست

شرکت ملی پست که از ابتدای سال ۹۸ برای بدل شدن به سکوی تجارت الکترونیکی طرح تحول دیجیتال پست را در دستور کار خود قرار داده و در تلاش است با توجه به دیجیتال شدن روز افزون دنیای امروز لجستیک لازم را در اختیار کسب‌وکارهای آنلاین قرار دهد. در همین راستا پست در جدیدترین اقدام خود از برگزاری « چهارشنبه ‌های استارتاپی پست » خبر داده است. رویداد مستمر و صمیمانه‌ای که قرار است اکوسیستم استارتاپی و شرکت ملی پست را بیش از پیش با یکدیگر آشنا کرده و به شکل‌گیری زبان مشترک بین آن‌ها کمک کند.

به باور راهبر حوزه برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ملی پست با توجه به تنوع مشتری‌ها و قابلیت‌های ایجاد شده در دنیای دیجیتال امروز، پاسخگویی به نیازهای شکل گرفته حول محور اقتصاد دیجیتال به تنهایی از پست بر نمی‌آید. در همین راستا پست قصد دارد از استارتاپ‌ها برای تکمیل خدمات ستاپ (سکوی تجارت الکترونیک پست) کمک گیرد.

پست یک اکوسیستم استارتاپی حول حمل و نقل و لجستیک شکل می‌دهد

آنطور که محمد رضا قادری می‌گوید، با توجه به نقش محوری پست در حمل‌ونقل و لجستیک، این شرکت به دنبال آن است که بین خود و استارتاپ‌ها ارتباط ایجاد کرده و یک اکوسیستم استارتاپی را حول حمل و نقل و لجستیک شکل دهد.


در همین زمینه قادری در گفتگو با وبنا در رابطه با چهارشنبه ‌های استارتاپی پست توضیح می‌دهد: «در چهارشنبه ‌های استارتاپی پست هر ۲ هفته یکبار جلسه‌ای با حضور مدیران پست، استارتاپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها برگزار خواهد شد تا با یکدیگر همفکری کرده و موانع توسعه خدمات لجستکی تجارت الکترونیکی را مرتفع سازند. همچنین با توجه به این که ۱۰۰ سرویس در سکوی تجارت الکترونیکی پست تعریف شده است، چهارشنبه‌های استارتاپی پست این امکان را فراهم می‌کند تا استارتاپ‌ها به ارائه این خدمات بپردازند. این موضوع نه تنها سبب رونق کسب‌وکار استارتاپ‌ها می‌شود بلکه زیرساخت لازم برای تجارت الکترونیک را نیز فراهم می‌کند.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

قادری معتقد است که علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای ارتباط بین استارتاپ‌ها و پست، هنوز آن‌ها فاصله زیادی با هم دارند. او در رابطه با دلیل وجود فاصله بین استارتاپ‌ها و پست می‌گوید: «پست یک شرکت بالغ، بزرگ و ساختار یافته است و فضای حاکم بر آن مانند فضای کارآفرینی حاکم بر استارتاپ‌ها نیست. هر ساختاری که نظیر پست این میزان بزرگ شود در فرهنگ‌سازمانی، استراتژی توسعه و نوع سودآوری با ساختارهای کوچک متفاوت است. از این رو برای تعامل پست با استارتاپ‌ها لازم است آن‌ها با ادبیات و فرهنگ هم آشنا شوند.»

بدنه پست و الوپیک در ارائه سرویس الوپست هماهنگ نیست

تفاوت فضای حاکم بر استارتاپ‌ها با فضای حاکم بر پست، دلیلی است که از نظر راهبر حوزه برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ملی پست سبب شده است انتظارات از الوپست، سرویس جمع‌آوری مرسولات از درب منزل، به عنوان اولین خدمت مشترک بین پست و یک کسب و کار آنلاین، برآورده نشود. به گفته قادری در مورد سرویس الوپست که با همکاری پست و الوپیک ارائه می‌شود، علی‌رفم توافق مدیران، بدنه دو مجموعه برای ارائه این خدمت آنطور که باید در هماهنگی با یکدیگر فعالیت نمی‌کنند.

با باور قادری، برای نزدیک شدن درک پست و استارتاپ‌ها از یکدیگر لازم است پست فضای نوآوری را درک کند و استارتاپ‌ها انتظار نداشته باشند تا پست چارچوب ادراکی خود را کنار گذارد.

قادری از امضای ۶۰ تفاهم‌نامه‌های دوجانبه بین پست با پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های استان‌های مختلف برای ارائه خدمات شتابدهی شرکت پست خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس تفاهم‌نامه‌های چند جانبه امضا شده در هر استان، پست تاکنون با بیش از ۲۰ استارتاپ قرارداد همکاری امضا کرده است. براساس این قراردادها، در قالب برنامه شتابدهی شرکت پست، استارتاپ‌ها از خدمات پست استفاده خواهند کرد و همچنین پست نیز از خدمات این استارتاپ‌ها استفاده می‌کند. نقش پارک‌های علم و فناوری نیز حمایت مالی، فکری و آموزشی از استارتاپ‌ها است. این تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و قراردادهای امضا شده کمک خواهد کرد تا ریسک پست و استارتاپ‌ها و فاصله فکری آن‌ها کاهش یابد.»

از پست برای تدوین ضوابط فروش آنلاین طلا دعوت نشد

راهبر حوزه برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ملی پست در پایان در پاسخ به سوال وبنا در رابطه با بخشنامه شرکت ملی پست برای توقف قبول مرسولات حاوی فلزات و سنگ‌های گرانبها و مشکلاتی که به این دلیل برای فروشگاه‌های آنلاین طلا و جواهر پیش آمده، توضیح می‌دهد: «نیت پست به هیچ وجه محروم کردن کسب و کارها از خدمات پست نیست. اگر در این زمینه تصمیم مقطعی گرفته شده است، حتما خطر بزرگ‌تری وجود داشته است. پست به امانتداری شناخته می‌شود و اگر نتواند امانت را حفظ کند بهتر است آن را قبول نکند. پست موظف به قبول مرسولات تمام ایرانیان است و به همین دلیل نمی‌تواند برای نمونه اعلام کند صرفا از فروشگاه‌های آنلاین دارای مجوز مرسوله حاوی فلز و جواهر گران‌بها قبول می‌کند.»

قادری در پایان با اشاره به نقشی که برای پست برای ارسال فلزات و سنگ‌های گران‌بها در ضوابط ابلاغ شده برای فروش آنلاین طلا و جواهرات در نظر گرفته شده، از نهادن مسئولیت حمل و نقل طلا و جواهرات به پست بدون دعوت از مدیران پست برای حضور در جلسات تدوین این ضوابط و شنیدن دغدغه‌های پست در رابطه با جابه‌جایی طلا با پست انتقاد کرد. با این حال او ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری جلسات مشکل پیش آمده برای کسب و کارهای فروش آنلاین طلا و جواهرات برطرف شود.

مطالب مرتبط:

مانع تراشی پست برای کسب‌وکارهای فروش آنلاین طلا

 پست فاصله دنیای فیزیکی و مجازی را پر خواهد کرد

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *