مانع تراشی پست برای کسب‌وکارهای فروش آنلاین طلا

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

براساس بخشنامه شرکت ملی پست به ادارات کل پست استان‌ها و مناطق پستی، تمام واحدهای پستی تا اطلاع ثانوی از قبول مرسولات حاوی فلزات گران‌بها نظیر طلا، نقره، پلاتین و سکه و سنگ‌های قیمتی نظیر الماس، برلیان و یاقوت منع شده‌اند. در بخشنامه فوق که توسط مدیر کل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران پستی صادر شده، دلیل این ممنوعیت شرایط خاص قبول این مرسولات، مشکلات موجود در تشخیص مرسولات قیمتی طلا و جواهر و نبود زیرساخت‌های لازم عنوان شده است.

آنطور که به نظر می‌رسد با شانه خالی کردن شرکت ملی پست از قبول مرسولات فلزات و سنگ‌های گران‌بها، فروش آنلاین طلا و جواهرات که ضوابط آن در تاریخ ۱۰ دی ماه ۹۹ از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران ابلاغ شده بود، با مشکل رو به رو خواهد شد. ماده ۶ ضوابط معاملات آنلاین طلای آب شده و مصنوعات طلا، جواهر و نقره فروشندگان آنلاین طلا، جواهر و نقره را مکلف به بهره‌گیری و استفاده از بیمه‌نامه‌های معتبر و سیستم ایمن حمل و نقل از قبیل شرکت سهامی پست جمهوری اسلامی ایران و دفاتر پستی معتبر و موسسات حفاظتی دارای کرده است.


بخشنامه شرکت ملی پست برای ممنوعیت قبول مرسولات حاوی فلزات و سنگ‌های گران‌بها، سبب اعتراض اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و فروشندگان آنلاین طلا و جواهرات شده است. در نامه رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، اختلالات ایجاد شده در پست و پرداخت ضرر و زیان، مربوط به استفاده خریداران و فروشندگان غیر رسمی طلا و جواهرات از شبکه ملی پست عنوان شده است. همچنین در این نامه اعلام شده که تنها ۷ کسب و کار آنلاین حوزه فروش طلا و جواهر از این اتحادیه مجوز اخذ کرده‌اند که از هیچ کدام از این کسب و کارها شکایتی در سامانه رسیدگی به شکایت‌ها وجود ندارد.

به گزارش وبنا، براساس نامه رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از تصویب ضوابط فروش آنلاین فلزات گران‌بها جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت ملی پست برای بررسی راهکارهای افزایش ضریب ایمنی ارسال طلا از طریق شبکه پستی برگزار شده است. همچنین در این نامه آمده که در این جلسه با پست مقرر شده تا طلا تا سقف ۲۰ میلیون تومان و در بسته‌های پلمپ شده تحویل پست و با همان شکل تحویل خریدار شود.

به گفته امین بهبهانی، مدیر عامل آی تی زر، کسب و کاری که چند سال است در زمینه فروش آنلاین طلا فعالیت می‌کند، کارمندان این مجموعه در هفته آخر اسفند ۹۹ با نوشته‌ای روی گیشه‌های پست رو به رو شده‌اند که براساس آن مرسولات پستی حاوی طلا و فلزات گران‌بها از مشتریان تحویل گرفته نمی‌شود. با پیگیری‌های صورت گرفته آی تی زر متوجه بخشنامه شرکت ملی پست برای ممنوعیت تحویل گرفتن مرسولات دارای فلزات گران‌بها و جواهرات می‌شود.

امین بهبهانی در این رابطه به خبرنگار وبنا توضیح می‌دهد: «پس از رویت بخشنامه پست، از سوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و کسب و کار آی تی زر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع ممنوعیت ایجاد شده نامه ارسال کردیم. گویا براساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بابک افروز، مدیر کل بازاریابی پست به سایر مدیران پست نامه‌ای برای رفع مانع ایجاد شده ارسال می‌کند. در پی ارسال این نامه مقرر شد در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۹ جلسه‌ای به صورت مجازی مابین اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، مدیران شرکت ملی پست و کسب و کارهای حوزه فروش انلاین طلا و جواهرات برگزار شود. جلسه در تاریخ ذکر شده برگزار شد ولی در جلسه صدای ما برای مدیران پست ارسال نمی‌شود و به همین دلیل اعلام شد جلسه پس از رفع ایراد سامانه پست برگزار خواهد شد و تا این تاریخ هنوز خبری از برگزاری جلسه و رفع این مانع نیست.»

مدیر عامل آی تی زر با بیان اینکه برای ارسال طلا به مشتریان خارج از تهران به مشکل برخورده‌ایم، می‌گوید: «خرید مشتریان تهرانی را با الوپیک یا با کمک کارمندان خودمان ارسال می‌کنیم ولی مشتریان خارج از تهران از ما خرید کرده‌اند و خریدهایشان در دست ما مانده و نمی‌توانیم بدستشان برسانیم. در حال حاضر اعلام کرده‌ایم که بسته‌های مشتریان خارج از تهران پس از پایان محدودیت‌ دو هفته‌ای کرونا ارسال می‌شود و مشتری منتظر است خریدش را پس از تعطیلات دریافت کند. ولی معلوم نیست این مانع از سوی شرکت ملی پست برطرف شود و موفق به ارسال بسته‌ها شویم.»

او در رابطه با جلسه مدیران پست با کسب‌وکارهای حوزه فروش آنلاین طلا پس از ابلاغ ضوابط فروش آنلاین طلا و جواهرات می‌گوید: «۸ ماه پیش در جلسه با مدیران پست مقرر شد با توجه به افزاش قیمت طلا و ارز سقف بیمه بسته‌های دارای طلا و فلزات گران‌بها از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و این تصمیم اجرایی شد. از سال ۹۶ با پست برای ارسال طلا به مشتریان همکاری می‌کنیم و تاکنون حتی ۱ مورد نارضایتی از ارسال مرسولاتمان نداشتیم.»

بهبهانی مانع ایجاد شده را به دلیل مشکلاتی که کسب و کارهای بدون مجوز با ارسال طلا و جواهر از طریق پست برای شرکت ملی پست ایجاد کرده‌اند می‌داند و می‌گوید: «پست نمی‌داند که در بسته‌ای که ارسال می‌کند طلا یا یک فلز بی‌ارزش و بدل  قرار دارد. در این راستا پیشنهاد ما به پست این است که تنها از کسب‌وکارهای دارای مجوز فروش آنلاین طلا، مرسولات حاوی طلا و جواهرات را قبول کند. زیرا تمام مسئولیت فروش آنلاین طلا چه از لحاظ وزن و چه از لحاظ اصل بودن کالا برعهده کسب و کار است و در این زمینه شرکت ملی پست مسئولیتی ندارد.»

مدیر عامل آی تی زر در پایان می‌گوید: « آی تی زر در حال حاضر ۱۷ کارمند دارد و اگر شرایط به این شکل ادامه پیدا کند مطمئنا ناچار به تعدیل نیرو می‌شود.»

نامه مدیر عامل آی تی زر به وزیر ارتباطات

مطالب مرتبط:

فروش آنلاین طلا خلاء قانونی ندارد

ظوابط فروش آنلاین طلا تصویب و ابلاغ شد

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *