شکایت فروشندگان آنلاین طلا از عضو هیأت رئیسه اتحادیه طلا و جواهر؛

فروش آنلاین طلا خلاء قانونی ندارد

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹
فروش آنلاین طلا و جواهر

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز گذشته (۶ در ۹۹) در گفتگو با خبرگزاری مهر از مردم دعوت کرد تا زمان تدوین آئین‌نامه فروش آنلاین طلا به صورت حضوری طلا بخرند. این صحبت‌ها در حالی از سوی ابراهیم محمدولی بیان شده است که ماه گذشته ضوابط فروش آنلاین طلا از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران تصویب و به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ابلاغ شد.

ابراهیم محمدولی فراهم نبودن زیرساخت‌ها را دلیل مخالفت خود با فروش آنلاین طلا در حال حاضر اعلام کرد و گفت: «عکس یک فلز طلا در اینترنت خیلی خوب به نظر می‌رسد اما هنگامی که به دست مشتری می‌رسد ممکن است فرق زیادی از حیث وزن و عیار و یا حتی ظاهر داشته باشد.»

به گزارش وبنا، این صحبت‌ها در حالی بیان شده است که طبق ضوابط معاملات آنلاین طلای آب شده و مصنوعات طلا، جواهر و نقره، مجوز فروش آنلاین طلا تنها به افرادی اعطا خواهد شد که دارای جواز کسب از اتحادیه طلا و جواهر باشند یا با افراد دارای مجوز قرارداد رسمی امضا کرده باشند.


رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در رابطه با دستورالعمل فروش آنلاین طلا به وبنا می‌گوید: «پس از طی یک پروسه دو ساله با اعمال نظرات مراجع ذی‌ربط از جمله معاونت امور فضای مجازی دادستان، ماه پیش دستورالعمل فروش طلا در فضای مجازی توسط مرکز اصناف و امور بازرگانان تصویب و ابلاغ شد و به زودی اعطای مجوزها در این زمینه آغاز می‌شود.در روزهای اخیر متاسفانه توسط اتحادیه طلا و جواهر تهران در مصاحبه‌های اعلام شده که هنوز دستورالعملی وجود ندارد. این در حالی است در زمان برگزاری جلسات برای تدوین ضوابط طلا برخی اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا نیز در آن حضور داشتند.»

شکایت طلافروشان آنلاین از سنگ‌اندازی‌ها

به باور بنیانگذار برند هاتف ساعتچی که در زمینه فروش آفلاین و آنلاین طلا و جواهر فعالیت می‌کند، دلیل سنگ‌اندازی اتحادیه طلا و جواهر تهران برای فروش آنلاین طلا این است که مدیران این اتحادیه تصور می‌کنند در فروش آنلاین طلا ذی نفع نیستند.

هاتف ساعتچی با بیان اینکه ۳ سال است بخش فروش آنلاین طلا را به کسب و کار سنتی خود اضافه کرده است به وبنا می‌گوید: «در طول سه سال گذشته که با مجوز اتحادیه طلا و جواهر تهران، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی در حال فروش آنلاین طلا هستیم حتی یک مورد شکایت یا نارضایتی از سوی مشتریان نداشتیم. اما از سوی اتحادیه طلا و جواهر فیزیکی مشکلات زیادی برای ما در این زمینه به وجود آمده است. بهانه آن‌ها این است که ممکن است کلاهبرداری شود ولی آیا در طلافروشی‌های آفلاین کلاهبرداری وجود ندارد؟ این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانید براساس ضوابط فروش آنلاین طلا افرادی قادر خواهند بود به طور آنلاین طلا بفروشند که مجوز فروش آفلاین طلا را از اتحادیه طلا و جواهر داشته باشند.»

ساعتچی در همین زمینه از شکایت مشترک چند فروشنده آنلاین طلا از یکی از مسولان اتحادیه طلا و جواهر تهران به دلیل تشویش اذهان عمومی در رابطه با فرآیند قانونی فروش آنلاین طلا خبر داد.

غلامرضا زندی، بنیانگذار کسب و کار آنلاین سکه سرمایه که ۱۰ سال است در زمینه فروش آنلاین طلا فعالیت می‌کند نیز به وبنا از شکایت‌های مختلف اتحادیه طلا و جواهر تهران به دلیل فروش آنلاین طلا خبر می‌دهد.

به اعتقاد بنیانگذار سکه سرمایه دلیل مخالفت‌ها با فروش آنلاین طلا این است که افرادی که مغازه فیزیکی دارند می‌ترسند قیمت سرقفلی مغازه آن‌ها کم شود و یا فروششان پایین بیاید.

زندی در رابطه با چالش‌های فروش آنلاین طلا به وبنا می‌گوید: «در طول ۴ سال گذشته اتحادیه طلا و جواهر تهران ما را به دلیل فروش آنلاین طلا بسیار اذیت کرده ولی به دلیل قانونی بودن فعالیت ما کاری از پیش نبرده است. سکه سرمایه از اتاق اصناف، اتحادیه طلا و جواهر تهران و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برای فعالیت مجوز گرفته است. در حال حاضر نیز یک ماه است که با تصویب و ابلاغ آئین‌نامه فروش آنلاین طلا و جواهر این کار در همه جا از جمله در دادستانی تائید شده است و خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد.»

به گفته رضا الفت نسب، عضور هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اتحادیه طلا در دو سال گذشته هیچ راهکاری برای ارائه و فروش آنلاین طلا ارائه نکرده و صرفا با این بخش ابراز مخالفت کرده است.

تبلیغ سکه ثامن در سایت‌های منتسب به اتحادیه طلا و جواهر

الفت نسب با بیان اینکه مخالفت با فروش آنلاین طلا از زمان موضوع سکه ثامن آغاز شد، می‌گوید: «سکه ثامن شروع به تبلیغات در سایت‌های منتسب به اتحادیه طلا کرد و مردم اعتماد کردند و آن اتفاق افتاد. سکه ثامن بارها تقاضای مجوز از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی کرده بود و ما به آن مجوز ندادیم، ولی متاسفانه سکه ثامن با گرفتن غیرقانونی نماد اعتماد الکترونیکی موفق شد درگاه بانکی دریافت کند و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی را دور بزند.»

 

او در رابطه با دستورالعمل فروش آنلاین طلا می‌گوید: «دستورالعملی که اخیرا برای فروش آنلاین طلا و جواهر تصویب و ابلاغ شده به روشنی تصریح کرده است که افرادی امکان فروش آنلاین طلا دارند که یا مجوز فروش طلا داشته باشند یا با یک فرد دارای مجوز قرارداد رسمی امضا کرده باشد. همچنین در این دستورالعمل آمده که طلا باید در محلی نگهداری شود که در جواز کسب فیزیکی طلا اعلام شده است. همچنین براساس این دستورالعملی تمام مسئولیت فروش اعم از وزن و عیار طلا بر عهده فردی است که مجوز فروش فیزیکی طلا را دارد. در واقع این دستورالعمل تمام شرایط مورد نیاز برای فروش آنلاین طلا را برای افرادی که به صورت فیزیکی طلا می‌فروشند را فراهم کرده است.»

تمام مسئولیت فروش آنلاین طلا با شخص مغازه‌دار است

الفت نسب در واکنش به صحبت‌های رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با نبود زیرساخت فروش آنلاین طلا می‌گوید: «فروش آنلاین طلا زیرساخت خاصی نمی‌خواهد و همان اتفاقی که در فروش فیزیکی طلا در مغازه‌ها اتفاق می‌افتد قرار است به صورت آنلاین اتفاق بیفتد. یعنی تمام مسئولیت فروش طلا از جمله تعیین عیار آن با شخص مغازه‌دار است که جواز فروش فیزیکی طلا را دارد. در این میان فقط قرار است شخص مغازه‌دار دارای مجوز پلتفرمی را برای فروش آنلاین خود راه‌اندازی کند و یا اینکه با یک جوان فناور قرارداد رسمی امضا کند تا او بتواند محصولات فرد مغازه‌دار را به صورت آنلاین بفروشد. به زودی اعطای پروانه کسب به متقاضیان آغاز خواهد شد.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در پایان می‌گوید: «توصیه من به مسئولان اتحادیه طلا و جواهر این است که در ایجاد شرایط فروش آنلاین طلا حضور فعال‌تری داشته باشند و حضور خود را محدود به گفتن نمی‌شود طلا را به صورت آنلاین فروخت محدود نکنند. اگر موضوع سکه ثامن پیش نیامده بود وضعیت فروش آنلاین طلا در فضای مجازی بسیار بهتر از این بود. در حال حاضر در نهایت ۵ سایت رسمی در زمینه فروش آنلاین طلا فعالیت می‌کنند در حالی که بخش بزرگی از فروش آنلاین طلا در اینستاگرام و تلگرام به صورت غیر رسمی در حال فروش است. نمی‌توان روی فروش خطرناک طلا به صورت غیر رسمی در فضای مجازی چشم را بست و برای فروش رسمی طلا در فضای مجازی گفت که هنوز زیرساخت فراهم نشده است.»

مطالب مرتبط:

ظوابط فروش آنلاین طلا تصویب و ابلاغ شد

تلاش اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای قانونی کردن فروش آنلاین طلا

خبرنگار: محمد مهدی دمیرچی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *