تلاش اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای قانونی کردن فروش آنلاین طلا

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷

نزدیک به ۶ ماه از خبرهای منتشر شده در مورد کلاهبرداری میلیاردی وب‌سایت «سکه ثامن» از کاربرانش می‌گذرد. در این مدت خبرهای مختلفی در مورد ممنوعیت فروش آنلاین طلا و جواهر شنیده شده است. حالا اما سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌گوید با تهیه آیین‌نامه فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در حوزه خرید‌وفروش طلا؛ قرار است این بخش ساماندهی شود.

رضا الفت‌نسب، در مورد جزییات این آیین‌نامه جدید گفت:‌ «آیین‌نامه فعالیت رسته فروش طلا و جواهر در کارگروه اتحادیه و با حضور کسب‌وکارهای فعال در این حوزه و همچنین نمایندگان اتاق اصناف تهیه و شنبه آینده در اختیار مراجع قانونی از جمله معاون محترم دادستانی در امور فضای مجازی قرار خواهد گرفت تا ایشان نیز نظرات خود در مورد این آیین‌نامه را اعلام کنند.» براساس اظهارات الفت‌نسب بعد از دریافت نظارت دادستانی و اعمال آن در این آیین‌نامه، در نهایت این دستورالعمل فعالیت در اختیار اتاق اصناف قرار خواهد گرفت و آن‌ها نیز بعد از بررسی‌های لازم آن را برای مرکز اصناف ارسال می‌کنند. الفت نسب پیش‌بینی می‌کند که تا ۳ ماه آینده و با تجمیع نظرات، دستورالعمل شرایط فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی دربخش فروش طلا و جواهر به آنها ابلاغ شود.

او در پاسخ به این سوال که در این آیین‌نامه چه نکاتی مورد توجه قرار گرفته است، می‌گوید: «یکی از بحث‌های مهم مورد توجه در این آیین نامه ضرروت وجود محل مناسب برای نگهداری طلای آب شده است. از سوی دیگر در آیین‌نامه به موضوع مهم دیگری یعنی مسئولیت انطباق کیفیت، اصالت و عیار طلا فروخته شده و همچنین اعتبار سنجی کسب‌وکارهای فعال در این زمینه نیز اشاره شده است.» الفت‌نسب با یادآوری اینکه دادستانی بارها و در جلسات مختلف بر ورود افراد متخصص در این حوزه تاکید داشته اعلام کرد:‌ « دادستانی خواسته‌اند که شرایط برای فعالیت فروش طلا و جواهر در فضای مجازی به گونه‌ای باشد که یک فرد غیرمتخصص از خانه امکان تجارت در این فضا را نداشته باشد. به همین خاطر نیز در این آیین نامه اتحادیه به اعتبار سنجی کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در این بخش هم توجه شده است.»


الفت‌نسب اعلام می‌کند که این اتحادیه پیشنهاد‌های مختلفی برای نحوه اعتبار سنجی کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در حوزه فروش طلا و جواهر ارائه داده است. به باور او در حال‌حاضر شرکت‌های بیمه، شرکت‌های اعتبارسنجی و یا برخی بانک‌ها امکان بررسی اعتبار کسب‌وکارهای فعال در این حوزه را دارند.

همچنین او به پافشاری گروهی برای ممنوعیت همیشگی فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی در حوزه فروش طلا و جواهر اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ «در جلسه‌ای که شنبه گذشته در دادستانی در مورد فعالیت اینترنتی این کسب‌وکارها برگزار شد نمایندگان اتحادیه فروشندگان طلا به دنبال ممنوعیت فعالیت اینترنتی فروش طلا و جواهر بودند؛ اما دادستانی مخالف حذف کامل این کسب‌وکارها است. ما در این جلسه خواستیم تا نهایی شدن آیین‌نامه فعالیت کسب‌وکارهای مجازی فروش طلا و جواهر صبر کنند و جلوی فعالیت این کسب‌وکارها گرفته نشود که خوشبختانه در این زمینه دادستانی همکاری لازم را داشته است.» الفت‌نسب تاکید می‌کند که این اتحادیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ایجاد موانع پیش‌روی کسب‌وکارهای فعال در بخش فروش طلا و جواهر به کار بسته و در این زمینه با راه‌اندازی کمیته بازرسی اتحادیه فعالیت این کسب‌وکارهای آنلاین به صورت دقیق بررسی می‌شود.

به گفته الفت‌نسب در حال حاضر ۵ کسب‌وکار اینترنتی فعال در حوزه فروش طلا و جواهر علاوه بر داشتن مجوز از نهادهای سنتی، از اتحادیه کسب‌‌وکارهای مجازی نیز مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. او تاکید می‌کند که هم‌اکنون بیش از ۲۰ کسب‌وکار دیگر در این زمینه نیز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درخواست دریافت مجوز داشته‌اند

منبع: پیوست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *