اینماد موارد قانونی جعل نماد اعتماد الکترونیکی را برای کسب‌وکارهای اینترنتی برشمرد؛

ضعف فنی اینماد یا جاعل بودن کسب‌وکارهای اینترنتی؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹

اینماد با انتشار اطلاعیه‌ای به واکنش‌های منفی کسب‌وکارهای اینترنتی به پیامک‌های این نهاد دولتی‌ در رابطه با جعل نماد اعتماد الکترونیکی پاسخ داد.

اینماد در این اطلاعیه بر اهمیت استفاده از کد نماد به جای تصویر نماد در صفحه اول وب‌سایت کسب‌وکار و پرهیز از هرگونه تغییر کد استاندارد ارائه‌شده توسط سامانه اینماد تاکید کرده و گفته:‌«به استحضار می‌رساند دریافت پیامک توسط این کسب‌وکارها غالباً به دلیل تخلف از موضوع بیان‌شده و همچنین به دلیل عدم توجه به اطلاعیه مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۶ مربوط به اجرای فاز دوم رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی و تغییر سازوکار اختصاص ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی بوده است. بنابراین کسب‌وکارهایی که برخلاف «دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی» اقدام به استفاده از تصویر نماد به جای کد کرده و بدون توجه به اطلاعیه‌های منتشرشده، تصویر نماد اعتماد با ستاره‌های مغایر را استفاده نموده‌اند، توسط زیرسامانه پایشگر هوشمند به صورت خودکار مصداق جعل نماد اعتماد الکترونیکی شناسایی و پس از انجام بررسی‌های لازم، پیامک اطلاع‌رسانی جهت اصلاح موضوع دریافت کرده‌اند.»

به گزارش وبنا صحبت‌های این مرکز دولتی در رابطه با جعل اینماد در حالی بیان می‌شود که کسب و کارهای اینترنتی دلیل قرار دادن عکس به جای لینک اینماد را مشکل فنی از سوی اینماد اعلام کرده‌اند. سعید عربلو مدیرعامل استارتاپ کارگزار در همین زمینه به خبرنگار وبنا گفته بود که به دلیل لود نشدن عکس در زمان قرار دادن لینک نماد اعتماد الکترونیکی مجبور به قرار دادن عکس نماد شده اند.


در بخش دیگری از اطلاعیه اینماد با یادآوردی موارد قانونی در رابطه با تخلف جعل نماد اعتماد الکترونیکی، مجازات‌های یادشده در قانون برای این منظور را مطرج کرده است. از این رو به نظر می‌رسد اینماد ارسال پیامک‌های گله‌ای به کسب و کارهای اینترنتی و تهدید به تعلیق و فیلتر را آسان‌تر از رفع مشکلات فنی نماد خود یافته است: «بدیهی است با توجه به اهمیت سطوح اعتماد در فضای مجازی و تأثیر بالای آن در رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی متشکل از ستاره‌های اعتماد مبتنی بر رتبه‌بندی طراحی شده و هرگونه تغییر در جزئیات آن از نظر حقوقی مصداق جعل نشان دولتی بوده و طبق ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات خواهد بود. از این رو لازم است کسب‌وکارهای محترم در اسرع وقت نسبت به اصلاح کد نماد در وب‌سایت خود اقدام و به اطلاعیه‌های منتشرشده در سایت اینماد بیش از پیش توجه نمایند. لازم به یادآوری است که از این پس دریافت ستاره‏‌های نماد اعتماد الکترونیکی از سطح ۲ستاره تا ۵ستاره برمبنای درخواست کسب‎‌وکار و پس از انجام ارزیابی‌های تخصصی و رتبه دریافتی خواهد بود. بدیهی است شیوه‌های سابق از جمله کسب ستاره دوم نماد صرفاً با ارائه SSL دیگر منسوخ بوده و کسب‌وکارهای محترم که در فرآیند رتبه‌بندی شرکت نمی‌کنند، امکان استفاده از نماد دوستاره در وب‌سایت خود را ندارند.»

گفتنی است حواشی اخیر پیرامون تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی از زمانی آغاز شد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پس از مباهات به پایشگر هوشمند خود اعلام کرد که پس از پایش ۳۲۵ هزار کسب و کار ۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی را تعلیق کرده است. هرچند فردوس حاتمی، مدیر اجریی سامانه اینماد در گفتگو با وبنا تعلیق ۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی را مربوط به هفته‌های گذشته اعلام کرد و دلیل آن را غیرفعال بودن وب‌سایت‌ها برشمرد. بیانات حاتمی در حالی مطرح شد که از روز انتشار خبر فوق در وبسایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تعداد قابل توجهی از کسب و کارهای آنلاین از دریافت پیامک تعلیق از سوی اینماد خبر می‌دهند.

این موضوع در حالی شوکه‌کننده‌تر می‌شود که کسب و کارهای اینترنتی از بسته شدن درگاه بانکی خود در پی تعلیق اینماد و پاسخگو نبودن اینماد به آن‌ها خبر می‌دهند. هرچند مدیر اجرایی سامانه اینماد معتقد است که این مرکز به تمام پیام‌ها و تماس‌های دریافتی در همان روز پاسخ می‌دهد.

مطالب مرتبط:

داد و بیداد از اینماد

۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی تعلیق شد

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. کد ای نماد را بدون تغییر در سایت بگذاریم تا ای نماد آمار ورودی به سایت ها را به راحتی کسب کند.
    روزانه چند بازدید دارید، چه کلماتی بالاتری جستجو را دارند؟
    و به همین راحتی ای نماد بزرگترین رقیب سایت ها باشه در استفاده از اطلاعات محرمانه سایت های فعال.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *