مدیر اجرایی سامانه اینماد در رابطه با تعلیق 1266 نماد اعتماد الکترونیکی توضیح می‌دهد؛

داد و بیداد از اینماد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹

دیروز سه شنبه ۴ آذر ۹۹ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از تعلیق ۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی خبر داد. براساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مرکز ۳۲۵ هزار کسب و کار را با پایشگر هوشمند بررسی و ۲۸۵۰ کسب و کار متخلف را شناسایی کرده که منجر به تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب و کار اینترنتی شده است.

این موضوع در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های منفی زیادی را با خود همراه داشته و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی یک به یک گزارش از تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی و در پی آن بسته شدن درگاه بانکی کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند. در همین راستا رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در صفحه توییر شخصی خود از پیگیری تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی برخی از کسب و کارها خبر داده است. به گفته الفت نسب نتیجه پیگیری او به این ختم شده است که کسب و کارهایی که اخیرا نماد اعتماد الکترونیکی آن‌ها تعلیق شده یا این نماد را به صورت جعلی در وبسایت خود قرار داده بودند و یا مدت‌ها فعالیت نداشتند.


این در حالی است که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که می‌گویند نه تنها فعال هستیم بلکه نماد اعتماد الکترونیکی خود را به صورت قانونی دریافت کرده‌ایم.

بدون اطلاع‌رسانی تعلیق کردند

مسعود حمیدزاده، عضو هیات مدیره استارتاپ تازه بار که در زمینه فروش آنلاین B2B میوه و سبزیجات فعالیت می‌کند از جمله افرادی است که از تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی و در پی آن بسته شده درگاه بانکی این کسب و کار خبر می‌دهد.

به گفته حمیدزاده پس از بسته شدن درگاه اینترنتی تازه بار این استارتاپ متوجه شده است که این موضوع به دلیل تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی صورت گرفته است.

عضو هیات مدیره تازه بار بار ابراز ناآگاهی از دلیل تعلیق نماد این کسب و کار به وبنا می‌گوید: «دو روز پیش در زمان پایان ساعت اداری که پشتیبانی نماد اعتماد الکترونیکی در دسترسی نیست متوجه تعلیق نماد شدیم. بلافاصله به نماد اعتماد الکترونیکی تیکت زدیم ولی هنوز پاسخی را در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی تازه بار بدون هیچ گونه اطلاع‌رسانی صورت گرفته است و دلیل این اتفاق هنوز برای ما مشخص نیست.»

حمیدزاده ادامه می‌دهد: «بسته شدن درگاه بانکی تازه بار از دو روزه گذشته فروش ما را کاهش داده است و تازه بار را با متضرر کرده است. این در حالی است که ما یک کسب و کار فعال هستیم و اینماد را به طور قانونی دریافت کرده ایم.»

نماد اعتماد الکترونیکی

نابودمان کردند

سعید عربلو، مدیرعامل استارتاپ «کارگزار» که در حوزه خودرو فعالیت می‌کند نیز تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار خود می‌گوید.

عربلو با بیان اینکه کارگزار فعال است و نماد خود را به صورت قانونی دریافت کرده است از قطع درگاه بانکی این استارتاپ به واسطه تعلیق اینماد خبر می‌دهد و می‌گوید: «روز سه‌شنبه ساعت ۱۷:۳۰ از اینماد به ما پیامک داده‌اند که نماد شما تعلیق شده است. می‌گویند برای پیگیری موضوع تیکت بزنید ولی ما هر چه تیکت می‌زنیم کسی پاسخگوی ما نیست.»

مدیرعامل کارگزار با بیان بی اطلاعی از دلیل تعلیق نماد اعتماد الکترونیک این کسب و کار ادامه می‌دهد: « با وجود قراردادهای محکم استارتاپ ما اخیرا نماد اعتماد الکترونیکی به ما گفته بود که برای سرویس طرح ترافیک باید از شهرداری تهران و برای خدمات عوارض آزادراهی از وزارت راه مجوز بگیرید. این درحالی بود که برای مثال نام استارتاپ ما در سامانه تهران من که متعلق به شهرداری تهران است درج شده است. با این حال در حال حاضر نمی‌دانیم به چه علت نماد اعتماد الکترونیکی کارگزار تعلیق شده است.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

تعلیق نماد مارکوشاپ به دلیل سربازی

ابولفضل زارع‌نژاد، مدیرعامل ماکوشاپ که فروشگاه اینترنتی لوازم کوهنوردی است نیز از تعلیق نماد   اعتماد الکترونیکی این کسب و کار خبر می‌دهد.

زارع‌نژاد با بیان اینکه ۴ روز است به دلیل بسته شدن درگاه بانکی فروش مارکوشاپ تعطیل شده است به خبرنگار وبنا می‌گوید: «نماد اعتماد الکترونیکی مارکوشاپ به دلیل موضوع سربازی تعلیق شده است. پیش از این برای اینکه پنل اینماد به نام من که سربازی نرفته‌ام ثبت شده است به ما اخطار دادند و پیشنهاد کردند که پنل جدیدی را به نام پدرم ثبت کنم و دامنه سایت را به آن منتقل کنم. ما نیز همین کار را انجام دادیم و پنل جدیدی به نام پدرم ساختیم ولی نمی‌توانیم دامنه سایت را به آن منتقل کنیم. چندین مرتبه هم به اینماد تیکت زدیم ولی کسی پاسخگوی ما نشد تا اینکه ۴ روز پیش نماد ما را تعلیق کردند.

نماد غیرفعال‌ها تعلیق شده است

فردوس حاتمی، مدیر اجرایی سامانه اینماد در گفتگو با وبنا دلیل تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب و کار را غیرفعال بودن طولانی این کسب و کارها و یا نمایش داده نشدن کالاهای مورد فروش در وب‌سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی اعلام می‌کند.

حاتمی با بیان اینکه تعلیق نماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب و کار برای چند هفته پیش بوده است، می‌گوید: «طبق دستورالعمل اهدای نماد اعتماد الکترونیکی، کسب و کارهای دارای نماد باید قطع فعالیت خود را بهاینماد اطلاع دهند. گاهی برای تغییر سرور یا تغییرات دیگر کسب و کارها برای مدتی کوتاه فعالیت خود را متوقف می‌کنند. در این مواقع کسب و کار باید این موضوع را به اینماد اطلاع دهد. با این نماد اعتماد  الکترونیکی کسب و کارهایی که به طور موقت یا کوتاه تعطیل می‌شوند هیچگاه تعلیق نمی‌شود و تعلیق ۱۲۶۶ نماد اعتماد الکترونیکی به دلیل غیرفعال بودن طولانی کسب و کارها اتفاق افتاده است.»

به گفته مدیر اجرایی سامانه اینماد تعلیق‌های اخیر به دلیل جعل نماد نبوده است به این دلیل که در صورت جعل نماد پس از اطلاع‌رسانی از سوی اینماد وبسایت مذکور فیلتر می‌شود و در زمینه جعل نماد اقدام به تعلیق نماد صورت نمی‌گیرد.

دلایل کلی تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی

حاتمی در توضیح دلایل کلی تعلیق اینماد می‌گوید: «برخی مواقع اینماد به دلیل رد صلاحیت کسب و کار از سوی پلیس اماکن مجبور به تعلیق اینماد می‌شود. در این زمینه برای رفع تعلیق باید فرآیند فرجام‌خواهی طی شود. به این منظور اینماد از کسب‌وکارها سند و مدرک درخواست می‌کند و همراه با نامه فرجام‌خواهی برای پلیس اماکن ارسال می‌کند. در مواردی نیز مغایرت با دستورالعمل اینماد در کسب و کار دیده می‌شود. در اینماد ۴۲ مورد نظارتی وجود دارد که در صورت مشاهده مغایرت از کسب و کارها برای رفع مشکل درخواست می‌کنیم. در صورت رفع نشدن مغایرت با موارد نظارتی نماد الکترونیکی را تعلیق می‌کنیم.»

به صورت روزانه پاسخگوی کسب و کارها هستیم

مدیر اجرایی سامانه اینماد در رابطه با مکانیسم پاسخگویی به کسب و کارها می‌گوید: «در اینماد هر پیام یا تیکتی که هر روز دریافت شود همان روز پاسخ داده می‌شود. گاهی خود کسب و کارها همراهی لازم را انجام نمی‌دهند. برای مثال در موارد فرجام‌خواهی کسب و کارها باید برای ما سند و مدرک ارسال کنند تا بتوانیم برای رفع تعلیق اینماد پیگری‌های لازم را با پلیس اماکن انجام دهیم. این در حالی است که در این موارد کسب و کارها به جای سند و مدرک در تیکت‌های خود صرفا صحبت می‌کنند. به طور کلی قبل از تعلیق نماد یک مرتبه به صورت تلفنی، یک مرتبه با پیامک و یک مرتبه نیز با ایمیل به کسب و کارها اطلاع‌رسانی می‌شود.»

حاتمی در پایان در رابطه با صحبت‌های کسب و کارها مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی و پاسخگویی از سوی اینماد، دلیل این موضوع را در برخی مواقع تغییر شماره تماس ثبت شده در سامانه اینماد قلمداد کرد.

۲ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. هنگام تماس تلفنی با ای نماد، حدود ۱۵ دقیقه موسیقی اعصاب خوردکن پخش میشود، بدون اینکه اعلام کند شما چندمین نفری هستین که پشت خط منتظر هستین.
    از تلفن سانترال هم نمیتوانم کد تاییدیه را وارد کرد، چون سیستم ای نماد بسیار قدیمی هست و فقط فرکانس تن گوشیهای غیر سانترال را تشخیص میدهد.

  2. باسلام سال ۹۹ سایت زدیم
    بعد از ۳ماه بدون یک ریال فروش سایت رو بستیم
    امسال اسفنده ۱۴۰۲ دوباره سایت رو با تیم پرقدرت راه اندازی کردیم وقتی خواستم اینماد رو تمدید کنیم زده بود تعلیق شده
    رفتم قسمت تخلفات و همه موارد رو از جمله
    ۱.استفاده از کلمات انگلیسی در عناوین
    ۲.گذاشتن عکس اینماد
    ۳.گذاشتن اپلیکیشن سایت بدون لوگوی طلایی
    در اخرین تیکت۲۶ اسفند ۱۴۰۲ پاسخ دادن سایت بصورت موقت رفع تعلیق خواهد شد ولی تاکنون  رفع تعلیقی صورت نگرفته و امکان تمدید نداریم.
    ابدا تیکت جواب نمیدن
    ۱۲۴ داخلی۵ هم اصلا جواب نمیدن بعد دوتا بوق قطع میشه
    حالا شما بگید کلی هزینه کردیم با ۱۲تا پرسنل
    موندیم باید چکار بکنیم😔
    Karonkala.com

    سایت جانبی موبایل و کامپیوتر هستش

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *